Štvorsmerovka a finančná gramotnosť
Štvorsmerovka a finančná gramotnosť
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Štvorsmerovka a finančná gramotnosť |
|
Cieľová skupina: žiak z rôzneho prostredia - sociálneho, kultúrneho a znevýhodneného prvého a druhého stupňa základnej školy, strednej školy, žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v školskej integrácii. |
|
Vzdelávacia oblasť: finančná gramotnosť, matematika a práca s informáciami |
|
Kľúčové kompetencie: Učiť sa učiť (riešiť nové situácie) – oboznámiť žiaka s hospodárnym správaním vo svojom okolí, žiak rozvíja slovnú zásobu o pojmoch nadväzujúcich na finančnú gramotnosť. Pracovné kompetencie – rozvíjať jemnú a hrubú motoriku. Komunikačné kompetencie – vysloviť svoj názor, prečo je potrebné hospodárne správanie. Sociálne komunikačné kompetencie – porozumieť prostrediu v škole aj doma v súvislosti s hospodárnym správaním. Kompetencie k celoživotnému učeniu – dokáže využiť získané čitateľské zručnosti na vyriešenie štvorsmerovky a uplatniť ich v praktickom živote. |
Hlavný cieľ: Rozvíjať vizuálne zručnosti v praktickom živote.
Špecifické ciele Kognitívne:
Afektívne:
Psychomotorické:
|
Prostredie: škola, výchovné prostredie, školský klub detí a detský domov |
Forma a počty: individuálna práca, práca s pomocou učiteľa/vychovávateľa. |
Trvanie: individuálne |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Obsah aktivity je zameraný na rozvíjanie čitateľskej a finančnej gramotnosti u žiakov z rôzneho sociálneho a kultúrneho prostredia. Žiak sa oboznamuje s pojmami hospodárne správanie a šetrenie elektrickou energiou. |
|
Potrebný materiál: ceruza, pero, papier |
|
Opis postupu realizácie: Vizuálnym kontaktom, vyhľadaním a vyčiarknutím tridsiatich slov ceruzou na papieri v štvorsmerovke stimulujeme u žiaka správne rozhodovanie a hospodárenie spotrebiteľa.
Realizácia aktivity: Žiak si prečíta všetky slová a následne ich začne v štvorsmerovke vyhľadávať a vyčiarkavať. Písmená, ktoré zostanú nevyčiarknuté, zakrúžkuje a zapíše ich za sebou od prvého písmena až po posledné písmeno. Odpisom a prepisom písmeniek žiak zapíše poučenie: Odmrazovaním chladničky a mrazničky ušetríš tretinu energie. Postup je graficky znázornený v prílohe.
Poznámky pre učiteľa: Dodržiavať zásady primeranosti a individuálneho prístupu. Možné pokračovanie, následné aktivity: Na základe uvedenej aktivity si môže učiteľ a vychovávateľ tvoriť podobné aktivity so zameraním na finančnú gramotnosť.
|
|
Autor/Zdroj: Ing. Mgr. Mária Pirkovská, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Prešov
Ďalšie zdroje: Ministerstvo školstva SR, Ministerstvo financií SR, 2017. Národný štandard finančnej gramotnosti verzia 1.2, Bratislava. Dostupné z: https://www.minedu.sk/data/att/11359.pdf Ministerstvo školstva vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, 2014. Metodika pre zapracovanie a aplikáciu tém finančnej gramotnosti do školských vzdelávacích programov základných škôl a stredných škôl. Bratislava, 2014-11498/40322:5-10E0 REITEROVÁ, M., 2016. Finančná gramotnosť pre prvý stupeň základných škôl. Bratislava: ABRAD. ISBN 978-80-551-4890-8 |
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha 1 Štvorsmerovka – zadanie Príloha 2 Štvorsmerovka – riešenie |