Využitie metódy V-CH-D vo vzdelávacej oblasti Človek a príroda v materskej škole
Využitie metódy V-CH-D vo vzdelávacej oblasti Človek a príroda v materskej škole
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Využitie metódy V-CH-D vo vzdelávacej oblasti Človek a príroda v materskej škole |
|
Cieľová skupina: 5 – 6-ročné deti |
|
Vzdelávacia oblasť: Človek a príroda, podoblasť Živočíchy Súvisiace oblasti: Jazyk a komunikácia, podoblasť Písaná reč |
|
Výkonové štandardy: Identifikuje rôznorodosť spôsobu života živočíchov spoznávaním spôsobu života vybraných druhov živočíchov.
Uvažuje nad informáciami prezentovanými prostredníctvom informačno-komunikačných technológií, porovnáva ich s vlastnou skúsenosťou a s tým, čo vie z iných zdrojov.
|
Ciele: Pomocou textu a obrázkov dieťa identifikuje špecifiká života žaby.
Dieťa uvažuje nad informáciami z textu a porovnáva ich s vlastnou skúsesnoťou a s tým, čo vie z iných zdrojov.
|
Prostredie: trieda materskej školy, domáce prostredie |
Forma a počty: frontálna, individuálna podľa aktuálnej situácie |
Trvanie: 30 minút |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Vzdelávacia aktivita je smerovaná na podoblasť Človek a príroda. Prioritnou metódou využitou v aktivite je metóda V-CH-D (akronym: viem – chcem vedieť – dozvedel som sa). Je to metóda na rozvoj čitateľských stratégií, pomocou ktorých sa deti učia pracovať s textom. Vyberať z textu potrebné informácie a porovnávať ich s už nadobudnutými vedomosťami a získanými skúsenosťami. V materskej škole je možné ju využiť na rozvoj predčitateľskej gramotnosti. Dieťa text nečíta, ale je aktívnym poslucháčom. V opise je spracovaný podrobný návod na jej využitie, ako aj základné princípy tejto metódy. |
|
Potrebný materiál: flipchartový papier (alebo baliaci papier), v prípade práce s jedným dieťaťom je možné pracovať s formátom A4. Plocha papiera je rozdelená na tri stĺpce, v hlavičke každého môžeme napísať akronym metódy V-CH-D alebo celé slová vypísať (príloha), fixky, obrázkový materiál (príloha), encyklopédia (resp. upravený text – príloha). |
|
Opis postupu realizácie:
Po prečítaní textu nasleduje najpodstatnejšia tretia časť metódy V-CH-D. Vraciame sa k tabuli. Deťom kladieme otázku „Čo sme sa o žabe dozvedeli?“ Do tretieho stĺpca zaznamenávame výpovede detí. Najskôr necháme deti voľne hovoriť o tom, čo počuli. Výroky môžu byť tie, ktoré sme počuli na začiatku. Komentujeme: „Toto sme už vedeli a na začiatku to povedal Miško.“ Čo nové sme sa dozvedeli? Hľadáme odpovede na otázky z druhého stĺpca. Prečítame otázku. Zisťujeme, či deti zachytili v texte odpovede. Ak sa v ňom nachádzajú otázky, ktoré sme textom nezodpovedali, môžeme urobiť nasledovné: pohľadáme odpovede v ďalšej knihe, na internete. V prípade, že chceme zapojiť rodinu do výchovno-vzdelávacieho procesu, môžeme zadať úlohu na hľadanie odpovede v domácom prostredí. Je potrebné dodržiavať zásadu dôslednosti a vrátiť sa k téme aj na druhý deň. Aby sme u detí rozvíjali nielen vedomosti z oblasti prírody, ale aj predčitateľskú gramotnosť, je potrebné čítať vždy otázku s ukazovaním na jej písomný záznam.
Kto vedel niečo o žabe na začiatku? A čo vedel? Kto sa chcel najviac dozvedieť a kládol najviac otázok? Aké? Kto zistil najviac odpovedí? Je potrebné oceniť aktivitu vo všetkých častiach aktivity.
Poznámky pre učiteľa: Ak nám ide v prvom rade o poznatky z prírody bez prepojenia na predčitateľskú gramotnosť, potom čítanie odborného textu môžeme nahradiť: vychádzkou, PPT, samostatným sledovaním obrázkov a encyklopédií, exkurziou a pod. Ostatné časti metódy V-CH-D zostávajú nezmenené.
Možné pokračovanie, následné aktivity: Metóda V-CH-D pomáha vytvárať u detí stratégie na prácu s informáciami. Dieťa sa postupne naučí konfrontovať svoje vedomosti s novými, prípade ich dopĺňať alebo reštrukturalizovať. |
|
Autor/Zdroj: PaedDr. Eva Pupíková, učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC Nitra |
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha: Pracovný list |