V meste
V meste
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: V meste |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cieľová skupina: žiaci 3.– 4. ročníka ZŠ s VJM |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematická oblasť výchovy: Jazyk a komunikácia (slovenský jazyk a slovenská literatúra) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ: Precvičovať a rozvíjať komunikačné schopnosti žiakov prvého stupňa na tému orientácia v meste. Špecifické ciele: Kognitívne: - žiak vie reprodukovať nové slovné spojenia, - žiak vymyslí krátky dialóg podľa zadania na základe predlohy, - žiak vie reagovať na otázky, - žiak identifikuje informácie priamo v texte. Psychomotorické: - žiak vie napísať krátky dialóg podľa zadania na základe predlohy, - žiak vie nakresliť mapu okolia školy, resp. bydliska Afektívne: - žiak sa riadi pokynmi a vypracuje úlohy podľa zadania |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prostredie: trieda školy, pobyt doma |
Forma a počty: skupinová/individuálna |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trvanie: 35 min. (1 týždeň) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Aktivity sú zamerané na precvičovanie predchádzajúcich poznatkov a na rozvíjanie komunikačných kompetencií v slovenskom jazyku na tému Orientácia v meste. Aktivity sú vhodné na samostatné riešenie v domácom prostredí, ako aj na skupinovú prácu v rámci vyučovacej hodiny či v školskom klube detí. Úlohy, ktoré sú zamerané na tvorenie textu, odporúčame realizovať viackrát do týždňa s malou obmenou, aby sa nové výrazy a slovné spojenia utvrdzovali. Počas jednotlivých aktivít využívajú žiaci rôzne ďalšie kompetencie, ktoré získali z materinského jazyka, vlastivedy alebo výtvarnej výchovy. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Potrebný materiál: pracovný list (príloha), zošit alebo kancelárske papiere A4, obyčajná ceruzka, pero, farebné ceruzky (resp. vodové či temperové farby alebo fixky) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opis postupu realizácie aktivity: Žiak sa oboznamuje s obsahom pracovného listu, podľa potreby žiada doplňujúce informácie od pedagóga/rodiča. Po úvodnej aktivite, ktorá je zameraná na motiváciu žiaka, nasleduje zapamätanie si nových výrazov. Následne na základe vzorového dialógu a s použitím novo naučených výrazov tvorí žiak (žiaci) krátke dialógy podľa zadania. Rozsah dialógov bude závisieť od veku a od individuálnych schopností žiaka. Novú mapu je možné vytvoriť prostriedkami podľa vlastného výberu – ceruzkou, perom, farebnými ceruzkami, vodovými farbami, temperovými farbami alebo ich ľubovoľnou kombináciou. Samostatná tvorba dialógov a využitie možnosti výberu prostriedkov na vytvorenie mapy podporuje tvorivosť a rozvíja fantáziu žiakov. Úlohy:
___ kino ___ obchod ___ pošta ___škola ___kostol ___ kaviareň
__________________________________________________________________________________ Nauč sa tieto výrazy! (Tanuld meg ezeket a kifejezéseket!)
Prečítaj si dialóg! Chlapec (CH): Ahoj, môžeš mi pomôcť? Zablúdil som. Dievča (D): Ahoj, veľmi rada. CH: Vieš mi povedať, ako sa dostanem k futbalovému štadiónu? D: Samozrejme! Choď rovno po Hlavnej ulici až k tretiemu semaforu! Tam odboč doprava! Choď ďalej približne 200 metrov! Potom zaboč doľava na Športovú ulicu! Na pravej strane hneď uvidíš futbalový štadión. CH: Ďakujem ti veľmi pekne za pomoc. D: Rado sa stalo. Ahoj. CH: Ahoj.
Stojíš pred budovou č. 1 (az 1 számú épület előtt állsz)
Po práci môže učiteľ/rodič zrealizovať reflexiu pomocou nasledovných otázok:
Poznámky pre učiteľa: Učiteľ sprostredkuje pracovné listy žiakom, konkretizuje úlohy, ktoré doma (resp. v rámci vyučovacej hodiny alebo v školskom klube) riešia, a oboznámi ich s kritériami hodnotenia. Kritériá hodnotenia a spôsob odovzdania úloh určí pedagóg. Pracovný list, ktorý obsahuje aj malú mapu, je už v prílohe, treba doplniť len konkrétne zadanie pedagóga. Pracovný list je dvojjazyčný – nové pojmy sú uvedené aj v maďarskom jazyku. Možné pokračovanie, následné aktivity: Uvedené aktivity realizovať na základe inej mapy, ktorá môže byť reálna alebo vytvorená žiakom.
Vyhodnotenie aktivity: Žiak svoju prácu hodnotí na základe otázok uvedených na konci pracovného listu. Podľa možnosti otázky odpovie nahlas rodičovi, neskôr pedagógovi. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Autor/Zdroj: PaedDr. Mária Pálinkáš, učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC Komárno
Ďalšie zdroje: www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=9367">https://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=9367" style="color:blue; text-decoration:underline">www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=9367">https://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=9367 Štátny vzdelávací program; Dostupné na internete: www.statpedu.sk/clanky/inovovany-statny-vzdelavaci-program">http://www.statpedu.sk/clanky/inovovany-statny-vzdelavaci-program Štátny vzdelávací program pre základné školy – Vzdelávacie štandardy pre 1. stupeň ZŠ – Slovenský jazyk a slovenská literatúra (2015). PRŮCHA, J. – WALTEROVÁ, E. – MAREŠ, J., 1995. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4 Turek, I., 2008. Didaktika. Bratislava: Iura Edition, spol. s r. o., 2008. ISBN 978-80-8078-198-9 |