Čítanie s porozumením v geografii – Bali

Čítanie s porozumením v geografii – Bali

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Čítanie s porozumením v geografiiBali

Cieľová skupina: žiaci 6. ročníka ZŠ

Vzdelávacia oblasť: človek a spoločnosť
Výkonový štandard:

Optimálny:

Žiak

  • dokáže čítať s porozumením  súvislý geografický text
  • dokáže vysvetliť pojem ostrov
  • dokáže na základe analýzy a čítania textu priradiť správne odpovede k úlohám
  • dokáže na základe analýzy a prečítaného textu vysvetliť zaujímavosti ostrova
  • dokáže na základe analýzy sformulovať hlavné znaky ostrova Bali
  • dokáže vyjadriť svoj čitateľský zážitok a uviesť, čo ho vyvolalo
  • dokáže vymyslieť názov predloženého textu

Minimálny:

Žiak

  • dokáže reprodukovať definíciu pojmov týkajúcich sa ostrova Bali
  • dokáže s pomocou učiteľa prerozprávať obsah geografického textu
  • dokáže vyjadriť svoj čitateľský zážitok

Kľúčové kompetencie:

Žiak vie používať kognitívne operácie.

Žiak vie formulovať svoj názor.

Žiak vie čítať s porozumením.

 

Predmetové kompetencie

1. Čítať geografický text.

2. Zapamätať si potrebné fakty a pojmy.

3. Vysvetliť podstatu osvojených javov a vzťahov medzi nimi.

4. Vytvoriť krátky názov článku.

5. Zdôvodniť svoje vypracovanie úloh.

Špecifické ciele:

 

  • Čítať text pozorne a s porozumením.
  • V texte vyhľadať pojmy v súvislosti so zadanými úlohami.
  • Vyjadriť svoj čitateľský zážitok a uviesť, čo ho vyvolalo.
  • Vyhľadať v texte informácie, rozumieť prečítanému textu.

Prostredie: domáce

Forma a počty: individuálna

Trvanie: 30 minút

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity:

V období, keď sa žiaci učia sami doma, je priestor a čas pre žiakov, aby sa venovali správnemu čítaniu geografického textu s porozumením.

Potrebný materiál: PC s pripojením na internet, úlohy pre žiakov, text pre žiakov

Opis postupu realizácie:

Učiteľ zašle žiakom geografický text, úlohy a pokyny, ako majú pracovať. Je dôležité, aby učiteľ upozornil žiakov na tieto skutočnosti:

  1. Žiak si zvyčajne text prehliadne skôr, než sa doň pustí.
  2. Text si môže prečítať viackrát.
  3. Po prvom prečítaní nech sa žiak pokúsi vypracovať aspoň niektoré úlohy.
  4. Žiak si môže čítať potichu alebo nahlas, ako mu to vyhovuje (individuálny prístup).
  5. Žiak sa rozhodne, čo bude čítať pozorne a pomaly, čo prečíta rýchlo, čo nebude čítať, čo prečíta znova.
  6. Žiak vychádza z doterajších vedomostí a skúseností.
  7. Všetky úlohy žiak po pozornom prečítaní textu dokáže vypracovať, pretože odpovede sa nachádzajú v texte (pocit úspechu u žiaka).

Žiak po skončení činnosti pošle učiteľovi informáciu o skončení svojej práce, následne mu učiteľ pošle hodnotenie v podobe ústneho hodnotenia. Žiak sa môže aj sám ohodnotiť v podobe písomného prejavu s vyjadrením svojich pocitov, čo sa mu darilo a čo nie.

 

Poznámky pre učiteľa:

Čas na odovzdanie úloh, zadanie úloh a pod. si učiteľ upraví podľa vlastného uváženia.

 

Možné pokračovanie, následné aktivity: Po skončení činnosti žiak vypracuje zadané úlohy. Môže obdobne pracovať s iným geografickým textom z určeného tematického celku.

Autor/Zdroj: PaedDr. Alica Dragulová, PhD., učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC Košice

 

Ďalšie zdroje:

https://www.minedu.sk/data/att/7530.pdf

http://cloud6i.edupage.org/cloud/GEOGRAFIA_6.-9.r..pdf?z%3Alaind76KEsLbKBviUMk4seU40odNugUEn2ts6zk2PaJ8H086vvMRsYMGbAZstItJ

https://dovolenka.sme.sk/i/bali

https://mpc-edu.sk/sites/default/files/projekty/vystup/6_ops_jabczunova_zuzana_-_ulohy_cvicenia_a_texty_na_rozvoj_citatelskej_gramotnosti_pre_1._stupen_zs.pdf

Prílohy na stiahnutie:

Príloha 1: Text pre žiakov

Príloha 2: Úlohy pre žiakov