Matematika bez počítača – matematika s DOMINOM
Matematika bez počítača – matematika s DOMINOM
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Matematika bez počítača – matematika s DOMINOM |
|
Cieľová skupina: žiaci 7. ročníka 2. stupňa ZŠ |
|
Vzdelávacia oblasť: matematika a práca s informáciami, matematika |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Ciele: Žiak vie/dokáže/pozná: Kognitívne
Afektívne
|
Prostredie: trieda, domáce |
Forma: skupinová, individuálna |
Trvanie: 30 – 60 minút |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Vzdelávacia aktivita je zameraná na netradičné riešenie matematických operácií s celými číslami, rovnako aj so zlomkami. Pomocou dominových tabličiek, ktoré nahrádzajú jednotlivé číslice (1 tablička = 2 číslice) alebo zlomky (1 tablička = 1 zlomok) žiaci riešia úlohy na sčítanie a odčítanie zlomkov, násobenie prirodzených čísel. Žiaci majú vymedzené možnosti v rámci výberu číslic od 0 po 6 a vytvárajú si vlastný algoritmus riešenia jednotlivých úloh. V prípade potreby majú žiaci v prílohe B možnosť vyrobiť si dominové tabličky. Aktivita rozvíja u žiakov kľúčové kompetencie ako sa učiť učiť, riešiť problémové situácie. Rozvíja logické a kritické myslenie na základe cieľov stanovených Štátnym vzdelávacím programom. Využitie aktivity je možné v rámci domácej prípravy, ale aj na samotnú hru DOMINO. |
|
Potrebný materiál: pracovný list (príloha A), Domino tabličky (príloha B), papier, pero, v prípade potreby nožnice |
|
Opis postupu realizácie:
Poznámky pre učiteľa: Aktivitu môže učiteľ realizovať postupným vypracovaním zadaní 1 až 3 alebo výberom niektorých zadaní v závislosti od časového rozsahu alebo ročníka (ak použije dané aktivity vo vyššom alebo nižšom ročníku). Aktivitu môže učiteľ variovať využitím rôznej náročnosti v zadaní 1 zväčšovaním rozmerov štvorca, obdĺžnika, v zadaní 2 kombináciou operácií sčítania a odčítania, určenia rôznych výsledkov. V zadaní 3 je možné rozšíriť zadanie aj o násobenie viaccifernými číslami. Možné pokračovanie, následné aktivity: V aktivite je možné nechať samotnému žiakovi vymyslieť zadanie úlohy. Je možné vytvoriť nové DOMINO s väčším počtom tabličiek, kde sa použije maximálny počet bodiek korešpondujúci s najvyššou cifrou 9. Aj samotné vytvorenie tohto súboru môže byť úlohou pre žiaka – vyrobiť všetky tabličky (Koľko ich bude? O koľko viac ich bude?). Aktivity nie sú náročné na prípravu ani na pomôcky. Aktivita má potenciál na prácu v domácom prostredí, umožňuje variácie edukačných aktivít. V časovom rozsahu 30 – 60 minút je možné realizovať vlastný výber úloh a aktivít. |
|
Autor/Zdroj: Mgr. Dana Váňová, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Banská Bystrica Ďalšie zdroje: GOGA, M., 1992. Vieš? Uhádneš? Bratislava: Videopress. ISBN 80-85180-03-0. |
|
Prílohy na stiahnutie: |