Stupnice hravo
Stupnice hravo
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Stupnice hravo |
|
Cieľová skupina: žiaci – prípravné štúdium, 1. ročník 1. časti I. stupňa HN – ZUŠ |
|
Tematická oblasť výchovy: Umenie a kultúra, hudobná náuka |
|
Kľúčové kompetencie: Spôsobilosť preukazovať schopnosť komunikácie v umeleckej oblasti Analyzovať a tvorivo riešiť problémy vo vyučovacom procese Uplatňovať základy hudobného myslenia, hudobného a estetického vedomia v sústave a v medzipredmetových vzťahoch Čítať notový text s porozumením a zapojením intelektových kompetencií (vnímanie, pochopenie, zapamätanie a využitie) Vlastnou tvorivou činnosťou prejavovať kreatívne myslenie, cítenie a záujem o hudbu, vyhľadávať a spracovávať informácie |
Hlavný cieľ: Orientácia v durových a molových stupniciach do 4# a 4 b v súčinnosti a pomocou tvorby mnemotechnickej pomôcky Špecifické ciele: Kognitívny cieľ: • žiak vymenuje poradie stupníc Afektívny cieľ: • žiak spolupracuje pri návrhu a tvorbe učebnej pomôcky Psychomotorický cieľ: • žiak zapíše do notového záznamu príslušné stupnice |
Prostredie: Trieda – učebňa HN v podmienkach ZUŠ |
Forma a počty: Vyučovacia hodina, hromadná |
Trvanie: 45 minút |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: V dôsledku malého počtu špecifických učebných pomôcok na vyučovanie predmetu hudobnej náuky je nevyhnutné upriamiť pozornosť na tvorbu, zhotovenie vlastných učebných pomôcok. Pravdaže, učiteľ a žiaci nemôžu suplovať podniky vyrábajúce pomôcky. Je však veľa možností, aby učiteľ a žiaci vytvárali pomôcky a jednoduché prístroje. Vďaka vlastnoručnému zhotovovaniu pomôcok môžu žiaci dosiahnuť významné didaktické a výchovné hodnoty. Tieto ciele dosiahnu najmä vtedy, ak tvorba pomôcok nebola len reakciou na pedagógov príkaz, ale bola motivovaná zmyslom žiakovej tvorby. |
|
Potrebný materiál: ceruza, papier, ukážka mnemotechnickej pomôcky, penová lopta |
|
Opis postupu realizácie: • Motivácia Motivačná časť spočíva v rozhovore žiakov a učiteľa o stupniciach. Pýtame sa žiakov, či ich hrajú na hodinách nástrojovej hry, či je pre žiakov ťažké alebo ľahké zapamätať si poradie stupníc, hovoríme o problematike stupníc u spevákov a bubeníkov. Na konci rozhovoru vyzve učiteľ žiakov, aby navrhli spôsob, ako toto učenie uľahčiť. Ako sa ich naučiť jednoducho a rýchlo. Ponúkneme im námety, ako si vymyslieť vety, vďaka ktorým by sme sa poradie stupníc naučili jednoducho a rýchlo. • Expozícia Expozičná časť zahŕňa vysvetlenie princípu metódy „Banky nápadov“. Všetko ponímame a vysvetľujeme ako hru. Na tabuľu napíšeme poradie jednotlivých durových a molových stupníc, pričom každý súbor stupníc napíšeme do samostatného riadka. Úloha: Žiaci majú vymyslieť vtipné, vážne, zmyselné či nezmyselné, jednoduché či zložité vety na počiatočné písmená poradia stupníc. Vulgarizmy nie sú povolené. Slová vety musia nasledovať v presnom poradí ako písmená stupníc. Forma práce môže byť samostatná alebo vo dvojiciach. Každá vymyslená veta bude na samostatnom papieri, ktorý následne vložia do banky nápadov. Počet lístočkov je neobmedzený. V banke je potrebné mať roztriedené „účty“ jednotlivých radov stupníc na durové stupnice s krížikmi, durové s béčkami a molové stupnice s krížikmi a s béčkami. Tak nám vzniknú štyri účty v banke. Časová dotácia na túto úlohu je dvadsať až dvadsaťpäť minút. Výhodou metódy „Banka nápadov“ je, že sa aktívne zapoja aj takzvaní mlčanliví členovia, ktorí majú často síce skvelé nápady, no nedostanú sa k slovu. Takto sa minimalizuje ich neúčasť na spoločnej práci. Po ukončení tvorby nápadov učiteľ číta vety. Žiaci bez ohľadu na to, kto ktorý nápad vytvoril, spoločne vyberú jeden najlepší. Vybrané vety napíšeme na tabuľu. Spoločne so žiakmi môžeme jednotlivé vety optimalizovať. Nasleduje prepis viet do zošitov. • Fixácia Fixácia prebraného učiva prebieha hravou formou. Rozostavíme žiakov do kruhu a dáme im malú penovú loptu. V prvej fáze náhodne hodíme loptu jednému žiakovi. Ten, kto má v ruke loptu, musí zopakovať celú pomocnú vetu. Vyberie si ďalšieho žiaka, ktorý má tú istú úlohu. Takýmto spôsobom pokračujeme, kým sa pomocná veta úspešne zautomatizuje u všetkých žiakov. Následne zmeníme hru tak, že každý, kto má loptu, povie iba jedno slovo z pomocnej vety, ktoré práve nasleduje v poradí. Pedagóg určuje, ktorá veta sa bude precvičovať. Z praxe našej školy sa osvedčil zábavný spôsob odmien a trestov pri tejto hre. Odmena pri žiakovej správnej odpovedi spočíva v tom, že celý kruh žiakov urobí krok dopravda. Trestom pri nesprávnej odpovedi je nejaký náročnejší pohyb vo forme drepu či výskoku na mieste. Pri pomyselných trestoch je nevyhnutné zohľadniť fyzické možnosti žiakov. Trest i odmena platí pre všetkých žiakov, napriek tomu, že odpovedá len jeden. Tieto formy hodnotenia často sprevádza veselosť a radosť žiakov zo spolupráce, hry, radosti z hádzania lopty i nových vedomostí. • Aplikácia a diagnostika Aplikačná časť hodiny spočíva vo vyratúvaní počtu predznamenaní konkrétnych stupníc, ktoré náhodne vyberá učiteľ. Aplikačná časť môže prebiehať formou hry s loptou, prípadne už môžu žiaci sedieť v laviciach. Úspešnosť vytvorenia a použitia mnemotechnickej a učebnej pomôcky môže učiteľ sledovať priebežne počas celej vyučovacej jednotky. Diagnostická časť hodiny sa rozšíri aj na ďalšie vyučovacie jednotky, kde hravou formou opakujeme tieto vety, počítame počet krížikov a béčok. Stupnice, ktoré podľa obsahu kurikula prislúchajú danému ročníku, zapisujeme taktiež na tabuľu a do zošitov. Na nasledujúcich vyučovacích hodinách pravidelne overujeme úspešnosť transferu kurikula z učiteľa na žiaka a taktiež úroveň pochopenia a schopnosti aplikácie získaných vedomostí do praxe. • Variácie tvorby učebnej pomôcky Namiesto písania viet na papieriky môžu žiaci zapisovať jednotlivé vety priamo na tabuľu rozdelenú na štyri časti, pomyselné účty stupníc. Tento spôsob pomáha rýchlejšie porovnávať jednotlivé vety vďaka vizuálnemu vnemu, možnosti opätovného prečítania. Tvorbu týchto mnemotechnických pomôcok môžeme rozdeliť na viaceré vyučovacie hodiny. Jedna hodina môže byť venovaná len jednému radu stupníc, prípadne iba durovým stupniciam, alebo iba stupniciam s krížikmi a podobne. Spôsob tvorby učebnej pomôcky závisí od vyučovacieho cieľa stanoveného učiteľom. |
|
Autor/Zdroj:PaedDr. Ľubomír Verbovanec, PhD., MBA, učiteľ profesijného rozvoja RP MPC Prešov/ DANIEL, L., 2010. Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex, a. s. ISBN 978-80-7225-329-6. GANZER, L., 2014. Hudobné hry. Komárno: Vydavateľstvo KT. ISBN 978-80-8056-706-4 VOZÁR, M., 2012. Súbor hudobných hier 1. Noví Jičín: Vydavateľstvo Martin Vozár. ISBN 9876759
Ďalšie zdroje: SLUJKOVÁ, V. a kol., 1995. Učebné osnovy hudobnej náuky. Vydané a schválené ministerstvom školstva Slovenskej republiky 14. 8. 1995 pod číslom 729/95-15 ako učebné osnovy pre základné umelecké školy. ISBN 80-7098-096-6
|
|
Prílohy: Príloha 1 Colník Gabo Doniesol Alenke Exotickú Harfu Fis Cis
0# 1# 2# 3# 4# 5# 6# 7#
Príloha 2 Cukrárka Frederika B Es As Des Ges Ces
0b 1b 2b 3b 4b 5b 6b 7b
Príloha 3 aktívny ekonóm hospodáril fis cis gis dis ais
0# 1# 2# 3# 4# 5# 6# 7#
Príloha 4 armáda darovala generálovi cennú fajku be es as
0b 1b 2b 3b 4b 5b 6b 7b
|