Rozprávka o mladej čarodejnici a kováčovi

Rozprávka o mladej čarodejnici a kováčovi

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Rozprávka o mladej čarodejnici a kováčovi

Cieľová skupina: žiaci 1. stupňa ZŠ

Vzdelávacia oblasť: jazyk a komunikácia

Kľúčové kompetencie:

  • sociálne komunikačné kompetencie
  • učiť sa učiť

 

Hlavný cieľ:

Prečítať rozprávku s porozumením textu.

Špecifické ciele:

Predpovedať dej rozprávky podľa pojmov.

Predpovedať dej podľa častí prečítaného textu.

Odpovedať na otázky.

Prostredie: doma

Forma a počty: individuálna

Trvanie: 60 – 120 minút

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

Cieľom tejto aktivity je motivovať deti mladšieho školského veku k záujmu o čítanie netradičnom formou, a to prostredníctvom predpovede obsahu rozprávky z pojmov. Následne ju čítať po častiach a vypĺňať tabuľku predpovedí. Zároveň rozvíjať u detí čítanie s porozumením a kritické myslenie. Deti majú hľadať argumenty, prečo sa niečo stane tak, ako predpovedali. Reflexiou tejto aktivity sú odpovede detí na otázky, ktoré sú zamerané na zistenie porozumenia textu rozprávky a ich emotívne a prosociálne vnímanie sveta.

Potrebný materiál: text rozprávky – rozdelený na časti (odporúča sa neznáma rozprávka), kartičky s pojmami, tabuľka predpovedí

Opis postupu realizácie:

Deti motivujeme rozhovorom o tom, že budeme spolu čítať rozprávku, ktorú ešte nepočuli. Na štyroch kartičkách im ukážeme pojmy (napr.: veštica, kováč, statkár, deti). Ak niektoré z pojmov nepoznajú, vysvetlíme im ich. V priebehu desiatich minút je úlohou detí vymyslieť rozprávku, v ktorej by tieto postavy vystupovali. Vymyslenú rozprávku môžu prerozprávať, alebo v krátkosti napísať, alebo aj zahrať. Po prezentovaní vymyslenej rozprávky (príloha 1) deťmi prichádza fáza jej čítania po častiach s využitím tabuľky predpovedí (príloha 2). Po prečítaní prvej časti sa najprv pýtame detí, o čom čítali. Potom sa pýtame, čo si myslia, že sa stane, a na základe akých skutočností si myslia, že sa to stane. Takto postupujeme po prečítaní každej časti rozprávky. Pred záverečným čítaním je potrebné deti upozorniť, že sa rozprávka končí.

Po ukončení čítania kladieme deťom otázky, napr.:  

  • Čo urobila mladá čarodejnica?
  • Ako by si hodnotil/a jej správanie?
  • Ako sa zachoval kováč?
  • Ako sa zachovala kováčova matka?
  • Nastala v správaní čarodejnice a kováča zmena? Aká?
  • Ako sa skončila rozprávka?
  • Čo by si urobil/a na mieste kováča?
  • Čo by si urobil/a na mieste čarodejnice?
  • Ako bolo deťom, keď nemali mamu?

Poznámky pre učiteľa:

Túto aktivitu môžeme využiť aj pre deti predškolského veku, a to tak, že text po častiach bude čítať rodič, nevyužije sa tabuľka, ale deti budú dopĺňať svoje predpovede slovne.

Možné pokračovanie, následné aktivity:

Deti môžu k rozprávke nakresliť ilustráciu alebo môžu porovnať obsah svojej rozprávky s prečítanou rozprávkou.

Autor/Zdroj: PaedDr. Viera Šándorová, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Prešov, ROCEPO

 

Ďalšie zdroje: Voříšková, Marie., 1991. Zpívajíci housle. Praha. Listopad, 1991 (zdroj modifikovanej rozprávky)

Príloha 1: Text rozprávky

Príloha 2: Tabuľka predpovedí