Stavanie veže – tímová práca
Stavanie veže – tímová práca
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Stavanie veže – tímová práca |
|
Cieľová skupina: vek 7 – 15; základné školy, školské kluby |
|
Vzdelávacia oblasť: človek a hodnoty, človek a spoločnosť, jazyk a komunikácia, umenie a kultúra; predmety: etická výchova, občianska náuka, slovenský jazyk a literatúra, výtvarná výchova, triednická hodina |
|
Kľúčové kompetencie: Aktivita je zameraná na rozvíjanie: 1. sociálnych kompetencií: pracovať v tíme, viesť alebo usmerňovať tím, akceptovať názory členov tímu, aktívne spolupracovať, angažovať sa, podporovať členov tímu; 2. komunikačných kompetencií: schopnosť vyjadrovať a presadiť si svoj názor, schopnosť argumentovať, adekvátne reagovať vzhľadom na komunikačnú situáciu, schopnosť aktívne počúvať.
|
Ciele: Kognitívne:
Afektívne:
Psychomotorické:
|
Prostredie: základná škola, školské kluby |
Forma a počty: skupinová forma práce |
Trvanie: 1 – 2 vyučovacie hodiny |
|
Anotácia / Úvod / Edukačný kontext aktivity / Zhrnutie aktivity: Edukačná aktivita je zameraná na rozvíjanie sociálnych kompetencií žiakov (pracovať v tíme, viesť alebo usmerňovať tím, akceptovať názory členov tímu, aktívne spolupracovať, angažovať sa, podporovať členov tímu) a komunikačných kompetencií žiakov (schopnosť vyjadrovať a presadiť si svoj názor, schopnosť argumentovať, adekvátne reagovať vzhľadom na komunikačnú situáciu, schopnosť aktívne počúvať). |
|
Potrebný materiál: tvrdý papier, farebné papiere, lepidlá, lepiace pásky, farby, štipce, plastové poháre, krepové papiere, pastelky, fixky |
|
Opis postupu realizácie:
- riaditeľ: riadi tímové procesy, vedie a usmerňuje tím; podmienka: nesmie ním byť prirodzený líder v triede, ale žiak, ktorý nemá tendenciu rozhodovať a riadiť (aby si vyskúšal riadenie, koordinovanie); - dizajnéri: ich úlohou je navrhnúť najatraktívnejšiu vizuálnu (farby, použitie materiálu, voľba konštrukcie) podobu veže; - robotníci: vykonávajú inštrukcie dizajnérov a riaditeľa – strihajú, lepia, kreslia…, podmienka: mali by to byť žiaci, ktorí sú za iných okolností lídrami v kolektíve (aby si vyskúšali pozíciu počúvajúcich, riadených) a mimo tímu určiť pozorovateľov a porotu. Úlohou pozorovateľov je pozorovať a zaznamenávať prácu v tíme, pričom sa cielene zameriavajú na oblasti: 1.) Ako pracujú jednotliví členovia tímu? 2.) Ako sa jednotliví členovia prispôsobili svojim funkciám? 3.) Zmierili sa členovia skupiny so svojimi úlohami alebo prekračovali svoje kompetencie? 4.) Boli v skupine pokusy „zvrhnúť“ riaditeľa alebo dizajnérov? 5.) Aká bola reakcia členov skupiny na časový stres? 6.) Ako prebiehala komunikácia v tíme?
Žiaci dostanú materiál a začnú pracovať na stavbe veže po spustení časového limitu. Pozorovatelia sa nesmú zapájať do procesu, môžu len pripomínať čas do ukončenia stavby. Po uplynutí času sa všetky veže prenesú na jedno miesto a porovnajú sa. Každý tím vyberie svojho zástupcu do poroty. Porota sa musí verejne radiť, určiť kritériá hodnotenia a rozhodnúť o poradí. K rozhodnutiu musí porota dospieť v limite 15 minút a vyhlásiť poradie. Na záver sa uskutoční reflexia formou rozhovoru. Žiaci reagujú na otázky:
Možné pokračovanie, následné aktivity:
|
|
Autor: PhDr. Ingrid Nosková, PhD., učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Banská Bystrica Zdroj: MIHÁLIKOVÁ, J., 2001. Do Európy hrou I. Bratislava: IUVENTA. ISBN 80-88893-79-8 |