Živý obraz

Živý obraz

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Živý obraz

Cieľová skupina: žiaci 4. ročníka ZŠ a ZŠ s VJM (3. ročníka ZŠ a ZŠ s VJM)

Tematická oblasť výchovy: umenie a kultúra, jazyk a komunikácia, matematika a práca s informáciami, človek a príroda

Kľúčové kompetencie:

  • sociálne komunikačné kompetencie
  • kompetencia učiť sa učiť sa
  • kompetencia riešiť problémy
  • vnímať a chápať kultúru a vyjadrovať sa nástrojmi kultúry

Hlavný cieľ:

Žiaci poznávajú umelecké diela a svoj zážitok z nich (výtvarne) vyjadrujú; rozvíjajú svoju predstavivosť a fantáziu.

Špecifické ciele:

Kognitívne:

- formulovať myšlienky

- rozvíjať písomný prejav

- reagovať na otázky v reflexii

Psychomotorické:

manipulovať s pomôckami

Afektívne:

vnímať umelecké dielo a ním vyvolané emócie

 

Prostredie: trieda školy, pobyt doma

Forma a počty: individuálny projekt

Trvanie:1 týždeň

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

Súbor aktivít (vhodný aj pre žiakov ZŠ s vyučovacím jazykom národnostných menšín) ponúka príležitosť na komplexnú činnosť, na koncentráciu niektorých predmetov (výtvarná výchova, materinský jazyk, matematika, prírodoveda) a na realizovanie projektovej práce aj priamo z domu. Na základe obrazu „Siesta“ od Paula Gauguina žiaci vypracovávajú rôzne úlohy na báze dobrovoľnosti alebo podľa zadania učiteľa. Aktivitu je možné realizovať aj v rámci vyučovania (výtvarná výchova a materinský jazyk) alebo v školskom klube.

Potrebný materiál: obraz Siesta (príloha), pracovný list (prílohy v slovenskom a v maďarskom jazyku), výtvarné pomôcky, výkres, nožnice, lepidlo, pero, papier (zošit), hračky, rôzne materiály, ktoré sú v domácnosti

Opis postupu realizácie aktivity:

Učiteľ/rodič oboznámi žiakov s obrazom Siesta od P. Gauguina a vysvetlí im, že nasledujúce dni budú realizovať aktivity, ktoré s týmto obrazom súvisia. Rozsah vytvorených textov bude závisieť od veku a od individuálneho nastavenia žiaka. Rozmer výtvarných prác, ako aj predmety na ich tvorbu si vyberie žiak sám (ceruzkou, perom, farebnými ceruzkami, vodovými farbami, temperovými farbami, alebo ich ľubovoľnou kombináciou). Využitie možnosti výberu predmetov na ilustrovanie podporuje tvorivosť a fantáziu žiakov. Počas vytvorenia výtvarných prác môže hrať pokojná hudba.

Možné úlohy podľa vyučovacích predmetov:

Výtvarná výchova:

  1. Skús zobraziť obraz doma. Môžeš využiť plyšové hračky, bábiky, lego, kinder postavičky alebo zapojiť členov rodiny. Ďalej môžeš naaranžovať prostredie, maľovať pozadie atď. Vytvorené dielo odfoť, a keď sa vrátime do školy, ukážeš ho spolužiakom.
  2. Vystrihni obraz (ak máš možnosť vytlačiť ho vo formáte A6) a nalep ho do stredu výkresu! Dokresli (domaľuj) prostredie, ktoré na obraze už nie je viditeľné.
  3. Čo asi vidí ležiaca žena? Nakresli to alebo to namaľuj.
  4. Zmeň niečo na obraze a tak ho nakresli (namaľuj).
  5. Ak máš možnosť, vyhľadaj ďalšie diela od P. Gauguina.

Materinský jazyk:

  1. Čo asi vidí ležiaca žena? Napíš o tom krátku slohovú prácu (min. 10 viet – v 3. ročníku 7 viet).
  2. Napíš o každej osobe na obrázku 3 –3 vlastnosti. Dbaj na to, aby sa jednotlivé vlastnosti neopakovali.
  3. Čo si asi želajú jednotlivé osoby na obrázku? Napíš 1 – 1 želaciu vetu.
  4. O čom sa asi rozprávajú? Vymysli dialóg žien a napíš ho tak, aby každá žena mala aspoň 3 repliky.
  5. Ak máš príležitosť, vyhľadaj informácie o maliarovi alebo o obraze, resp. napíš názvy ďalších diel maliara.
  6. Napíš zoznam vecí, ktoré potrebuješ, ak ideš na piknik do prírody.

Matematika

  1. Predstav si, že na piknik pozveš 3 kamarátov. Okrem potravín máš všetko zabezpečené, už len nákup treba zariadiť. Máš k dispozícii 12 €. Napíš, čo by si kúpil a koľko by si platil za jednotlivé produkty. Na ceny sa môžeš opýtať rodičov alebo použiť leták z obchodu.

Prírodoveda

  1. Na čo treba dbať, keď absolvujeme piknik v prírode? Napíš aspoň 5 odporúčaní pre kamarátov.

Vždy po práci na konkrétnej téme môže učiteľ/rodič zrealizovať otázky na reflexiu:

  • Opíš, aké to bolo vymýšľať... ďalšie časti obrazu/dialóg postáv/?
  • Čo sa ti robilo najľahšie/najťažšie?
  • S ktorou časťou zadania si sa najviac potrápil/a a prečo?

Poznámky pre učiteľa:

Učiteľ zvažuje, či dá žiakom možnosť výberu z uvedených aktivít (na základe možnosti žiaka) alebo si sám  vyberie úlohy. Následne zadá žiakom tému projektu, ktorý doma riešia, a oboznámi ich s kritériami jeho hodnotenia. Kritériá hodnotenia a spôsob doručenia projektu určí učiteľ. Obrázok a zoznam aktivít je už v prílohe, treba doplniť len konkrétne zadanie učiteľa (žiak musí vedieť, ktoré aktivity má vykonať, resp. že výber závisí od neho).

Možné pokračovanie, následné aktivity:

Uvedené aktivity realizovať na základe iného umeleckého diela (podľa výberu žiaka alebo učiteľa).

 

Vyhodnotenie aktivity:

Žiaci uložia jednotlivé prvky projektu do jednej krabice, ktorú prinesú do školy, a svoje diela prezentujú pred triedou (prezentovať odporúčame najprv v kruhu rodiny). Zároveň hodnotia aj priebeh vytvorenia jednotlivých textov a výtvarných prác. Počas prezentovania uplatňujú komunikačnú kompetenciu a kompetenciu sebahodnotenia.

Autor/Zdroj: PaedDr. Mária Pálinkáš, učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC, Komárno

Ďalšie zdroje:

Zdroj obrazu:  www.metmuseum.org;

www.kalandokesalmok.hu/elo-festmenyek;

PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ, 1995. Pedagogický slovník. Praha: Portál. ISBN 80-7178-029-4

Turek, I., 2008. Didaktika. Bratislava: Iura Edition, spol. s. r. o. ISBN 978-80-8078-198-9

Prílohy na stiahnutie:

Príloha 1: HU_živý_obraz_élő_kép

Príloha 2: SK_živý obraz