Hodnotenie úrovne hrubej motoriky 5- až 6-ročných detí v materskej škole

V súčasnosti sa na dieťa predškolského veku kladú náročné požiadavky, ktoré sú niekedy v nesúlade s jeho psychickým aj fyzickým zdravím. Týka sa to domáceho prostredia, ako aj prostredia materskej školy. Je všeobecne známe, že v rámci rozvíjania schopností detí sa preferuje kognitívna stránka nad psychomotorickou, čo môže mať negatívny vplyv na zdravie v neskoršom období. Najnovšie zistenia pediatrov a ortopédov poukazujú na fakt, že v populácii detí predškolského veku pribúdajú deti s problémami pohybového aparátu. Vysoké percento detí v predškolskom veku trpí obezitou. Pomôcť predchádzať týmto problémom môže aj materská škola primeranými hrami a telesnými cvičeniami, či už spontánnymi alebo cielenými. Primeranosť môžeme dosiahnuť vtedy, ak poznáme skutočnosti o aktuálnej úrovni detí v danej oblasti. Cieľom publikácie je sprostredkovať čitateľovi prehľad možností posudzovania a stimulácie hrubej motoriky detí predškolského veku v materskej škole, konkrétne základných lokomočných pohybov. Vychádzame z faktu, že na uplatnenie primeraných metód a stratégií je nevyhnutné poznanie aktuálnej vývinovej úrovne dieťaťa v základných lokomočných zručnostiach, ako sú chôdza, lezenie, beh, skok, hod v tých najprirodzenejších činnostiach. Umožní odpovedať na otázky učiteľky: • Má dieťa primeranú koordináciu prejavov hrubej motoriky vzhľadom na vývinové zákonitosti? • Sú prejavy hrubej motoriky koordinované, nekoordinované? • Vykazuje nápaditosti, pokiaľ ide o telesnú koordináciu? V prvej časti sa budeme zaoberať teoretickými východiskami problematiky psychomotoriky a motorickými schopnosťami dieťaťa predškolského veku, najmä so zameraním na oblasť hrubej motoriky. V druhej časti ponúkneme konkrétny diagnostický aparát použiteľný na posudzovanie aktuálnej vývinovej úrovne dieťaťa pri hodnotení základných lokomočných pohybov. V tretej časti je spracovaný konkrétny stimulačný program zostavený z pohybových hier. Je spracovaný v štruktúre, ktorá umožní učiteľkám v praxi hlbšie pochopiť zámer a didaktické možnosti jednotlivých hier.

Autori: 
PaedDr. Oľga Podprocká
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2013
Rozsah: 
52s.
Elektronická verzia: 
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: