Využitie miniságy na hodinách anglickej literatúry

Autor, Popis: 
Anna Hamšíková, Bilingválne gymnázium, Sučany
Anotácia: 
Výťah z atestačnej práce k prvej atestácii

Minisaga je pojem malo pouzivany, v literature nespominany, a napriek tomu zaujimavy a hodny pouzitia vo vyucovacom procese. Je tvorivym prvkom, sucastou tvoriveho vyucovania, teda moderneho typu vyucovacieho procesu. Ako velmi kratky literarny utvar ma svoje neodmyslitelne miesto na hodinach anglickej literatury, kde moze posluzit ako stimulujuca a produktivna metoda vyjadrovania myslienok a skusenosti tak pri rozpravani ako aj pri tvorivom pisani.

Minisaga

,,Takze, aky je Vas pribeh?" Kazdy ma nejaky. Rozpravame o nich, alebo o nich piseme. Pribeh je taky stary ako ludstvo samo. V skutocnosti by sme o sebe a o svete vedeli velmi malo, keby neexistovalo rozpravanie pribehov v dejinach. Krasa pribehu spociva v tom, ze si vezmeme nieco a snazime sa to vysvetlit v kontexte niecoho ineho. Mnohokrat v zivote sa nam stalo, ze ludia nerozumeli tomu, co hovorime alebo robime. Ak vieme vytvorit dobry pribeh, parabolu alebo dokonca metaforu, moze to byt zrozumitelnejsie. Takto nejako zacina uvod k minisage Rich Sands (2011) vo svojom blogu.

,,Pisanie cohokolvek je tazka praca. Pisanie poviedky je skutocne tazka praca. A pisanie romanu, hry, alebo dokonca scenara moze trvat roky. Zacnite zlahka  a napiste minisagu. Minisagy su extremne kratke poviedky - len patdesiat  slov dlhe ... nie menej, nie viac. Aj napriek tomu, podobne ako vacsina pribehov, maju zaciatok, stred a koniec." (Pink, 2011)

Payne (1999) v britskom denniku The Telegraph definuje minisagu ako ,,tisic myslienok v patdesiatich slovach". Ide o serioznu dennu tlac a spominame ju preto, lebo jednym z jej prispievatelov bol dnes uz zosnuly Brian Aldiss, anglicky spisovatel znamy predovsetkym pisanim sci-fi literatury a redigovanim nespocetneho mnozstva antologii. On zaviedol pojem mini-saga a zaroven aj ,,vynasiel" tento literarny utvar. Prve minisagy sa objavili v roku 1982 v tychto anglickych novinach. The Telegraph vyhlasuje prilezitostne sutaz v pisani minisag. Do sutaze moze prispiet svojimi minisagami siroka verejnost a odborna porota vyhlasi najlepsie minisagy, ktore su odmenene.

Minisaga, mini-saga alebo mini saga. Zdroje sa lisia v pravopise tohto slova, ale forma minisagy, niekedy nazyvana aj ,,brian" po svojom ,,vynalezcovi", ostava stale jednoducho rovnaka. Ide teda o kratky literarny utvar, ktory ma presne patdesiat slov, vynimajuc nazov, ktory moze mat dlzku maximalne patnast slov. Je to kratky pribeh, ktory ma zaciatok, stred a koniec. Nemoze to teda byt len opis niecoho. (Clandfield)

,,Patdesiat slov nie je vela, ale pri istej discipline a tvorivosti sa tymi patdesiatimi slovami da povedat vela." ( Setty, 2011)

Samotny otec minisagy, Aldiss (2002), opisuje minisagu takto. ,,Strucnost je dusou dovtipu - a minisaga je dusou strucnosti. Pribeh z patdesiatich slov, so zaciatkom, stredom a koncom. A nielen to, pribeh, ktory okamzite uputa citatela  snami a nestastiami, fantaziou a strachom, laskou a nenavistou, humorom, smrtelnostou, nesmrtelnostou, kazdodennym a vynimocnym. Vtipne, vynaliezave, provokujuce a drazdive, minisagy su predurcene posteklit a zabavit tak citatela ako ja tvorcu."

Ako priklad uvadzame minisagu, ktora vyhrala prve miesto vo vyssie spominanej sutazi v roku 1999:

 Another dull lonely day. He woke up, had breakfast, got dressed, and headed for the office. As he was turning the computer on he realized there was a yellow note stuck on the screen. There it was, her answer: "Yes, I will". His brand new life had just started. (a minisaga by C1 student)

Vyhody pouzivania minisag vo vyucovani

Minisaga je jednou z foriem tvoriveho pisania, kratka a jednoducha, ale zaroven vypovedajuca cely pribeh. Je multifunkcna, lebo sa da pouzit ako literarny utvar, aj ako zjednoduseny prostriedok na vysvetlenie celeho procesu pisania. A to aj napriek tomu, ze pozostava len z patdesiatich slov.

Nizsie ponukame vyhody pisania minisag, ktore mozeme lahko a plne aplikovat do vyucovacieho procesu, teda do vyhod pouzivania minisag vo vyucovani.

  1. Pisanie minisagy rozvija nasu tvorivost. Obmedzenia alebo ohranicenia povacsine rozvijaju kreativitu. Ked musime vlozit vsetko do patdesiatich slov, musime vynechat vela. Tam sa prejavi tvorivost.
  2. Pisanie minisagy rozvija nase myslenie. O com budeme pisat? Musime rozmyslat nad temou, ktora sa hodi na patdesiat slov alebo ju zuzit na patdesiat slov. To posunie nase myslenie na vyssi vykon.
  3. Pisanie minisagy zlepsi nasu disciplinu. Musime rozmyslat nad tym o com budeme pisat, co vynechame a ako to vlozime do patdesiatich slov. Cely tento proces si vyzaduje disciplinu. (Setty , 2011)
  4. Clandfield uvadza, ze minisagy poskytuju vynikajuci nastroj pre kratku hodinu pisania a udava nasledujuce dovody: lahko sa citaju, je to jednoducha uloha pre ziaka na pochopenie, napisat patdesiat slov pre ziaka neznie zlozito, pocas stadia editovania sa ziaci sustreduju na presnost, ako vsetky druhy tvoriveho pisania, maju potencial byt velmi motivujuce.

Dovolime si prirovnat minisagu k znamej metode KISS - keep it short and simple. Pri minisage sa ziaci naucia kratko, jednoducho a vystizne vyjadrit svoje myslienky, zapoja svoju tvorivost, tvorive myslenie a naucia sa tvorivo pisat.

Modelova edukacna jednotka 1

Tematicky celok: RODINA A SPOLOCNOST

Tema hodiny: FAMILY RELATIONSHIPS

Rocnik: 1. rocnik bilingvalneho gymnazia

Uroven: B1/B2

Casovy rozsah: 2 vyucovacie hodiny (90 min.)

Pomocky: obrazky ilustrujuce minisagu; minisaga - text; papiere, pisacie pomocky, anglicke monolingvalne slovniky; fixky na tabulu; notebook

Formy: frontalna, samostatna praca, praca v dvojiciach, skupinova praca

Metody: praca s textom, obrazkom; diskusia; tvorive pisanie dialogu a minisagy

Ciele: urcit temu pomocou vizualneho stimulu - obrazku; analyzovat literarny utvar - minisagu na zaklade prikladu a rozpoznat jej klucove prvky; vymysliet dialog suvisiaci s pribehom; aplikovat poskytnute informacie do pisania na danu temu; vzajomne spolupracovat v dvojiciach, skupinach; respektovat nazory a argumenty spoluziakov; dojst ku kompromisu; kriticky mysliet a hodnotit pracu spoluziakov; vcitit sa do roly; napisat a prezentovat dialog; napisat a prezentovat minisagu.

1. Motivacna faza (15 min.):           

Ziakov sme poziadali, aby vytvorili styri skupiny. Kazda skupina dostala jeden obrazok s postavou otca a syna. Obrazky boli rozne, aby sme podporili zvedavost medzi skupinami a roznorodost odpovedi. Ziaci pracovali v skupinach, ich ulohou bolo formou diskusie uhadnut temu, ktoru obrazok vyjadruje a opisat ho. Monitorovali sme pracu v skupinach. Po 5 minutach sme vyzvali ziakov, aby jednotlive skupiny ukazali svoj obrazok ostatnym a prezentovali na com sa dohodli, t.j. temu a opisali svoj obrazok. Ked skoncila posledna skupina, spolocne sme zhodnotili ci sa vsetky skupiny zhodli v teme, ale neprezradili sme ci ich odhady boli spravne.

2. Expozicna faza (15 min.):

Ziakom sme rozdali kopiu textu minisagy. Tentokrat dostali vsetci ziaci tu istu minisagu, aby sme pri neskorsej diskusii a analyze pracovali s rovnakym materialom. Vyzvali sme ziakov, aby si potichu, kazdy sam a v klude, precitali minisagu. Po docitani sme formou frontalnej diskusie zistovali ci ziaci spravne uhadli temu, ktora bola obsiahnuta v danej minisage a ci minisagu aj pochopili. Kedze temou boli otec a syn, strata otca, vyzvali sme ziakov, aby v skupinkach prediskutovali tuto temu - dolezitost otca, postavenie otca v ich rodine, strata blizkej osoby.

V druhej casti tejto fazy sme uz ziakom prezradili, ze kratky literarny utvar, ktory citali bola minisaga. Dalsou ulohou ziakov bolo, aby skusili definovat minisagu, resp. urcili jej zakladne crty na zaklade prikladu, ktory citali a ktory sme potom rozberali. Prvky minisagy, ktore ziaci objavili, sme napisali na tabulu. Doplnili sme ich klucovymi znakmi minisagy - presne 50 slov a nazov nie dlhsi ako 15 slov. Vyzvali sme ziakov, aby na danom priklade skontrolovali, ci to tak je. Ci minisaga, ktoru citali, ma presne 50 slov a nazov nie je dlhsi ako 15 slov. Frontalne sme sa spolocne zhodli, ze minisaga sa vyznacuje danymi znakmi.

3. Fixacno-aplikacna faza (50 min.)

Ziakov sme poziadali, aby v dvojiciach vytvorili/vymysleli kratky dialog suvisiaci s pribehom danej minisagy. Mali na to 15 minut. Pripomenuli sme im, ze budu pouzivat priamu rec a kratko sme si zopakovali, co tento gramaticky jav znamena. Upozornili sme ich, aby si po napisani dialogu rozdelili ulohy. Po casovom limite kazda dvojica predviedla svoj dialog a v zavere ziaci vyhodnotili, ktory z nich bol najlepsi, resp. najviac vyjadroval minisagu.

Druhou ulohou ziakov bolo vytvorit vlastnu minisagu na temu ,,Family". Ziaci pracovali v skupinach, na pracu mali 15 minut. Pre navodenie prijemnejsej, a snad aj tvorivejsej, atmosfery sme ziakom pustili pri tejto praci v pozadi zivsiu hudbu. Po skonceni aktivity sme poziadali jednotlive skupiny, aby prezentovali svoje minisagy a v zavere ziaci opat hlasovali za najlepsiu.

4. Diagnosticka (5 min.)

Spolocne so ziakmi sme zhodnotili ich pracu na hodine.  Ziaci sa vyjadrili k tomu, ktora cast hodiny bola pre nich najzaujimavejsia, ci sa im lepsie tvorilo v dvojiciach alebo v skupinach. Pochvalili sme ich tvorivu pracu, hlavne pri pisani dialogov a minisag. Na zaver sme ziakom zadali domacu ulohu, a to napisat samostatne minisagu na lubovolnu temu.

Modelova edukacna jednotka 2

Tematicky celok: RODINA A SPOLOCNOST

Tema hodiny: RELATIONSHIPS / HUMAN BEHAVIOUR

Rocnik: 2. rocnik bilingvalneho gymnazia

Uroven: B2/C1

Casovy rozsah: 2 vyucovacie hodiny (90 min.)

Pomocky: pracovne listy s ulohami: priklady minisag; klucove znaky minisagy; minisaga bez nazvu; minisaga bez posledneho riadku; dlhsi pribeh na upravu do minisagy; papiere, pisacie pomocky, anglicke monolingvalne slovniky; fixky na tabulu; notebook

Formy: frontalna, samostatna praca, praca vo dvojiciach, skupinova praca

Metody: praca s textom, diskusia, analyza, tvorive pisanie minisagy

Ciele: analyzovat literarny utvar - minisagu a urcit jej klucove prvky; aplikovat poskytnute informacie do vytvorenia nazvu minisagy, dokoncenia minisagy a upravu dlhsieho textu; upravit dlhsi text; vzajomne spolupracovat vo dvojiciach, skupinach; respektovat nazory a argumenty spoluziakov; dojst ku kompromisu; kriticky mysliet a hodnotit pracu spoluziakov; zdovodnit vysledky svojej prace - nazov, posledny riadok, vynechanie slov/viet pri uprave dlhsieho textu; prezentovat upraveny text/minisagu

1. Motivacna faza (10 min.):           

Tabulu sme rozdelili na tri casti. Do strednej casti sme napisali slovo ,,minisaga" a poziadali sme ziakov, aby v skupinach vykonali brainstorming a pokusili sa prist na to, co sa pod tym slovom ukryva. Svoje napady si zapisovali na nami papier. Po casovom limite (5 min.) sme vyzvali ziakov, aby jeden zastupca zo skupiny prisiel k tabuli a napisal vsetky myslienky, ktore ich napadli na jednu volnu stranu tabule. Kazda skupina dostala fixu inej farby. V tejto faze sme este neprezradili, ci ich uvahy boli spravne alebo nie.

2. Expozicna faza (15 min.):

Ziakom sme nahlas precitali dve minisagy ako ukazky tohto kratkeho literarneho diela. Ich ulohou bolo len intenzivne pocuvat. Ziaci nedostali kopie minisag.

Po precitani sme sa ziakov opytali, ci vedia povedat, co je minisaga po tom, co si vypoculi ukazky. Doplnili sme ich vysvetlenie a uviedli definiciu, resp. klucove znaky minisagy, ktore sme napisali na poslednu volnu cast tabule. Ziaci mali teraz moznost porovnat si nakolko spravne boli ich myslienky. Kazdy zastupca z povodnych skupin zakruzkoval na tabuli tie slova z ich skupiny, ktore sa priblizovali nasej definicii. Spolocne so ziakmi sme vyhodnotili, ktora skupina sa najviac priblizila k definicii a poukazali sme na synonyma.

Porozpravali sme sa spolu so ziakmi o obsahu a vyzname minisag, ktore sme im citali a vysvetlili nejasnosti, nezname slova.

3. Fixacno-aplikacna faza (60 min.)

Ziakom sme rozdali papiere s minisagou bez nazvu.  Ich ulohou bolo precitat si minisagu a vymysliet pre nu nazov. Pracovali v dvojiciach, pricom kazda dvojica dostala tu istu minisagu. Po skonceni ulohy sme zapisali jednotlive nazvy na tabulu a hlasovali sme za najlepsi, resp. najpriliehavejsi z nich. Porovnali sme ho so skutocnym nazvom minisagy.

V druhej ulohe sme ziakom rozdali minisagy bez posledneho riadku. Podobne ako v predchadzajucej ulohe, ziaci pracovali v dvojiciach. Ich ulohou bolo dokoncit minisagu kratkou vetou tak, aby pocet slov nepresiahol patdesiat a kazda dvojica dostala tu istu nedokoncenu minisagu. Spolocne sme porovnali doplnene vety, tentokrat sme nehlasovali za najlepsiu, ale ocenili sme tvorivost a originalnost ziakov. V zavere aktivity sme ziakom precitali originalne dokoncenie minisagy.

V tretej ulohe sme ziakom dali pribeh, ktory mal viac ako patdesiat slov a ich ulohou bolo upravit ho tak, aby mal presne patdesiat slov a splnil tak hlavnu poziadavku na minisagu. Tento raz ziaci pracovali v skupinach po troch. Po skonceni ulohy kazda skupina precitala svoju upravenu minisagu a zdovodnila, preco vynechala prave tie slova alebo vety.

Pocas tychto troch tvorivych uloh sme ziakom pustili hudbu na pozadi, aby sme uvolnili atmosferu a vyprovokovali aj menej aktivnych ziakov k cinnosti.

4. Diagnosticka (5 min.)

Spolu so ziakmi sme diskutovali o tom, ci sa im novy literarny utvar - minisaga paci, v com je jej prinos a ake su jej uskalia, na ktorych aktivitach sa im pracovalo najlepsie. Pochvalili sme ich tvorivost pri vymyslani nazvu minisagy, pri dokonceni minisagy aj pri skrateni dlhsieho textu. Na zaver sme vyzvali ziakov, aby sa doma pokusili napisat vlastnu minisagu na zaklade dosial nadobudnutych poznatkov a skusenosti. 

Modelova edukacna jednotka 3

Tematicky celok:  CLOVEK A SPOLOCNOST, MLADEZ A JEJ SVET

Tema hodiny: LIFE EXPERIENCE

Rocnik: 5. rocnik bilingvalneho gymnazia

Uroven: C2

Casovy rozsah: 2 vyucovacie hodiny (90 min.)

Pomocky: pracovny list: ukazky minisag; papiere, pisacie pomocky, anglicke monolingvalne slovniky; farebne papieriky, na ktore ziaci napisu svoje minisagy; fixky na tabulu; notebook

Formy: frontalna, samostatna praca, praca v dvojiciach

Metody: praca s textom, diskusia, kompletny proces pisania - brainstorming, drafting, editing, writing a final copy, tvorive pisanie minisagy

Ciele: analyzovat literarny utvar - minisagu a rozpoznat jej klucove prvky; uskutocnit cely proces pisania, resp. jeho postupne kroky - brainstorming, pisanie konceptu, uprava, cistopis; aplikovat poskytnute informacie do pisania na danu temu; navrhnut zmeny a zlepsenia; vzajomne spolupracovat v dvojiciach, skupinach; respektovat nazory a argumenty spoluziakov; dojst ku kompromisu; poradit spoluziakom; kriticky mysliet a hodnotit pracu spoluziakov; napisat koncept; napisat a prezentovat minisagu

1. Motivacna faza (10 min.):           

Spolu so ziakmi sme si pripomenuli hlavne znaky dobreho rozpravania a pisania. Zhrnutie sme si napisali na tabulu:

  • major and minor characters, round and flat,
  • setting - where and when,
  • plot - series of events having a beginning, middle, and end

5 essential parts of plot:  Intoduction; Rising action; Climax; Falling action; Resolution.

Potom ziaci hadali aka musi byt dlzka pribehu, aby splnal vsetky tieto poziadavky. Nasledne sme ziakom predstavili koncept minisagy a vyzdvihli sme jej klucove vlastnosti - pribeh, ucelene myslienky, silne vety, dobry vyber slov. Tie sme taktiez zapisali na tabulu, aby ich ziaci pocas celej hodiny mali pred ocami:

  • story with beginning, middle and end
  • complex ideas
  • strong sentences
  • excellent choice of words.

2. Expozicna faza (15 min.):

Ziakom sme rozdali pracovny list s ukazkami minisag, aby prakticky pochopili hlavnu myslienku tohto kratkeho literarneho utvaru. Nechali sme ich, aby si kazdy samostatne a v klude precital vsetky minisagy. Ich ulohou po precitani bolo, aby vytvorili skupiny a urcili hlavnu myslienku jednotlivych minisag a zistili ci vsetky minisagy splnaju nami uvedene poziadavky. Formou spatnej vazby sme si overili ci ziaci pochopili minisagy. Spolu sme ich rozobrali jednak z obsahoveho hladiska a jednak z hladiska zakladnych crt minisagy, cize o com boli minisagy a ci splnali kriteria, ktore sme si zapisali na tabulu.

3. Fixacno-aplikacna faza (55 min.)

V tejto faze ziaci postupne presli celym procesom tvoriveho pisania. Kazda faza bola casovo limitovana. Pracovali vacsinou samostatne a pri praci mohli pouzivat monolingualne anglicke slovniky, prevazne na kontrolu pravopisu. Na vyvolanie tvorivej atmosfery sme pouzili zivu, dynamicku hudbu v pozadi.

Brainstorming (5 min.)

Vyzvali sme ziakov, aby zacali brainstorming - zapisali si vsetky myslienky do zositov alebo na papier. Upozornili  sme ich nech neskrtaju ziadne slova, ze v tejto faze maju zapisovat vsetko, co ich napadne. Navrhli sme im, aby sa pri vybere temy inspirovali vlastnymi skusenostami alebo zazitkami.

Drafting / Prvy koncept (15 min.)

Ziakom sme dali pokyny a casovy limit - 15 minut na napisanie prveho konceptu. Pokyny boli jednoduche:

  1. Vas pribeh musi mat zaciatok, stred a koniec.
  2. Musi mat presne 50 slov a nazov nie dlhsi ako 15 slov.
  3. Vela stastia!

Ziakom sme este pripomenuli, ze svoj pribeh mozu vylepsit v dalsej faze a dali sme im aj zopar rad:

  • Najprv napiste koncept. Nerozmyslajte velmi nad patdesiatimi slovami, ale pokuste sa odhadnut kolko riadkov asi zapisete.
  • Sustredte sa na konkretne frazy a slova, starostlivo volte slovnu zasobu a uistite sa, ze pouzivate rozne typy viet.

Editing (10 min)

V tejto faze ziaci upravili a kontrolovali svoj pribeh tak, aby mal presne 50 slov, bol gramaticky spravne napisany, pracovali na slovnej zasobe a nakoniec sa pokusili vymysliet putavy nazov pre svoju minisagu.

Dalsou ulohou bolo, aby podali svoj prvy koncept partnerovi sediacemu vedla. Ten si ho precital a v pripade potreby upozornil na chyby alebo nejasnosti pribehu. Po vrateni konceptov ziaci urobili potrebne upravy v svojich minisagach.

Final copy (5 min)

Ziaci prepisali svoje upravene koncepty na farebne papieriky, ktore sme pre nich mali pripravene.

Poslednou ulohou bolo, aby ziaci precitali svoje minisagy nahlas a prilepili ich na nastenku.

4. Diagnosticka (5 min.)

Vyzvali sme ziakov, aby nam dali spatnu vazbu na hodinu, ako sa im pracovalo, co im islo lahko a naopak, co im robilo najvacsie problemy. Zaujimalo nas, ci ich minisaga zaujala. Pochvalili sme ich tvorivost pri pisani minisag, aj casovu disciplinu.

Namiesto zaveru      

Je niekolko dovodov, preco je dobre pouzit minisagy na hodinach anglickeho jazyka a/alebo literatury. Minisagy sa lahko citaju, su kratke, lahko pochopitelne, sustreduju sa na presnost, napisat patdesiat slov sa ziakom nezda zlozite, a ako vsetky formy tvoriveho pisania, su vysoko motivujuce. Minisaga moze byt odrazova plocha pre tvorive pouzitie anglickeho jazyka, co nam dokazuje pozitivny ohlas na nase hodiny od ziakov.

Popri ponukanych typoch aktivit v nasich modeloch edukacnych jednotiek, akymi su vynechanie nazvu minisagy, vynechanie posledneho riadku, uprava dlhsieho textu do minisagy, vytvorenie dialogu suvisiaceho s minisagou, ziaci dalej mozu ilustrovat minisagu alebo pokracovat v nej a rozvinut ju do dlhsieho pribehu, ktory mozu dalej zahrat. Vynechat mozno nielen nazov alebo zaver minisagy, ale aj niektore slova v texte. Ucitel pritom moze pomoct ziakom tym, ze im povie o com dana minisaga je. Ziaci obycajne pridu so zaujimavejsimi a zabavnejsimi myslienkami ako v samotnom originali, co im dava velmi pozitivnu spatnu vazbu a povzbudzuje tak ich sebavedomie.  Ziaci sa citia sebaistejsie, dokazu sa viac uvolnit a lepsie tvorit. Pre ziakov bude taktiez zaujimave a mozno lahsie, ked budu tvorit na zaklade hudby alebo obrazka. V tomto pripade nemame na mysli hudobne podfarbenie, ktore sme pouzivali na nasich hodinach, ale pouzitie hudby ako stimulu. Ziaci su vystaveni hudbe, umeniu a prostrednictvom vnemov, fantazie a vizualizacie vymyslaju pribehy. Pocuvaju hudbu alebo vidia obrazok a rozmyslaju nad slovami, ktorymi by ho opisali, vystihli. Hudba/obrazok su pouzite ako spustac tvorivosti. Doplnkove aktivity by mali smerovat k diskusii a pisaniu pribehov. Verime, ze tvorivi ucitelia vymyslia este vela dalsich aktivit alebo sa budu inspirovat tymi, ktore sme ponukli.

Pri vybere minisag, ktore sa ucitelia rozhodnu pouzit na hodinach, odporucame prihliadat na vekovu kategoriu ziakov, na jazykovu zrucnost a taktiez vhodne a citlivo volit jednotlive aktivity, ktore si ucitelia naplanuju s minisagou robit. Ak mame ziakom minisagu predstavit, nebolo by vhodne pouzit taku, ktora ma zlozity jazyk, je napisana ako poezia alebo ako tzv. prud vedomia. Ziaci by nemuseli pochopit vyznam minisagy, a preto by rychlo o nu stratili zaujem. Namiesto motivacneho prvku by sa minisaga stala demotivujucou. Na zaciatok a pre nizsie urovne odporucame vyberat minisagy, ktore rozpovedaju pribeh, su jednoduche a jednoznacne na pochopenie. 

Za azda najviac dolezite povazujeme podporovat ziakov vo vsetkych aktivitach a stadiach tvoriveho procesu. Nie je dolezite, ci sa im podari napisat minisagu hned na prvykrat. Ovela dolezitejsie je, aby sa zapojili do aktivit a celeho procesu pisania, aby ich to bavilo. Je namieste povedat, ze ak chceme, aby ziaci tvorili, musime byt sucastou tej hodiny aj my, ucitelia, to znamena, ze aj ucitel by mal spolu so ziakmi prechadzat jednotlivymi aktivitami, stadiami a podelit sa so svojimi vytvormi. Bude pre nich inspiraciou.

Dalsim vyznamnym prvkom je zabezpecit tvorivu ale zaroven uvolnenu atmosferu. Nam sa osvedcilo pouzit hudobne pozadie, tlmenu ale dynamicku hudbu. U ziakov sme sa vacsinou stretli s pozitivnou odozvou. Mnoho ziakov priznalo, ze sa citili velmi prijemne a zabudli na to, ze su v skole.

Ucitelia niekedy potrebuju kratku aktivitu na vyplnenie casu, ale hladaju nieco zmysluplne. Minisaga je toho idealnym prikladom. Moze byt pouzita ako kratka tvoriva aktivita zamerana na pisanie pribehu. Pomoze ziakom naucit sa a precvicit kombinaciu zrucnosti pisania v jednej ucelenej, lahko pochopitelnej aktivite.

Svoje odporucania by sme radi ukoncili zaujimavym a vtipnym vyrokom:  ,,Pisanie minisagy je prinajhorsom vyzva a kto nema rad dobru vyzvu? Prinajlepsom, to moze byt inspirujuce. Tak ci onak, stoji to za pokus." (Sands, 2011)

 

ZOZNAM BIBLIOGRAFICKYCH ODKAZOV:

PAYNE, Tom. A thousand ideas in fifty words . [online]. 14.8.1999 [cit. 2018-05-30]. Dostupne na internete: <https://www.telegraph.co.uk/culture/4718163/A-thousand-ideas-in-fifty-words.html>

SANDS, Rich.  What's Your Mini-Saga? [online]. 6.12.1999. [cit. 2018-05-30]. Dostupne na internete: <http://richsandsseminars.com/2011/12/whats-your-mini-saga/>

SETTY, Rajesh. Mini Saga. [online]. 6.7.2011. [cit. 2018-05-30]. Dostupne na internete: <https://hubpages.com/business/minisaga>

Časopis: 
Pedagogické rozhľady