Učiteľky materských škôl môžu pri analyzovaní a hodnotení detskej kresby a výsledkov grafomotorických cvičení včas odhaliť vývinové dysfunkcie, ktoré sa u detí zvyčajne prejavia až v 1. ročníku základnej školy pri nácviku písania a čítania (Uváčková, Valachová, Droppová, 2009). Práve táto skutočnosť nás viedla k napísaniu tejto publikácie. Našou snahou bolo vytvoriť niečo ako vademékum – stručnú príručku, po ktorej by pedagógovia v materskej škole siahli v prípade, že majú dieťa s problémami v oblasti grafomotoriky, a nielen v nej. Grafomotorika je veľmi dôležitá, lebo kreslenie a písanie kladú vysoké nároky na koordináciu pohybov jemného svalstva ruky a zrakovej kontroly. Na túto činnosť je dobré pripravovať deti už v predškolskom veku. Grafomotorika je časť jemnej motoriky a psychických funkcií, ktorá je potrebná pri grafických prejavoch a ktorej stupeň vývinu sa podstatnou mierou odráža v kresbe a písomnom prejave. Bednářová, Šmardová (2007) tvrdia, že predškolák, u ktorého vývin prebieha v norme, sám vyhľadáva kreslenie. V prípade, že sa mu vyhýba, býva často príčinou oneskorený vývin grafomotorických schopností a zručností, pričom treba brať do úvahy, že vek nie je dogma, každé dieťa je individualita.
Príloha | Veľkosť |
---|---|
Grafomotorika detí v materskej škole z pohľadu špeciálneho pedagóga | 1,63 MB |