Zásady tvorby predvádzacích zošitov pre interaktívnu tabuľu

Autor, Popis: 
Iveta Labjaková, Metodicko-pedagogické centrum, regionálne pracovisko Bratislava
Anotácia: 
V príspevku uvádzame návrhy a odporúčania na tvorbu predvádzacích zošitov pre interaktívnu tabuľu, pričom sa zameriavame na opis zásad tvorby predvádzacieho zošita a náčrt fáz, podľa ktorých by mal pedagóg koncipovať tvorbu predvádzacieho zošita.

Jednou z mozností zvyšovania kvality edukácie je implementácia digitálnych technológií v podobe interaktívnej tabule, ktorá sa v súcasnosti stáva neodmyslitelnou súcastou takmer kazdej triedy v materskej, základnej a strednej škole. Prináša so sebou moznost pouzitia nových organizacných foriem výucby, vyucovacích metód ci materiálnych didaktických prostriedkov, ktoré sú pre ziaka atraktívne, motivujúce a aktivizujúce, co do znacnej miery pozitívne ovplyvnuje edukacný proces. Zavádzanie interaktívnej tabule do edukacného procesu so sebou prináša okrem zvýšenia efektívnosti edukácie aj zvýšené nároky na prácu pedagóga. Príprava interaktívnych edukacných materiálov vyzaduje zvládnutie nielen technických, ale aj didaktických situácií, ktorými mozno prebiehajúci edukacný proces vo významnej miere inovovat a zatraktívnit edukáciu detí/ziakov.

Pomerne castým javom vo výucbe je pouzívanie interaktívnej tabule ako prezentacného prostriedku, co nie je v súlade s vyuzívaním interaktívneho softvéru. Takáto výucba síce podporuje názornost pri pozeraní „prezentácie“, ale neumoznuje ziakom aktívne sa zapájat do vyucovacieho procesu. Naopak tvorbou vlastných interaktívnych edukacných materiálov, a teda vyuzívaním interaktívneho softvéru, môzu pedagógovia zabezpecit inováciu edukacného procesu vytvorením interaktívneho ucebného prostredia. Ziak prostredníctvom nástrojov softvéru ovláda pripravenú interaktívnu aktivitu prezentovanú na interaktívnej tabuli vlastným dotykom ruky, a tým aktívne a tvorivo vstupuje do procesu ucenia.

Zásady tvorby predvádzacieho zošita

Technológia interaktívnej tabule v sebe zahrna všetky doterajšie moznosti názornej výucby a súcasne obohacuje edukáciu aj o významný prvok interaktivity. To znamená, ze pedagóg i ziak aktívne vstupujú do výucby, majú moznost ju ovplyvnovat a prispôsobovat aktuálnym potrebám.

Nový interaktívny prvok je z väcšej casti viazaný na kreativitu a tvorivost samotného pedagóga. Výber vhodných didaktických materiálov, casových limitov, scenára hodiny, obrázkov, správna velkost písma, primerané mnozstvo informácií a dalších zásad platí i pre pouzitie interaktívnej tabule. Pri vyuzívaní interaktívnej tabule je dôlezité premýšlat o tom, ako jej vyuzitie môze ovplyvnit rozvoj poznávacích a ucebných procesov ziakov. Aká schopnost je interaktívnou tabulou rozvíjaná, zálezí od toho, aké funkcie sú na tabuli vyuzívané a co je cielom práce s interaktívnou tabulou. Vyucovacie metódy a interaktívne aktivity, ktoré pedagóg pri vyuzívaní interaktívnej tabule zvolí, ovplyvnia, aké výsledky budú dosiahnuté. Príprava pútavého obsahu s vyuzitím interaktívnych prvkov je nelahkou úlohou kladenou na zrucnosti pedagóga. Vlastný edukacný materiál je vytvorený nielen vo vztahu k obsahu témy, ale aj vo vztahu k ziakom. Pedagóg pri práci s interaktívnou tabulou vykonáva cinnost s predvádzacím zošitom, ktorý je zlozený z neobmedzeného poctu predvádzacích strán, ktoré obsahujú samostatné úlohy a interaktívne aktivity. Obsah predvádzacieho zošita závisí od obsahu témy, mozností nástrojov softvéru interaktívnej tabule a úrovne zrucností pedagóga vyuzívat nástroje softvéru.

Úspešnost pouzitia vlastných interaktívnych edukacných materiálov vo výucbe je závislá od niekolkých zásadných kritérií, ktoré by mal zvázit kazdý pedagóg, ktorý uvazuje o vyuzití interaktívnej tabule v edukacnom procese. Pri tvorbe vlastných interaktívnych edukacných materiálov má pedagóg dbat na zásady tvorby predvádzacieho zošita (Labjaková 2019):

1. Prehladnost: vyjadruje poziadavku jednoduchosti stránky, aby nepôsobila rušivo a aby vynikol obsah, ktorý chce pedagóg vyuzit vo výucbe.

a) Typ písma a velkost písma má pedagóg volit tak, aby dbal na dodrzanie dobrej citatelnosti textu, a to i zo zadných lavíc. Odporúcame: •vybrat typ písma bez pätiek (napr. Arial, Tahoma, Calibri), • vybrat velkost písma 26 – 36 bodov, • pouzívat jeden typ písma, • nepouzívat tien, • texty nezvýraznovat podciarkovaním (podciarknuté sú odkazy), • na zvýraznenie textu pouzit zmenu velkosti písma alebo farby písma (pouzit maximálne tri farby).

b) Pozadie stránky predvádzacieho zošita by malo byt co najjednoduchšie, aby farby pozadia, textu a obrázkov neodvádzali pozornost ziakov od samotného obsahu. Odporúcame: • pri kombinovaní farieb na stránkach zvazovat skupiny farieb, ich mnozstvo a kontrast, • kombinovat teplé farby navzájom a s odtienmi hnedej alebo studené farby navzájom a s odtienmi sivej (biela, cierna a bézová sú neutrálne farby a hodia sa ku všetkým farbám v oboch skupinách), • písmo volit v dobrom kontraste s pozadím, pouzívat svetlé písmo na tmavom pozadí alebo tmavé písmo na svetlom pozadí, • vyvarovat sa kriklavým farbám pozadia a písma, • ak pozadie stránky tvorí fotografia, text na stránku neumiestnovat, príp. text umiestnit iba na jednoliate plochy (napr. obloha, voda) alebo text podfarbit.

 

Obr. 1 Kombinovanie farieb

c) Grafická podoba zálezí od volby štýlu príprav samotného pedagóga. Odporúcame: • zvolit si jednotný štýl príprav v rámci predmetu ci tematického celku (napr. jednotlivé predmety sa budú odlišovat farebným pozadím), • zvolit si jednotnú grafickú podobu jednotlivých stránok predvádzacieho zošita okrem úvodnej a záverecnej stránky (napr. rovnaké pozadie, typ a farbu písma, ovládacie nástroje), • pri tvorbe stránky vyuzit celú jej plochu a optimálne na nej rozmiestnit jednotlivé objekty, • do hornej casti stránky umiestnit zadanie úlohy, • na kazdej stránke uviest strucné a jasné inštrukcie pre cinnost s nou, príp. tieto inštrukcie uviest v poznámke pre ucitela, • na spodný okraj stránky umiestnit všetky ovládacie nástroje, ktoré je potrebné na stránke pouzit (napr. Pero a Guma), • správne riešenie úlohy skryt priamo na stránku, príp. ho umiestnit do poznámky pre ucitela alebo na dalšiu stránku (podla rozsahu).

                                        

Obr. 2 Náhlad na vytvorenú aktivitu Spájacka (vlavo) a riešenie úlohy (vpravo)

2. Primeranost: predstavuje poziadavku primeranosti obsahu i rozsahu predvádzacieho zošita a súvisí s informáciami, ktoré sa pedagóg snazí preniest na interaktívnu tabulu pri volbe spracovávanej témy.

Odporúcame: • vytvárat kratšie predvádzacie zošity s rozsahom 5 – 10 strán (bez titulných stránok), tzn. jeden tematický celok rozdelit do viacerých predvádzacích zošitov, • pouzívat IT na hodine do 20 minút, • pri volbe témy zohladnit fakt, ze nie kazdá téma je vhodná na vyuzitie IT, sú však témy, v ktorých sa uplatní IT v priebehu výkladu i precvicovania (napr. v geometrii), • predvádzací zošit má zachytávat podstatu uciva, najvýznamnejšie pojmy a ich obsah (nemá slúzit na to, aby ziaci odpisovali siahodlhé poznámky do zošitov), • nezahrnat ziakov velkým mnozstvom informácií a na stránke uvádzat co najmenej textu (nezabúdat, ze stránky sú na to, aby ich ziaci pouzívali a ovládali, príp. pocúvali a nie ich cítali), • pocet riadkov na stránke maximálne 6 az 8 riadkov (viac riadkov pôsobí dojmom, ze na ziaka bude kladený nárok vypocut si velké mnozstvo informácií) a v riadku maximálne 6 az 8 slov, • pri vkladaní tabuliek ci grafov sa drzat zásady maximálne 6 riadkov a 3 stlpce, • umiestnit maximálne 4 obrázky na stránku tak, aby sa neprekrývali a bolo zretelné, co na nich je (obrázky nedeformujeme, vzdy dodrzujeme pomer strán).

                          

Obr. 3 Náhlad na vytvorenú aktivitu Priradovacka (vlavo) a riešenie úlohy (vpravo)

 3. Názornost: od pedagóga sa pozaduje zabezpecit maximálne moznú mieru názornosti zobrazovaného obsahu.

Odporúcame: • zaradit do obsahu stránok akékolvek audiovizuálne prvky (texty, obrázky, schémy, tabulky, grafy, animácie, zvukové súbory, videosekvencie, externé odkazy a pod.), • pouzívat Prehliadac zdrojov softvéru ActivInspire, vlastné materiály (vytvorené fotografie, kresby…), hypertextové odkazy (videa, hudba…), • pri pouzívaní cudzích textov, objektov uviest ich v PZ v zozname bibliografických odkazov podla autorského zákona.

                          

Obr. 4 Náhlad na vytvorenú aktivitu Poznávacka – s prepojením stránky PZ s webovou stránkou (vlavo) a riešenie úlohy (vpravo)

 

4. Aktivita: od pedagóga sa pozaduje zaistit, aby ziaci mohli byt vo výucbe aktívni.

Odporúcame: • tvorit predvádzací zošit ako jednotný celok, obsahujúci výklad, interaktívne aktivity, opakovanie, praktické ukázky, pricom súcastou môzu byt pracovné listy a laboratórne cvicenia (podla povahy uciva vyucovacieho predmetu a témy), • zaradit okrem teoretických prvkov aj interaktívne prvky, ktoré môzu byt urcené tak pre pedagóga, ako aj pre ziaka.

 

Obr. 5 Náhlad na vytvorenú aktivitu Odkrývacka – Magická lupa (vlavo) a riešenie úlohy (vpravo)

5. Spätná väzba: predstavuje poziadavku, aby si pedagóg sústavne overoval, ako ziaci ucivo chápu, co im spôsobuje tazkosti a problémy, na základe toho optimalizoval další priebeh vyucovania a ucenia sa ziakov.

Odporúcame: • vytvorit interaktívne aktivity, ktoré poskytujú ziakovi okamzitú spätnú väzbu o jeho úspechu, resp. neúspechu hned po uvedení jeho odpovede, napr. v podobe zvuku, symbolu, odkrytia riešenia alebo pochvaly, • volit interaktívne aktivity vyuzívajúce akcie, kontajnery ci moznosti rôznych obmedzení objektov predvádzacieho zošita, • klást kontrolné otázky ci spracovat interaktívny test a vyuzit hlasovacie zariadenia na okamzité vyhodnotenie výsledkov celej triedy.

                          

Obr. 6 Náhlad na vytvorenú aktivitu Priradovacka – s vyuzitím vlastností kontajnera (vlavo) a riešenie úlohy (vpravo)

Pouzívatelom predvádzacieho zošita na rozdiel od iných prezentácií (napr. powerpointovej) je nielen pedagóg, ale aj ziak. Je nevyhnutné, aby bol predvádzací zošit z technického hladiska maximálne prehladný, jednoduchý a jeho ovládanie úplne jednoznacné. Výsledný dojem, ktorý predvádzacím zošitom zanecháme, spocíva v rozumnej kombinácii prvkov, ktoré vyuzijeme.

Vytvorenie predvádzacieho zošita je cinnostou, ktorá pozostáva z viacerých na seba nadväzujúcich krokov. Aby bol predvádzací zošit kvalitne pripravený a splnil svoj ciel, uvádzame nácrt fáz, podla ktorých by mal pedagóg koncipovat tvorbu predvádzacieho zošita (Labjaková 2019):

  1. Volba témy.
  2. Stanovenie špecifických cielov výucby (konfrontácia so vzdelávacími štandardami).
  3. Vymedzenie plánu obsahu celého PZ (výber informácií, ich logická následnost).
  4. Rozclenenie obsahu na jednotlivé stránky PZ (napr. úvodná stránka na oboznámenie ziakov s ucivom, výklad k téme, praktická ukázka, interaktívne aktivity na precvicovanie alebo overovanie vedomostí a pod.).
  5. Výber vhodných objektov, zdrojov, podporných materiálov (obrázkov, video súborov, zvukov a pod.) na zaradenie do PZ.
  6. Volba interaktívnych aktivít pouzitelných na stránkach PZ (urcenie ich kognitívnej nárocnosti, casový rozsah).
  7. Vytvorenie jednotlivých stránok PZ (interaktívnych aktivít k obsahu na jednotlivých stranách).
  8. Uvedenie metodických poznámok k jednotlivým stránkam PZ (realizácia, pokyny detom/ziakom).
  9. Vyskúšanie PZ na interaktívnej tabuli pred výucbou (prepojení, animácií, odkazov a pod.).

Podla Novackej, Hnatovej a Frykovej (2011, s. 7): „Z didaktického hladiska sú moznosti práce s interaktívnou tabulou a jej príslušenstvom naozaj rôznorodé. Môzeme ju vyuzit na lubovolnom vyucovacom predmete a v ktorejkolvek fáze vyucovacej hodiny.“ Nemozno zabúdat na to, ze v prípade interaktívnej tabule ide vzdy o didaktickú techniku, ucebnou pomôckou sa stávajú az pripravené interaktívne edukacné materiály, najmä na nich zálezí, ako velmi bude vyucovanie efektívne.

Záver

Digitálne technológie v podobe interaktívnej tabule vlastní coraz viac škôl. Ich prítomnost však neprináša automaticky posun edukacného procesu – ten je v rukách tvorivých a inovatívnych pedagogických zamestnancov. Aby pozitíva implementácie interaktívnej tabule v edukacnom procese prevyšovali negatíva, musí byt vyuzívaná didakticky zmysluplne tak, aby zabezpecovala inováciu edukácie smerom k zvyšovaniu jej efektivity.

Zoznam bibliografických odkazov

LABJAKOVÁ, I., 2019. Interaktívna tabula v edukacnom procese [online]. Bratislava: MPC [cit. 2020-04-24]. ISBN 978-80-565-1444-3. Dostupné z: https://mpc-edu.sk/sites/default/files/publikacie/i._labjakova_interaktivna_tabula_v_edukacnom_procese.pdf

NOVACKÁ, G., J. HNATOVÁ a E. FRYKOVÁ, 2011. Interaktívna tabula a softvér Activstudio na hodinách prírodovedných predmetov. Bratislava: MPC. ISBN 987-80-8052366-4.

J987-80-8052366-4.

Časopis: 
Pedagogické rozhľady