Urob krok vpred!
Urob krok vpred!
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Urob krok vpred! |
|
Cieľová skupina: 15 rokov a viac |
|
Vzdelávacie oblasti: človek a spoločnosť, človek a hodnoty, jazyk a komunikácia |
|
Kľúčové kompetencie: Osobnostné a sociálne kompetencie Občianske kompetencie Komunikačné kompetencie
|
Ciele:
|
Prostredie: dostatočne rozľahlý priestor – ideálne prírodné prostredie alebo veľká miestnosť |
Forma a počty: skupinová, individuálna, frontálna; ideálny počet: 15, maximálne 20 účastníkov |
Trvanie: 90 – 120 minút
|
|
Anotácia: Kľúčovými témami aktivity, ktorú možno realizovať v rámci občianskej náuky, slovenského jazyka a literatúry, etickej výchovy, triednickej hodiny či výchovného programu školského internátu, sú rovnosť ľudí v právach, ich nerovnosť príležitostí v spoločnosti v kontexte problematiky prevencie diskriminácie a xenofóbie. Účastníci majú príležitosť prežiť a vyjadriť hodnotu empatie voči ľuďom, ktorí sa nejakým spôsobom odlišujú, využívať osobný potenciál na navrhovanie zlepšenia ich postavenia v spoločnosti, uplatňujúc kritické myslenie pri spoločnom riešení nastolených problémov v rámci diskusií. |
|
Potrebný materiál: kartičky s rolami (príloha A), zoznam situácií a udalostí (príloha B), hudobný nosič, hudobný prehrávač, príjemný hudobný motív vybraný účastníkmi |
|
Opis postupu realizácie:
Po uvedených otázkach necháme niekoľko minút žiakov opäť uvažovať o ich novej situácii v atmosfére podfarbenej jemnou melódiou.
V ďalšej diskusii postupne predostierame tieto otázky:
V závere jednotlivé skupiny pred všetkými účastníkmi prezentujú svoje výstupy vo zvolenej podobe (napr. prezentácie, dramatizácie, mailu priateľovi, ktorému chce pomôcť, a pod. – v závislosti aj od časovej dotácie na aktivitu). Po jednotlivých výstupoch sa ostatné skupiny vyjadrujú k navrhovaným skutočnostiam a poskytujú im spätnú väzbu.
Poznámky pre učiteľa: Schopnosť uvedeného vžívania sa do roly iného človeka spočíva v tom, že účastníci na vlastnej koži pocítia narastajúci rozdiel medzi ľuďmi, ktorých osudy si žiaci vyžrebovali. Osobitne na konci námetu, keď je medzi tými, ktorí postupovali výrazne vpred, a tými, ktorí zväčša stáli na mieste, priepastný rozdiel. Účinnosť tohto momentu môžeme ešte posilniť, ak jednotlivé roly prispôsobíme tak, aby odrážali sociálny model, v ktorom žiaci žijú. Pri modifikácii jednotlivých rolí je potrebné dodržiavať zásadu, aby sa dopredu posúval len minimálny počet účastníkov. Prednosťou tejto aktivity je možnosť prepojenia kategórií práv (občianskych/politických, sociálnych/ekonomických/kultúrnych) a ich aplikácia v reálnom živote. Problematika chudoby a sociálnej exklúzie nie je iba problémom formálnym, je úzko spätá aj s postavením migrantov, utečencov a žiadateľov o azyl. Vhodné je upozornenie na závažný problém reálneho uplatňovania už zakotvených práv.
Možné pokračovanie, následné aktivity: Možnou alternatívou, ako zaktivizovať žiakov k čo najväčšiemu počtu podnetov, nápadov a dosiahnuť adekvátne porozumenie danej problematiky, je využitie etapovitej diskusie: uvažovať, analyzovať najprv vo dvojiciach, v malých skupinkách a potom účastníkom dať možnosť, aby nápady a postrehy malej skupiny boli neskôr ďalej rozvíjané pred všetkými účastníkmi aktivity. |
|
Autor/Zdroj: PhDr. Maroš Dvorský, učiteľ profesijného rozvoja, DP MPC Košice Ďalšie zdroje: Modifikované podľa publikácie BRANDER, P. et al., 2008. Kompas. Príručka výchovy a vzdelávania mládeže k ľudským právam. Bratislava: MŠ SR. ISBN 978-80-969407-2-1. Prílohy na stiahnutie: Príloha A: Kartičky s rolami Príloha B: Zoznam situácií a udalostí |