Zmeň, doplň, vytvor – cvičenia na rozvoj tvorivosti žiaka
Zmeň, doplň, vytvor – cvičenia na rozvoj tvorivosti žiaka
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Zmeň, doplň, vytvor – cvičenia na rozvoj tvorivosti žiaka |
|
Cieľová skupina: 2. stupeň ZŠ |
|
Vzdelávacia oblasť: všetky vzdelávacie oblasti |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ:
Kognitívne ciele:
Afektívne ciele:
Psychomotorické ciele:
|
Prostredie: domáce prostredie |
Forma a počty: individuálna forma |
Trvanie: |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Kreativita alebo tvorivosť nie je len pre umelcov. Tvorivosť vnímame ako výbavu na riešenie najrôznejších otázok, problémov, situácií. Tvorivé myslenie je predpokladom produkcie originálnych nápadov a riešení, je súčasťou bádania a objavovania. Tvorivosť je možné cvičiť, podporovať a pestovať. Je možné zhodnotiť tvorivé riešenie úloh, ale proces rozvoja v tejto oblasti je (dá sa povedať) nekonečný. Podpora tvorivého prístupu rozvíja u žiakov odvahu púšťať sa do nových a nezvyčajných vecí, aktivitu v myslení i konaní a pocit uspokojenia či potešenia. Aktivity a pracovné listy sú zamerané na rozvoj a tréning zručností žiakov v kontexte uvedených kompetencií, s hlavným dôrazom na rozvoj tvorivosti žiakov. Navrhované aktivity je možné aplikovať v rôznych vyučovacích predmetoch. Aktivity podporujú rozvoj uvedených kompetencií, môžu byť vhodnou podporou a súčasťou dlhodobého procesu rozvoja užitočných zručností žiakov. |
|
Potrebný materiál: pracovné listy (PL 1 – PL 3) |
|
Opis postupu realizácie: Aplikácia navrhovaných cvičení, prípadne ich alternatív, vybraných a zvolených učiteľom na základe tejto inšpirácie, je možná v domácom prostredí žiaka. Zadanie aktivít predpokladá úvodnú inštrukciu zo strany učiteľa. Mnohé žiakmi navrhnuté riešenia môžu byť netradičné, málo používané a nepoznané. Je vhodné podporovať hravosť, spontánnosť a rôznorodosť vzniknutých riešení. Realizácia aktivity: Učiteľ volí ako zadanie na učenie žiakov v domácom prostredí úlohy a cvičenia v rámci pracovných listov. Žiak realizuje zadania postupne, vyberá podľa potrieb vlastného edukačného procesu. Úlohy a cvičenia je možné vyberať v počte, ktorý učiteľ zváži (vyberie napríklad jednu aktivitu, niekoľko aktivít, jeden PL, jednu úlohu). Pracovné listy je možné navzájom kombinovať a zlúčiť ich obsahy podľa potrieb edukačnej situácie. Aktivity uvedené v pracovných listoch sú vhodné na využitie v rámci slovenského jazyka a literatúry alebo ako aktivity na rozvoj a tréning zručností v oblasti rozvoja tvorivosti, ktorá je významná v rámci celého spektra vyučovacích predmetov. V širšom ponímaní sú aktivity priestorom na tréning zručností, ktoré žiaci potrebujú na realizáciu rôznych edukačných aktivít a vlastného učenia sa v každom vyučovacom predmete.
Žiaci pracujú na úlohách na základe inštrukcií uvedených v pracovných listoch.
Práca s PL 1 V pracovnom liste sú uvedené príklady na rozvoj tvorivosti prostredníctvom jednoduchých cvičení, ktoré umožňujú cvičiť slovnú a vyjadrovaciu schopnosť, asociačnú pohotovosť, vyjadrovaciu a myšlienkovú pohotovosť, originalitu. Pracovný list uvádza príklady a zároveň inštrukcie k možnostiam, ako uvedené príklady variovať. Cvičenia je možné prispôsobiť ročníkom žiakov v rámci 2. stupňa základnej školy. Možnosti cvičení narábajú so slovom a vyjadrovacou schopnosťou žiakov. Kritériom na ich variácie, úpravy a zmeny je úroveň slovnej zásoby žiakov. Práca s PL 2 Druhý pracovný list využíva na jednoduché cvičenie s uvedenou inštrukciou obrazovo-textovú ukážku z knihy (autor a titul uvedený v zdrojoch). Cvičenie rozvíja schopnosť zmeniť známe na nové, rozvíja fantáziu a predstavivosť. Práca s PL 3 Práca s tretím pracovným listom vyžaduje priestor na sústredenie sa žiaka, nerušivé prostredie (vhodné domáce prostredie žiaka – tak ako pri PL 1 a PL 2). V zmysle zadania žiak rozvíja vyjadrovaciu schopnosť, najmä však schopnosť tvoriť originálny príbeh a myslenie v opačnom časovom chode. Úlohou žiakov je vytvoriť príbeh, ktorý predchádza scéne na fotografii – teda, čo sa stalo pred tým (pred týmto momentom)?, ako k tomu mohlo dôjsť? a pod. Fotografiu v PL 3 môže učiteľ zmeniť podľa vlastného uváženia.
Poznámky pre učiteľa: Rozvoj a tréning zručností zameraných na tvorivé schopnosti žiakov predpokladá vhodnú klímu, atmosféru a celkové podmienky, ktoré tento aspekt stimulujú. Dôležitým predpokladom rozvoja tvorivosti u žiakov je akceptácia individuálneho charakteru ich vlastných podmienok, keď sa im čo najlepšie tvorí a pracuje na tvorivých zadaniach. Tieto predpoklady je možné dobre naplniť pri realizácii aktivít v domácom prostredí. Rozvoj tvorivosti predpokladá prekonávanie bariér, ku ktorým patria:
Možné pokračovanie, následné aktivity: Aktivity a inšpirácie sú vhodné na individuálnu prácu žiakov. Majú aj výchovný potenciál smerom k prijímaniu a akceptácii názorov a návrhov druhých. Tento aspekt je aplikovateľný pri konfrontácii výsledkov žiakov navzájom pred sebou. Naplnenie takto formulovaného zamerania predpokladá realizáciu prezentácie vlastných návrhov v triede v prípade stretnutia žiakov s pedagógom počas vyučovania v triedach a školách (kombinácia domáceho učenia a vyučovania v škole). Úlohy spracované žiakmi v domácom prostredí majú potenciál na pokračovanie na vyučovaní v triede. Viaceré úlohy uvedené v pracovných listoch obsahujú v rámci vlastného textu a spracovania pracovného listu inštrukcie, ktoré vedú samotného žiaka k možným alternatívnym riešeniam a pokračovaniu. |
|
Autor/Zdroj: Ing. arch. Edita Pavúrová, PhD., učiteľ profesijného rozvoja, regionálne pracovisko MPC Banská Bystrica Ďalšie zdroje: KÖNIGOVÁ, M., 2007. Tvořivost: techniky a cvičení. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1652-7. MACKESY, CH., 2020. Chlapec, krtko, líška a kôň. Bratislava: Tatran. ISBN 978-80-222-1102-4. |
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha 1: PL 1 Cvičenia na rozvoj tvorivosti žiakov Príloha 2: PL 2 Slovo a asociácia Príloha 3: PL 3 Príbeh naopak |