Počítame digitálne s centami
Počítame digitálne s centami
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Počítame digitálne s centami |
|
Cieľová skupina: žiak z rôzneho prostredia - sociálneho, kultúrneho a znevýhodneného prvého stupňa základnej školy, žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v školskej integrácií. |
|
Vzdelávacia oblasť: Finančná gramotnosť, Funkčná gramotnosť, Informatika, Matematika a práca s informáciami |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ:
Špecifické ciele: Kognitívne:
Afektívne:
Psychomotorické:
|
Prostredie: škola |
Forma a počty: individuálna práca, práca s pomocou učiteľa |
Trvanie: individuálne |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Predložená aktivita prezentuje možnosti aplikácie v programe Flow Works. Pozornosť venuje rozvíjaniu digitálnej a finančnej gramotnosti u žiakov z rôzneho – sociálneho, kultúrneho, znevýhodneného prostredia aj žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Žiak sa oboznamuje s pojmami minca, cent, hodnota centu. |
|
Potrebný materiál: počítač, elektronická myš, elektronické pero, interaktívna tabuľa QOMO, program Flow Works |
|
Opis postupu realizácie: Spočítanie mincí v jednotlivých obrázkoch, porovnanie obrázkov s geometrickými útvarmi, vyfarbenie kruhu. Realizácia aktivity:
Zdroj: Flow!Works 2007-2012 verzia V3.0.0.20120907 Na začiatku práce s programom a obrázkami musíme dbať na zásadu postupnosti krokov poznávania, spočítania a porovnávania hodnoty mincí a ich praktické využitie. Učiteľ si vopred pripraví štyri aktivity navrhnuté v programe. Na začiatku hodiny učiteľ pomocou interaktívnej tabule predstaví navrhnuté digitálne aktivity a postup ako pracovať s obrázkami (čítať s porozumením, spočítať centy, vyfarbiť stred kvetu elektronickým perom). Obrázky v jednotlivých aktivitách predstavujú mince v hodnote jeden, dva a päť, geometrické útvary - kruh, trojuholník, jedno veľké prasiatko s centami v hodnote deväť centov a jedno malé prasiatko s hodnotou jeden cent. V jednotlivých aktivitách žiaci čítajú a spočítavajú individuálne pred interaktívnou tabuľou QOMO. Stimulujeme u žiakov pozornosť zážitkovým učením pomocou metódy obrázkových máp v programe. Uplatnením digitálnych technológií vedieme žiakov k primeranej súťaživosti a vylepšovaniu zručnosti žiakov, rozvíjajú ich dispozície a to hlavne v oblasti informačných a komunikačných technológií. Názornosť počítačovej grafiky umožní žiakom ľahšie si zapamätať učivo a rýchlemu porozumeniu učiva. Aktivity je možné použiť ako edukáciu samostatného návrhu žiaka v programe ako počítať s mincami a poznávať hodnoty mincí a ich využitie.
Poznámky pre učiteľa: dodržiavať zásady postupnosti a učebné osnovy
Možné pokračovanie, následné aktivity: učiteľ môže tvoriť nadväzné digitálne úlohy so zameraním na finančnú gramotnosť |
|
Autor/Zdroj: Ing. Mgr. Mária Pirkovská, učiteľ profesijného rozvoja, Regionálne pracovisko MPC Prešov
Ďalšie zdroje: Cent v hodnote jeden. Dostupné z: https://nbs.sk/sk/titulna-stranka Cent v hodnote dva. Dostupné z: https://nbs.sk/sk/titulna-stranka Cent v hodnote päť. Dostupné z: https://nbs.sk/sk/titulna-stranka Obrázok prasiatko. Dostupné z: https://www.4home.sk/pokladnicka-happy-pig-ruzova HEJNÝ a kol. 2019.Hejného metóda. Matematika. Praha, 2019. ISBN 978-80-89589-34-4 Ministerstvo školstva SR, Ministerstvo financií SR.2017 . Národný štandard finančnej gramotnosti verzia 1.2, Bratislava, 2017 Dostupné z : https://www.minedu.sk/data/att/11359.pdf Ministerstvo školstva vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. 2014. Metodika pre zapracovanie a aplikáciu tém finančnej gramotnosti do školských vzdelávacích programov základných škôl a stredných škôl. Bratislava, 2014-11498/40322:5-10E0 Program Flow!Works |
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha 1 Počítame digitálne s centami – návrhy tvorby aktivít v programe |