Prúdenie vody v rastlinách – FAREBNÁ KAPUSTA
Prúdenie vody v rastlinách – FAREBNÁ KAPUSTA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Prúdenie vody v rastlinách – FAREBNÁ KAPUSTA |
||||||||||
Cieľová skupina: deti a žiaci predškolského veku, mladšieho školského veku a staršieho školského veku, deti a žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami |
||||||||||
Vzdelávacie oblasti: Človek a príroda |
||||||||||
Kľúčové kompetencie:
|
Špecifické ciele:
|
|||||||||
Prostredie:
Forma:
|
Metódy:
|
|||||||||
Trvanie: 2 – 3 dni |
Formy: skupinová, individuálna, párová |
|||||||||
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: |
||||||||||
Potrebný materiál: plastové poháre, voda, kapustné listy, rôzne potravinárske farbivo, pracovné listy, ceruzky |
||||||||||
Metodický postup: MOTIVAČNÁ ČASŤ „Ako sa dostane voda do rastliny?“ Možné odpovede: koreňmi, listami, cez pôdu, cez stonku, až do kvetu, do hlavičky.... Nesprávnu odpoveď nikdy nepovažujte za nesprávnu. Snažte sa o vymyslených tvorivých (aj nesprávnych) odpovediach diskutovať a motivovať deti, aby vám vysvetlili, prečo zvolili danú odpoveď. Ako motiváciu využite rozhovor o prúdení vody v rastlinách. Deti na základe vlastných skúseností a informácií, ktoré získali buď na vyučovaní, alebo diskusiou s rovesníkmi, už vedia aspoň náznakovo rozprávať, ako rastliny prijímajú vodu. Motivačne pôsobí aj neznámo, preto im až na konci rozhovoru vysvetlite, čo sa bude diať ďalej, že budete spolu bádať a urobíte si pokus, na ktorom si ukážete, ako voda prúdi v rastlinách. REALIZÁCIA: Po príprave materiálu sa detí pýtajte na ich názor – čo si myslia, čo sa stane s kapustou v zafarbenej vode. Kapusta zvädne alebo sa zafarbí (výskumná otázka). Vytvorený predpoklad musia deti označiť v pracovnom liste (PL). Môžete pridať viac výskumných otázok. Pre staršie deti napr. „Za ako dlho (za aký dlhý čas) sa zafarbí kapustný list?“ (1 hodina, 12 hodín, 24 hodín, dva dni, tri dni). „Rýchlejšie sa zafarbí kapustný list, ktorý má viac vody?“ „Kapustný list, ktorý má veľa farb, zvädne?“ Najmä staršie deti si môžu rôzne výskumné otázky zapísať do bádateľského denníka, aby ich vedeli po zrealizovaní pokusu vyhodnotiť. Mladšie deti si situáciu a aj zmeny môžu do PL alebo do denníka zakresľovať. Najmenším deťom pokojne pomôžte a kreslite za ne, ale len to, čo vám samy nadiktujú (znovu apelujem na rozhovor – pýtajte sa: „Tu mám ešte niečo nakresliť?“ „Čo tam mám nakresliť?“ „Akou farbou to mám nakresliť?“...). PRACOVNÝ LIST Označ ✓ čo si myslíš, čo sa stane s kapustou v zafarbenej vode?
Následne, po vyplnení pracovného listu a stanovení výskumných otázok a predpokladov vložíme kapustné listy do pripravených pohárov s vodou. Pozorujte, čo sa deje s listami. Už po niekoľkých minútach deti začnú komentovať, že listy sa začínajú zafarbovať. Po 15 minútach je sfarbenie viditeľnejšie. ZÁVER POKUSU: Znova sa detí pýtajte a vyžadujte odpovede na otázky: „Aký bol rozdiel vo farbe v listoch po 15 minútach, po 2 hodinách, po jednom dni a po 2 dňoch?“ ODPOVEDE: na začiatku slabá, farbu viac vidno, je výraznejšia „Prečo na listoch, kde sme do vody pridali červené farbivo, bolo zafarbenie najviditeľnejšie?“ ODPOVEDE: lebo je farba výrazná, vo výrobe dali niečoho viac, farbivo bolo vyrobené z výrazného ovocia, zeleniny alebo nejakého predmetu Na základe ich odpovedí by mal rodič alebo pedagogický zamestnanec zhrnúť pozorované poznatky, že cievami listy vytiahli zafarbenú vodu, a preto sa kapustný list zafarbil, že voda sa dostáva do všetkých častí rastliny, že rastliny prijímajú vodu koreňmi a tá sa postupne dostane do všetkých častí rastliny. Deti je nutné počas pokusu, aj počas zapisovania/zakresľovania pozorovania povzbudzovať a chváliť. VÝSLEDOK POZOROVANIA: Poznámky pre rodiča/pedagogického zamestnanca:
|
||||||||||
Autor/Zdroj: Motivované publikáciou Veľká kniha pokusov Ďalšie zdroje: |