V meste

V meste

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: V meste

Cieľová skupina: žiaci 3.– 4. ročníka ZŠ s VJM

Tematická oblasť výchovy: Jazyk a komunikácia (slovenský jazyk a slovenská literatúra)

Kľúčové kompetencie:

  • Kompetencia komunikovať v slovenskom jazyku
  • kompetencia učiť sa učiť sa
  • kompetencia riešiť problémy

 

Hlavný cieľ:

Precvičovať a rozvíjať komunikačné schopnosti žiakov prvého stupňa na tému orientácia v meste.

Špecifické ciele:

Kognitívne:

- žiak vie reprodukovať nové slovné spojenia,

- žiak vymyslí krátky dialóg podľa zadania na základe predlohy,

- žiak vie reagovať na otázky,

-  žiak identifikuje informácie priamo v texte.

Psychomotorické:  

- žiak vie napísať krátky dialóg podľa zadania na základe predlohy,

- žiak vie nakresliť mapu okolia školy, resp. bydliska

Afektívne:

- žiak sa riadi pokynmi a vypracuje úlohy podľa zadania             

Prostredie: trieda školy, pobyt doma

Forma a počty: skupinová/individuálna

Trvanie: 35 min. (1 týždeň)

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

Aktivity sú zamerané na precvičovanie predchádzajúcich poznatkov a na rozvíjanie komunikačných kompetencií v slovenskom jazyku na tému Orientácia v meste. Aktivity sú vhodné na samostatné riešenie v domácom prostredí, ako aj na skupinovú prácu v rámci vyučovacej hodiny či v školskom klube detí. Úlohy, ktoré sú zamerané na tvorenie textu, odporúčame realizovať viackrát do týždňa s malou obmenou, aby sa nové výrazy a slovné spojenia utvrdzovali. Počas jednotlivých aktivít využívajú žiaci rôzne ďalšie kompetencie, ktoré získali z materinského jazyka, vlastivedy alebo výtvarnej výchovy.

Potrebný materiál: pracovný list (príloha), zošit alebo kancelárske papiere A4, obyčajná ceruzka, pero, farebné ceruzky (resp. vodové či temperové farby alebo fixky)

Opis postupu realizácie aktivity:

Žiak sa oboznamuje s obsahom pracovného listu, podľa potreby žiada doplňujúce informácie od pedagóga/rodiča. Po úvodnej aktivite, ktorá je zameraná na motiváciu žiaka, nasleduje zapamätanie si nových výrazov. Následne na základe vzorového dialógu a s použitím novo naučených výrazov tvorí žiak (žiaci) krátke dialógy podľa zadania. Rozsah dialógov bude závisieť od veku a od individuálnych schopností žiaka. Novú mapu je možné vytvoriť prostriedkami podľa vlastného výberu – ceruzkou, perom, farebnými ceruzkami, vodovými farbami, temperovými farbami alebo ich ľubovoľnou kombináciou. Samostatná tvorba dialógov a využitie možnosti výberu prostriedkov na vytvorenie mapy podporuje tvorivosť a rozvíja fantáziu žiakov.

Úlohy:

 

  1. Na základe obrázka napíš správne číslo k jednotlivým budovám.

___ kino     ___ obchod      ___ pošta     ___škola      ___kostol     ___ kaviareň

 

  1. Pomenuj ulice.
  2. Pomenuj ďalšie 3 budovy.
  3. Pravda alebo nie? (P/N)
  1. Kino sa nachádza vedľa školy.                                        .....
  2. Kaviareň sa nachádza oproti pošte.                                 .....
  3. Hotel sa nachádza medzi poštou a kaviarňou.                 .....
  4. Pošta sa nachádza na rohu Hlavnej a Krátkej ulice.        .....
  5. Škola je na Hlavnej ulici.                                                 .....
  6. Autá idú po Hlavnej ulici.                                                .....

__________________________________________________________________________________

Nauč sa tieto výrazy! (Tanuld meg ezeket a kifejezéseket!)

Prepáčte!

Elnézést kérek!

 

Môžete mi pomôcť?

Tud nekem segíteni?

 

Kde je tu blízko nejaká dobrá reštaurácia?

Hol van itt a közelben valamilyen jó vendéglő?

 

 

 

 

 

Za rohom choďte vľavo.

A sarkon túl menjen balra!

 

Choďte kúsok rovno.

Egy darabon menjen egyenesen!

 

Choďte potom sto metrov doprava.

Azután menjen jobbra 100 métert!

 

 

 

 

 

Môžete ísť aj autobusom č. 6.

Mehet a 6. számú autóbusszal is.

 

Môžete ísť aj električkou.

Mehet villamossal is.

 

Môžete ísť jednoducho aj za mnou.

Jöhet egyszerűen utánam.

 

 

 

 

 

Ako sa dostanem k futbalovému štadiónu?

 

Hogyan jutok el a futballstadionhoz?

 

Prejdite cez most!

Menjen át a hídon!

 

Choďte cez tunel!

Menjen át az alagúton!

 

 

 

 

 

Choďte až k tretiemu semaforu.

Menjen el a harmadik jelzőlámpáig (közlekedési lámpa)!

 

Na prvej ulici odbočte doprava (doľava).

Az első keresztutcánál forduljon jobbra (balra)!

 

 

 

 

Prepáčte, ako sa dostanem na letisko?

Elnézést, hogyan jutok el a repülőtérre?

 

 

Najlepšie bude, ak pôjdete metrom.

Legjobb lesz, ha metróval megy.

 

Odvezte sa až na konečnú stanicu.

Menjen el a végállomásig!

 

 

   

Zablúdil(a) som.

Eltévedtem.

   

 

Prečítaj si dialóg!

Chlapec (CH): Ahoj, môžeš mi pomôcť? Zablúdil som.

Dievča (D): Ahoj, veľmi rada.

CH: Vieš mi povedať, ako sa dostanem k futbalovému štadiónu?

D: Samozrejme! Choď rovno po Hlavnej ulici až k tretiemu semaforu! Tam odboč doprava! Choď ďalej približne 200 metrov! Potom zaboč doľava na Športovú ulicu! Na pravej strane hneď uvidíš futbalový štadión.

CH: Ďakujem ti veľmi pekne za pomoc.

D: Rado sa stalo. Ahoj.

CH: Ahoj.

  1. Napíš krátke dialógy k uvedeným situáciám. Skús použiť niektoré z predchádzajúcich výrazov (resp. ich kombináciu). (Írj rövid párbeszédeket az alábbi helyzetekhez! Próbáld felhasználni az előző  kefejezések valamelyikét vagy azok kombinációját!)

Stojíš pred budovou č. 1 (az 1 számú épület előtt állsz)

  1. Neznáma (ismeretlen) žena sa ťa opýta, ako sa dostane ku kostolu. Vysvetli jej cestu.
  2. Neznámy chlapec sa ťa opýta, ako sa dostane ku škole. Vysvetli mu cestu.
  3. Neznáme dievča sa ťa opýta, ako sa dostane ku kinu. Vysvetli jej cestu.
  4. Zmeň miesto, kde sa nachádzaš, a vymysli ďalšie podobné situácie. (Változtasd meg a tartózkodási helyedet, majd találj ki hasonló helyzeteket!)
  5. Nakresli inú mapu (môže byť aj reálna – napr. okolie školy, bydliska atď.) a vymysli podobné situácie.

Po práci môže učiteľ/rodič zrealizovať reflexiu pomocou nasledovných otázok:

  • Ktorá aktivita sa ti najviac páči/la? Prečo?
  • Čo sa ti robilo najľahšie/najťažšie?
  • S ktorou úlohou si sa najviac potrápil/a a prečo?

Poznámky pre učiteľa:

Učiteľ sprostredkuje pracovné listy žiakom, konkretizuje úlohy, ktoré doma (resp. v rámci vyučovacej hodiny alebo v školskom klube) riešia, a oboznámi ich s kritériami hodnotenia. Kritériá hodnotenia a spôsob odovzdania úloh určí pedagóg. Pracovný list, ktorý obsahuje aj malú mapu, je už v prílohe, treba doplniť len konkrétne zadanie pedagóga. Pracovný list je dvojjazyčný – nové pojmy sú uvedené aj v maďarskom jazyku.

Možné pokračovanie, následné aktivity:

Uvedené aktivity realizovať na základe inej mapy, ktorá môže byť reálna alebo vytvorená žiakom.

 

Vyhodnotenie aktivity:

Žiak svoju prácu hodnotí na základe otázok uvedených na konci pracovného listu. Podľa možnosti otázky odpovie nahlas rodičovi, neskôr pedagógovi.

Autor/Zdroj: PaedDr. Mária Pálinkáš, učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC Komárno

 

Ďalšie zdroje:

www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=9367">https://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=9367" style="color:blue; text-decoration:underline">www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=9367">https://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=9367

Štátny vzdelávací program; Dostupné na internete: www.statpedu.sk/clanky/inovovany-statny-vzdelavaci-program">http://www.statpedu.sk/clanky/inovovany-statny-vzdelavaci-program Štátny vzdelávací program pre základné školy – Vzdelávacie štandardy pre 1. stupeň ZŠ – Slovenský jazyk a slovenská literatúra (2015).

PRŮCHA, J. – WALTEROVÁ, E. – MAREŠ, J., 1995. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4

Turek, I., 2008. Didaktika. Bratislava: Iura Edition, spol. s r. o., 2008. ISBN 978-80-8078-198-9