Urob krok vpred!

Urob krok vpred!

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Urob krok vpred!

Cieľová skupina: 15 rokov a viac

Vzdelávacie oblasti: človek a spoločnosť, človek a hodnoty, jazyk a komunikácia

Kľúčové kompetencie:

Osobnostné a sociálne kompetencie

Občianske kompetencie

Komunikačné kompetencie

 

 

 

 

Ciele:

  • vyjadriť názor na hodnotu empatie voči ľuďom, ktorí sa nejakým spôsobom odlišujú,
  • identifikovať existujúcu nerovnosť príležitostí v spoločnosti,
  • prezentovať možné dôsledky príslušnosti k určitej sociálnej menšine alebo kultúrnej skupine,
  • navrhnúť možnosti pozitívnej zmeny pre vybranú sociálnu menšinu,
  • objasniť sociálnu nerovnosť ako častý zdroj diskriminácie a exklúzie,
  • rešpektovať pravidlá kvalitnej diskusie a efektívnej skupinovej práce.

Prostredie: dostatočne rozľahlý priestor – ideálne prírodné prostredie alebo veľká miestnosť

Forma a počty: skupinová, individuálna, frontálna;

ideálny počet: 15, maximálne 20 účastníkov

Trvanie: 90 – 120 minút

 

 

Anotácia:

Kľúčovými témami aktivity, ktorú možno realizovať v rámci občianskej náuky, slovenského jazyka a literatúry, etickej výchovy, triednickej hodiny či výchovného programu školského internátu, sú rovnosť ľudí v právach, ich nerovnosť príležitostí v spoločnosti v kontexte problematiky prevencie diskriminácie a xenofóbie. Účastníci majú príležitosť prežiť a vyjadriť hodnotu empatie voči ľuďom, ktorí sa nejakým spôsobom odlišujú, využívať osobný potenciál na navrhovanie zlepšenia ich postavenia v spoločnosti, uplatňujúc kritické myslenie pri spoločnom riešení nastolených problémov v rámci diskusií.

Potrebný materiál: kartičky s rolami (príloha A), zoznam situácií a udalostí (príloha B), hudobný nosič, hudobný prehrávač, príjemný hudobný motív vybraný účastníkmi

Opis postupu realizácie:

  1. Na začiatku aktivity sa navodí harmonická atmosféra s jemným hudobným podfarbením. Požiadame účastníkov, aby si vypočuli úvodné pokyny. Každý účastník si vyžrebuje jednu kartičku s predpísanou rolou. Kartičky s rolami sú súčasťou prílohy A, z ktorých si učiteľ na základe špecifík regiónu, školy, triedy a skladby skupiny vyberie podľa vlastného uváženia, prípadne ich doplní inými rolami. Upozorní ich, aby si kartičku prečítali a nikomu neprezradili jej obsah. V úvode aktivity, keď sa účastníci budú musieť vžiť do svojej roly, môžu namietať, že majú príliš málo vedomostí a informácií o postavení a situácii osoby, ktorú by mali stvárniť. Ubezpečíme ich, že to nie je najdôležitejšia záležitosť, a povzbudíme ich, aby výrazne využívali svoju fantáziu.
  1. V tejto fáze námetu sa žiaci snažia o stotožnenie s rolou, ktorú si náhodne vybrali. Zatiaľ medzi sebou žiaci nekomunikujú, sami zvažujú svoje postavenie, situáciu, vízie do budúcnosti a pod. Túto ich snahu učiteľ podporí prostredníctvom otázok, ktoré číta pomaly a s výraznými pauzami, aby mali dostatočný čas na zamyslenie a vytvorenie čo najvernejšej predstavy života v role, ktorú majú napísanú na kartičke:
  1. Aké bolo vaše detstvo? V akom dome ste bývali? Aké hry ste sa hrali? Akú prácu vykonávali vaši rodičia? Aká bola situácia vo vašej krajine?
  2. Aký je váš každodenný život dnes? Kde sa stretávate s ľuďmi? Čo robievate doobeda, poobede a večer?
  3. Aký je váš životný štýl? Kde bývate? Aká je vaša ekonomická situácia? Čo robievate vo voľnom čase? Čo robíte na dovolenke?
  4. Čo vás teší a z čoho máte strach? Aké máte vízie do budúcnosti? Aké krátkodobé a dlhodobé ciele by ste si stanovili do ďalšieho života?

        Po uvedených otázkach necháme niekoľko minút žiakov opäť uvažovať o ich novej situácii     v atmosfére podfarbenej jemnou melódiou.

  1. Po tejto časti ich vyzveme, aby sa v absolútnej tichosti zoradili do radu vedľa seba, ako keby sa pripravovali na štart. Zároveň žiakov upozorníme, že vždy, keď na prečítaný výrok môžu odpovedať ÁNO, spravia krok vpred. V opačnom prípade, ak je ich odpoveď negatívna, musia zostať stáť na svojom mieste. Uistíme sa, či sú žiakom jasné pravidlá.
  1. Učiteľ začne čítať situácie zo zoznamu situácií a udalostí (príloha B). Čítanie musí byť výrazné a dostatočne hlasné, najmä ak aktivita bude prebiehať v otvorenom priestore. Po uvedení každej otázky je potrebná dostatočná pauza, aby žiaci najskôr mohli pouvažovať, rozhodnúť sa, vykročiť vpred (ak sa tak rozhodnú) a potom aj poobzerať sa okolo seba, aby si uvedomili vlastnú polohu v porovnaní s ostatnými.
  1. Po poslednej otázke účastníkov učiteľ požiada, aby si každý uvedomil svoju konečnú pozíciu. Prejde k spoločnej analýze. Dôležitou požiadavkou efektívneho rozboru je, aby naďalej žiaci ostali stáť na mieste, keď odznela posledná otázka. Necháme žiakov hádať, kto sa ocitol v akej role. Neskôr učiteľ vyzve každého zvlášť, aby nahlas povedal, v akej role vystupoval. Opýta sa, čo sa dialo v ich vnútri počas aktivity a aký z nej majú pocit.
  1. Následná diskusia už bude prebiehať v diskusnom kruhu. V tejto fáze je nevyhnutné najskôr nechať všetkým žiakom priestor na vyjadrenie postrehov, názorov a zážitkov vyplývajúcich z tejto aktivity. Môžu zadávať otázky svojim spolužiakom, vymieňať si dojmy a informovať sa navzájom o ich rolách a skutočnostiach, ktoré s nimi súvisia. Žiaci verbalizujú, čo nové sa prostredníctvom tohto námetu naučili.

        V ďalšej diskusii postupne predostierame tieto otázky:

    1. Ako sa cítili tí, ktorí mohli, resp. nemohli urobiť krok vpred?
    2. Kedy si tí, ktorí robili kroky vpred často, všimli, že ostatní nenapredujú tak rýchlo ako oni?
    3. Mal niekto pocit, že boli aj také okamihy, keď sa nerešpektovali ich ľudské práva?
    4. Do akej miery bolo pre vás ľahké, resp. ťažké zahrať jednotlivé roly? Ako ste si predstavili osobu, ktorú ste hrali?
    5. Bolo toto cvičenie v určitom zmysle zrkadlom spoločnosti? Vedeli by ste to odôvodniť?
    6. Ktoré ľudské práva sa vzťahujú k jednotlivým rolám? Môže niekto z vás povedať, že jeho práva boli porušené, alebo že si ich nemohol uplatniť?
    7. Aké by mohli byť prvé kroky, ktorými by sme mohli začať riešiť problematiku nerovnosti v spoločnosti?
    8. Odkiaľ máte poznatky o človeku, ktorého rolu ste hrali?
    9. Máte osobné skúsenosti s niektorou z rolí, ktorú ste vy alebo váš spolužiak hrali, alebo ste vychádzali z poznatkov získaných z iných zdrojov?
    10. Do akej miery ste presvedčení, že informácie a predstavy o danom človeku sú hodnoverné?
    11. Vedeli by ste vysvetliť, či sa v tejto aktivite prejavili stereotypy a predsudky?
    12. Máte predstavu o tom, ako by ste pomohli ľuďom, ktorých ste predstavovali v aktivite?
    13. Ako by ste mohli pomôcť skupinám a organizáciám, ktoré podporujú kultúrne alebo sociálne menšiny? Poznáte niektoré? Svoje nápady zrealizujte.
  1. V rámci trojčlenných skupín sa žiaci dohodnú na výbere jednej roly a uvažujú nad týmito problémami:
    1. Akým spôsobom možno korigovať ich život? Uveďte niekoľko vlastných návrhov.
    2. Aké povinnosti by mali splniť, aby ich život bol plnohodnotný?
    3. Pomenujte zodpovednosť týchto ľudí za svoj osud.
    4. Verbalizujte zodpovednosť komunity, v ktorej sa pohybuje, za tohto človeka.
    5. Priblížte zodpovednosť štátu a vlády za tohto človeka.

V závere jednotlivé skupiny pred všetkými účastníkmi prezentujú svoje výstupy vo zvolenej podobe (napr. prezentácie, dramatizácie, mailu priateľovi, ktorému chce pomôcť, a pod. – v závislosti aj od časovej dotácie na aktivitu). Po jednotlivých výstupoch sa ostatné skupiny vyjadrujú k navrhovaným skutočnostiam a poskytujú im spätnú väzbu.

 

Poznámky pre učiteľa:

Schopnosť uvedeného vžívania sa do roly iného človeka spočíva v tom, že účastníci na vlastnej koži pocítia narastajúci rozdiel medzi ľuďmi, ktorých osudy si žiaci vyžrebovali. Osobitne na konci námetu, keď je medzi tými, ktorí postupovali výrazne vpred, a tými, ktorí zväčša stáli na mieste, priepastný rozdiel. Účinnosť tohto momentu môžeme ešte posilniť, ak jednotlivé roly prispôsobíme tak, aby odrážali sociálny model, v ktorom žiaci žijú. Pri modifikácii jednotlivých rolí je potrebné dodržiavať zásadu, aby sa dopredu posúval len minimálny počet účastníkov.

Prednosťou tejto aktivity je možnosť prepojenia kategórií práv (občianskych/politických, sociálnych/ekonomických/kultúrnych) a ich aplikácia v reálnom živote. Problematika chudoby a sociálnej exklúzie nie je iba problémom formálnym, je úzko spätá aj s postavením migrantov, utečencov a žiadateľov o azyl. Vhodné je upozornenie na závažný problém reálneho uplatňovania už zakotvených práv.

 

Možné pokračovanie, následné aktivity:

Možnou alternatívou, ako zaktivizovať žiakov k čo najväčšiemu počtu podnetov, nápadov a dosiahnuť adekvátne porozumenie danej problematiky, je využitie etapovitej diskusie: uvažovať, analyzovať najprv vo dvojiciach, v malých skupinkách a potom účastníkom dať možnosť, aby nápady a postrehy malej skupiny boli neskôr ďalej rozvíjané pred všetkými účastníkmi aktivity.

Autor/Zdroj: PhDr. Maroš Dvorský, učiteľ profesijného rozvoja, DP MPC Košice

Ďalšie zdroje:

Modifikované podľa publikácie BRANDER, P. et al., 2008. Kompas. Príručka výchovy a vzdelávania mládeže k ľudským právam. Bratislava: MŠ SR. ISBN 978-80-969407-2-1.

Prílohy na stiahnutie:

Príloha A: Kartičky s rolami

Príloha B: Zoznam situácií a udalostí