Poradenstvo
Poradenstvo pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom
Pedagogickí a odborní zamestnanci, vedúci pedagogickí a odborní zamestnanci riešia v školách a školských zariadeniach mnoho nových problémov a výziev, ktoré vyplynuli z dlhodobých, ako aj aktuálnych zmien v systéme regionálneho školstva. Významné zmeny, ktoré sa premietajú do činnosti škôl a školských zariadení súvisia so zmenami, ktoré priniesol zákon č. 138/2019 Z. z., predovšetkým v oblasti profesijného rozvoja a atestácií, ako aj potreba riešenia problémov súvisiacich s elimináciou dopadov spojených s prerušením vzdelávania v dôsledku pandémie ochorenia COVID-19.
Z doterajších skúseností a komunikácie so školami a školskými zariadeniami sme zistili, že školy a školské zariadenia očakávajú:
- poradenstvo a usmerňovanie týkajúce sa profesijného rozvoja PZ a OZ vo vzťahu k aplikácii novej legislatívy (zákon č. 138/2019 Z. z. a vyhláška 361/2020 Z. z.).,
- poradenstvo k novému procesu atestácií a profesijného rozvoja PZ a OZ,
- poradenstvo a konzultácie k plánovaniu a realizácii profesijného rozvoja a zabezpečeniu aktualizačného vzdelávania v školách a školských zariadeniach,
- poradenstvo a podporu pri zavádzaní zmien,
- poradenstvo a podporu pri zmenách kultúry a zavádzaní a budovaní inkluzívnej kultúry v školách (zavedenie inkluzívneho konceptu vzdelávania a budovanie inkluzívnej školy),
- poradenstvo a podporu pri využívaní dištančného vzdelávania,
- poradenstvo pri práci so žiakmi so ŠVVP a iné.
Mnohé situácie a problémy v opísaných oblastiach si vyžadujú podrobnejšie preskúmanie, presnejšiu diagnostiku, hlbšie a náročnejšie analytické zisťovania, ktoré školy nie sú schopné samostatne realizovať z dôvodu nedostatku času, personálnej nepripravenosti alebo metodologickej nedostatočnosti. V rámci projektu plánujeme poskytovať školám a školským zariadeniam poradenstvo v oblastiach zvyšovania kvality VVP, riadenia zmien v školách a školských zariadeniach, riadenia profesijného rozvoja PZ a OZ a riešenia nových výziev spojených so zastavením vyučovania z dôvodu COVID-19 a eliminácii jeho dôsledkov.
Zameranie poradenstva
Poradenstvom, pre účely riešenia tohto projektu, budeme rozumieť plánovitú, systematickú a cieľavedomú poradenskú činnosť spočívajúcu v identifikácii východiskovej situácie v škole a školskom zariadení (poradenského problému), jeho analýze, návrhu a prerokovaniu riešení, pomoci pri implementácii riešení do edukačnej a riadiacej praxe a vyhodnotenia účelnosti, účinnosti, efektívnosti poradenstva a jeho procesov a ich aplikovateľnosti v podmienkach školy a školského zariadenia. Poradenstvo bude zamerané na nasledujúce oblasti (typy poradenstva):
- Individuálne poradenstvo zamerané na profesijný rozvoj PZ a OZ (na báze 1:1) – poradenstvo bude zahrňovať rozhovory s PZ alebo OZ, štúdium dokumentov, pozorovanie PZ alebo OZ pri výchovno-vzdelávacej činnosti, 360 opytovanie a spätná väzba, odporúčania pre ďalší profesijný rozvoj, poradenstvo pre plánovanie profesijného rozvoja. Výstupom poradenstva bude dokument Odporúčania pre individuálny profesijný rozvoj PZ alebo OZ.
- Poradenstvo pre plánovanie profesijného rozvoja školy (poradenstvo pre VPZ a VOZ) – poradenstvo bude zahrňovať identifikáciu rozvojových a vzdelávacích potrieb PZ a OZ, rozhovor s VPZ a VOZ (vedením školy), skupinové rozhovory, opytovanie dotazníkom, prezentáciu zistení, tvorbu odporúčaní pre profesijný rozvoj PZ a OZ školy a spolupráca pri realizácii pri zavádzaní odporúčaných opatrení. Výstupom poradenstva bude dokument Odporúčania pre profesijný rozvoj PZ a OZ v škole, školskom zariadení.
- Poradenstvo pri procesoch sebahodnotenia a riadení zmien – poradenstvo bude zamerané na tvorbu, aktualizáciu a realizáciu autoevalvačného plánu školy, školského zariadenia. Bude zahrňovať zhodnotenie súčasného stavu v autoevalvácii, individuálne a skupinové zisťovania, diagnostiku a jej vyhodnotenie a tvorbu návrhov na aktualizáciu autoevalvačného plánu a podporu pri riadení a zavádzaní zmien. Výstupom poradenstva bude dokument Odporúčania pre procesy sebahodnotenia a realizáciu zmien v škole, školskom zariadení.
- Poradenstvo pre budovanie inkluzívnej kultúry školy a školského zariadenia (podpora pre VPZ a VOZ, PZ a OZ) – poradenstvo bude zamerané na podporu zavádzania inkluzívneho vzdelávania, inkluzívnych prístupov a budovanie inkluzívnej kultúry. Bude zahrňovať zhodnotenie súčasného stavu v budovaní inkluzívneho prostredia v školách (index inkluzivity), tvorbu návrhov na zavádzanie inkluzívnych prístupov a budovanie inkluzívnej kultúry v školách a školských zariadeniach. Výstupom poradenstva bude dokument Odporúčania pre budovanie inkluzívnej kultúry v škole, školskom zariadení.
- Iné poradenstvo pre PZ a OZ, VPZ a VOZ (podľa dohody so školou, školským zariadením) – poradenstvo špecificky navrhnuté podľa požiadaviek školy, školského zariadenia zamerané, napr. na elimináciu dopadov pandémie COVID-19, úprava plánov vzdelávania v školskom roku 2020/2021 a 2021/2022, budovanie kultúry efektívnej, kvalitnej, učiacej sa školy, školského zariadenia a iné témy podľa identifikovaných potrieb. Poradenstvo bude zahrňovať identifikáciu vstupných požiadaviek a potrieb, návrh, realizáciu a vyhodnotenie poradenského projektu.
Výstupom poradenstva bude dokument Správa o realizácii a vyhodnotení poradenského projektu v škole, školskom zariadení.
Uvedené typy poradenstva budú v priebehu realizácie projektu bližšie upravené, jednotlivé typy poradenstva budú unifikované a štandardizované podľa doterajších skúseností a skúseností získaných počas realizácie projektu. Ochrana individuálnych údajov o PZ a OZ, VPZ a VOZ a údajov o školách a školských zariadeniach, ktoré budú získané a spracovávané v rámci poradenstva sa bude riadiť podľa legislatívnych pravidiel upravujúcich GDPR, interných predpisov MPC a bude nastavená v internom riadiacom dokumente projektu.
Poradenstvo sa bude realizovať priamo v školách a školských zariadeniach, ktoré o to prostredníctvom národného projektu požiadajú. Poradenstvo bude poskytované vedúcim pedagogickým a vedúcim odborným zamestnancom a pedagogickým a odborným zamestnancom škôl a školských zariadení. Počet zamestnancov školy, školského zariadenia zapojených do poradenstva bude špecifikovaný pre zahájením poradenstva. Poradenstvo bude realizované v priebehu realizácie projektu. Bude realizované počas pracovných dní a riadneho pracovného času zamestnancov školy, školského zariadenia.
Postup a metódy poradenstva
Poradenstvo bude realizované formou interných poradenských projektov, ktoré budú realizované v rámci projektu. Bude nadväzovať na zistenia vyplývajúce z realizovaných vzdelávacích aktivít vo vzdelávacích programoch vytvorených v projekte, prieskumných a zisťovacích aktivít, webinárov a učiteľských fór a aktuálnych potrieb a požiadaviek škôl a školských zariadení.
Konkrétny postup a metódy poradenstva budú vymedzené v poradenskom projekte. Rámcový postup poradenstva bude zahrňovať nasledujúce činnosti:
- Ponuka poradenstva - podľa aktuálneho záujmu a kapacít poradenskej činnosti RP/DP MPC a externých personálnych kapacít. Ponuka poradenstva bude zverejňovaná prostredníctvom web stránky projektu a web stránky MPC.
- Žiadosť o poradenstvo – zaslanie požiadavky na poradenstvo školou alebo školským zariadením s vymedzením typu a predmetu poradenstva a rámcovým určením jeho rozsahu a časového rámca.
- Posúdenie žiadosti o poradenstvo - zo strany RP/DP MPC, HOR 1.2 a projektového manažéra a rozhodnutie o poradenskom projekte a jeho rámci,
- Spracovanie projektu poradenstva – s uvedením opisu predmetu, cieľov, rozsahu, metód a foriem poradenstva, jeho personálnom zabezpečení, harmonogramu a plánovaných výstupoch poradenstva.
- Schválenie poradenstva - schválenie predloženého interného poradenského projektu vedúcim zamestnancom RP/DP MPC, HOR 1.2 a projektový manažérom,
- Realizácia poradenstva – podľa navrhnutých metód a foriem, postupov a harmonogramu poradenstva.
- Vyhodnotenie poradenstva – s ohľadom na naplnenie projektu poradenstva a dosiahnuté výstupy a výsledky poradenstva.
Poradenstvo bude realizované rôznymi kvalitatívnymi a kvantitatívnymi metódami a technikami zahrňujúcimi individuálny poradenský rozhovor, skupinové rozhovory, pedagogické pozorovanie počas edukačných aktivít PZ v triede (vzdelávanej/výchovnej skupine) a odborných aktivít OZ, peer-review prístupy (poskytovanie spätnej väzby PZ na základe poradenských zistení a vykonaného pozorovania), opytovanie prostredníctvom ankiet a dotazníkov, vyhodnotenie zistení, vrátane štatistických metód.
Realizácia poradenskej činnosti v školách
Činnosť poradcov bude vykonávaná poradcami v školách - internými zamestnancami prijímateľa učiteľmi profesijného rozvoja v rámci riadneho pracovného času v zmysle Zákonníka práce (refundácia výdavkov interných zamestnancov) a poradcami v školách - externých expertov. Poradenské tímy môžu byť zložené z interných zamestnancov MPC, učiteľov profesijného rozvoja (UPR) a externých zamestnancov (vybraní externí zamestnanci, špecialisti na vybranú problematiku). Poradenský tím má vedúceho tímu, ktorý riadi činnosť poradenského tímu a zodpovedá za realizáciu poradenskej činnosti. Externí zamestnanci v poradenskom tíme, ktorí sú odmeňovaní z prostriedkov projektu, nemôžu byť zamestnanci školy a školského zariadenia v prospech ktorého, ktorej sa poradenstvo vykonáva.
.