Zdieľanie – kladením otázok technikou 4P v procese spätnej väzby
Zdieľanie – kladením otázok technikou 4P v procese spätnej väzby
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Zdieľanie – kladením otázok technikou 4P v procese spätnej väzby |
|
Cieľová skupina: ŠKD, žiaci 1. stupňa ZŠ |
|
Vzdelávacia oblasť: bez obmedzenia |
|
Kľúčové kompetencie:
odhadnúť svoje silné a slabé stránky ako svoje rozvojové možnosti prostredníctvom sebapoznania a sebareflexie.
|
Hlavný cieľ: Hodnotiť výkon dieťaťa/žiaka z rozličných aspektov v štruktúrovanom rozhovore. Špecifické ciele: Kognitívny: Dieťa/žiak dokáže využívať v rozhovore vlastné komunikačné zručnosti a zručnosti čitateľskej gramotnosti na úrovni lexikálnej, syntaktickej a štylistickej. Afektívny: Dieťa/žiak dokáže používať vhodné slová na argumentáciu. Dieťa/žiak dokáže hodnotiť seba samého, dokáže odhadnúť svoje silné a slabé stránky a možnosti sebarozvoja. |
Prostredie: školské, domáce |
Forma a počty: |
Trvanie: 10 – 15 min. podľa počtu detí/žiakov |
bez obmedzenia |
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Výsledky učenia sa dieťaťa/žiaka je potrebné hodnotiť vždy z dôvodu poskytovania spätnej väzby najmä samotnému učiacemu sa o jeho vlastnom sebarozvoji (Valica, Fridrichová 2011). Komunikácia je podstatným faktorom spätnej väzby a otázky sú hlavným nástrojom na smerovanie spätnej väzby. Klásť vhodné otvorené alebo zatvorené otázky považujeme za umenie a zručnosť efektívnej komunikácie, ktorému sa učíme celý život. Pri dobrom vedení rozhovoru alebo diskusie je potrebné uvedomiť si formu otázok (otvorené – zatvorené otázky) a ich pôsobenie na poslucháča. Nie menej dôležitý je aj obsah otázok. Ak má byť diskusia a rozhovor prínosom, je potrebné zaoberať sa aj technikou kladenia otázok. Greenaway (1993) začal v Anglicku využívať techniku FFFF – Facts – Feelings – Findings – Futures, v preklade Priebeh – Pocity – Poznatky – Príležitosti, čiže kladenie štyroch okruhov otázok, ktoré postupne ukotvia zážitky detí/žiakov (Reitmayerová, Broumová 2007). Uvedenú techniku nájdeme efektívne využitú v systéme Kolbovho cyklu učenia sa, so špirálovitým priebehom (Kolb 1984) . Metóda spätnej väzby technikou 4P Kolbovho cyklu učenia dáva príležitosť, cez zdieľanie vlastného prežívania, premýšľať a hľadať vo svojich zážitkoch nové prvky pre vlastný sebarozvoj.
„Na každej ceste k úspechu je nevyhnutná vzájomná komunikácia.“ |
|
Potrebný materiál: Súbor otázok podľa štyroch okruhov techniky 4P |
|
Opis postupu realizácie: Identifikácia okruhov techniky 4P:
Priebeh: Opis toho, čo sa stalo v realizovanej aktivite. Otázky sú zamerané na konkrétnu udalosť, opis realizácie, detaily, ktoré si mohlo dieťa/žiak všimnúť. Pocity: Pomenovanie emócií, opis prežívania deťmi/žiakmi, vyjadrenie vlastných dojmov súvisiacich s realizáciou aktivity. Poznatky: Deti/žiaci sa snažia hľadať súvislosti medzi získavanými informáciami a vlastnou skúsenosťou, ako aj zážitkami spojenými s realizáciou aktivity. Príležitosti: Deti/žiaci majú možnosť prepájať získané skúsenosti z realizácie aktivity s vlastným praktickým životom. Hľadajú súvislosti so svojím budúcim správaním v podobných situáciách.
Realizácia aktivity: Uvedenú techniku štruktúrovaného rozhovoru ako metódu spätnoväzbového rozhovoru je možné využívať v ktorejkoľvek časti edukačnej aktivity. Podporuje najmä partnerskú komunikáciu v reakcii na chápanie konkrétneho správania dieťaťa/žiaka komunikačným partnerom, ako aj miery zisťovania cieľa hodnoteným správaním – konaním dieťaťa/žiaka. Príklad súboru otázok jednotlivých okruhov techniky 4P:
Opíš priebeh aktivity. Ktorá informácia bola pre teba najzaujímavejšia? Stalo sa v priebehu aktivity niečo, čo ťa prekvapilo? Ktoré časti aktivity boli pre teba najdôležitejšie?
Vymenuj päť pocitov, ktoré si prežíval. Aké boli tvoje očakávania? Aké obavy si prežíval? Kto, podľa teba, prežíval podobné pocity ako ty? V ktorej časti aktivity si sa cítil odstrčený/privilegovaný?
Čo si zistil o sebe? Prečo si plnil práve túto úlohu? Čo by si urobil inak? Čo ti najviac pomohlo v učení sa?
Čo už nebudeš robiť a prečo? Čo budeš opakovať a prečo? V čom ťa táto aktivita sklamala? Akým spôsobom budeš pokračovať?
Poznámky pre učiteľa: S uvedenými okruhmi otázok môže učiteľ/vychovávateľ ľubovoľne pracovať, môže ich ľubovoľne aplikovať na základe toho, ktorý okruh práve preferuje a ktorý pri učení sa detí/žiakov považuje za najdôležitejší. Dôležité je, aby boli odpovede detí registrované, alebo aj zaznamenávané tak, aby sa stali východiskom učiteľovej/vychovávateľovej diagnostiky, alebo projektovania ďalšej edukačnej činnosti. Z hľadiska partnerského prístupu k deťom/žiakom je dôležitá neutrálna formulácia otázok a vyhýbanie sa vlastnému hodnoteniu správania a konania detí. Otázky by mali byť vyberané v súlade s naplánovanými cieľmi edukačnej aktivity. Hodnotu má priestor určený na odpovede detí aj za cenu času, ktorý je poskytnutý deťom/žiakom na premýšľanie. Diskusia by nemala byť násilná alebo manipulatívna.
Možné pokračovanie, následné aktivity: Publikovanú techniku je možné využiť ako v školskom vyučovaní, tak aj vo výchove mimo vyučovania a aj rodičmi. Skúsenosti s touto technikou ju zaraďujú k účinným nástrojom motivácie detí/žiakov k aktivitám rôzneho druhu. Deti/žiaci nadobúdajú istotu, že ich predstavy, myšlienky sú prijaté a akceptované. Prevažne deti mladšieho školského veku majú snahu o „správne“ odpovede tak, aby vyhoveli dospelému. Technika 4P podporuje partnerskú komunikáciu, oceňovanie detí/žiakov, ich schopnosti zvládať situácie, môžu spolupracovať s inými vrátane dospelých, preto sa technika 4P stáva pozitívnou spätnou väzbou. Dodržte niekoľko komunikačných zásad pri rozhovore s deťmi/žiakmi:
|
|
Autor/Zdroj: Mgr. Gabriela Zábušková, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Banská Bystrica Ďalšie zdroje: REITMAYEROVÁ, E. a V. BROUMOVÁ, 2007. Cílená zpětná vazba. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-317-8 KOLB, D. A., 1984. Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall. ISBN 01-329-5261-0 VALICA, M. a P. FRIDRICHOVÁ et al., 2011. Modely výučby etickej výchovy a kompetenčného profilu učiteľa etickej výchovy. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela. ISBN 978-80-557-0326-8 |