Dieťa s problémovým správaním v materskej škole

Študijné texty s názvom Dieťa s problémovým správaním v materskej škole absorbujú variabilitu problémov správania detí, nad ktorými sa učitelia zamýšľajú, pretože ich v materskej škole vnímajú, cítia a riešia. Nemožno tvrdiť, že by nemali dostatok zdrojov k štúdiu, veď ide o známu problematiku, ktorá je najmä psychologicky a špeciálnopedagogicky prebádaná a v knihách podrobne opisovaná. V praxi je situácia iná. Psychológov a špeciálnych pedagógov je v materských školách nedostatok, pretože hlavne z finančných dôvodov si ich riaditelia nemôžu dovoliť zamestnať. Materské školy síce spolupracujú s odborníkmi z poradenských alebo klinických centier, ale tí zvyčajne neuspokoja všetky špeciálne potreby detí a chýbajú v každodennej výučbe v triedach. Odborne neriešené problémy detí potom mnohokrát pretrvávajú a zostávajú za ne zodpovední učitelia. Pomoc učiteľov deťom s problémovým správaním závisí od jeho druhu a intenzity aj od pedagogických skúseností s ním. Učitelia vedia, že problémy v správaní môžu signalizovať iné, vážnejšie problémy v oblasti zdravotného alebo sociálneho znevýhodnenia dieťaťa či jeho nadania. V mnohých prípadoch učitelia odporúčajú komplexné diagnostikovanie dieťaťa v zariadeniach výchovného poradenstva a prevencie alebo zdravotníckych zariadeniach, ale nie vždy s tým rodičia súhlasia. Učitelia sú však spôsobilí rodičov presviedčať pedagogickým poradenstvom, aby sa deťom včas poskytla potrebná pomoc a vedenie a aby poradenské služby v prospech svojho dieťaťa využili. V čase odborného diagnostikovania aj po jeho ukončení musia učitelia problémové správanie dieťaťa každodenne zvládať a riešiť situácie, ktoré sú s ním spojené. O niektorých vhodných spôsoboch a postupoch si vymieňajú skúsenosti aj ich študujú v publikovaných výsledkoch práce iných kolegov. Radia sa medzi ne aj tieto študijné texty, ktorých cieľom je informovať o možnostiach pedagogického prístupu v niektorých oblastiach riešenia problémového správania detí v materskej škole v súlade s princípmi a stratégiami osobnostne orientovanej edukácie. Študijné texty neobsahujú všetky známe postupy, ktoré deťom s problémovým správaním pomáhajú, avšak môžu učiteľov priviesť k zamysleniu nad prípadmi detí vo svojej triede a motivovať ich k zavedeniu účinnejších metód a stratégií v riešení problémového správania detí, napríklad aj na základe prečítania rozsiahlejšej odbornej publikácie týkajúcej sa konkrétnych riešení.

Autori: 
Milena Lipnická
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2014
Rozsah: 
49s.
Elektronická verzia: 
Publikacia pracovisko MPC: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: