Diskurz a raná gramotnosť I

Predkladaná publikácia reflektuje niektoré možnosti stimulácie vynárajúcej sa gramotnosti detí pred vstupom do základnej školy v podmienkach výučby realizovanej v materskej škole. Vychádzame pritom z myšlienky, že najcennejšie na všetkých prístupoch súčasnej filozofie mysle je uplatnenie sokratovskej metódy filozofovania, ktorej jadro tvorí kriticko-analytický prístup, diskusia, formulácia argumentov a protiargumentov. V teoretickej časti poskytujeme okrem filozofických a psychologických východísk vzťahu myseľ – jazyk – spoločnosť i sociokultúrny model gramotnosti a sociokonštruktivistické poňatie gramotnosti (vynárajúcich sa kompetencií). Uvádzame tiež prehľad modelov rozvoja ranej gramotnosti: psychogenetickú teóriu E. Ferreirovej, vývinový model pregramotnosti A. V. Kleeckovej, model lingvistickej gramotnosti podľa Ravidovej a Tolchinskej, sociokultúrnu perspektívu rozvoja ranej gramotnosti podľa S. B. Neumana a D. K. Dickinsona a model S. B. Kucera. V empirickej časti autorka ako experimentátorka, pozorovateľka a zároveň učiteľka vstúpila vo výskume do diskurzu so skúmanými deťmi, pokúsila sa interpretovať podobu ich kognitívneho sveta (svetov) a stala sa tým spoluúčastníčkou projektu odhaľovania ich významov. Ako hlavný výskumný nástroj použila interview (metódu kladenia otázok vo verbálnej rovine) a prostriedkom skúmania bolo využívanie autorskej aktivizačnej knihy vo výučbe. Našou snahou bolo využívať také didaktické stratégie (postupy), v ktorých má dieťa možnosť aktívne a kompetentne (socio)konštruovať svoje poznanie, prirodzene tvoriť i modifikovať vlastné významy, postoje, hodnoty a normy.

Autori: 
Marieta Matejková
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2014
Rozsah: 
73s.
Elektronická verzia: 
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: