ROMA BINGO – didaktická hra (rómske reálie)

ROMA BINGO – didaktická hra (rómske reálie)

 

 

KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA

ROMA BINGO – didaktická hra (rómske reálie)

14. 5. – 20. 5. 2019

Názov: ROMA BINGO – didaktická hra (rómske reálie)

Cieľová skupina: 10 a viac

Vzdelávacia oblasť: jazyk a komunikácia

Kľúčové kompetencie:

1. komunikačné kompetencie

2. osobnostné a sociálne kompetencie

3. kompetencie na celoživotné učenie sa

4. občianske kompetencie

5. kompetencia vnímať a chápať kultúru

    a vyjadrovať sa nástrojmi kultúry

 

Ciele:

Kognitívny:

  • uviesť príklady z histórie a kultúry Rómov v kontexte dejín na Slovensku a vo svete,
  • odpovedať na otázky súvisiace s rómskymi reáliami,
  • kriticky zhodnotiť získané informácie.

Afektívny:

  • akceptovať sociálne a kultúrne rozdiely.

Psychomotorický: vyplniť hracie pole podľa pokynov.

Prostredie: škola, externé prostredie

Forma a počty: odporúčaný počet – cca 20 žiakov/účastníkov vzdelávania

Trvanie: 45 min.

 

Anotácia:

Edukačná aktivita, ktorá je využiteľná v akomkoľvek vyučovacom predmete/vzdelávaní pedagogických zamestnancov. Žiaci/účastníci vzdelávania si v Roma Bingo osvojujú poznatky o histórii, etnografii, folkloristike, hudbe v medzinárodnom a regionálnom kontexte, ktoré súvisia s rómskymi reáliami.

Materiálno-didaktické prostriedky:

dataprojektor, PC, prezentácia v programe PowerPoint, hracie pole vo forme binga (docx.), písacie potreby, flipchart

Metodický postup:

  1. Pravidlá (2 min.):
  • čísla jednotlivých okienok v hracom poli zodpovedajú číslam otázok v pptx. prezentácii,
  • po prečítaní otázky každý žiak/účastník vzdelávania napíše správnu odpoveď do príslušného okienka pod číslo zodpovedajúce číslu otázky,
  • po zodpovedaní všetkých otázok učiteľ premietne pptx. prezentáciu s kľúčom správnych odpovedí,
  • pri správnej odpovedi žiak/účastník vzdelávania číslo v príslušnom okienku zakrúžkuje, v prípade nesprávnej odpovede ho prečiarkne krížikom,
  • žiak/ účastník vzdelávania, ktorý bude mať vyznačené správne odpovede vodorovne, zvisle alebo diagonálne, zakričí: „BINGO!“
  1. Hrová činnosť (25 min.)

Hrová činnosť pozostáva z vpisovania odpovedí do okienok v hracom poli. Na každú odpoveď je vymedzený čas cca 1 min. Po vyplnení všetkých okienok v hracom poli si žiak/účastník vzdelávania skontroluje odpovede podľa pptx. prezentácie.

  1. Vyhodnotenie (17 min.):

Každý žiak/účastník vzdelávania zapíše svoje vyjadrenie na pripravený flipchart do stĺpcov Čo som vedel? a Čo nové som sa dozvedel?

Učiteľ didaktickú hru vyhodnotí a vyjadrí sa k informáciám uvedeným na flipcharte.

 

Poznámky pre pedagogického zamestnanca: Jednotlivé položky v Roma Bingo je možné preformulovať, dopĺňať, modifikovať, obohatiť ich o ďalšie aspekty z rómskej histórie, tradície a kultúry.

 

Možné pokračovanie, následné aktivity: Využiť najčastejšie sa opakujúce vyjadrenia žiakov/účastníkov vzdelávania zo stĺpca Čo nové som sa dozvedel? na upevnenie a rozšírenie poznatkov z rómskych reálií rôznymi metódami a organizačnými formami.

Autor/Zdroj: ROCEPO – PaedDr. Elena Cinová, Mgr. Marcel Kurty, Mgr. Jana Medvecová, Mgr. Eva Suchožová, PaedDr. Viera Šándorová, učitelia pre kontinuálne vzdelávanie, regionálne pracovisko MPC Prešov

 

Ďalšie zdroje:

MAŠLÁROVÁ, L., 2014: Dejiny Rómov. Bratislava: MPC. ISBN 978-80-8052-975-8.

http://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/statny-vzdelavaci-program/vp_romske_realie_nizsie_sekundarne_vzdelavanie.pdf

Prílohy na stiahnutie:

  1. Prezentácia ROMA BINGO – položky
  2. Prezentácia ROMA BINGO – kľúč správnych odpovedí
  3. ROMA BINGO – hracie pole