VZÁCNY ČLOVEK
VZÁCNY ČLOVEK
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: VZÁCNY ČLOVEK |
|
Cieľová skupina: žiaci základnej školy, študenti stredných škôl, členovia rodiny |
|
Vzdelávacia oblasť: Človek a hodnoty |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ:
Špecifické ciele:
|
Prostredie: trieda, domáce prostredie, rodina |
Forma a počty: podľa vlastnej potreby |
Trvanie: 45 – 60 min |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Aktivita je zameraná na vzdelávaciu oblasť Človek a hodnoty. Cieľom je podporiť u účastníkov správnu hodnotovú orientáciu, kde úcta k človeku zaujíma významné miesto. Pri plnení tohoto cieľa podporujeme iniciatívu, pozitívne hodnotenie druhých, originalitu a tvorivosť žiakov alebo detí. Prezentovaná aktivita prispieva k rozvoju identifikácií hodnôt verejných a reálnych vzorov v nadväznosti na podporu vlastného sebavedomia. |
|
Potrebný materiál: perá/farebné ceruzky, papier, prílohy |
|
Metodický postup:
Motivácia: Rozprávanie o našich vzoroch... Či si to uvedomujeme alebo nie, takmer každý z nás v určitom období svojho života mal a má nejaké vzory. Vzory nás ovplyvňujú od detstva. Odmalička nás formuje a svojím správaním usmerňuje rodina, najmä však naši rodičia, neskôr sú to kamaráti, spolužiaci či iní dospelí ľudia, s ktorými prichádzame do kontaktu. Nielen ľudia z nášho okolia predstavujú skupinu reálnych vzorov, ale aj významné osobnosti nášho Slovenska a sveta, ktoré významne prispeli k pomoci, mieru, vynálezom, slobode a pod... Brainstorming: Poznáte aj vy ľudí, ktorí žili alebo teraz žijú a považujete ich za svoje vzory, môžete nám ich predstaviť a povedať prečo? Mená osôb zapisujeme na tabuľu. Na záver si spolu zoznam prečítame a spolu zhodnotíme či ich môžeme považovať za pozitívne vzory. Okrem toho niektorí z nich sú viac len ako vzory, sú to vzácni ľudia , lebo svoj život zasvätili významným činom pre národ alebo ľudstvo celého sveta. Môžeme využiť aj pracovný list – Zoznam významných osobnosti nášho života.
Hlavná časť: Vzácny človek Každý z účastníkov si napíše svoj zoznam piatich vzorov – vzácnych ľudí. Dáme priestor žiakom na prezentáciu svojho zoznamu, v prípade nevhodnosti výberu môžeme o tom diskutovať. Následne si vyberieme jednu osobnosť a spoločne na tabuli zapisujeme viacero jej vlastností a schopností, pre ktoré ju považujeme za vzácneho človeka.
Žiaci pokračujú v práci – svojom zozname a zapisujú vlastnosti ku každému , ktorého si vybrali. Využite PL – Zoznam ľudských vlastností – ako pomôcku pre žiakov
Zadanie úlohy: 1. Z uvedených vlastností a schopností si farebne vyznačia najskôr tie, o ktorých si myslia, že majú aj ony (i keď v zmenšenej miere). 2. Potom inou farbou podčiarknu vlastnosti o ktorých si myslia, že sú vzácne. 3. Tretia možnosť je vyznačiť vlastnosti, ktoré by chceli mať a osvojiť si ich. 4. V závere prezentujú vlastnosti, ktoré si podčiarkli v zadaných možnostiach.
Reflexia: Všetci účastníci si vyberú len jednu vlastnosť, ktorá sa im najviac páči a na túto vlastnosť napíšu pozitívnu vetu o sebe (podpora sebavedomia). Veta má byť konkrétna, môže byť milá, vtipná a originálna.
Postupne sa každý postaví a prečíta vlastnosť, ktorú si vybral a vetu o sebe. Všetkých podporujeme potleskom alebo inou odmenou. Vetu si môžu napísať na farebný lístok a dáme ich všetky na viditeľné miesto nástenku. Na záver si spoločne pripravíme niečo dobré na zahryznutie, čo všetci máme radi a môžeme pokračovať v rozhovore.
Poznámky pre učiteľa alebo rodičov:
Možné pokračovanie, následné aktivity:
|
|
Autor/Zdroj: PaedDr. Zuzana Madarasová, aktivity z praxe v predmete etická výchova, Metodický materiál k predmetu Etická výchova Ďalšie zdroje: www.eduworld.sk; www.datakabinet.sk , www.slovakregion.sk |
|
Prílohy na stiahnutie:
|