Podpora kritického myslenia na hodinách anglického jazyka – Six Thinking Hats
Podpora kritického myslenia na hodinách anglického jazyka – Six Thinking Hats
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Podpora kritického myslenia na hodinách anglického jazyka – Six Thinking Hats |
|
Cieľová skupina: žiaci ZŠ, SŠ |
|
Vzdelávacia oblasť: Jazyk a komunikácia – anglický jazyk |
|
Kľúčové kompetencie: sociálne komunikačné kompetencie:
kompetencia riešiť problémy:
kompetencie sociálne a personálne:
|
Hlavný cieľ:
Špecifické ciele: Kognitívne:
Afektívne:
Psychomotorický:
|
Prostredie: trieda, online vzdelávanie |
Forma a počty: individuálna, skupinová, ľubovoľný počet |
Trvanie: 1 vyučovacia jednotka / podľa potreby |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Táto metodická inšpirácia prezentuje techniku „Six Thinking Hats“ ako jednu z možných foriem podpory kritického myslenia žiakov, nazeranie na problém z rôznych uhlov a kreatívneho myslenia. Technika sa dá jednoducho prispôsobiť rôznym úrovniam ovládania cudzieho jazyka, podporuje spoluprácu a toleranciu žiakov. |
|
Potrebný materiál: farebné klobúky / vyrobené pomôcky v tvare klobúkov, papiere, písacie potreby, PC s internetovým pripojením |
|
Opis postupu realizácie: Technika „Six Thinking Hats“ je charakteristická nasledujúcimi bodmi:
Učiteľ predloží žiakom myšlienku, alebo využije myšlienku z textu (v rámci post-aktivít nasledujúcich po prečítaní / vypočutí si textu). Napr.: Students get a lot of homework. V úvode aktivity sa učiteľ pýta triedy frontálne rôzne otázky (v súvislosti so 6 zameraniami, „klobúkmi“) – What do you know about this problem? What is good about homework? What negatives are there? What would you like to do about it? How do you feel about homework? How would you continue about it in the future? Podľa odpovedí roztriedi žiakov do 6 skupín /„klobúkov“. Skupiny pracujú s rôznymi perspektívami problému / myšlienky, môžu si robiť zápisky. „White hat“ – information and data – poskytujú objektívny pohľad na problém, zbierajú fakty, analyzujú ich a prezentujú bez vyjadrenia súhlasu / nesúhlasu. Pracovať môžu s nasledujúcimi otázkami: What do we know about this problem? What don´t we know about it? What information do we need to look for? What solutions are there? „Yellow hat“ – sunshine, positive attitude – hľadajú kladné stránky, pozitíva, benefity myšlienky; ako sa dá problém kladne riešiť a príčiny, prečo tieto prezentujú dobré riešenia. Možné otázky: What is the best way to see this problem / idea? What / How can we make this work? What are the benefits of this in the future? „Black hat“ – difficulties, dangers, risks – pracujú ako „diablov advokát“; menujú problémy, nebezpečenstvá a riziká, ktoré z problému / myšlienky vyplývajú, prezentujú dôvody na svoj názor. Možné otázky na prácu v skupine: How can this fail? What are potential risks / difficulties and dangers? Do we have skills and abilities to solve this? „Red hat“ – emotions – intuitívne reagujú, navrhujú plány a riešenia na základe pocitov, nechávajú otvorenú myseľ a pracujú voľne. Otázky na prácu v skupine: How do we feel about this idea? Does the problem / idea has any hidden strenghts and weaknesses? What does our instinct tell us about it? „Green hat“ – creativity – umožňuje myslenie „outside the box“, navrhovať a skúmať rôzne riešenia, žiaden nápad nie je „príliš“, nápady sa nehodnotia. Možné otázky: Do alternatives exist? Can we do this another way? How can we look at the problem from a different perspective? How do we think outside of the box? „Blue hat“ – process management – úlohou skupiny je manažment a analýza situácie, pomoc skupinám s efektívnou prácou, organizácia práce: Možné otázky: What is the problem? How do we define the problem? What is our goal? What is the best way to go forward?
Po diskusii v jednotlivých skupinách sa žiaci prerozdelia tak, aby v novej skupine bol zástupca každého „klobúka“. Predkladajú svoje myšlienky, diskutujú, hodnotia, analyzujú. Na záver každá skupina prezentuje pred triedou svoje nápady a riešenia.
Poznámky pre učiteľa: Učiteľ počas diskusií funguje len ako pozorovateľ a facilitátor. Nezasahuje do práce žiakov. Pre žiakov s nižšou úrovňou ovládania jazyka je možné použiť len niektoré „klobúky“. Možné pokračovanie, následné aktivity: Po diskusii je vhodnou aktivitou na pokračovanie rozvíjanie samostatného písomného prejavu na rovnakú tému. |
|
Autor/Zdroj: Mgr, Zuzana Procházková, učiteľ profesijného rozvoja, RP MPC Prešov Ďalšie zdroje: KOSTURKOVÁ, M., FERENCOVÁ, J. 2019. Stratégie rozvoja kritického myslenia. Bratislava: Wolters Kluwer. ISBN978-80-571-0049-2. http://www.skola21.sk/public/files/kniznica/riadenie/6_klobukov_DeBono.pdf https://www.storyboardthat.com/blog/e/six-thinking-hats-in-the-classroom https://www.lucidchart.com/blog/about-the-six-thinking-hats-technique |
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha 1 – Pracovný list „Six Thinking Hats“ |