Rozvíjanie zmyslového a environmentálneho vnímania prostredníctvom snoezelen terapie v predprimárnom vzdelávaní

V súčasnosti dochádza k zmenám v pedagogickej teórii týkajúcej sa postihnutej populácie a následne aj k zmenám v pedagogickej praxi. Veľa zmien v posledných rokoch vidíme v legislatívnej oblasti špeciálneho školstva. Súčasná špeciálna škola so svojimi variantmi A, B a C pokrýva edukáciu celého spektra detí s postihnutím. Legislatíva umožňuje vytváranie špeciálnych tried v základných školách aj v materských školách, aj integráciu detí s postihnutím do bežných tried základných škôl aj materských škôl. Do popredia sa dostáva dieťa ako svojbytná osobnosť, mení sa vzťah učiteľa a žiaka, presadzuje sa humanisticky orientovaná pedagogika, ktorá zdôrazňuje hodnotu každého človeka, jeho právo na slobodu, šťastie, na uplatnenie, na dôstojné životné podmienky. Touto prácou chcem prispieť ku kvalite edukačného vedenia dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v predprimárnom vzdelávaní. Hlavnou charakteristickou črtou práce je priblíženie novej netradičnej Snoezelen terapie, jej využiteľnosť na skvalitnenie zmyslového a environmentálneho vnímania u detí s postihnutím aj bez postihnutia. Práca vznikla v snahe poukázať na význam a možnosti využitia Snoezelen terapie v predprimárnom vzdelávaní v špeciálnej materskej škole, v špeciálnych triedach materských škôl, ako aj na skvalitnenie edukačného vedenia dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v materskej škole. Oboznámenie sa s teoretickou problematikou Snoezelen terapie, s vytvorením multisenzorického prostredia, variantmi a možnosťami Snoezelen terapie v podmienkach materskej školy je cieľom teoretickej časti. Súčasťou cieľa je aj priblíženie terapeutickej „zmyslovej záhrady“ ako jednej z možností vytvorenia prostredia vhodného na rozvoj environmentálneho cítenia, pomocou ktorého môžeme zapájať všetky zmysly a tým sprostredkovať senzorickú stimuláciu v priamom kontakte s prírodou. Cieľom metodickej časti práce je priblíženie konkrétnych edukačných aktivít využiteľných na rozvíjanie zmyslového a environmentálneho vnímania prostredníctvom Snoezelen terapie. Vytvorený súbor špeciálnych cvičení má pomáhať v pripravenom prostredí stimulovať a skvalitňovať zmyslové vnímanie u dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Práca je určená pre špeciálnych pedagógov nielen v špeciálnych materských školách, ale aj pre pedagógov, ktorí pracujú s integrovanými deťmi predškolského veku a pre každého, kto chce spoznávať svet detí s postihnutím, kto im chce porozumieť a pomôcť.

Autori: 
Zuzana Karkošiaková
Publikacia z oblasti: 
Poradie vydania: 
1.
Vydavateľ: 
MPC, Ševčenkova 11, Bratislava
Rok vydania: 
2014
Rozsah: 
61s.
Elektronická verzia: 
Kód projektu: 
Verejná publikácia: 
Odporúčaná na samoštúdium: