Písanie hrou

Písanie hrou

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Písanie hrou

Cieľová skupina: žiaci prvého stupňa základnej školy

Vzdelávacia oblasť: človek a hodnoty, jazyk a komunikácia

Kľúčové kompetencie:

  • učiť sa učiť
  • sociálne komunikačné
  • riešenie problémov

Hlavný cieľ:

Tvoriť slová a vety na vybranú tému. Diskutovať o význame písania pre človeka. Vyjadriť vlastné myšlienky a nápady na etické otázky.

Prostredie: domáca výučba, aktivita

Forma a počty: samostatná práca

Trvanie: priebežne 10 – 20 minút denne

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

Aktivita je určená žiakom prvého stupňa základnej školy, ktorí si prostredníctvom tvorivého písania  precvičujú/opakujú vedomosti zo slovenského jazyka, cudzieho jazyka, vlastivedy, prírodovedy, etickej výchovy a pod. Zároveň ich učíme vyjadrovať vlastné myšlienky, názory, hľadať riešenia bez nevyhnutného nútenia do písania.

Potrebný materiál:

samostatné listy papiera (A4, A5), zošit alebo samostatne vyrobený zošit, blok, pero, farbičky, ceruza

Opis postupu realizácie:

 

Úloha 1: Vymysli slová a vytvor vetu

Žiaci majú na samostatnom papieri, v zošite alebo vo vyhotovenom leporele na každej strane napísané (nalepené) písmeno abecedy. Vymyslia tri slová začínajúce sa na dané písmeno a tieto spoja do vety. Písmená im môžeme vopred napísať alebo nalepiť. So žiakmi môžeme diskutovať o tom, na akú tému budeme úlohy robiť – pomoc ľuďom v núdzi, karanténa, príroda a pod.

Vhodné je nechať žiakov, aby si vety vytvorili bez predchádzajúcej diskusie – tu sa ukáže, čo žiakov zaujíma, na čo myslia a pod. Ich myšlienky môžu byť námetom na spoločný rozhovor.

Pokyn: „Máš pripravené tri strany, na ktorých sú písmená. Na každé písmeno vymysli tri slová a vpíš ich na určenú stranu. Svoje slová spoj do vety a napíš ju. Potom mi vety prečítaš. Ak máš chuť, nakresli k svojim vetám malý obrázok“.

Poznámka: Je vhodné, ak žiakom zadáme konkrétne očakávania. Napr. vymysli tri vybrané slová na písmeno...; alebo tri slová, v ktorých je dvojhláska, mäkká spoluhláska, viac spoluhlások a pod. Vždy môžeme takouto hravou formou precvičovať akékoľvek učivo z prírodovedy, vlastivedy a pod.

 

Úloha 2: Napíš odkaz

Žiaci dnes často nemôžu byť v styku so svojimi starými rodičmi. Úloha je zameraná na komunikáciu so starým otcom, starou mamou, kamarátom prostredníctvom listu či denníka. Takto môžu písomnou formou zachytiť to, ako sa cítia, na čo myslia, čo ich trápi, čo by radi robili, čo by chceli svojim blízkym odkázať v daný deň a pod.

Pokyn: „Viem, že ti je smutno za kamarátom (babkou, dedkom). Určite by si sa s ním chcel porozprávať. Ale mám pre teba jeden nápad. Skús mu napísať list (lístok) každý deň, aby si nezabudol, čo si im chcel v ten deň povedať. Ak chceš, môžeme tvoj list poslať kamarátovi (babke, dedkovi) poštou.“

Poznámka: Ak žiak svoje myšlienky napíše, je vhodné sa s ním o obsahu porozprávať, len ak má o to záujem. Dôležité je, aby si precvičoval písomný prejav.

 

NEPOUKAZUJTE NA CHYBY V TEXTE! CIEĽOM NIE JE UPOZORŇOVAŤ NA CHYBY, ALE ABY ŽIAK PÍSAL.

Autor/Zdroj: Mgr. Teťana Ustohalová, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Prešov 

Námety inšpirované pedagogikou Márie Montessori.