Najprirodzenejší spôsob ľudskej komunikácie je reč. Je to schopnosť vyjadriť artikulovanými zvukmi myšlienky, pocity a vzájomne sa medzi sebou dorozumievať. Reč je vlastne vonkajšia podoba jazyka a jazyk je súhrn pravidiel, na základe ktorých vzniká reč. V reči sa dajú slová vysloviť a ich zmysel sa mení podľa zoradenia slov. Jazyk a reč sa navzájom ovplyvňujú a zvlášť vo vývine dieťaťa predškolského veku predstavujú dôležitý prostriedok komunikácie s kultúrnym prostredím, v ktorom dieťa žije. Kľúčovým obdobím, v ktorom prebieha proces osvojovania reči, je obdobie do 6. roku života s ťažiskom do 3. – 4. roku, kedy je vývinové tempo najvýraznejšie. I keď sa komunikačná schopnosť človeka vyvíja a zdokonaľuje po celý život, práve obdobie predškolského veku má v rozvíjaní reči dominantné postavenie. V tomto období nastáva u dieťaťa prudký vývin reči a jej kvalitatívne a kvantitatívne zdokonaľovanie. Viacerí autori hodnotia toto obdobie ako štádium komunikačnej reči a jej intelektualizácie. Náročné myšlienkové operácie a rozširovanie slovnej zásoby neprebiehajú bez vývinových ťažkostí v reči. Problémy v komunikácii spôsobujú aj iné faktory, ako sú napríklad motorická neobratnosť rečových orgánov, celková nezrelosť nervových dráh centrálneho nervového systému a nedostatky vo fonematickom vnímaní a diferenciácii hlások. Osobitné postavenie v osvojovaní správnych rečových návykov a základov správnej komunikácie majú materské školy. V materských školách pod odborným pedagogickým vedením nenásilnou a pre deti pútavou a zaujímavou formou prebieha množstvo činností, ktoré pozitívne ovplyvňujú okrem iného aj jazykovú kultúru detí. Pre dieťa predškolského veku je najprirodzenejšou aktivitou hra. Je veľa hier a činností, ktoré sa dajú v priebehu dňa využiť na rozvíjanie komunikačných kompetencií detí v súlade s požiadavkami štátneho vzdelávacieho programu a školského vzdelávacieho programu. Počas dlhoročnej pedagogickej praxe v materských školách sme pracovali s deťmi, ktoré mali problémy v komunikácii. Na rozvíjanie komunikačných kompetencií sme využívali množstvo hier a cvičení zameraných špecificky na tú oblasť, ktorú bolo potrebné u detí rozvíjať. Niektoré dobré skúsenosti z praxe sú zhromaždené v tomto zborníku hier a cvičení.
Príloha | Veľkosť |
---|---|
![]() | 487,8 KB |
