Podoby vody
Podoby vody
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita...
2. 7. – 8. 7. 2019
Názov: Podoby vody |
|
Cieľová skupina: materská škola – predprimárne vzdelávanie, 5-až 6-ročné deti |
|
Vzdelávacia oblasť: Jazyk a komunikácia – grafomotorické predpoklady písania |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Ciele:
|
Prostredie: škola, trieda |
Forma a počty: individuálna, skupinová |
Trvanie: 30 minút |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Vzdelávacia aktivita je zameraná na rozvíjanie grafomotorických zručností detí predprimárneho vzdelávania prostredníctvom metód výtvarnej výchovy so zameraním na správny úchop grafického nástroja (príloha 1) a správny nátlak na podložku. V rozvíjaní grafomotorických zručností je dôležité rešpektovať vývojový proces dieťaťa (príloha 2), pri ktorom sa zdokonaľuje koordinácia motoriky ruky v súčinnosti so zmyslovými funkciami, ako je zrak a hmat, ktoré umožňujú začiatky jeho grafického prejavu kreslenia, maľovania s nadväznosťou na predpisateľskú gramotnosť. |
|
Potrebný materiál: špagát, vlna, silon, štipce na bielizeň, plastové vrchnáky z fliaš, baliaci papier, voskové pastelky, anilínové farby, štetce |
|
Opis postupu realizácie:
Poznámky pre učiteľa: Námety danej aktivity sú orientované najmä na správny úchop a nátlak grafického nástroja na podložku, ale môžeme ich využiť aj pri správnej polohe tela a všeobecne pri rozvíjaní jemnej motoriky a grafomotoriky, napríklad aj pri použití iných druhov výtvarného náčinia a s využitím hudobnej kulisy (napr. Bedřich Smetana: Vltava).
Možné pokračovanie, následné aktivity: Po ukončení aktivity môžu deti využiť výslednú prácu v iných činnostiach dotváraním výsledných predmetov súvisiacich s danou témou, ako napr. prikladaním poskladaných lodí z papiera, ostrovčekov vytvorených kašírovaním, dokreslením, nalepením živočíchov a rastlín pri vode a vo vode atď., ktoré jednoznačne súvisia s riešením rozvíjania grafomotorických zručností detí (príloha 3). |
|
Autor/Zdroj: Mgr. Emília Petrovská, učiteľka pre kontinuálne vzdelávanie, detašované pracovisko MPC Žilina
Ďalšie zdroje: BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2011. Diagostika díťete předškolního veku. Prvé vydanie. Brno: Computer Press, a. s. ISBN 978-80-251-1829-0. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2006. Rozvoj grafomotoriky.Brno: Computer Press, a. s. ISBN 80-251-0977-1. LOOSEOVÁ, Antje C., Nicole PIEKERTOVÁ a Gudrun DIENEROVÁ, 2001. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál. ISBN 80-7178-540-7. MLČÁKOVÁ, Renata, 2009. Grafomotorika a počáteční psaní. Prvé vydanie. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2630-4. PONDELÍKOVÁ, Renáta, 2008. Rozvoj grafomotoriky cez výtvarné aktivity. Banská Bystrica: Metodicko-pedagogické centrum. ISBN 978-80-8041-539-6.
|
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha 1 Správny úchop grafického nástroja Príloha 2 Grafomotorický vývoj (podľa A. C. Looseovej a kol.) Príloha 3 Grafomotorické zručnosti – práce detí Príloha 4 Pozorovací záznam
|