Rozprávka ako pomôcka

Rozprávka ako pomôcka

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Rozprávka ako pomôcka

Cieľová skupina: žiaci 1.– 4. ročníka ZŠ

Tematická oblasť výchovy: jazyk a komunikácia, človek a hodnoty, umenie a kultúra, slovenský jazyk a literatúra, etická/náboženská výchova, výtvarná výchova, pracovné vyučovanie, matematika

Kľúčové kompetencie:

  • sociálne komunikačné kompetencie
  • kompetencia učiť sa učiť sa
  • kompetencia riešiť problémy
  • osobné, sociálne, občianske kompetencie so zameraním na sociálne zručnosti (úcta, nevysmievanie, aktívne počúvanie, darovanie, spolupatričnosť, trpezlivosť)

 

Hlavný cieľ:

- vytvoriť si vlastný „chumáčik“ ako symbol pozitívnych vzťahov k sebe aj k iným a zmysluplne ho používať

Špecifické ciele:

Kognitívne:

- rozvíjať čítanie s porozumením

-  reagovať na otázky v reflexii

- porozumieť pojmom spolupatričnosť, uštipačnosť a vedieť ich vysvetliť na základe vlastných skúseností

Psychomotorické:  

- manipulovať s pomôckami, kružidlom, nožnicami

Afektívne:

- aktívne počúvať, vnímať svoje emócie             

Prostredie: trieda školy, pobyt doma

Forma a počty: individuálna, skupinová

Trvanie: vyučovací blok (90 minút)

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

Predkladaná aktivita môže byť učiteľmi využívaná ako vtiahnutie – preladenie sa na tému vyučovacej hodiny alebo ako motivácia na aktívne rozvíjanie osobných a sociálnych kompetencií. Pomôcku „teplý chumáčik“, ktorú si vytvoria samotní žiaci (deti), môžeme používať pri vzájomnom pozitívnom podporovaní, oceňovaní nielen v škole, ale aj doma. Ako „prierezovú“ aktivitu môžeme my učitelia chumáčik využívať aj na iných hodinách, bez ohľadu na ich obsah, teda vždy, keď chceme niekomu povedať niečo pozitívne, príjemné, oceniť ho alebo povzbudiť. Aktivita podporuje vytváranie spoločenstva, ale rozvíja tiež sebaúctu všetkých zúčastnených.

Potrebný materiál: rozprávka – príbeh Krajina chumáčikov, zvyšky farebných bavlniek na pletenie, špagát, tvrdý papier, nožnice, kružidlo, fixky, magnetofón/počítač, CD s pokojnou tichou hudbou

Opis postupu realizácie aktivity:

Pred začiatkom vyučovacej hodiny môže učiteľka/učiteľ pripraviť postup pre žiakov. Ich úlohou je porozmýšľať o jednotlivých bodoch:

  • Dobrý deň, vitaj, sadni si do kruhu komunity.
  • Porozmýšľaj o pojmoch spolupatričnosť, pomoc, darovanie, delenie sa.
  • Čo si predstavíš, keď niekto povie slovo chumáčik?
  • Usmej sa a pozdrav aspoň troch spolužiakov, spolužiačky.
  • Cíť sa príjemne.

V domácom prostredí môže byť postup voľne prerozprávaný, prediskutovaný, individuálne, ak je to potrebné, vysvetlený.

Nasleduje čítanie rozprávky.

Krajina chumáčikov

Bola raz jedna zázračná krajina – Krajina chumáčikov. Ľudia žijúci v tejto krajine boli veľmi spokojní a šťastní, pretože medzi nimi vládli vrelé ľudské vzťahy. Vždy, keď niekto pocítil nevôľu, prestal sa cítiť dobre, požiadal iného človeka o teplý chumáčik. Každý obyvateľ Krajiny chumáčikov totiž disponoval plnou taškou takýchto zázračných, ľuďom pomáhajúcich farebných klbôčok. Nebola by však rozprávka rozprávkou, keby nenastal problém. Zlá čarodejnica, ktorá jedného dňa prišla do krajiny, nielenže všetkých presvedčila, že každý má vo svojej taške málo teplých chumáčikov a treba nimi šetriť, ale časom ľuďom ponapĺňala tašky „uštipačnosťami“. Keď už bolo najhoršie a medzi ľuďmi panoval chlad a neznášanlivosť – do Krajiny chumáčikov pricestovala dobrá čarodejnica. Jej dobrota najprv zapôsobila na deti. Mala dosť teplých chumáčikov a kto ich od nej dostal, uštipačnosti z jeho tašky sa premenili na dobré, príjemné, radostné a šťastie rozdávajúce chumáčiky.

                                                                                     (Prevzaté a upravené z J. Gibbs: Kmene)

 

Otázky na reflexiu/môže to byť aj dialóg s rodičom:

  • Ako sa ľudia v rozprávke vyrovnávali s problémami a nespokojnosťou?
  • Čo symbolizoval malý teplý chumáčik?
  • Spomeň si na jednu z uštipačností, ktorú si dostal/a od ľudí z tvojho okolia, a opíš, ako si sa vtedy cítil/a.
  • Prečo ľudia nemajú byť k sebe uštipační?
  • Má zmysel konať dobro aj bez toho, aby sme z toho mali výhody?
  • Ak by si mal/a malý teplý chumáčik, ako by si ho vedel/a, chcel/a použiť?

Poznámky pre učiteľa:

Po zrealizovaní reflexie bude úlohou žiakov vyrobiť si vlastný chumáčik. Postup na „výrobu“ chumáčikov je potrebné napísať na viditeľné miesto. Môže byť použitá obyčajná tabuľa alebo veľký baliaci papier. Učiteľ/rodič žiakov/deti usmerňuje v duchu dohodnutých pravidiel, poskytuje pomoc v prípade potreby. Pri reflexii dbá na to, aby sa všetci navzájom aktívne počúvali.

 

Postup pre žiakov/deti na vytvorenie chumáčikov:    

  • Polovicu výkresu A4 preložte na polovicu, narysujte dve sústredné kružnice (vnútornú kružnicu s polomerom 3 cm, vonkajšiu kružnicu s polomerom 6 cm).
  • Obidve kružnice vystrihnite. Vzniknú vám dva krúžky s otvorom v strede.
  • Vhodnú bavlnku na jednom mieste priviažte a obmotávajte ňou obidva krúžky. Môžete si zvoliť aj viac rôznych farieb a technikou obmotávania a prevliekania pokryte celú plochu vystrihnutých krúžkov.
  • Po obmotaní celého kruhu (obidvoch kruhov) bavlnku po okrajoch prestrihnite, odtiahnite krúžky od seba a medzi ne pevne uviažte špagát. Papierové krúžky vytiahnite.
  • Vznikol vám farebný teplý chumáčik, ktorý môžete vylepšiť tým, že mu zo slamiek, ktoré prilepíte, vyrobíte ruky a nohy. Fixkami dokreslíte tváričku.

Otázky na reflexiu/rozhovor s rodičom: 

  • Ako si sa cítil/a, keď si zhotovoval/a svoj farebný teplý chumáčik?
  • Čo je pre teba v živote teplým chumáčikom?
  • Podľa čoho si si vyberal/a farbu pre svoj chumáčik?
  • Ako by si svoj teplý chumáčik využil/a pri riešení bežných každodenných problémov (v triede medzi spolužiakmi, doma s rodinnými príslušníkmi...)
  • Navrhni, ako ich budeme využívať tento mesiac v triede/doma.

Možné pokračovanie, následné aktivity: S touto pomôckou môžeme realizovať aj dlhodobejší (medzi)triedny, (medzi)ročníkový  projekt, o ktorom budeme pravidelne hovoriť, trénovať schopnosť reflexie a sebareflexie žiakov. Poskytuje dobré možnosti aj na rovesnícke projekty starších a mladších žiakov.

 

Vyhodnotenie aktivity:

Žiaci s vlastnoručne vyrobenou „pomôckou“ aj na základe rozprávky a vlastných skúseností, dokážu  empaticky vnímať iných, pomáhať im, zamýšľať sa nad svojím správaním a vzťahmi s druhými ľuďmi.

Autor/Zdroj: PhDr. Darina Gogolová, PhD., učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Bratislava

Ďalšie zdroje:

ČAPEK, R., 2015. Moderní didaktika. Praha: Grada. 624 s. ISBN 978-80-247-3450-7

FISCHER, R., 1997. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál. 172 s. ISBN 80-7178-966-6.

FIŠER, Z., HAVLÍK, V., HORÁČEK, R., 2010. Slovem akci obrazem příspěvek k interdisciplinarite tvůrčiho procesu. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 9788021053892.

GOGOLOVÁ, D., 2015. Ľudské práva a ich zážitková implementácia na prvom stupni základnej školy.

Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum. 38 s. ISBN 978-80-565-0956-2.

PETTY,G: 1996. Moderní vyučování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-070-7.

PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J., 1995. Pedagogický slovník. Praha: Portál. 322 s. ISBN 80-7178-029-4.

SITNÁ, D., 2009. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál. 152 s. ISBN 978-80-7367-246-1.

TOMENGOVÁ, A., 2010. Čitateľské stratégie zlepšujúce schopnosť učiť sa [online]. [cit. 2020-03-17]. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum. ISBN 978-80-8052-353-4. Dostupne z https://www.zsmsorvesele.edu.sk/uploads/fck/file/U%C5%BEito%C4%8Dn%C3%A9%20materi%C3%A1ly%20pedagogika/%C4%8Citate%C4%BEsk%C3%A9%20strat%C3%A9gie.pdf

Turek, I., 2008. Didaktika. Bratislava: Iura Edition, spol. s r. o. 595 s. ISBN 978-80-8078-198-9.