Hra na kuchárov
Hra na kuchárov
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
10. 9. – 16. 9. 2019
Názov: Hra na kuchárov |
|
Cieľová skupina: 5- až 6-ročné deti |
|
Vzdelávacia oblasť: Matematika a práca s informáciami, podoblasť čísla a vzťahy Súvisiace oblasti: Jazyk a komunikácia |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Ciele: V obore do 10 určí počítaním po jednej počet predmetov v skupine. Triedi predmety podľa zvoleného kritéria – základné a doplnkové farby, tvary. Jednoduchým spôsobom vysvetlí význam pojmu recept, kuchárska kniha.
|
Prostredie: Trieda materskej školy – hrací kútik „kuchynka“ |
Forma a počty: Individuálna, skupinová |
Trvanie 30 minút |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Vzdelávacia aktivita je zameraná na podoblasť Čísla a vzťahy a týka sa chápania prirodzeného čísla ako ordinárneho čísla, čo znamená určovanie počtu prvkov súboru počítaním po jednom. Dieťa vykonáva činnosti súvisiace predovšetkým so zisťovaním počtu predmetov v skupine a riešením jednoduchých úloh súvisiacich s počtom predmetov v skupine. Zároveň dieťa vykonáva matematickú operáciu triedenie podľa jedného alebo dvoch kritérií. |
|
Potrebný materiál: „Kuchárska kniha“ s pracovnými listami (prílohy 1, 2, 3), reálne ingrediencie (hrach, fazuľa a pod.), resp. ako náhrada drobný materiál podľa možností materskej školy a s rešpektovaním zásady bezpečnosti detí (napr. farebné vrchnáky z PET fliaš, gombíky, koráliky, korkové zátky a pod.). |
|
Opis postupu realizácie:
Poznámky pre učiteľa: Samotná hra na kuchárov podľa receptu má v sebe veľké množstvo potenciálnych aktivít: triedenie predmetov podľa farby (tvarov), určovanie podľa počtu, delenie predmetov podľa jedného kritéria. Pri spracovaní reflexie vzdelávacieho procesu v oblasti Matematika a práca s informáciami si učiteľ môže pomôcť kategóriami uvedenými v prílohe 4.
Možné pokračovanie, následné aktivity: Po ukončení vzdelávacej aktivity je pomôcka „Kuchárska kniha“ a drobný materiál naďalej súčasťou hrového kútika – „kuchynky“. Deti môžu pomôcku „Kuchársku knihu“ využívať aj počas námetových hier v organizačnej forme Hry a hrové činnosti podľa výberu detí. Učiteľka môže zaradiť aj úlohu s opačným postupom pre deti na vyššej výkonovej úrovni: vedie ich k vytvoreniu vlastného receptu.
|
|
Autor/Zdroj: PaedDr. Eva Pupíková, učiteľ profesijného rozvoja, detašované pracovisko MPC Nitra
Ďalšie zdroje: PUPÍKOVÁ, E., 2014. Rozvíjanie základných matematických predstáv v materskej škole prostredníctvom didaktickej hry [online]. [cit. 21.6.2019]. Bratislava: MPC. ISBN 978-80-8052-542-2. Dostupné z: https://mpc-edu.sk/sites/default/files/projekty/vystup/pupikova.pdf ŠIMČÍKOVÁ, E., 2016. Matematika a práca s informáciami. Metodická príručka k vzdelávacej oblasti Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách [online]. [cit. 21.6.2019]. Bratislava: ŠPÚ. ISBN 978-80-8118-176-4. Dostupné z: http://www.statpedu.sk/files/sk/svp/zavadzanie-isvp-ms-zs-gym/materska-skola/zrevidovane_matematika_na_zverejnenie.pdf UHERČÍKOVÁ, V. a I. HAVERLÍK, 2007. Didaktika rozvíjania základných matematických predstáv. Bratislava: Dony. ISBN 978-80-968087-4-8.
|
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha 1 – pracovný list – hríbová polievka Príloha 2 – pracovný list – fazuľová polievka Príloha 3 – pracovný list – zemiaková polievka Príloha 4 – Pomôcka k reflexii edukačnej aktivity v oblasti Matematika a práca s informáciami |