Tvoríme hádanky

Tvoríme hádanky

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Tvoríme hádanky

Cieľová skupina: žiaci 2. – 4. ročníka 1. stupňa ZŠ

Vzdelávacia oblasť: Jazyk a komunikácia

Kľúčové kompetencie:

-  kompetencia učiť sa učiť sa

-  sociálne, občianske kompetencie

-  kompetencia vnímať a chápať kultúru a

   vyjadrovať sa nástrojmi kultúry

-  kompetencia kriticky a tvorivo riešiť

   problémy

-  sociálne komunikačné kompetencie

Ciele:

Kognitívne:

-  Žiak dokáže definovať pojem hádanka.

-  Žiak dokáže odpovedať na otázky

   viažuce sa k informáciám uvedeným v

   hádanke.

-  Žiak dokáže odlíšiť poéziu od

   prozaického textu.

-  Žiak dokáže odlíšiť krátke literárne
   útvary ľudovej slovesnosti od iných
   literárnych útvarov.

Afektívne:

-  Žiak si dokáže uvedomiť potrebu
   rozloženia času na vypracovanie úlohy.

Psychomotorické:

-  Žiak dokáže vytvoriť obrázok s využitím
   techniky kresby.

Prostredie: domáce

Forma: individuálna

Trvanie: 7 dní

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

Vzdelávacia aktivita je zameraná na samostatnú tvorbu literárneho žánru – hádanky. Ide o slovnú hru, prostredníctvom ktorej si žiak hravou formou precvičí logické uvažovanie, abstraktnú predstavivosť a dedukciu.
Aktivita rozvíja u žiakov kľúčové kompetencie na základe cieľov stanovených Štátnym vzdelávacím programom.

Potrebný materiál: pracovný list, pero

Opis postupu realizácie:

  1. Zopakovanie pojmu hádanka

Hádanka je literárny žáner, ktorý skryto pomenúva predmety, javy na základe ich vonkajších vlastností alebo vnútornej súvislosti. Hádanka je vyjadrená otázkou, ktorá nás vyzýva „vyrieš ma“. Poskytuje náznaky a čitateľ musí uhádnuť odpoveď.

  1. Tvorba hádaniek

Žiaci budú tvoriť vlastné hádanky. Vytvorené hádanky zapíšu do pracovných listov.

Úloha pre žiakov:

  1. Opisné hádanky
  2. Hádanky ako akrostichy
    vysvetlenie pojmu akrostich – je to báseň, v ktorej prvé písmená každého verša vytvárajú slovo. Slovo sa číta zvislo.
  3. Rozprávkové/filmové hádanky – žiaci prostredníctvom štyroch obrázkov vytvoria hádanku na svoju obľúbenú rozprávku alebo film.

         3. Sebahodnotenie žiakov

Po vypracovaní úloh žiaci ohodnotia svoju prácu zodpovedaním na otázky, ktoré sa nachádzajú na konci pracovného listu.

TIP: Tvorba knihy z vytvorených hádaniek s názvom napr.:„Kniha plná hádaniek“.

Autor/Zdroj: PaedDr. Adriana Gondová, učiteľka profesijného rozvoja, regionálne pracovisko MPC Banská Bystrica

Ďalšie zdroje:
FUNDEZOVÁ, A. a kol., 2010. Ako písať príbehy, básne, referáty, reportáže, listy, e-maily a iné. Bratislava: Perfekt. ISBN 978-80-8046-471-4.

Príloha: Pracovný list