Spoločenstvo – základ života v prírode

Spoločenstvo – základ života v prírode

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Spoločenstvo – základ života v prírode

Cieľová skupina: žiaci 4. ročníka základnej školy

Tematická oblasť výchovy: človek a príroda, téma Prečo mravce nezablúdia?

Kľúčové kompetencie:

  • komunikačné kompetencie
  • kompetencia učiť sa učiť
  • schopnosť tvorivo a kriticky riešiť rôzne situácie
  • osobnostné a sociálne kompetencie

 

Hlavný cieľ:

Čítať s porozumením vecný text.

Špecifické ciele:

Kognitívne:

Žiak vie vymenovať, čo tvorí spoločenstvo včiel a mravcov. Vie vysvetliť, akú úlohu plnia kráľovné, robotnice, samčekovia v oboch spoločenstvách. Vie porovnať zhody a rozdiely oboch spoločenstiev.

Afektívne: aktívne počúvať, spolupracovať v skupine, rešpektovať názory spolužiakov.             

Prostredie: školská trieda

Forma a počty: individuálna, frontálna, skupinová, 25 – 30 žiakov

Trvanie: vyučovacia hodina (45 min.)

Metódy: viem – chcem vedieť – dozvedel som sa, Vennov diagram, prešmyčky, riadený rozhovor, riadené čítanie.

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

Prezentovaná vyučovacia hodina je zameraná na čítanie vecných textov s porozumením, čo robí našim žiakom problémy a potvrdzujú to aj výsledky PIRLS. Štruktúrovaná je prostredníctvom stratégie EUR, takže pozostáva z troch častí. V časti evokácia sú použité prešmyčky, v rámci uvedomenia si významu je implementované riadené čítanie a v poslednej časti – reflexia je prezentovaný Vennov diagram ako prostriedok tvorivého vyjadrenia podstatných myšlienok vo vzťahu k téme Prečo mravce nezablúdia. Aktivity, ktoré sú prezentované na vyučovacej hodine, sú vhodné pre školské, ale aj pre domáce prostredie.

Potrebný materiál: tabuľa, pripravená tabuľka V-CH-D, pripravený text, diagram mravce – včely

Opis postupu realizácie aktivity:

 

1. EVOKÁCIA

  • Prešmyčky – frontálna práca – na tabuli sú pripravené prešmyčky (kľúčové slová z textu), pričom úlohou žiakov je zistiť, aké slová sa v prešmyčkách ukrývajú:

vcamre (mravce) losponstvečo (spoločenstvo) levčy (včely)

cotnobire (robotnice) kamčes (samček) čkamisa (samička)

dútr (trúd) ľávnokrá (kráľovná)

  • Riadený rozhovor o kľúčových slovách, o predstave, čo bude témou vyučovacej hodiny.
  • VIEM – CHCEM VEDIEŤ – DOZVEDEL SOM SA – žiaci vypĺňajú prvé dva stĺpce pripravenej tabuľky.

              Viem

 

Chcem vedieť

Dozvedel som sa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  Viem – žiaci majú za úlohu individuálne vybaviť si a doplniť do vopred pripravených tabuliek informácie o mravcoch a včelách, ktoré vedia.
  • Chcem vedieť – individuálne si zapíšu do tabuliek informácie, ktoré by sa o mravcoch a včelách chceli dozvedieť. Po zaznamenaní nasleduje diskusia vo dvojiciach.
  • Frontálna práca – diskusia o informáciách z častí VIEM a CHCEM VEDIEŤ a ich výber a zápis na tabuľu.

2. UVEDOMENIE SI VÝZNAMU

  • Riadené čítanie – frontálna práca, čítanie textu po odsekoch, po každom odseku textu nasleduje otázka vzťahujúca sa k prečítanému.
  • Text (príloha A)

Po prečítaní krátkeho úryvku žiaci odpovedajú na otázku pod úryvkom – vyznačená je hrubým písmom.

 

Mravce patria medzi hmyz, ktorý žije v spoločenstve. Mravčie spoločenstvá tvoria bezkrídle robotnice, okrídlené samičky a samčekovia. Mravčie spoločenstvo vzniká tak, že sa okrídlené samičky so samčekmi vydajú na svadobný let. Po ňom samčekovia hynú a samičky strácajú krídla.

 

Kto tvorí mravčie spoločenstvo?

Každá samička sa stáva matkou – kráľovnou nového hniezda a kladie vajíčka. Robotnice sa starajú o kráľovnú, vajíčka, larvy a kukly i mravenisko, získavajú tiež potravu.

 

Aká je úloha robotníc v mravenisku?

Špeciálnym typom robotníc sú mravce – vojaci, ktoré sú uspôsobené na boj. Dokážu sa medzi sebou nielen dorozumievať, ale aj spolupracovať. Tieto vlastnosti majú vrodené. A prečo mravce nezablúdia? Pretože vylučujú kyselinu mravčiu, ktorou si značkujú svoje cestičky.

 

Prečo mravce nezablúdia?

Aj včely sú hmyz, ktorý žije v spoločenstvách, ktoré voláme včelstvá. V jednej kolónii, včelstve, môže žiť aj 70 000 včiel, ktoré nedokážu žiť samy, sú odkázané na pomoc ostatných.

 

Ako voláme včelie spoločenstvo?

Najpočetnejšiu skupinu vo včelstve tvoria robotnice, pričom ich úlohou je vyrábať a čistiť plásty, kŕmiť larvy, zbierať peľ a nektár, ktorý ďalej spracúvajú. Robotnice sú pruhované a majú žihadlo.

 

Aká je úloha robotníc vo včelstve?

 

V kolónii žijú aj samčekovia, ktorých voláme trúdy. Trúdy sú dlhšie ako robotnice, ale žihadlo nemajú. Ich úlohou je oplodniť kráľovnú. Viete, ako vzniká nová kolónia včiel? Kráľovná po nakladení vajíčok, z ktorých sa vyliahne aj nová kráľovná, opustí úľ. S kráľovnou odletí aj niekoľko verných robotníc. Kráľovná sa spolu s trúdmi a robotnicami vydá na svadobný let. Po návrate späť do úľa začne nová kráľovná klásť vajíčka, z ktorých sa liahnu noví jedinci.

 

Ako vzniká nová kolónia včiel?

  •  Po riadenom čítaní žiaci zapisujú do poslednej časti tabuľky DOZVEDEL SOM SA informácie, ktoré boli pre nich nové, nasleduje frontálne vyhodnotenie aktivity.
  • Učiteľ upriami pozornosť žiakov na zdroje odborných informácií – encyklopédie, odborná literatúra, internet, kde si môžu  vyhľadať informácie, ktoré v texte nenašli.

3. REFLEXIA

  • Vennov diagram – žiaci do pripravenej schémy vo dvojiciach zaznačia spoločné znaky a rozdiely mravcov a včiel.

                                                                                  VČELY

 

Poznámky pre učiteľa:

Učiteľ žiakov usmerňuje v duchu dohodnutých pravidiel, facilituje ich prácu a poskytuje pomoc v prípade potreby. Pri spätnej väzbe dbá na to, aby sa žiaci navzájom aktívne počúvali, aby dokázali oceniť prácu druhých a poskytli ďalšie nápady ako výsledok synergického efektu.

 

Možné pokračovanie, následné aktivity: Ďalšou možnosťou je close test ako nástroj na zisťovanie úrovne čítania s porozumením (príloha B), metóda pomiešané udalosti, zber informácií na webe, v knižnici, v encyklopédiách, ako aj prezentovanie zistených informácií pred spolužiakmi, vytvorenie myšlienkových máp.

Autor/Zdroj: PaedDr. Oľga Nestorová, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC, Bratislava

Mgr. Lenka Jánová, učiteľka 1. stupňa ZŠ, Spojená škola Svätej rodiny – ZŠ, Gercenova 10, Bratislava

 

Ďalšie zdroje:

CIBÁKOVÁ, D., 2012. Jazyk a kognícia v rozvíjaní porozumenia textu u žiaka primárnej školy. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2012. 235 s. ISBN 978-80-555-0605-0 [cit. 03.02.2015]  Dostupné z: http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Cibakova1

ČAPEK, R., 2015. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. 624 s. ISBN 978-80-247-3450-7

FISCHER, R.,1997. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. 172 s. ISBN 80-7178-966-6

PETTY,G., 1996. Moderní vyučovánií. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7

SITNÁ, D., 2009. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009. 152 s. ISBN 978-80-7367-246-1
Turek, I.,
2008. Didaktika. Bratislava: Iura Edition, spol. s. r.o., 2008. 595 s. ISBN 978-80-8078-198-9

Prílohy na stiahnutie:

Príloha A Prečo mravce nezablúdia (text)

Príloha B Close test