Technologický postup výroby rotačnej súčiastky
Technologický postup výroby rotačnej súčiastky
 
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
| 
 Názov: Technologický postup výroby rotačnej súčiastky  | 
|
| 
 Cieľová skupina: 3. ročník  | 
|
| 
 Vzdelávacia oblasť: strojárska technológia  | 
|
| 
 Kľúčové kompetencie: - hľadá a objavuje súvislosti medzi jednotlivými informáciami, objavuje tie, ktoré súvisia s riešením problému, - rozvíja logické a tvorivé myslenie, odborné vyjadrovanie, analytické schopnosti, - prejavuje zvedavosť a spontánny záujem o spoznávanie nového, - vyjadruje vlastný názor, rešpektuje názor iných. 
  | 
 Ciele: Kognitívne: vedieť určiť polotovar na výrobu a potrebné prídavky na opracovanie, stanoviť postup operácií, určiť náradie a rezné parametre pri výrobe rotačnej súčiastky - vedieť riešiť technické výpočty pri určovaní prídavkov na opracovanie a rezných parametrov, - vedieť navrhnúť a zdôvodniť postup výroby rotačnej súčiastky. Psychomotorické: navrhnúť postup operácií pri výrobe rotačnej súčiastky, spracovať obrázkový technologický postup výroby - vedieť sa orientovať v strojníckych tabuľkách, pri vyhľadávaní nástrojov, materiálov, rezných podmienok. Afektívne: samostatne a tvorivo pracovať, zodpovedať za správnosť navrhnutých postupov, výpočtov prídavkov na opracovanie rezných rýchlostí, používaného náradia, - spolupracovať v skupine, rešpektovať názor členov skupiny.  | 
| 
 Prostredie: SOŠ strojnícka  | 
 Forma a počty: individuálne alebo skupinové vyučovanie (individuálna práca v domácom prostredí)  | 
| 
 Trvanie: 90 minút  | 
 
  | 
| 
 Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Žiaci budú riešiť zadané úlohy v skupinách. Zadané úlohy spočívajú v určení polotovaru súčiastky z narezaných polotovarov, určení technologického postupu, zhotovení obrázkového technologického postupu, určení použitého náradia a rezných parametrov. V závere aktivity žiaci zdôvodnia navrhnutý spôsob stanovenia prídavkov, postupu operácií, použitého náradia a určených rezných parametrov. Skupina môže riešiť úlohu spoločne alebo si rozdeliť čiastkové úlohy a riešiť ich individuálne. Každý žiak bude pracovať na jednej časti zadanej úlohy vo svojej skupine kooperatívnym spôsobom. Na záver jeden žiak prezentuje výsledky skupiny.  | 
|
| 
 Časové rozvrhnutie: Realizáciu zadaní v jednotlivých skupinách naplánujeme po prebratí učiva na hodine strojárska technológia. Aktivita je určená na dve vyučovacie hodiny strojárskej technológie. Prostredie: Aktivita bude realizovaná priamo v triede. Pomôcky: Strojnícke tabuľky, Pavel Vávra a kolektív, vydavateľstvo Alfa, 2003 - poznámkový zošit, - pero, ceruzka, kalkulačka - papier, formulár technologického postupu  | 
|
| 
 Opis postupu realizácie: Motivácia: Motivačné rozprávanie o technologických postupoch, ich rozdielnosti v závislosti od počtov vyrábaných kusov, technologického vybavenia pracoviska. Súčasťou motivácie je aj tvorba pojmovej mapy, kde žiaci tvoria čo najviac slov, ktoré súvisia s vybraným pojmom technologický postup. Realizácia aktivity: V prvej fáze vytvoríme tri skupiny (ideálne je, ak sú štvorčlenné až päťčlenné). Žiaci si tvoria skupiny spontánne. Každá skupina bude riešiť jednu časť technologického postupu. Prvá skupina bude navrhovať polotovar a určovať prídavky na opracovanie. Druhá skupina bude riešiť postup operácií a obrázkový technologický postup, tretia skupina bude navrhovať náradie a rezné rýchlosti. V ďalšej fáze hodiny žiaci pracujú za pomoci strojníckych tabuliek. Navrhnú prídavky na opracovanie a rezné parametre, vyberú vhodné nástroje. Učiteľ má na vyučovacej hodine úlohu facilitátora. Následne hovorcovia jednotlivých skupín prezentujú prácu skupiny, kde zdôvodňujú návrh polotovaru, postup operácií, voľbu náradia a rezných podmienok zo svojho zadania. Žiaci z ostatných skupín diskutujú o správnosti jednotlivých častí technologického postupu, ktoré navrhli ich spolužiaci. Záver aktivity: V závere vyučovacích hodín si jednotlivé skupiny prezentujú výsledky svojej práce. Celá aktivita sa dá realizovať aj individuálne v podmienkach domáceho vyučovania, pričom jednotlivé zadania a ich hodnotenie by bolo realizované cez EduPage školy. Možné pokračovanie, následné aktivity: Aktivitu si môžu žiaci vyskúšať pri riešení ďalších úloh technologických postupov a montážnych postupov i pri riešení konkrétnych projektov v technologických, ale aj konštrukčných cvičeniach, kde uplatňujú získané vedomosti v návrhoch konštrukčných prvkov.  | 
|
| 
 Autor/Zdroj: Ing. Vladimír Figel, učiteľ profesijného rozvoja, DP MPC Trenčín  | 
|