Vo všetkých motoristicky vyspelých krajinách sa úmerne s rozvojom motorizmu zvyšujú požiadavky na starostlivosť o účastníkov cestnej premávky. V dnešnom hektickom svete nestačí, aby bol človek vychovávaný k určitému štandardu v dopravnom ruchu. Je nutné, aby si už od útleho veku uvedomoval, akú veľkú zodpovednosť nesie za seba i za ostatných účastníkov premávky. Neustály rozvoj cestnej premávky má za následok nielen zvyšovanie jej intenzity, ale prináša so sebou celý rad negatívnych javov. Zvýšenie dopravnej bezpečnosti je spoločenským problémom, ktorým sa zaoberá celý civilizovaný svet. Na cestách umiera priveľa ľudí a počet obetí stále stúpa. Na prvom mieste pri smrteľných nehodách zlyháva ľudský činiteľ, čiže agresivita niektorých vodičov, neprimeraná rýchlosť, telefonovanie za volantom, alkohol. Štatistiky dopravných nehôd sú neúprosné, ale zároveň sú zdrojom podnecujúcim k zamysleniu sa nad tým, ktorým smerom sa má orientovať ľudské úsilie, aby sa týmto negatívnym javom dokázalo predchádzať. Od najútlejšieho veku je potrebné začať deťom vštepovať vedomosti a skúsenosti z problematiky dopravnej výchovy, aby si na ich základe vytvorili pocit istoty a bezpečia. Materská škola Šalgotarjánska 5 v Banskej Bystrici ponúka deťom možnosť získať praktické overenie teoretických poznatkov z dopravnej výchovy na vlastnom dopravnom ihrisku. Ak má dieťa predškolského veku obstáť v súčasných zložitých situáciách dopravnej premávky, treba sa starať o jeho celkový fyzický a psychický rozvoj. Treba posilňovať predovšetkým tie stránky osobnosti, ktoré sú najdôležitejšie pre jeho bezpečnosť. Medzi najdôležitejšie činitele, ktoré ovplyvňujú úspechy pri výchove k dopravnej disciplíne, patrí odborná pripravenosť pedagógov a väčšia informovanosť v daných otázkach medzi rodičmi. Tolerancia a ohľaduplnosť dospelých účastníkov dopravy je nevyhnutná. Metodický materiál, ktorý predkladám, je ukážkou či návodom pre ostatných, ako problematiku dopravnej výchovy riešime v podmienkach našej materskej školy. V dnešnom hektickom živote sa javí ako výsostne aktuálna. Podceňovanie a zanedbávanie tejto oblasti výchovy je neraz príčinou častých vážnych dopravných nehôd. Absentujú publikácie, chýbajú finančné prostriedky na vhodné moderné pomôcky. Neexistuje metodika dopravnej výchovy, ktorá by pomohla pozdvihnúť profesionálnu úroveň učiteľov pri aplikácii dopravnej výchovy do praxe. Devastácia dopravných ihrísk, krátkozrakosť ,,politikov“ na rôznych úrovniach bola zavŕšená sériou nekoncepčných krokov, ktoré mali negatívny dosah na stav dopravnej prevencie. Dopravná výchova sa realizuje nesystematicky, vo veľkej miere je ovplyvnená finančnými možnosťami. Ak dieťa neabsolvuje systematickú dopravnú výchovu na základnej škole, v dospelosti nezíska vodičský kurz, v priebehu svojho života už nikdy nestretne s problematikou dopravnej výchovy. Pohľad do nedávnej minulosti nám dá za pravdu, že do roku 1998 bola úroveň dopravnej výchovy na Slovensku špičková i z pohľadu ostatných európskych krajín a v mnohom nám závideli. Po niekoľkoročnom období ,,temnoty“ sa našťastie opäť dostáva dopravná výchova do osnov. Situácia sa čiastočne a pomalým tempom zlepšuje, pretože len niektoré mestá a obce pochopili celospoločenský význam kvalitnej prevencie. Je pozitívne, že majú snahu prispievať na údržbu detských dopravných ihrísk a skvalitňovanie materiálneho vybavenia. 2. septembra 2006 bolo slávnostne otvorené dopravné ihrisko pri Materskej škole na Šalgotarjánskej ulici v Banskej Bystrici. Sme 6-triedna materská škola, ktorá sa nachádza na sídlisku Fončorda. Mgr. Iveta Mokryšová, riaditeľka MŠ, sa v najväčšej miere pričinila o to, aby sa výstavba dopravného ihriska pri materskej škole zrealizovala. Bola to veľká udalosť nielen pre pedagógov, zamestnancov školy, ale i pre deti. Problémy, s ktorými sa realizátori a zainteresovaní počas budovania stretli, sa často zdali neriešiteľné. Cieľom pedagogického zboru bolo začať cieľavedomú realizáciu dopravnej výchovy. Začali sme s praktickým výcvikom. Na vlastných chybách sme sa učili, ako najvhodnejšie dopravnú výchovu realizovať.
Príloha | Veľkosť |
---|---|
dv_fararikova_zal-_na_webe.pdf | 1,79 MB |