Zobúdzanie prírody

Zobúdzanie prírody

 

KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA

Zobúdzanie prírody

23. 4. – 29. 4. 2019

Názov: Zobúdzanie prírody

 

Cieľová skupina:

žiaci 3. ročníka ZŠ s VJM

Predmet:

výtvarná výchova

Kľúčové kompetencie:

Sociálne kompetencie

Komunikatívne kompetencie

Riešenie problémov

 

Ciele:

  • vlastnými slovami charakterizovať jar,
  • vymenovať aspoň 6 jarných kvetov,
  • vytvoriť z prírodných materiálov kompozíciu,
  • samostatne vyjadrovať svoje myšlienky,
  • spolupracovať v skupine.

Prostredie:

škola

Forma a počty:

individuálna práca, skupinová práca

Trvanie:

2 vyučovacie hodiny

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

Aktivita je zameraná na rozvíjanie osobnosti prostredníctvom výtvarného zážitku, jemnej motoriky. Cieľom je prebúdzať trvalý pozitívny vzťah k výtvarnému umeniu, rozvíjať tvorivú fantáziu a výtvarné vyjadrenie.

Výtvarná technika asambláž – tvorba priestorových koláží väčšinou vo forme nízkeho alebo vysokého reliéfu. Priestorový objekt je vytvorený komponovaním už hotových objektov, prvkov z odpadových materiálov do jedného celku. Trojdimenzionálna kompozícia býva farebne zjednotená, napr. novovzniknutý objekt sa prestrieka alebo premaľuje jednou farbou. Dôraz sa kladie na kompozičné priestorové vyznenie prvkov.

Potrebný materiál:

jarné kvety, rôzne materiály z prírody, lepidlo, výkres alebo plátno

Opis postupu realizácie:

Motivácia: Opakovanie básní – Snežienôčka, Fialôčka, Narcisky – s priamym pozorovaním, porovnávaním, citovým vyjadrením.

Brainstorming žiakov na tému jar. Učiteľ následne formou prezentácie predstaví jar. Žiaci odpovedajú na otázky, ktoré sa týkajú jarných kvetov a sviatkov. Ktorým kvietkom by si chcel/-a byť a prečo? Predstav sa.

Realizácia aktivity:

Vytvorenie skupín v triede, ktorých úlohou bude priniesť zo školského dvora čo najviac prírodných materiálov (haluze, konáriky, listy, kvety, kamene) a vytvoriť z nich výtvarnou technikou asambláže kompozíciu. Po ukončení každá skupina predstaví svoje dielo aj s názvom.

Reflexia:

Na záver aktivity si žiaci zahrajú hru „Jarná hra“. Žiaci si vyberú jedného spolužiaka, ktorý pôjde do stredu kruhu. Ostatní sa v kruhu držia za ruky a pohybujú sa v tempe piesne (ľubovoľná pieseň s témou jari). Na každú dobu urobia krok. Žiak v strede napodobňuje činnosť, o ktorej sa v piesni spieva.

Možné pokračovanie, následné aktivity:

Výtvarnú techniku asambláž si môžu žiaci vyskúšať aj na zobrazení portrétu.

Autor/Zdroj:

Mgr. Andrea Szabó Križan, učiteľka pre kontinuálne vzdelávanie, detašované pracovisko MPC Komárno

 

Ďalšie zdroje:

https://mpcedu.sk/sites/default/files/publikacie/r_pondelikova_vytvarne_techniky_na_rozvoj_tvorivosti.pdf

Slovenský jazyk pre 1. ročník ZŠ s VJM, metodická príručka, vydavateľstvo Terra