Šikanovanie – nebezpečný patologický jav
Šikanovanie – nebezpečný patologický jav
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Šikanovanie – nebezpečný patologický jav |
|
Cieľová skupina: žiaci strednej školy |
|
Tematická oblasť výchovy: Človek a spoločnosť, predmet občianska náuka |
|
Kľúčové kompetencie:
uvedomuje si svoje práva v kontexte so zodpovedným prístupom k svojim povinnostiam, prispieva k naplneniu práv iných, je otvorený kultúrnej a etnickej rôznorodosti, rešpektuje a uplatňuje mravné princípy a pravidlá spoločenského spolunažívania a preberá zodpovednosť za vlastné názory, správanie sa a dôsledky konania
je tolerantný a empatický k prejavom iných kultúr.
|
Hlavný cieľ:
Špecifické ciele: Kognitívne:
Psychomotorické:
Afektívne:
|
Prostredie: školská trieda |
Forma a počty: skupinové vyučovanie, 22 – 25 žiakov |
Trvanie vyučovacia hodina (45 min.) |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: V súčasnej škole je dôležité u žiakov rozvíjať kritické myslenie, kreativitu a plnohodnotne ich oceňovať. K rozprúdeniu kritického a kreatívneho myslenia nám môže pomôcť metóda rotujúci prehľad, ktorej podstatou je aktivovanie pôvodných vedomostí žiakov, prepájanie informácií z iných zdrojov a analýza informácií predstavených inými žiakmi. Touto metódou žiaci bez výkladu učiteľa prichádzajú sami k informáciám, ktoré postupne spracúvajú a osvojujú si ich. |
|
Potrebný materiál: text o šikanovaní (príloha), flipchart, štvorfarebné fixky |
|
Opis postupu realizácie aktivity: Prezentovaná vyučovacia hodina je tematicky zameraná na tému šikanovanie – nebezpečný patologický jav a je vhodné ju realizovať so žiakmi stredných škôl. Štruktúrovaná je prostredníctvom stratégie EUR, takže pozostáva z troch častí. V časti evokácia je využívaný motivačný rozhovor, v rámci uvedomenia si významu je implementovaná metóda rotujúci prehľad a v poslednej časti reflexia je prezentovaná metóda cinquain ako prostriedok tvorivého vyjadrenia podstatných myšlienok vo vzťahu k téme o šikanovaní. Realizácia aktivity:
Napr.: Aké sú podľa vás príčiny šikanovania v školách? (bezohľadné presadzovanie sa v triede, agresivita niektorých žiakov…)
UVEDOMENIE SI VÝZNAMU Metóda rotujúci prehľad – rozdelenie žiakov do 4 náhodných skupín podľa štyroch farieb, každej skupine je pridelený rovnaký text o šikanovaní (príloha) a pre každú skupinu je pripravený flipchartový papier s farebne napísanou úlohou (štyri papiere, štyri farby). Prvý papier (úloha je napísaná modrou farbou): Pokúste sa definovať pojem šikanovanie. Druhý papier (úloha je napísaná červenou farbou): Aké sú prejavy fyzického a psychického šikanovania? Tretí papier (úloha je napísaná zelenou farbou): Myslíte si, že šikanovanie môže vyústiť až do trestných činov? Ak áno, argumentujte svoje tvrdenie. Štvrtý papier (úloha je napísaná čiernou farbou): Ako by ste pomohli obetiam šikanovania?
Usmernenie skupinovej práce žiakov – učiteľ vysvetlí žiakom postup ich činnosti nasledovne: každá skupina po prečítaní textu o šikanovaní spoločne porozmýšľa nad danou úlohou, ktorú má zadanú na flipchartovom papieri, a napíše svoje myšlienky, návrhy, nápady. Po stanovenom časovom limite posúva papier v smere hodinových ručičiek do vedľajšej skupiny. S novým papierom získa každá skupina novú úlohu. Úloha je už rozpracovaná predchádzajúcou skupinou, takže dopisuje svoje návrhy, myšlienky. Žiaci po dohodnutom časovom limite odprezentujú riešenie „farebného znenia úlohy“ pred celou triedou. Súčasťou prezentácie je aj diskusia a polemika s názormi, ktoré napísali predchádzajúce skupiny. Doplnením môže byť aj argumentácia dotknutých skupín. REFLEXIA Syntéza prezentácie skupín: Šikanovanie je patologické správanie silnejšieho voči slabšiemu. Pri šikanovaní je obmedzovaná osobná sloboda, ponižovaná ľudská dôstojnosť a česť šikanovanej osoby. Psychické šikanovanie je oveľa nebezpečnejšie ako fyzické. V prípade šikanovania je potrebné oznámiť to rodičom, blízkym, učiteľom alebo priamo polícii. Šikanovanie netreba trpieť, šikanovaný si vedome ubližuje a často si siahne na život. Šikanovaným môžu pomôcť pedagogicko-psychologické poradne a tiež Linka dôvery.
Výsledok skupinovej práce: (vychádzajúc z textu o šikanovaní)
Šikanovanie Agresívne, ponižujúce Uráža, ubližuje, týra Zosmiešňuje svoju obeť, znevažuje Násilie
Poznámky pre učiteľa: Učiteľ žiakov usmerňuje v duchu dohodnutých pravidiel, facilituje prácu jednotlivých skupín a poskytuje pomoc v prípade potreby. Pri spätnej väzbe dbá na to, aby sa žiaci navzájom aktívne počúvali, aby dokázali oceniť prácu druhých a poskytli ďalšie nápady ako výsledok synergického efektu. Rotujúci prehľad ako jedna z metód skupinového vyučovania môže byť ukončený pri ktoromkoľvek posunutí flipchartových papierov.
Možné pokračovanie, následné aktivity: Ďalšou možnosťou je metóda šiestich mysliacich klobúkov, zber informácií na webe, v knižnici, v encyklopédiách s problematikou šikanovania, prezentovať zistené informácie pred spolužiakmi, vytvoriť myšlienkové mapy, pripraviť príspevok do školského časopisu… Vyhodnotenie aktivity: Prezentované aktivity v rámci vyučovacej hodiny podporili kritické myslenie žiakov, ich kreativitu, schopnosť čítať s porozumením, spoluprácu, tvorivosť, schopnosť získať informácie s prepojením na skutočný život. |
|
Autor/Zdroj: PaedDr. Oľga Nestorová, učiteľ profesijného rozvoja, regionálne pracovisko MPC, Bratislava
Ďalšie zdroje: ČAPEK, R., 2015. Moderní didaktika. Praha: Grada. 624 s. ISBN 978-80-247-3450-7. FISCHER, R., 1997. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál. 172 s. ISBN 80-7178-966-6. PETTY, G., 1996. Moderní vyučování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-070-7. PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ, 1995. Pedagogický slovník. Praha: Portál. 322 s. ISBN 80-7178-029-4. SITNÁ, D., 2009. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál. 152 s. ISBN 978-80-7367-246-1. TUREK, I., 2008. Didaktika. Bratislava: Iura Edition, spol. s r. o. 595 s. ISBN 978-80-8078-198-9. Štátny vzdelávací program. Občianska náuka – pre vyššie stredné vzdelávanie [online]. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2014. [cit. 2019-10-24] Dostupné z: http://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/statnyvzdelavaciprogram/... |
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha: Čo je šikanovanie?
|