Živý obraz
Živý obraz
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Živý obraz |
|
Cieľová skupina: žiaci 4. ročníka ZŠ a ZŠ s VJM (3. ročníka ZŠ a ZŠ s VJM) |
|
Tematická oblasť výchovy: umenie a kultúra, jazyk a komunikácia, matematika a práca s informáciami, človek a príroda |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ: Žiaci poznávajú umelecké diela a svoj zážitok z nich (výtvarne) vyjadrujú; rozvíjajú svoju predstavivosť a fantáziu. Špecifické ciele: Kognitívne: - formulovať myšlienky - rozvíjať písomný prejav - reagovať na otázky v reflexii Psychomotorické: manipulovať s pomôckami Afektívne: vnímať umelecké dielo a ním vyvolané emócie
|
Prostredie: trieda školy, pobyt doma |
Forma a počty: individuálny projekt |
Trvanie:1 týždeň |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Súbor aktivít (vhodný aj pre žiakov ZŠ s vyučovacím jazykom národnostných menšín) ponúka príležitosť na komplexnú činnosť, na koncentráciu niektorých predmetov (výtvarná výchova, materinský jazyk, matematika, prírodoveda) a na realizovanie projektovej práce aj priamo z domu. Na základe obrazu „Siesta“ od Paula Gauguina žiaci vypracovávajú rôzne úlohy na báze dobrovoľnosti alebo podľa zadania učiteľa. Aktivitu je možné realizovať aj v rámci vyučovania (výtvarná výchova a materinský jazyk) alebo v školskom klube. |
|
Potrebný materiál: obraz Siesta (príloha), pracovný list (prílohy v slovenskom a v maďarskom jazyku), výtvarné pomôcky, výkres, nožnice, lepidlo, pero, papier (zošit), hračky, rôzne materiály, ktoré sú v domácnosti |
|
Opis postupu realizácie aktivity: Učiteľ/rodič oboznámi žiakov s obrazom Siesta od P. Gauguina a vysvetlí im, že nasledujúce dni budú realizovať aktivity, ktoré s týmto obrazom súvisia. Rozsah vytvorených textov bude závisieť od veku a od individuálneho nastavenia žiaka. Rozmer výtvarných prác, ako aj predmety na ich tvorbu si vyberie žiak sám (ceruzkou, perom, farebnými ceruzkami, vodovými farbami, temperovými farbami, alebo ich ľubovoľnou kombináciou). Využitie možnosti výberu predmetov na ilustrovanie podporuje tvorivosť a fantáziu žiakov. Počas vytvorenia výtvarných prác môže hrať pokojná hudba. Možné úlohy podľa vyučovacích predmetov: Výtvarná výchova:
Materinský jazyk:
Matematika
Prírodoveda
Vždy po práci na konkrétnej téme môže učiteľ/rodič zrealizovať otázky na reflexiu:
Poznámky pre učiteľa: Učiteľ zvažuje, či dá žiakom možnosť výberu z uvedených aktivít (na základe možnosti žiaka) alebo si sám vyberie úlohy. Následne zadá žiakom tému projektu, ktorý doma riešia, a oboznámi ich s kritériami jeho hodnotenia. Kritériá hodnotenia a spôsob doručenia projektu určí učiteľ. Obrázok a zoznam aktivít je už v prílohe, treba doplniť len konkrétne zadanie učiteľa (žiak musí vedieť, ktoré aktivity má vykonať, resp. že výber závisí od neho). Možné pokračovanie, následné aktivity: Uvedené aktivity realizovať na základe iného umeleckého diela (podľa výberu žiaka alebo učiteľa).
Vyhodnotenie aktivity: Žiaci uložia jednotlivé prvky projektu do jednej krabice, ktorú prinesú do školy, a svoje diela prezentujú pred triedou (prezentovať odporúčame najprv v kruhu rodiny). Zároveň hodnotia aj priebeh vytvorenia jednotlivých textov a výtvarných prác. Počas prezentovania uplatňujú komunikačnú kompetenciu a kompetenciu sebahodnotenia. |
|
Autor/Zdroj: PaedDr. Mária Pálinkáš, učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC, Komárno Ďalšie zdroje: Zdroj obrazu: www.metmuseum.org; www.kalandokesalmok.hu/elo-festmenyek; PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ, 1995. Pedagogický slovník. Praha: Portál. ISBN 80-7178-029-4 Turek, I., 2008. Didaktika. Bratislava: Iura Edition, spol. s. r. o. ISBN 978-80-8078-198-9 |
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha 1: HU_živý_obraz_élő_kép Príloha 2: SK_živý obraz |