Záhada truhlice

Záhada truhlice

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Záhada truhlice

Cieľová skupina: deti predškolského veku

Vzdelávacia oblasť: človek a svet práce, podoblasť: užívateľské zručnosti
Výkonový štandard: Používa predmety dennej potreby v domácnosti a aj elementárne pracovné nástroje v dielni či v záhrade.
Vzdelávacia oblasť: umenie a kultúra: výtvarná výchova, podoblasť: výtvarné činnosti s tvarom na ploche
Výkonový štandard: Skladá tvary a skladaním vytvorí novotvar a pomenuje ho.

Kľúčové kompetencie:
Komunikačné
– komunikovať svoje názory, pozorované javy, navrhovať postupy činnosti, okomentovať svoj výtvor.
Matematické – porovnávať predmety, odhadovať na základe vlastných kritérií.
Pracovné – zoznamovať sa s používaním jednoduchých nástrojov – predmetov dennej potreby.

Ciele:

  • manipulovať s kľúčom: uchopiť ho do prvých troch prstov, vopchať kľúčik do zámky, otočením v zápästí odomknúť kľúčom zámky rôznych veľkostí,
  • skladať predmety dennej potreby do novotvarov; pomenovať a opísať vzniknutý „obrázok“.

Prostredie: škola

Forma a počty: skupinová a individuálna činnosť

Trvanie: 10 – 15 min.

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity:
Edukačná aktivita, ktorá je využiteľná v plánovaných vzdelávacích aktivitách, ale i ako hrová činnosť pri hrách podľa výberu dieťaťa. Je zameraná hlavne na technické a manipulačné zručnosti detí, priestorovú orientáciu, ale hlavne na rozvoj pohybu vychádzajúceho zo zápästia, nácvik štipcového úchopu. 

Potrebný materiál: truhlica, kovové retiazky, zámky, kľúče, spinky, eska-pásky, skrutky, matky, podložky, zatváracie špendlíky a pod.

Opis postupu realizácie:
Deti sedia v kruhu, pred nimi je truhlica opásaná kovovými retiazkami a na viacerých miestach je uzamknutá visacia zámka. Učiteľka žiada deti o pomoc s odomykaním, pretože truhlica je plná zaujímavých vecí, ale učiteľka nevie, ktorým kľúčom sa odomyká. Dá deťom k dispozícii viacero samostatných kľúčov. Deti tieto kľúče vopred nevideli, skúšajú odomykanie metódou pokus – omyl. Pri odomykaní zámky museli využiť štipcový úchop dominantnou rukou, ktorou vsunuli kľúč do zámky, druhou rukou si zámku museli pridržať.
Učiteľka sa otázkami snaží upriamiť pozornosť detí na kritériá výberu kľúča ku konkrétnej zámke – nabáda deti k porovnávaniu veľkosti a tvaru kľúča a otvoru v zámke. Deti postupne odomykajú zámky a odstraňujú kovové retiazky z truhlice.
Po otvorení truhlice si spoločne prezerajú jej obsah – spinky, eska-pásky,
skrutky, matky, klinčeky, podložky, zatváracie špendlíky a pod. Pokúsia sa pomenovať predmety, ktoré poznajú z domu, rozprávajú sa o ich bežnom používaní v domácnosti, kto ich doma používa. Učiteľka navrhne, aby sa deti pokúsili z predmetov vytvoriť obrázky. Môžu použiť aj zámky, kľúče a retiazky. Ponechá na výber detí, či to budú dekoratívne, alebo figurálne novotvary. Vzniknuté novotvary deti pomenujú, rozprávajú o nich vymyslené príbehy.
Deti si navzájom poprezerajú svoje výtvory a porozprávajú sa o obrázkoch, ktoré vytvorili. Keďže nie je možné takto zhotovené práce premiestniť na výstavku, deti spolu s učiteľkou môžu „obrázky“ odfotiť, vyfarbiť, vystaviť fotografie alebo prezentovať na stránke materskej školy.

Poznámky pre učiteľa: Je dôležité dbať na bezpečnosť detí pri výbere predmetov aj počas celej aktivity.

Možné pokračovanie, následné aktivity: Predmety možno opakovane používať pri iných činnostiach (napr. pokusy s magnetizmom).

Autor/Zdroj:
PaedDr. Silvia Mináriková, PhD.,
učiteľ profesijného rozvoja, DP MPC Trnava