Sledovanie médií (tréning kritického myslenia)
Sledovanie médií (tréning kritického myslenia)
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Sledovanie médií (tréning kritického myslenia) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cieľová skupina: žiaci 2. stupňa základnej školy, žiaci strednej školy |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vzdelávacia oblasť: jazyk a komunikácia, človek a spoločnosť, človek a hodnoty, umenie a kultúra |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kľúčové kompetencie:
|
Ciele: Vedieť:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prostredie: vzdelávacia inštitúcia/domáce prostredie |
Forma a počty: individuálna, skupiny zložené z 3 členov |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trvanie: 90 minút |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Potrebný materiál: nahrávky hlavných správ niekoľkých televízií z jedného večera, tablet/notebook/PC/TV na projekciu nahrávok, súbor rôznych novín z niekoľkých dní, stopky (na mobilnom telefóne) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opis postupu realizácie aktivít: I. Rozbor televíznych programov Priebeh aktivity 1. Informujeme účastníkov/deti, že môžu pracovať individuálne (vhodné na učenie v domácom prostredí) alebo v 3-členných skupinách, ktoré vytvoria s najbližšie sediacimi spolužiakmi. 2. Požiadame účastníkov/deti, aby si pozreli spravodajské relácie a analyzovali ich porovnaním z hľadiska poradia správ (ktoré správy sa objavili v prehľade najdôležitejších správ, ktorá správa sa objavila ako prvá, druhá atď.), času venovaného jednotlivým témam a ich jednostrannosti či tendenčnosti (aké dôrazy sú v správe zjavné, či sa správa zdá byť nestranná, alebo či sú určití ľudia, organizácie a krajiny prezentovaní/-é v priaznivejšom alebo nepriaznivejšom svetle). Údaje môžu zapísať do tabuľky (20 – 35 min. – čas na pozretie nahrávok, podľa ich množstva a dĺžky, 10 – 15 min. analýza nahrávky so zápisom). Tab. 1: Analýza spravodajských relácií (3 – 5) 2. Požiadame účastníkov, aby pri každej správe uviedli, ktoré skupiny divákov (napr. podľa veku, zamestnania, politickej orientácie) by mohli reportáž považovať za objektívnu a ktoré za zavádzajúcu? (5 – 10 min.)
3. Porovnáme spoločne výsledky analýzy odpoveďami na otázky, napr.:
4. Vyhodnotíme zistenia o objektívnosti spravodajstva: Uvedieme kritériá, napr.: Kritériá žurnalistickej objektivity podľa Jörgena Westerståhla (McQuail 2009):
Požiadame účastníkov individuálne alebo za skupinu o odpovede na otázky: Boli nami skúmané správy podľa uvedených kritérií 100 % objektívne? Odpovede zhrnieme v nasledovnom odporúčaní:
Používajte ho čo najčastejšie :) . (10 – 15 min.) II. Rozbor printových novinových správ Priebeh aktivity 1. Požiadame žiakov, aby vytvorili trojčlenné až štvorčlenné skupiny. 2. Každá skupina si vyberie jednu udalosť (2 – 5 min.), inú ako ostatné, a sleduje, ako sa o ich udalosti objavujú a vyvíjajú správy v priebehu niekoľkých dní v rôznych novinách. (20 – 25 min.) 3. Množstvo textu, počet a veľkosť fotografií (v centimetroch štvorcových) venovaných správe v jednotlivých novinách a jednotlivých dňoch pre lepšiu prehľadnosť zapíšu do tabuľky. Požiadame ich tiež, aby sa pokúsili odhaliť a definovať hľadisko, z ktorého príslušné noviny správu sledujú a podávajú. (15 – 20 min.) Tab. 2: Zistenia o správe v denníkoch
4. V závere skupiny prezentujú stanovisko na základe zistení. Po každom vystúpení skupiny zaradíme priestor na otázky a diskusiu. (20 – 25 min.) Podobne ako v predchádzajúcej úlohe povzbudíme účastníkov k využívaniu tohto spôsobu myslenia (kritické myslenie) aj v iných životných situáciách. (10 – 15 min.) Aktivitu je možné obohatiť o noviny z rôznych krajín a v rôznych jazykoch (ak sú žiaci schopní v týchto jazykoch čítať). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Autor/Zdroj: Ďalšie zdroje: McQUAIL, D., 2009. Úvod do teorie masové komunikace. 5. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-574-5, s. 212. |