PEXESO

PEXESO

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: PEXESO

Cieľová skupina: 4. ročník

Vzdelávacia oblasť: Jazyk a komunikácia

Kľúčové kompetencie:

  • nadobudnúť vzťah k slovesným umeleckým dielam,
  • nadobudnúť vzťah k vlastným čitateľským zážitkom,
  • rozvíjať vlastný pozitívny vzťah k literatúre a k ďalším druhom umenia.

Hlavný cieľ:

Čítať s porozumením umelecké a vecné texty, vedieť, čo je autorská rozprávka, reprodukovať text a pracovať s knihou.

Špecifické ciele:

Kognitívne:

 -vedieť pracovať s knihou

- prečítať si vybranú knihu z knižnice

- určiť názov, autora a ilustrátora knihy

- určiť hlavnú a vedľajšiu postavu

- rozvíjať čítanie s porozumením na všetkých   úrovniach  

Afektívne -

- pestovať si kladný vzťah k literatúre

Psychomotorické:

- vytvoriť ilustráciu k prečítanému príbehu

- nakresliť vhodnú ilustráciu k textu

Prostredie:

knižnica

Forma a počty:

hromadná, skupinová, samostatná práca, individuálna, 1-30

Trvanie: 45 minút a viac

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity:

Čítanie je dôležitým komponentom formovania osobnosti, sprevádza človeka počas celého života.

V jednotlivých obdobiach má síce rôznu podobu i mieru pochopenia, no možno ho považovať za neoddeliteľnú súčasť kultúrnosti človeka. Čitateľské kompetencie je potrebné rozvíjať už od útleho detstva. Metóda práce s knihou rozvíja čitateľskú gramotnosť. V uvedenej aktivite si žiaci vyberú knihu podľa vlastného výberu a vytvoria nielen k prečítanej knihe, ale aj ostatným knihám pexeso.

Potrebný materiál: kniha, papier, pastelky

Opis postupu realizácie:

V úvode si spoločne zaspievame pieseň „Šípková Ruženka“, ktorú veľmi dobre poznáme. Následne môžeme žiakom dávať hádanky tak, že povieme názov literárnej postavy a oni určujú názov diela/knihy a aj autora (hádanky môžeme dávať aj z filmových postáv, ktoré sú žiakom známe).

 

Realizácia aktivity:

Spoločným dialógom si so žiakmi zopakujeme, čo vedia o knihách, ako vznikali, kto ich tvoril, aké knihy boli v minulosti, ako sa šírili rozprávky atď. Po ukončení motivačného rozhovoru si žiaci vyberú ľubovoľnú knižku, ktorá ich zaujme alebo sa im páči. Prelistujú ju a vyberú si nejaký príbeh, poprípade časť knižky, ktorú prečítajú. Na papier si napíšu názov knihy, meno autora, meno ilustrátora a následne pomenujú hlavnú a vedľajšiu postavu v príbehu. Napíšu myšlienku, ktorá ich zaujala alebo vyberú vetu, ktorá ich pobavila alebo jej nerozumeli. Nakoniec sa pokúsia o ilustráciu príbehu. Keď toto všetko zvládneme budeme so žiakmi viesť opäť rozhovor, v ktorom môžeme klásť tieto otázky:

  • Bol tvoj príbeh próza/poézia/bájka/povesť?
  • Boli hlavné postavy ľudia?
  • Boli hlavné postavy zvieratá?
  • Odohrával sa dej tvojho príbehu v prírode/v nejakom priestore?
  • Vyskytovali sa v tvojom príbehu neskutočné veci/deje?
  • Vyplývalo z tvojho príbehu nejaké ponaučenie?

Po uvedenom rozhovore si každý žiak vyberie zo svojho príbehu dve informácie, ktoré boli pre neho najdôležitejšie a vytvorí z nich tzv. pexeso. Čím viac knižiek žiak prečíta, tým viac kartičiek má, čiže si môže vytvárať vlastné pexeso alebo sa môže spojiť celá trieda a vytvoriť si tak vlastné triedne pexeso.

 

Poznámky pre učiteľa:

Vytváranie pexesa z prečítaných príbehov, rozprávok, článkov a kníh sa môže realizovať celoročne a nemusia sa realizovať len na pôde školy alebo školského zariadenia, ale aj doma. Žiaci môžu pexeso vytvárať a hrať sa spoločne s rodičmi.

 

Možné pokračovanie, následné aktivity:  

Pexeso môžeme so žiakmi vytvárať aj na základe pozretia rôznych filmov a  môžeme spájať názov filmu s filmovou hláškou.

 

Autor/Zdroj: Mgr. Andrea Makišová, učiteľka profesijného rozvoja DP MPC Trenčín

 

Inšpirácia: