Dieťa predškolského veku prostredníctvom rozprávania, správania a konania ľudí spoznáva svoj najbližší environment. Prostredníctvom dospelých sa snaží porozumieť rozdielom, ktoré sú v okolitej krajine – prírodnej, kultúrnej aj tej poškodenej. Oboznamovať deti predškolského veku s najbližším environmentom môžeme spoločnými rozhovormi alebo aktivitami s dospelými. Tak môžeme spoločne nachádzať príčiny a dôsledky stavu životného prostredia. Za prínosné pre dieťa predškolského veku považujeme vtiahnuť ho do tejto problematiky aj formou vlastnej dramatickej tvorivej činnosti alebo návštevou divadla. Ide o spôsob sprístupnenia informácií, ktorý je pre dieťa primeraný, zaujímavý, aktivizujúci a súčasne zážitkový. Je to jeden zo spôsobov, ako dieťaťu vysvetliť to, akými nesprávnymi zásahmi človeka sa môže prírodná krajina zmeniť na poškodenú až zdevastovanú krajinu. Cieľom publikácie je ponúknuť učiteľkám materskej školy metodicko-pedagogický materiál, ktorý ich môže inšpirovať k jednej z foriem pedagogickej činnosti, a to v jej dvoch rovinách – dramatická činnosť detí alebo návšteva divadla s dôrazom na plnenie cieľov prierezovej témy environmentálna výchova. Úvodná časť publikácie oboznamuje čitateľa s potrebou ochrany životného prostredia. Publikácia približuje aj niektoré programy, ktoré sa môžu z tejto oblasti realizovať aj v materských školách, prípadne v spolupráci so základnými školami a ďalšími organizáciami v obci, napríklad v rámci záujmovej činnosti detí predškolského veku. Ťažisko publikácie tvoria scenáre so zameraním na ekológiu, ktoré môžu učiteľky priamo s deťmi využívať v podobe, v akej sú publikované, alebo ich tieto scenáre môžu inšpirovať k tvorbe vlastných scenárov, prípadne k autorskému divadlu detí, kde budú mať deti možnosť využiť svoju dramatickú tvorivosť.
Príloha | Veľkosť |
---|---|
![]() | 526,28 KB |
![](https://archiv.mpc-edu.sk/sites/default/files/publikacie/obrazky/kollarova_ekodivalo_zal-_na_webe_1.png)