Úradný životopis – 8. ročník

Úradný životopis – 8. ročník

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Úradný životopis – 8. ročník

Cieľová skupina: 2. stupeň základnej školy

Vzdelávacia oblasť: jazyk a komunikácia, predmet slovenský jazyk a literatúra (8. ročník, resp. 9. ročník)

Kľúčové kompetencie:

Používať kognitívne operácie

Kriticky myslieť

Tvorivo myslieť

Kognitívny cieľ:

Vyvodiť explicitné a implicitné informácie z vecného textu. Vytvoriť úradný list.

Afektívny cieľ: Reflektovať udalosti svojho života.

Prostredie: trieda, škola, domáce prostredie

Forma a počty: individuálna

Trvanie: 1 vyučovacia hodina

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity:

Základom aktivity je samostatná práca žiakov s pracovným listom, preto je aktivita vhodná i pre žiakov, ktorí komunikujú s učiteľom iba prostredníctvom internetu. Žiaci dokážu z odborného textu získať informácie o učive úradný list. Úlohy v pracovnom liste smerujú k poznaniu znakov úradného listu, jeho využitiu v bežnom živote i individuálnej tvorbe. Rešpektuje sa zásada prepojenosti školy so životom a individuálneho prístupu k žiakom v rámci ich samostatnej tvorivej činnosti.

Potrebný materiál: pracovný list (príloha)

Opis postupu realizácie:

Aktivita sa môže realizovať aj v e-learningovom prostredí. Vhodná je úvodná motivácia žiaka otázkami: V akej firme by si chcel pracovať? Čo musíš urobiť pre to, aby si sa dostal do zamestnania? Aké doklady musíš zamestnávateľovi predložiť? ...

Následne žiak samostatne vypracuje pracovný list, ktorý mu učiteľ osobne predloží v printovej forme alebo pošle cez internet. Žiak pracuje samostatne v stanovenom čase (20 – 25 minút).

Vypracovaný pracovný list odošle žiak učiteľovi na kontrolu alebo ju urobia spoločne, ak má učiteľ možnosť komunikovať so žiakom prostredníctvom multimédií.

Po ukončení môže učiteľ dať žiakovi autoevalvačné otázky, ktoré podporia proces jeho sebahodnotenia. Spätná väzba sa realizuje ústne alebo písomne.

Poznámky pre učiteľa:

Na zistenie spätnej väzby učiteľ v závere pracovného listu môže dopísať autoevalvačné otázky, napr.: Aké boli tvoje obavy pred vypracovaním pracovného listu? Ktoré zistenie po vypracovaní pracovného listu bolo pre teba najcennejšie? Čo by si urobil inak? Odpovede žiak vypracuje písomne alebo, ak to umožňujú okolnosti, vyjadrí sa ústne.

Možné pokračovanie, následné aktivity:

Vytvorený úradný list žiaci môžu aj individuálne samostatne hodnotiť. V uvedenom prípade im učiteľ môže vopred poslať kritériá hodnotenia slohových prác žiakov, podľa ktorých by mohli žiaci pri hodnotení textu postupovať.

Autor: PaedDr. Jana Tomášková, PhD., učiteľka profesijného rozvoja pre slovenský jazyk a literatúru a občiansku náuku, DP MPC Žilina

Ďalšie zdroje:

https://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/inovovany-statny-vzdelavaci-program/svp_nsv_6_2_2015.pdf

Prílohy na stiahnutie:

Príloha 1: Pracovný list – žiak

Príloha 2: Pracovný list – učiteľ