Počúvanie s otvorenou mysľou

Počúvanie s otvorenou mysľou

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Počúvanie s otvorenou mysľou

Cieľová skupina: žiaci 2. stupňa ZŠ (14 – 15 rokov) a stredných škôl

Vzdelávacia oblasť: človek a hodnoty, človek a spoločnosť

Kľúčové kompetencie:

Komunikačné:

  • uplatňuje techniky aktívneho počúvania a efektívnej komunikácie,
  • preberá zodpovednosť za svoje komunikačné správanie.

 

Ciele:

  • rozoznať súvislosti medzi vypočutými jednotlivými faktami a písomne odpovedať,
  • argumentovať a zdôvodniť svoje rozhodnutie a odpoveď,
  • verbálne vyjadriť svoje pocity z aktivity.

Prostredie: neobmedzené

Forma a počty: frontálna, cca 25 účastníkov

Trvanie: cca 20 – 30 min.

stratégia E-U-R, kognitívne metódy – štruktúrovaná porovnávacia tabuľka, technika Strom udalostí, metóda Šesť klobúkov

Anotácia / Úvod / Edukačný kontext aktivity:

Výchovno-vzdelávacia aktivita je zameraná na rozvíjanie komunikačných schopností (aktívne počúvanie).  Aktívne počúvanie je nesmierne dôležité, pretože je vstupnou bránou pre porozumenie. V dnešnom modernom a rýchlo sa meniacom svete musia žiaci robiť oveľa viac, než len opakovať zoznam naučených činností. Očakáva sa, že budú kritickými mysliteľmi, ktorí dokážu zmysluplne počúvať, analyzovať, porovnávať a tvoriť závery.

Aktivita môže slúžiť ako úvod na zaujatie, nadviazanie kontaktu alebo počas pracovných činností na  relaxačnú prestávku. Okrem toho je zábavná a navodzuje príjemnú atmosféru.

Potrebný materiál:

Opis postupu realizácie:

 

Motivačná časť:

Učiteľ prečíta žiakom úryvok z rozprávky, v ktorom je dostatok detailov na identifikáciu známej rozprávkovej postavy. Úlohou žiakov je pozorne počúvať, spoznať postavu a detaily podporujúce jej identifikáciu a navyše nájsť vety, ktoré do danej rozprávky určite nepatria, a zdôvodniť prečo.

 

Realizačná časť:

Položím vám 10 otázok.

Zapíšte si pod seba čísla od 1 po 10, sústreďte sa, lebo otázky nebudem viackrát opakovať. Poprosím vás, aby ste otázky nahlas nekomentovali a pozorne počúvali.

Vašou úlohou je na každú otázku odpovedať samostatne. Po prečítaní všetkých otázok, ak niekto nestihol napísať odpoveď na niektorú otázku, sa môžeme ešte k prečítaniu otázky vrátiť.

Vyhodnotenie správnych odpovedí realizujeme spoločne, vždy po prečítanej otázke jeden zo žiakov povie  odpoveď. Ak nie je správna, odpovie učiteľ alebo ďalší žiak. Za každú správnu odpoveď si každý napíše jeden bod. V závere si body spočítajú a učiteľ im prečíta bodové vyhodnotenie.

 

Záverečná časť:

V závere spoločne diskutujeme o tom, ako žiaci vnímali výroky, ako im porozumeli, či bolo ťažké napísať odpoveď, ako sa cítili pri písaní odpovedí, ako pri vyhodnotení, či ich hra zaujala, čo si uvedomili vo vzťahu k aktívnemu počúvaniu.

 

Poznámky pre učiteľa:

Odporúčania:

  • vytvorte pozitívnu a pohodovú atmosféru, ide o hru,
  • dajte žiakom čas na odpoveď,
  • nie je dôležité zverejňovať výsledky žiakov,
  • pri čítaní otázok a výrokov môžete pre zaujímavosť zmeniť intonáciu alebo klásť dôraz na niektoré slová (napr. otázka č. 2 – slová JE a SÚ),
  • môžete požiadať žiakov, aby vytvorili podobné hádanky a texty pre svojich spolužiakov.

Autor/Zdroj:

PaedDr. Zuzana Madarasová, učiteľ profesijného rozvoja, RP MPC RP Prešov

Ďalšie zdroje:
GOREJ, L.Združenie pre rozvoj osobnosti a kariérneho poradenstva, 2000.
www.kritickémyslení.cz, Aktívne počúvanie – podpora komunikácie I.

PALENČÁROVÁ, J. Počúvanie (O komunikačných zručnostiach; 4. časť). Orava Journal 2, č. 4, 2001, s. 55-58. ISSN 1335-3497.
PALENČÁROVÁ, J. Počúvanie ako komunikačná zručnosť. Slovenský jazyk a literatúra v škole. Roč. 48, č. 7-8, 2001/2002, s. 227-230. ISSN 1335-2040.

Prílohy na stiahnutie:

Pracovný list: Kladenie otázok a aktívne počúvanie