Výtvarná výchova s využitím prírodného a odpadového materiálu pre žiakov prvého stupňa základnej školy

Autor, Popis: 
Andrea Makišová, Metodicko-pedagogické centrum, detašované pracovisko Trenčín Dagmar Koštrnová, Metodicko-pedagogické centrum, detašované pracovisko Trenčín Vladimír Figel, Metodicko-pedagogické centrum, detašované pracovisko Trenčín
Anotácia: 
Článok sa zaoberá problematikou prirodzeného záujmu dieťaťa/žiaka o výtvarné vyjadrovanie svojich predstáv na vyučovaní výtvarnej výchovy v 2. ročníku základnej školy. Príspevok je orientovaný na konkrétnu činnosť žiakov s prioritným zámerom zatraktívniť vyučovanie výtvarnej výchovy a so sekundárnym prepojením prierezových tém, najmä environmentálnej výchovy. Zároveň je snahou poukázať na mnohé možnosti využitia rôznych prírodných a odpadových materiálov a ponúknuť námety na spestrenie hodín výtvarnej výchovy. Pri výtvarnej činnosti majú žiaci možnosť pracovať s rôznymi líniami či tvarmi. Prírodné a odpadové materiály im ponúkajú možnosť ohmatať si ich, pozorovať ich a premýšľať o nich. Texty príspevku sú doplnené obrázkami a konkrétnymi námetmi na výučbu.

Úvod

Novodobé chápanie výtvarnej výchovy môzeme nazvat procesom objavovania rôznych výrazových prostriedkov, výtvarných postupov, ako aj skrytých tvorivých schopností ziakov. Popri rozvoji výtvarného videnia, myslenia, predstavivosti, fantázie sa snazíme aj o osvojovanie si prírody, vecí okolo seba, a to prostredníctvom výtvarných aktivít ziakov. Ziaci sa stávajú mladými tvorcami konkrétnych diel, výtvarných prác.

Dôlezitou poziadavkou, ktorá sa kladie na výtvarno-výchovný proces, je rozvíjat tvorivé schopnosti ziakov, pricom vychádzame z ich prirodzeného a hravého vztahu ku skutocnosti. Tento vztah sa uplatnuje v spontánnej cinnosti, pri hrách a pri poznávaní okolitého sveta. Okolitý svet ziakom poskytuje mnozstvo prírodného a odpadového materiálu. Takýto materiál je lahko dostupný, dá sa dobre vyuzit, dá sa s ním dobre experimentovat. Ziakom je potrebné sústavne pripomínat, ze kúsky konárikov, plastové lyzicky ci flaše, škrupiny z orechov, kartónové kotúciky a mnohé iné materiály môzeme úspešne vyuzit aj vo výtvarnej výchove. Na tento zámer sme si vybrali práve vyucovací predmet výtvarná výchova a jeho prepojenie s environmentálnou výchovou. Environmentálna výchova sa nás snazí viest k pochopeniu vztahov medzi clovekom a zivotným prostredím, kde je priestor ideálne rozvíjat nielen motorickú, ci esteticko-výchovnú zlozku, ale najmä zodpovednost za prostredie, v ktorom zijeme. Primerane veku ziakov riešime konkrétne situácie zivotného prostredia, objasnujeme vztahy medzi prírodnými a odpadovými materiálmi. Ucíme ich, ako clovek sám vytvára prostredie, v ktorom zije, v com spocíva hodnota vecí, ktoré ich denne obklopujú doma a ktoré denne pouzívajú.

Výtvarná výchova nás obohacuje znalostami o chápaní sveta z rôznych uhlov pohladov. Takéto obohatené chápanie v nás vytvára individuálne postoje.

 

Výtvarná výchova v edukacnom procese primárneho vzdelávania

Výtvarná výchova na prvom stupni základnej školy je predmet, ktorý prostredníctvom autentických skúseností získaných výtvarnou cinnostou rozvíja osobnost ziaka v úplnosti jej cítenia, vnímania, intuície, fantázie i analytického myslenia. Týmto naplna svoje jedinecné poslanie v celom edukacnom procese.

Výtvarná výchova v sebe zahrna okrem tradicných a nových výtvarných disciplín aj prepojenie na dalšie druhy vizuálnych umení – dizajn v jeho rôznych polohách, a tiez video a film.

Edukacný proces pozostáva zo zlozky vyjadrovacej a interpretacnej, výchovnej a vzdelávacej. Tieto zlozky sa vo výtvarnej výchove prelínajú a nie je mozné ich chápat izolovane. Uplatnujú sa tak, ze jedna vyplýva z druhej. Výtvarné cinnosti predstavujú zároven poznávanie umenia a chápanie jeho zmyslu. Otvárajú tak ziakovi moznosti zaradit sa do kultúrnej tradície na úrovni súcasného myslenia, moznosti jeho aktívneho zaclenovania sa do kultúry.

Úspešné tvorivé vyucovanie však nespocíva len v tréningoch, nácviku techník a metód ucitelov, ale aj v zmene postojov, hodnôt a noriem. Dokonca na úspešnost tvorivého vyucovania vplýva aj riadenie školy, napríklad tvorivejší riaditelia škôl umoznujú vznik prokreatívnej klímy, teda rozbíjajú bariéry neprajúce tvorivosti. Tvorivé vyucovanie vyzaduje od ucitela uplatnovanie takých úloh, metód, foriem práce, metodických materiálov, ktoré ziakom umoznia volnejšie narábat s osvojenými poznatkami. Ucebné úlohy by mali ziakov nielen motivovat, ale mali by obsahovat také prvky, ktoré budú podnecovat ich tvorivé myslenie (Petrasová, Zahatanská 2014).

Spomínané autorky chápu tvorivé vyucovanie ako komplex interakcií tvorivých cinností ucitela, ziaka a okolia školy, realizovaných v edukacnom procese, ktorých cielom je kreativizácia obsahu uciva, s vyuzitím tvorivých didaktických prostriedkov a tvorivých metodicko-organizacných foriem a stratégií výucby. Tvorivým výstupom tohto komplexu je vytváranie nových, uzitocných riešení ucebných úloh, resp. tvorivých produktov pre ziaka alebo urcitú skupinu. Na rozvoj tvorivosti ziakov je potrebný nedirektívny, kooperujúci, ale súcasne nárocný štýl práce ucitela.

Takýto štýl práce je typický pre humanistického ucitela, ktorého Kosová (1996, s. 53) charakterizuje nasledovne:

  1. Toleruje: city, potreby, záujmy a individuálne odlišnosti ziakov, štýl ucenia, správania a konania ziaka, iné názory, nez sú jeho vlastné, diskusiu o problémoch, chyby a omyly.
  2. Podporuje: samostatné myslenie a konanie ziaka, vyhladávanie problémov a informácií, mnohorakost riešenia a netradicné riešenie problémov, pozitívny vztah ziaka k uceniu, pozitívne neformálne vztahy, spoluprácu, potrebu po sebazdokonalovaní.
  3. Vyzaduje: aktívnu, uvedomelú disciplínu a zodpovednost, vlastný názor, hodnotenie a sebahodnotenie ziaka, dôlezité, aby ziak pochopil podstatu svojej cinnosti a poznával seba, príciny svojich chýb a nedostatkov.
  4. Ocakáva a tvorí podmienky pre: úspech kazdého ziaka, zvedavost a kladené otázky, diskusiu a otvorenú komunikáciu, podnetné nápady a kritiku.
  5. Odmieta: vynútenú aktivitu, atmosféru strachu a napätia, spokojnost s priemernostou, zosmiešnovanie, nesamostatnost a názor, ze všetko má byt jednoznacné a pod.

Ciele vyucovacieho predmetu

Ciele výtvarnej výchovy na úrovni primárneho vzdelávania sú:

  • Kognitívne

Poznávat jazyk vizuálnych médií. Ucit ziaka poznat a pouzívat jazykové prostriedky, základné kompozicné princípy, vybrané techniky a procesy vizuálnych médií. Rozumiet im, a tak zvyšovat uvedomelost reflexie vizuálnej kultúry. Poznávat a vediet pomenovat pôsobenie umeleckých diel. Poznat vybrané typické diela vizuálnej kultúry, reprezentujúce zánre a niektoré štýlové obdobia.

  • Senzomotorické

Rozvíjat tvorivost. Umoznit ziakovi rozvíjat a kultivovat vnímanie, predstavivost a fantáziu, podporovat a podnecovat jeho nápaditost a tvorivú sebarealizáciu, prekonávanie konvencných schém a inovovanie naucených myšlienkových a zobrazovacích vzorcov. Prostredníctvom výtvarnej výchovy rozvíjat tvorivost v jej základných princípoch.

  • Socioafektívne

Vychovávat ziaka smerom k vytváraniu si primeraných kultúrnych postojov, názorov a hodnotových kritérií, cez zázitok aktívneho vyjadrovania a vnímania umeleckých diel ho uvádzat do poznávania hodnôt umenia a kultúry. Pristupovat k osobnosti ziaka v jej úplnosti – rozvíjat cítenie, vnímanie, intuíciu, fantáziu, analytické myslenie a poznávanie a tiez formovanie a aktívne pouzívanie zrucností.

 

Prepojenie výtvarnej výchovy s environmentálnou výchovou

Prierezová téma - Environmentálna výchova - sa prelína takmer všetkými vyucovacími predmetmi, ale najmä prírodovedou, vlastivedou, pracovným vyucovaním, výtvarnou výchovou a etickou výchovou. Zaoberá sa zivotným prostredím, prevenciou znecistovania zivotného prostredia a následne nápravou vzniknutých škôd. Jej cielom je zabezpecit environmentálne poznanie, formovat environmentálne vedomie a konanie, a to nielen u ziakov, ale aj u pedagogických zamestnancov.

Na prvom stupni základnej školy je potrebné sa v predmete výtvarná výchova zamerat na to, aby ziaci získali vedomosti, ale aj zrucnosti, ktorými môzu pomáhat zivotnému prostrediu jednoduchými cinnostami, ktoré sú pre nich primerané a vhodné. Takýto zámer práce je potrebné realizovat plnením konkrétnych úloh zacielených na základné súcasti rozvoja osobnosti ziakov: úroven vedomostí, rozvoj zrucností, utváranie postojov.

Podla Petláka (1997) sa zrucnostou rozumie nadobudnutá pohotovost správne, co najrýchlejšie a s co najmenšou námahou vykonávat urcitú cinnost na základe osvojených vedomostí a predchádzajúcich praktických cinností. Môze íst o manuálnu zrucnost, alebo o intelektuálnu zrucnost.

Schopnostami oznacujeme neuropsychické vlastnosti osobnosti, ktoré sú predpokladom na úspešné vykonávanie nejakej cinnosti. Podla cinností mozno schopnosti delit na: matematické, športové, umelecké (Petlák 1997).

Dôlezité je uvedomit si, aké schopnosti je potrebné u ziakov rozvíjat. Uvedený príspevok predstavuje snahu rozvíjat u ziakov schopnost tvorivo pristupovat ku skutocnosti. Procesy utvárania osobnosti ziakov sa opierajú o nasledovné základné princípy: ucenie o zivotnom prostredí, vychovávanie prostredníctvom zivotného prostredia, výchova pre zivotné prostredie.

Na hodinách výtvarnej výchovy je potrebné upozornit ziakov na niektoré významné dátumy z environmentálneho kalendára a diskutovat o ich dôlezitosti, potrebe a význame z celospolocenského hladiska. Motivovat ziakov k zapájaniu sa do výtvarných sútazí s environmentálnou tematikou, ale samozrejme aj do všetkých ostatných, ktoré sú v priebehu školského roka aktuálne.

 

Námety výtvarných techník s vyuzitím prírodného a odpadového materiálu

Záujem ziakov a elementárne postoje k výtvarnému umeniu casto prebúdzame v spojení s literatúrou prezeraním si rôznych obrázkových kníh, dalej so slovesným umením – riekankami, rozprávkami. Pozornost zameriavame aj na umenie v zivote – televíziu, film, kino, bábkové divadlo, hracky. S bohatými kultúrnymi tradíciami sa ziaci stretávajú v ludovom umení. Na krojoch, krasliciach, keramike si všímajú ozdobnost a úzasnú farebnost týchto predmetov.

Za dôlezitú cast výchovy k výtvarnému prejavu povazujeme motivacnú hru s konkrétnymi pouzívanými materiálmi. Pomáha hladat cestu k tvorivosti, upevnujú sa väzby medzi uz získanými a novými poznatkami. Hrou, ktorá je zaclenená v motivacnej fáze, sa dá zintenzívnit zázitok ziakov. Je vhodné ju zaradit do motivacnej fázy vzdy, ked sa ziaci zoznamujú s novým materiálom, novými technikami, alebo témami. Hry je mozné kombinovat s dalšími formami motivácie – pocúvaním rozprávok, piesní, úryvkov z CD, cítaním ukázok z kníh, ale aj prezeraním si rôznych obrázkov, ilustrácií. Obrázkový materiál, ktorý slúzi na motiváciu ziakov, je mozné pripevnit na magnetickú tabulu, alebo ziakom obrázky jednoducho ukazovat. Velmi vhodné je rozvešat ich na šnúru po triede, aby ich všetci ziaci dobre videli. Cítanie knizky s rozprávkovým príbehom je velmi dobrým zdrojom pre rozpútanie fantázie. Niekedy nemusia byt príbehy docítané do konca, a tak sú ziaci motivovaní k premýšlaniu nad tým, co by sa mohlo stat dalej a následne svoje myšlienky môzu znázornit na výkres.

Nielen uvedené námety, ale aj krátke metodické inšpirácie, ktoré sú uvedené na stránkach Metodicko-pedagogického centra, môzu byt inšpiratívne pre ucitelov výtvarnej výchovy, môzu byt zdrojom inšpirácie pre vychovávatelov, rodicov, ktorí sa spolu s detmi venujú výtvarným aktivitám.

 

Cielová skupina: 2. rocník

Tematický celok: Experimentovanie a práca s výtvarnými prostriedkami, základy konštruovania

Téma: Figúra klauna - zázitok z cirkusového predstavenia (priestorová kombinovaná technika)

Organizacná forma: 2 vyucovacie hodiny (2 x 45 minút), skupinová práca

Pomôcky: velký hárok papiera, vodové farby, štetce, farebné papiere, plastové vrchnáky z PET fliaš, korálky, medený drôtik, špagát, kúsky textílií, lepidlo, plastové sietky z ovocia, noznice, lepiaca páska, kúsky kartónov z krabíc, zošívacka, fixky.

Ciel: Vytvorit objekt zbieraním, ukladaním, vrstvením, lepením z rôznych prírodných materiálov podla vlastnej fantázie, oboznámit sa s novými výtvarnými technikami, podporovat vzájomnú spoluprácu ziakov prostredníctvom skupinovej práce.

Medzipredmetové vztahy: Etická výchova

Priebeh vyucovacej hodiny

Motivácia: Rozhovor o klaunoch. Kto to vlastne je ...? Cirkusová postava s cerveným nosom. Nosí širokánsky pestrofarebný odev, zvycajne so záplatami. Naplno zije svoje emócie, ukazuje ich, aby sa spájal so zvyškom sveta. Zabáva nás mimikou, gestami, posunkami, vydáva zaujímavé zvuky.

Básen o klaunovi

Rozprávka zacala: zacal cirkusový príbeh!

O jednom klaunovi, co chcel mat velký výbeh...

Rád sa túlal po okolí, postavil sa na hlavu

a vy ste sa všetci smiali, uzívali si zábavu.

Az ked smiech a všetko stíchlo, pozrel sa vám do ocí,

ze vraj mu uz v hrdle vyschlo – nech si jazyk vo vode omocí!

Avšak oci tohto šaša plné slz a zialu sú.

Hovorí vám – chyba vaša! No klauni si to odnesú!

So ziakmi sa zabávame, napodobnujeme klaunov – niekedy sú smutní, inokedy veselí. No nielen klauni sú smutní – veselí, ale aj farby okolo nás. Niektoré nás rozosmejú, to sú tie teplé. Iné sa naopak mracia, tie nazývame studené. Carný (2010, s. 16) uvádza ... „Niektoré farby sú príbuzné. Ked ich dáš vedla seba, vidíš, ze sa ku sebe hodia. Tvoria rodinu“.

Doplnujúcou motiváciou bola ilustrácia, ktorú sme ziakom ukázali. Ich úlohou bolo hladat v ilustrácii teplé a studené farby. Zhodli sme sa, ze klaunovi predsa len pristali viac teplé farby. Návrh pre ziakov, aby sme si spolocne urobili na tabulu nácrt klauna (kresbu návrhu), ktorého chceme zhotovit. Úlohou ziakov bolo chodit po jednom k tabuli a dokreslovat postavu farebnými kriedami.

Postup: Pospájali sme lavice, ktoré sme následne prikryli igelitom, ci novinami. Porozkladali sme materiál a urcili ziakov, ktorí pracovali na tvári alebo tele klauna. Ostatní ziaci spolu s pedagógom vytvárali doplnky. Všetci ziaci boli dôsledne oboznámení s vyuzívanými výtvarnými technikami. Zacínali sme s prácou na ploche – malovanie, kreslenie, strihanie, lepenie. Do predstáv ziakov sme nezasahovali. Velkú radost mali z úsmevu klauna na tvári a zo záplat na odeve.

Druhú vyucovaciu hodinu (o týzden) sme uz priestorové dielo dokoncovali, a to pomocou najrôznejších materiálov. Bolo potrebné klaunovi dokoncit zaujímavú tvárovú (vlasovú) cast. Strihali sme kúsky kartónov, ktoré sme oblepovali textíliami, omotávali medeným drôtikom, špagátmi, plastovými sietkami z ovocia, korálkami, priliepali plastové vrchnáciky. Niektoré casti sme museli pripevnit zošívackou. Výroba klauna sa zdala byt zo zaciatku nárocná, no ziaci to hravo zvládli pocas dvoch vyucovacích hodín. Na záver sme klauna pripevnili lepiacou páskou na kartónový kotúc – ako samostatný stojaci predmet. Ziaci ho pomenovali Smejo. Bol krásnou ozdobou triedy.

Hodnotenie: Pozitívne sme hodnotili aktivitu, tvorivost a sústredenost ziakov pocas práce. Výber farieb bol na ziakoch a museli sme skonštatovat, ze teplé farby ladili dokonale.

Obr. 1. Figúra klauna - kolektívna práca ziakov

Pramen: vlastný zdroj

 

Cielová skupina: 2. rocník

Tematický celok: Výtvarné umenie a zivotné prostredie

Téma: Lepenie plodov a lístia

Organizacná forma: jedna vyucovacia hodina (45 minút)

Pomôcky: kartóny, noznice, štetec, lepidlo, suché lesné plody, strukoviny, suché lístie.

Ciel: Vytvorit objekt (alternatíva asambláz alebo obraz) z prírodnín nájdených v okolitej prírode, pochopit význam lesov pre cloveka, význam zberu semien na prikrmovanie vtáctva v zime, podporovat skupinovú spoluprácu ziakov.

Priebeh vyucovacej hodiny

Motivácia: Didaktická hra „Plody jesene“

Ziaci triedili a pomenúvali jednotlivé plody z lesa a zo záhrad.

Hádanky: Panicka dlhá na plot sa šplhá. (fazula) Rastú na jabloni a predsa sa nejedia. (listy)

Básnicky:

Hrášok je gulatý,          

fazulka je hladká,                  

petrzlen je strapatý,              

mrkvicka je sladká.             

 

Uz sme v lese, sú tu stromy,

jeden tu, a tu zas druhý.

Vetrík kýva vetvami,

zem zapadla listami.

 

Postup: Ziaci mali na lavici pripravený potrebný materiál a ich úlohou bolo vystrihnút si lubovolný formát a ceruzkou predkreslit obrys, námet ku zvolenej kompozícii. Ziaci vzájomne diskutovali, co všetko sa dá z prírodného materiálu vytvorit. Zvýraznenú plochu natreli pomocou štetca tekutým lepidlom, naukladali na nu semienka, listy, nechali ju zaschnút. Do ich práce nebolo potrebné zasahovat.

Hodnotenie: Pozitívne sme hodnotili originalitu nápadov, citlivý prístup k práci. Pocas práce panovala velmi dobrá atmosféra, ziaci si pochvalovali techniku lepenia. Vôbec im neprekázalo, ze mali polepené všetko navôkol.

 

Obr. 2. Lepenie plodov a lístia - samostatné práce ziakov

Pramen: vlastný zdroj

 

Cielová skupina: 2. rocník

Tematický celok: Výtvarné umenie a zivotné prostredie

Téma: Malba na kamen – nezivú prírodninu

Organizacná forma: jedna vyucovacia hodina (45 minút)

Pomôcky: kamene (okruhliaky), temperové farby, štetce rôznych typov a hrúbky, ceruzka, mydlo, zarobená odmastovacia voda (saponát), kefka, handricka.

Ciel: Interpretovat prírodné tvary, rozvíjat prirodzenú tvorivost, predstavivost a fantáziu, podporovat samostatnú prácu ziakov.

Priebeh vyucovacej hodiny

Motivácia: Básen: „Cingi - lingi“

Máme pekný velký stromcek, na stromceku zlatý zvoncek.

Cingi - lingi bom, bom, bom, co bude pod stromcekom?

Nájdeme tam pekné hracky, autícka aj biele macky.

Pastelky a lízanky, pre Jankov a Zuzanky.

Spolu so ziakmi sme si posadali do kruhu a viedli krátky rozhovor o vianocných sviatkoch – vianocné trhy, nákup vianocných darcekov, pecenie, zdobenie vianocných stromcekov a pod. Mnohé nákupné centrá lákajú nakupovat drahé darceky, my so ziakmi sme sa rozhodli, ze si vianocný darcek pre clena rodiny, resp. svojich najblizších urobíme v škole z prírodného materiálu.

Zahrali sme si krátku hru „Co je to?“. Jej cielom bolo rozpoznat materiál, ktorým sa klope (tuká) – kamene, sklo, kov, drevo, plast... (materiál bol ukrytý za kartónový stojan) a slúzil na rozvoj sluchovej senzibility.

Postup: V triede sme si naukladali na samostatnú lavicu kamene. Poumývali sme ich kefkou od prachu a hliny, mydlom, saponátom a vodou a nechali uschnút. Ceruzou si ziaci urobili jemný nácrt. Na lavicu rozprestreli noviny, igelit a temperovými farbami malovali jednoduché vzory. Tenkým štetcom malovali obrysové linky, hrubší štetec pouzili na vyfarbenie väcších plôch. Niektoré kamene sme na záver pretreli bezfarebným lakom, ktorý chráni malbu pred ošúchaním.

Hodnotenie: Ziaci pomocou štetca „vykúzlili“ úzasné dekorácie. Obrázky malovali podla vlastnej fantázie. Pozitívne sme zhodnotili, ze mysleli na svojich najblizších – kazdý ziak mal jasnú predstavu o tom, koho obdaruje.

 

          

Obr. 3. – 4. Malba na kamen - samostatné práce ziakov

Pramen: vlastný zdroj

 

Cielová skupina: 2. rocník

Tematický celok: Experimentovanie a práca s výtvarnými prostriedkami

Téma: Malovaná rozprávka – Cervená ciapocka (priestorová kombinovaná technika)

Organizacná forma: jedna vyucovacia hodina (45 minút)

Pomôcky: vodové a temperové farby, štetce, farebný papier, lepidlo, noznice, tetrapakové obaly, lepiaca páska, mach, škrupiny z vlašských orechov, gaštanov, konáriky, korkové zátky, plastové tanieriky a poháriky, kúsky kartónov a kartónové kotúciky.

Ciel: Vediet správne, vyvázene umiestnit a vyuzit prvky prírodného a odpadového materiálu, vytvorit z nich prvok - zostavu estetického charakteru. Rozvíjat tvorivost, fantáziu ziakov, cit pre detaily a vzájomnú spoluprácu.

Priebeh vyucovacej hodiny

Motivácia: Básnicka „Cervená ciapocka“

Lesom kráca malická, uz ju caká babicka.

Koláciky, k tomu kvet, spieva si s nou celý svet!

Odrazu však spoza stromu, skocí vlcko silou hromu.

„Kamze, dievca, kamze, kam?

Na veceru pozývam!“

Dievcatko však hlúpe nie je, vie ze vlcko zviera zlé je.

Odzdraví sa slušne preto: „Za babickou idem s kvetom!“

Potom pridá do kroku, nech uz je pri potoku.

Horáren tam ticho stojí, horára sa vlcko bojí.

Rozprávka o Cervenej ciapocke bola všetkým ziakom dobre známa, a preto sme sa v dalšej casti hodiny venovali uz len jej pocúvaniu z CD.

Postup: Ziaci si spojili navzájom dve lavice (prikryté starými novinami), a tak mohli pracovat štyria v skupine. Priestorové výtvarné formy uz ziaci poznali, lebo casto nieco vytvárali z rozmanitého materiálu.

Kazdá skupina mala dostatocné mnozstvo materiálu – prírodného i odpadového, bolo na nich, akú cast rozprávkového deja si zvolia, vytvoria. Niektoré skupiny svoje prvky pripevnovali na podlozku, iné ich zoskupili a rozlozili na lavicu. Kazdá skupina vytvorila aspon jeden domcek (Cervenej ciapocky alebo babicky), ktorý vznikol zlepením tetrapakov. Potom ich zamalovali štetcom bohato nasýtenou farbou, vyrobili strechu z papiera a na nu pripevnili lepiacou páskou slnko – rozstrihaný plastový tanierik. Stromy vytvárali väcšinou z kartónových kotúcikov a farebného papiera. Okolie spestrili hríbikmi alebo zvieratkami (zafarbené korkové zátky, škrupiny).

Hodnotenie: Ziaci experimentovali s materiálom, tvorili typy ludských postáv – Cervená ciapocka, babicka, horár, niektorí nakreslili aj zvieraciu figúru – vlka s jeho typickými znakmi v rôznej polohe, pohybe. Téma bola pre nich zaujímavá, s výsledkami svojej práce boli všetci spokojní. Ziakov najviac potešilo, ze figúrky bolo mozné vyuzit na tvorivom cítaní.

 

Obr. 5. Malovaná rozprávka - skupinová práca ziakov

Pramen: vlastný zdroj

 

Cielová skupina: 2. rocník

Tematický celok: Výtvarné a technické osvojenie skutocnosti

Téma: Strom štastia (kombinovaná technika – koláz doplnená kresbou a malbou))

Organizacná forma: jedna vyucovacia hodina (45 minút)

Pomôcky: výkres, vodové farby (tempery), štetce, fixky, pastelky, lepidlo, noznice, farebný papier, noviny, casopisy.

Ciel: Rozvíjat zmyslové vnímania ziakov – tvar, farba, priestor, vytvorit pozitívny postoj k ochrane lesov, ocenit originalitu iných.

Priebeh vyucovacej hodiny

Motivácia: Apríl – mesiac lesov – krátky motivacný rozhovor o význame lesov pre cloveka – lesy sú najväcšími producentami kyslíka. Ohrozuje ich však neustále sa rozširujúca škála cinitelov – zivocíchy, námraza, lavíny, ladovce, samotní ludia...

Následne sme pokracovali didaktickou hrou: „Zloz strom“.

Dvojice ziakov dostali na lavicu tenší kartón, špagát, krepový papier. Jedna dvojica dostala listy stromov, druhá ihlicie stromov, ... atd. Všetky dvojice ziakov mali za krátky, maximálne 2-minútový casový úsek zlozit z uvedených pomôcok strom. Vyhrala skupina, ktorá zlozila správne strom ako prvá.

Postup: Kazdý ziak pracoval samostatne a bol oboznámený s výtvarnou technikou – koláz v kombinácii s malbou, kresbou. Najskôr vystrihovali, vytrhávali farebné kúsky papierov z novín, casopisov, ... a následne ich nalepili na podklad, výkres. Výsledné dielo dotvárali farbami. Mohli pouzit aj techniku zapúštania farieb. Niektorí ziaci najskôr malovali na výkres, nechali ho zaschnút a potom pokracovali nalepovaním.

 

Obr. 6. Strom štastia - samostatné práce ziakov

Pramen: vlastný zdroj

 

Hodnotenie: Pozitívne sme hodnotili tvorivé námety, pestré sfarbenia stromov, ktoré vystihovali náladu ziakov. Ziaci pracovali samostatne, podla vlastnej predstavy.

 

Cielová skupina: 2. rocník

Tematický celok: Výtvarné a technické osvojenie skutocnosti

Téma: Ilustrácia rozprávky – Janko Hraško (kombinovaná technika – koláz doplnená kresbou a malbou)

Organizacná forma: dve vyucovacie hodiny (2 x 45 minút)

Pomôcky: výkres, vodové farby (tempery), štetce, fixky, pastelky, voskové farby, lepidlo, noznice, farebný papier, noviny, casopisy, baliaci papier.

Ciel: Rozvíjat zmyslového vnímanie, priblízit ziakom ludové zvyky a tradície, úzku spojitost s prírodou a potrebou jej ochrany, podporovat spoluprácu a viest ich k priatelstvu, láske a tolerancii.

Priebeh vyucovacej hodiny

Motivácia: Krátke rozprávanie s ilustráciami obrázkov o Jankovi Hraškovi.

Vela ziakov rozprávku pozná uz z materskej školy ci z hodín cítania, preto bolo vhodné vypocut si ju z CD.

Postup: Kazdý ziak pracoval samostatne. Pripomenuli sme si uz známu výtvarnú techniku – koláz doplnenú kresbou a malbou. Ziaci si pripravili na výkres jednoduchý nácrt, pripravili si kúsky farebného, novinového papiera (trhanie, strihania), prácu dotvárali malovaním, kreslením. Na druhej vyucovacej hodine ziaci práce dokoncovali.

Hodnotenie: Ziaci pracovali so záujmom, tešili sa z vlastných prác. Môzeme skonštatovat, ze vzdy, ked išlo o rozprávku, pracovali radi. Dôlezité bolo povzbudzovat a usmernovat ich pri cinnosti. Aj ked rozprávku dokonale poznali, velmi intenzívne prezívali celý dej. Boli ním ocarení, o com svedcili ich práce. Bolo potešením ich pozorovat.

 

Obr. 7. Ilustrácia rozprávky Janko Hraško - samostatné práce ziakov

Pramen: vlastný zdroj

 

Cielová skupina: 2. rocník

Tematický celok: Výtvarné a technické osvojovanie skutocnosti

Téma: Figúrky zvierat (malba, kresba, lepenie, ohýbanie kartónu, modelovanie)

Organizacná forma: jedna vyucovacia hodina (45 minút)

Pomôcky: korkové zátky, krepový, farebný a kartónový papier, lep, noznice, fixky, vodové farby, štetec, konáriky s lístím, kartónové kotúciky, medený drôtik, korálky, vlna, seno, plastelína.

Ciel: Zhotovit výtvory – lubovolné zvieratká z odpadového a prírodného materiálu rôznymi technikami – strihanie, modelovanie, lepenie, oblepovanie, ohýbanie (tvarovanie) a malovanie materiálu, uplatnovat tak výtvarnú a technickú tvorivost, rozlíšit na základe pozorovania domáce, lesné, exotické zvieratá, vtáky, vyjadrit svoje pozitívne prezívanie formou výtvarného prejavu

 

Priebeh vyucovacej hodiny

Motivácia: Básen: „Ako rozprávajú zvieratká“

Kozy stále iba recnia, mecia, mecia a zas mecia.

Pokrikujú: „Mé, mé, mé, my sa rady smejeme!“

Preco sliepka krik vydáva?

Práve zniesla vajce – sláva!

Jedno psíca, druhé psíca, ich mama ich poúca. 

Zaštekajte-hav-hav-hav,

pekne hlasno na pozdrav.

Macka mnauká na chlapceka:

Mnau, mnau, daj mi misku mlieka.

Príde sa k nám posadit:

Mnau, mnau, ja chcem pohladit.

To je krava, lebo bucí,

teliatko sa od nej ucí.

Vie povedat – bú-bú-bú,

Oslia mama nezne híka, na synceka, na oslíka.

I-á, i-á, synácku, ty máš slzu na viecku?

 

Motivácia: Básen:

„Cím sú uzitocné zvieratká“

Zakráda sa tíško v byte

v pivnici a v podkroví,

strázi náš dom ostrazite,

kazdú myšku uloví.

Pre sliepku a pre kohúta

sypem zrno - put, put, put,

Sliepocka mi znesie vajce,

uz mám nanho velkú chut.

Vcely bzucia v celom sade,

opelujú kazdý kvet.

Robotnice chcú byt všade,

úle budú samý med.

Na lúke sa spolu pasú

biele ovce s jahniatkami.

Ovecky nám dajú vlnu,

na teplý šál s palickami.

V úvode hodiny sa osvedcilo vyuzit hru „Zvieracia ulicka“. Ziaci boli rozdelení do dvoch skupín tak, aby v kazdej bol rovnaký pocet ziakov. Skupiny sa postavili do dvoch radov oproti sebe, aby utvorili ulicku, ktorou ziaci striedavo z oboch skupín prechádzali. Podmienkou bolo, ze ziak prechádzajúci ulickou musel predviest jedno zvieratko – chôdzou, skákaním, lezením po štyroch, zvukmi..., za co získaval bod. Vyhrávala skupina, ktorej clenovia získali viac bodov.

Postup: Ziaci si pospájali lavice a vytvorili štyri skupiny. Prvá skupina mala k dispozícii plastelínu, prírodný a odpadový materiál (modelovanie). Druhá skupina pracovala s korkovými zátkami, vodovými farbami, štetcom, lepidlom, farebným papierom, fixkami, noznicami, prírodným a odpadovým materiálom (malovanie, kreslenie, lepenie, strihanie). Tretia skupina mala k dispozícii tenký kartón, noznice, lepidlo, prírodný a odpadový materiál (ohýbanie, strihanie, lepenie, tvarovanie). Štvrtá skupina pracovala s kartónovými kotúcikmi, vodovými farbami, štetcom, fixkami, lepidlom, farebným a krepovým papierom a tiez s prírodným a odpadovým materiálom (malovanie, lepenie, strihanie, kreslenie).

Hodnotenie: Ziaci boli velmi zrucní, navzájom si pomáhali. Chlapci väcšinou pracovali na väcších plochách. Trpezlivejšie dievcatá sa venovali malým prvkom – detailom (krídla, tykadlá), dotvárali zvieracie figúrky.

 

 

Obr. 8. – 9. Figúrky zvierat - skupinové práce ziakov

Pramen: vlastný zdroj

 

Cielová skupina: 2. rocník

Tematický celok: Experimentovanie a práca s výtvarnými prostriedkami

Téma: Následky poziarov v prírode (kombinovaná technika – malba, zapúštanie farieb, práca s tušom a drievkom)

Organizacná forma: jedna vyucovacia hodina (45 minút)

Pomôcky: výkres, temperové farby, štetec, tuš, drievko.

Ciel: Zdokonalit sa v malbe na ploche zapúštaním farieb, v práci s tušom a drievkom, rozvíjat predstavivost a fantáziu, tvorivost, vediet iniciatívne pomôct

Priebeh vyucovacej hodiny

Motivácia: Básnicka „Ohen“

Ohen je vládca, všetko v nom horí.

Je však aj zradca, nie sú to fóry.

Plamienok ohna velké veci robí,

zostávajú po nom samé cierne hroby.

Je ako nicitel, co dobre nám slúzi.

Je ako spojenec, co po spálení túzi.

A nik ho nezastaví, je to predsa ohen.

Málokto sa postaví, s ním do velkých vojen.

Ziakom je potrebné vysvetlit pojmy štyroch zivlov – ohen, voda, zem, vzduch. Následne realizovat krátky motivacný rozhovor (doplnený obrázkovým materiálom) o význame lesov, dôlezitosti separovania odpadov z hladiska ochrany zivotného prostredia. Oteplovanie v prírode casto znamená vznik poziarov (suchá tráva, kroviny, odpadky...). Je preto potrebné rešpektovat zákaz zakladania ohna mimo urcených a vyznacených miest v prírode.

Postup: Ziaci si pripravili potrebné pomôcky. Malovanie podkladu, plochy sme si dobre premysleli, naplánovali. Malbu temperovými farbami ziaci volili v teplých odtienoch (ohen, poziar), aby na nich vynikla kresba tušom. Následne do prác zakomponovali kresbu drievkom. Tento typ kresby sa osvedcil pre všetky vekové kategórie, teda i mladších ziakov. Pretoze drievko nemá zásobník farby, zanechávalo líniu spociatku výraznú, no postupne slabla. Výhodou bolo, ze hrot drievka sme si mohli lubovolne upravovat a postupne zrezávat.

 

Obr. 10. Následky poziarov v prírode (Poziar na skládke odpadov, Zhorený strom) - samostatné práce ziakov

Pramen: vlastný zdroj

 

Hodnotenie: Ziaci zvolenú tému nádherne vystihli. Technika zapúštania farieb bola pre nich zábavná, pretoze nemuseli cakat, kým jedna farba zaschne. Pocas práce rozprávali o svojich predstavách. Pozitívne sme hodnotili ich tvorivé výtvarné riešenie.

 

Cielová skupina: 2. rocník

Tematický celok: Výtvarné a technické osvojovanie skutocnosti

Téma: Úzitkový predmet – váza (kombinovaná technika)

Organizacná forma: jedna vyucovacia hodina (45 minút)

Pomôcky: plastové flaše s vrchnácikmi, temperové farby, štetec, lepidlo, noznice, kúsky pevného kartónu.

Ciel: Vytvorit úzitkový predmet pomocou strihania, lepenia, malovania, rozvíjat predstavivost, fantáziu, tvorivost, spolupracovat so spoluziakmi na riešení konkrétneho problému s odpadom v triede, škole, okolí školy ci domova.

Priebeh vyucovacej hodiny

Motivácia: Básen „O flaši“

Paradajka so smiechom

takto slivku plaší –

Cušat budeš cez zimu v kompótovej flaši.

Slivka múdro odpovie -

Smiat sa nemáš preco.

Ty zas budeš vo flaši cušat ako leco.

Nasledovalo pocúvanie rozprávkového príbehu „Duch vo flaši“ z CD, ktorú na motívy bratov Grimmovcov napísal Ivan Stanislav. Pocas pocúvania si nastrihali materiál. Kazdý ziak si premyslel, aký tvar bude mat jeho váza, ako ju dotvorí do finálnej podoby.

Postup: Vopred sme si pripravili PET flaše rôznych farieb a velkostí (najcennejšie pre ziakov sú círe, bezfarebné flaše, lebo sa dajú lubovolne zafarbit). Ich velkou výhodou bolo lahké spracovanie, pruznost, lahká tvarovatelnost, a tiez odolnost voci korózii. Nastrihané casti plastových fliaš niektorí ziaci malovali vodovými farbami – vlnky, ciary, ornamenty, iní zasa zatreli celú plochu. Niektoré dievcatá ustrihli flašu tesne nad vrchnácikom, ktorý na nej ponechali. Vrchnácik prilepili o kartón a zvyšnú cast flaše malovali, prípadne vyuzili techniku lepenia.

Hodnotenie: Posudzovali sme najmä nápaditost, tvorivost.

 

Obr. 11. Úzitkový predmet – váza - samostatné práce ziakov

Pramen: vlastný zdroj

 

Cielová skupina: 2. rocník

Tematický celok: Výtvarné osvojovanie prírody

Téma: Starostlivost o zvieratá (kombinovaná technika – koláz, doplnená kresbou a malbou)

Organizacná forma: jedna vyucovacia hodina (45 minút)

Pomôcky: vodové a temperové farby, štetec, noznice, lepidlo, farebný a kancelársky papier, sušená tráva, semienka, slama, konáriky, voskové farby.

Ciel: Vytvárat estetický vztah k prírode – zvieratám, rastlinám..., vidiet prírodu ako svet rozmanitých tvarov a farieb, poznat dôlezitost ich ochrany i starostlivosti o flóru a faunu.

Priebeh vyucovacej hodiny

Motivácia: „Hádanky zo zivocíšnej ríše“

Kto sa plazí popri skale, naplaší tam myšky malé, nazenie strach kobylke, co si sedí na bylke? (had)

Pyšný král chodí v lese, na hlave si strom nesie. (jelen)

Kto si lieta, modré dialky strihá, pred ocami sa ti rýchlo mihá? Hostom býva casto u slniecka. Ktoze je to? (lastovicka)

Havká, havká, hryzie kosti, aj na mna sa obcas zlostí. (pes)

Ked som ešte velmi malý, nechajú ma skákat, hrat. Len co trošku po vyrastiem, uz ma zacnú zapriahat. (kôn)

Hoc má dlhú bradu, nevie ti dat radu. (koza)

Som krajcírom dobrej módy, noznice mi trcia z vody. Ja nešijem z ovcej vlny, ale strihám vodné vlny. (rak)

Dalej sme si pripomenuli: Svetový den vtáctva – 1. apríl a Svetový den zvierat – 3. október

(Obrázky viacerých domácich i volne zijúcich zvierat mali ziaci na magnetickej tabuli).

Postup: Zopakovali sme si techniku koláze. Kazdý ziak si mal premysliet, ktoré zvieratko výtvarne zobrazí, ci bude najskôr lepit, resp. kreslit, malovat. Ak sa ziaci rozhodli pre pomoc pri krmení zvierat, pouzili prírodný materiál – semienka, sušenú trávu. Tí, ktorí sa rozhodli pomôct pri stavbe príbytku, pouzili prírodný materiál – slamu, konáriky. Niektorí ziaci vyuzili aj techniku zapúštania do mokrej plochy. Pri práci ich bolo vhodné obcas usmernovat. Ziaci, ktorí boli rýchlejší, mohli spoluziakom pomôct – napr. pri trhaní, strihaní papiera.

Hodnotenie: Ziakov sme pochválili za ich prácu. Výkresy sme rozmiestnili na podlahu v zadnej casti triedy. Navzájom sme sa hodnotili, chválili, ci pripomienkovali.

 

Obr. 12. Starostlivost o zvieratá - samostatné práce ziakov

Pramen: vlastný zdroj

 

Cielová skupina: 2. rocník

Tematický celok: Výtvarné a technické osvojovanie skutocnosti

Téma: Úzitkový (dekoracný) predmet – nevädnúci kvet (kombinovaná technika)

Organizacná forma: jedna vyucovacia hodina (45 minút)

Pomôcky: plastové poháriky, temperové farby, štetec, noznice, špajdla, lepiaca páska.

Ciel: Efektívne vyuzit plastovú hmotu - pohárik - na úzitkový (dekoracný) predmet pomocou strihania, malovania, prilepovania. Rozvíjanie ekologického cítenia, fantázie, tvorivosti, samostatnej práce ziakov.

Priebeh vyucovacej hodiny

Motivácia: Rozhovor o detskom riade - plastovom poháriku a jeho praktickom pouzití.

Pripomenuli sme si so ziakmi:

  • aké predmety vyrobené z plastov pouzívame v beznom zivote, v domácnosti,
  • co sa stane s pohárikom z plastu, ak donho nalejeme horúcu vodu,
  • preco je potrebné triedit domový odpad,
  • kde sa odváza odpad z našej obce.

Postup: Plastové poháriky si ziaci nastrihali zhora smerom ku dnu na tenšie pásiky. Vznikol tak tvar kvetu, ktorého lístky ziaci vyfarbili temperovými farbami podla vlastnej fantázie. Po zaschnutí farby kvet pripevnili o špajdlu prilepením zo zadnej strany lepiacou páskou. Väcšinou mali ziaci biele poháriky, ale niektorí si priniesli i farebné, ktoré len rozstrihali a nemuseli ich natierat farbou.

Hodnotenie: Ziaci pracovali samostatne, šikovnejší stihli aj viac kvetov (2 – 4). O prácu prejavili velký záujem.

 

Obr. 13. Úzitkový predmet – nevädnúci kvet - samostatné práce ziakov

Pramen: vlastný zdroj

 

Záver

Základnou pedagogickou poziadavkou, ktorá sa kladie na výtvarno-výchovný proces, je prebúdzat tvorivé schopnosti ziakov, pricom sa vychádza z ich prirodzeného, hravého a fantazijného vztahu ku skutocnosti. Tento vztah sa uplatnuje v detskej spontánnej cinnosti, pri hrách a pri poznávaní okolitého sveta. Dôlezité je, aby ziakov výtvarná práca zaujala, aby estetické vnímanie a tvorivá aktivita v nich vyvolávali pocity radosti a uspokojenia.

V novom chápaní výtvarnej výchovy sa rešpektuje výber námetov z hladiska primeranosti veku a ich riešenia novými metodickými postupmi. Pokúsili sme sa podat teoretický i praktický rámec pohladu na výtvarnú výchovu, vhodné výtvarné techniky, výtvarný prejav a jeho špecifiká, a to v prepojení s prierezovou témou environmentálna výchova. Pri práci so ziakmi sa nám podarilo vyvolat velký záujem a nadšenie o prírodný a odpadový materiál, s ktorým mohli pracovat. Inšpirovali sme sa súcasným umením, jeho technikami a postupmi. Vyuzívali sme vhodnú motiváciu – hry, básne, hádanky, rozprávky a iné, ktoré majú s výtvarnou tvorbou spolocného spojenca, ktorým je fantázia.

Uvedené aktivity môzu slúzit ako inšpirácia nielen pre ucitelov výtvarnej výchovy, ale aj pre kolegov, ktorých predmetná problematika zaujíma. Výtvarné cinnosti, pri ktorých sa uplatnujú a rozvíjajú tvorivé schopnosti, podnecujú a uspokojujú potreby ziakov vyjadrit vlastný postoj k ludom a veciam. Vo výtvarných technikách sa prejavuje detská osobnost, jej cítenie a chápanie zivotnej skutocnosti. Prostredníctvom týchto cinností, poznávaním a osvojovaním tvorivých postupov získavajú ziaci nielen výtvarné skúsenosti, ale ucia sa hodnotit aj umeleckú a mimoumeleckú realitu.

 

Zoznam bibliografických zdrojov:

CARNÝ, L., 2010. Výtvarná výchova pre 2. rocník základných škôl. Prievidza: Zdruzenie EDUCO. ISBN 978-80-89431-12-0.

KOSOVÁ, B., 1996. Humanizacné premeny výchovy a vzdelávania na 1. stupni ZŠ. Banská Bystrica: MC. ISBN 80-83464-28-8.

PETLÁK, E., 1997. Všeobecná didaktika. Bratislava: IRIS. ISBN 80-88778-49-2.

PETRASOVÁ, A. a M. ZAHATNANSKÁ, 2014. Ucebný zdroj ako prostriedok rozvíjania kritického a tvorivého myslenia. Bratislava: MPC. ISBN 978-80-565-0198-6.

VONDROVÁ, P., 2001. Výtvarné techniky pro deti. Praha: Portál. ISBN 80-7178-583-0.

Internetové zdroje

http://www.statpedu.sk/files/documents/svp/prierezove_temy/environmental...

http://www.statpedu.sk/files/documents/svp/1stzs/isced1/vzdelavacie_obla...

Časopis: 
Pedagogické rozhľady