Stupnice hravo

Stupnice hravo

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Stupnice hravo

Cieľová skupina: žiaci prípravné štúdium, 1. ročník 1. časti I. stupňa HN – ZUŠ

Tematická oblasť výchovy: Umenie a kultúra, hudobná náuka

Kľúčové kompetencie:

Spôsobilosť preukazovať schopnosť komunikácie v umeleckej oblasti

Analyzovať a tvorivo riešiť problémy vo vyučovacom procese

Uplatňovať základy hudobného myslenia, hudobného a estetického vedomia v sústave a v medzipredmetových vzťahoch

Čítať notový text s porozumením a zapojením intelektových kompetencií (vnímanie, pochopenie, zapamätanie a využitie)

Vlastnou tvorivou činnosťou prejavovať kreatívne myslenie, cítenie a záujem o hudbu, vyhľadávať a spracovávať informácie

Hlavný cieľ: Orientácia v durových a molových stupniciach do 4# a 4 b v súčinnosti a pomocou tvorby mnemotechnickej pomôcky

Špecifické ciele:

Kognitívny cieľ:

•          žiak vymenuje poradie stupníc

Afektívny cieľ:

•          žiak spolupracuje pri návrhu a tvorbe učebnej pomôcky

Psychomotorický cieľ:

•          žiak zapíše do notového záznamu príslušné stupnice

Prostredie:

Trieda – učebňa HN v podmienkach ZUŠ

Forma a počty:

Vyučovacia hodina, hromadná

Trvanie: 45 minút

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

V dôsledku malého počtu špecifických učebných pomôcok na vyučovanie predmetu hudobnej náuky je nevyhnutné upriamiť pozornosť na tvorbu, zhotovenie vlastných učebných pomôcok. Pravdaže, učiteľ a žiaci nemôžu suplovať podniky vyrábajúce pomôcky. Je však veľa možností, aby učiteľ a žiaci vytvárali pomôcky a jednoduché prístroje. Vďaka vlastnoručnému zhotovovaniu pomôcok môžu žiaci dosiahnuť významné didaktické a výchovné hodnoty. Tieto ciele dosiahnu najmä vtedy, ak tvorba pomôcok nebola len reakciou na pedagógov príkaz, ale bola motivovaná zmyslom žiakovej tvorby.

Potrebný materiál: ceruza, papier, ukážka mnemotechnickej pomôcky, penová lopta

Opis postupu realizácie:

•          Motivácia

Motivačná časť spočíva v rozhovore žiakov a učiteľa o stupniciach. Pýtame sa žiakov, či ich hrajú na hodinách nástrojovej hry, či je pre žiakov ťažké alebo ľahké zapamätať si poradie stupníc, hovoríme o problematike stupníc u spevákov a bubeníkov. Na konci rozhovoru vyzve učiteľ žiakov, aby navrhli spôsob, ako toto učenie uľahčiť. Ako sa ich naučiť jednoducho a rýchlo. Ponúkneme im námety, ako si vymyslieť vety, vďaka ktorým by sme sa poradie stupníc naučili jednoducho a rýchlo.

•          Expozícia

Expozičná časť zahŕňa vysvetlenie princípu metódy „Banky nápadov“. Všetko ponímame a vysvetľujeme ako hru. Na tabuľu napíšeme poradie jednotlivých durových a molových stupníc, pričom každý súbor stupníc napíšeme do samostatného riadka.

Úloha: Žiaci majú vymyslieť vtipné, vážne, zmyselné či nezmyselné, jednoduché či zložité vety na počiatočné písmená poradia stupníc. Vulgarizmy nie sú povolené. Slová vety musia nasledovať v presnom poradí ako písmená stupníc.

Forma práce môže byť samostatná alebo vo dvojiciach. Každá vymyslená veta bude na samostatnom papieri, ktorý následne vložia do banky nápadov. Počet lístočkov je neobmedzený. V banke je potrebné mať roztriedené „účty“ jednotlivých radov stupníc na durové stupnice s krížikmi, durové s béčkami a molové stupnice s krížikmi a s béčkami. Tak nám vzniknú štyri účty v banke. Časová dotácia na túto úlohu je dvadsať až dvadsaťpäť minút.

Výhodou metódy „Banka nápadov“ je, že sa aktívne zapoja aj takzvaní mlčanliví členovia, ktorí majú často síce skvelé nápady, no nedostanú sa k slovu. Takto sa minimalizuje ich neúčasť na spoločnej práci.

Po ukončení tvorby nápadov učiteľ číta vety. Žiaci bez ohľadu na to, kto ktorý nápad vytvoril, spoločne vyberú jeden najlepší. Vybrané vety napíšeme na tabuľu. Spoločne so žiakmi môžeme jednotlivé vety optimalizovať. Nasleduje prepis viet do zošitov.

•          Fixácia

Fixácia prebraného učiva prebieha hravou formou. Rozostavíme žiakov do kruhu a dáme im malú penovú loptu. V prvej fáze náhodne hodíme loptu jednému žiakovi. Ten, kto má v ruke loptu, musí zopakovať celú pomocnú vetu. Vyberie si ďalšieho žiaka, ktorý má tú istú úlohu. Takýmto spôsobom pokračujeme, kým sa pomocná veta úspešne zautomatizuje u všetkých žiakov.

Následne zmeníme hru tak, že každý, kto má loptu, povie iba jedno slovo z pomocnej vety, ktoré práve nasleduje v poradí. Pedagóg určuje, ktorá veta sa bude precvičovať. Z praxe našej školy sa osvedčil zábavný spôsob odmien a trestov pri tejto hre. Odmena pri žiakovej správnej odpovedi spočíva v tom, že celý kruh žiakov urobí krok dopravda. Trestom pri nesprávnej odpovedi je nejaký náročnejší pohyb vo forme drepu či výskoku na mieste. Pri pomyselných trestoch je nevyhnutné zohľadniť fyzické možnosti žiakov. Trest i odmena platí pre všetkých žiakov, napriek tomu, že odpovedá len jeden. Tieto formy hodnotenia často sprevádza veselosť a radosť žiakov zo spolupráce, hry, radosti z hádzania lopty i nových vedomostí.

•          Aplikácia a diagnostika

Aplikačná časť hodiny spočíva vo vyratúvaní počtu predznamenaní konkrétnych stupníc, ktoré náhodne vyberá učiteľ. Aplikačná časť môže prebiehať formou hry s loptou, prípadne už môžu žiaci sedieť v laviciach. Úspešnosť vytvorenia a použitia mnemotechnickej a učebnej pomôcky môže učiteľ sledovať priebežne počas celej vyučovacej jednotky.

Diagnostická časť hodiny sa rozšíri aj na ďalšie vyučovacie jednotky, kde hravou formou opakujeme tieto vety, počítame počet krížikov a béčok. Stupnice, ktoré podľa obsahu kurikula prislúchajú danému ročníku, zapisujeme taktiež na tabuľu a do zošitov. Na nasledujúcich vyučovacích hodinách pravidelne overujeme úspešnosť transferu kurikula z učiteľa na žiaka a taktiež úroveň pochopenia a schopnosti aplikácie získaných vedomostí do praxe.

•          Variácie tvorby učebnej pomôcky

Namiesto písania viet na papieriky môžu žiaci zapisovať jednotlivé vety priamo na tabuľu rozdelenú na štyri časti, pomyselné účty stupníc. Tento spôsob pomáha rýchlejšie porovnávať jednotlivé vety vďaka vizuálnemu vnemu, možnosti opätovného prečítania.

Tvorbu týchto mnemotechnických pomôcok môžeme rozdeliť na viaceré vyučovacie hodiny. Jedna hodina môže byť venovaná len jednému radu stupníc, prípadne iba durovým stupniciam, alebo iba stupniciam s krížikmi a podobne. Spôsob tvorby učebnej pomôcky závisí od vyučovacieho cieľa stanoveného učiteľom.

Autor/Zdroj:PaedDr. Ľubomír Verbovanec, PhD., MBA, učiteľ profesijného rozvoja RP MPC Prešov/

DANIEL, L., 2010. Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex, a. s. ISBN 978-80-7225-329-6.

GANZER, L., 2014. Hudobné hry. Komárno: Vydavateľstvo KT. ISBN 978-80-8056-706-4

VOZÁR, M., 2012. Súbor hudobných hier 1. Noví Jičín: Vydavateľstvo Martin Vozár. ISBN 9876759

 

Ďalšie zdroje:

SLUJKOVÁ, V. a kol., 1995. Učebné osnovy hudobnej náuky. Vydané a schválené ministerstvom školstva Slovenskej republiky 14. 8. 1995 pod číslom 729/95-15 ako učebné osnovy pre základné umelecké školy. ISBN 80-7098-096-6

 

Prílohy:

Príloha 1

Colník  Gabo  Doniesol Alenke Exotickú Harfu  Fis  Cis 

 

    0#            1#             2#              3#              4#            5#          6#         7#

 

Príloha 2

Cukrárka  Frederika  B     Es     As    Des    Ges   Ces 

 

    0b                   1b             2b         3b           4b          5b            6b           7b

 

Príloha 3

aktívny  ekonóm   hospodáril    fis      cis     gis    dis   ais 

 

    0#              1#                   2#               3#          4#            5#          6#         7#

 

Príloha 4

armáda  darovala  generálovi  cennú  fajku   be    es   as 

 

    0b                   1b             2b               3b           4b          5b       6b      7b