Úprava testovacích nástrojov a podmienok testovania žiakov so zdravotným znevýhodnením

Autor, Popis: 
Mária Ježíková, Národný ústav certifikovaných merní vzdelávania (NÚCEM), Bratislava
Anotácia: 
V článku svoju pozornosť upriamujeme na opis možných úprav podmienok a priebehu testovania žiakov so zdravotným znevýhodnením. Okrem charakteristiky možných úprav podmienok a priebehu testovania žiakov so zdravotným znevýhodnením v článku uvádzame aj príklady modifikácie testových položiek zo slovenského jazyka a literatúry a z matematiky pre žiakov so zdravotným znevýhodnením.

Úvod

Hodnotenie úrovne vedomostí a zrucností ziakov so zdravotným znevýhodnením (ZZ) sa v súcasnosti v školskej praxi okrem pouzitia tradicných hodnotiacich metód, postupov a spôsobov ústneho alebo písomného skúšania realizuje aj formou celoslovenských testovaní (T5 – testovanie ziakov 5. rocníka ZŠ, T9 – testovanie ziakov 9. rocníka ZŠ a ziakov 4. rocníka gymnázií s osemrocným vzdelávacím programom a MS – testovanie ziakov/maturantov). Tieto testovania po odbornej aj organizacnej stránke zabezpecuje Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM).

 

Úprava podmienok a priebehu testovania ziakov so zdravotným znevýhodnením

V rámci prípravy celoslovenských testovaní NÚCEM venuje velký priestor aj problematike testovania ziakov so ZZ. Dôlezitost primeranej úpravy testovacích nástrojov a podmienok testovania ziakov so ZZ vyplýva aj z rastu podielu týchto ziakov vo všetkých celoslovenských testovaniach (Obr. 1).

Testovanie ziakov percentuálny podiel ziakov so ZZ

Obr. 1 Percentuálny podiel testovaných ziakov so ZZ

Tým, ze sa kazdým rokom pocet ziakov so ZZ zvyšuje, narastá aj celkový pocet úprav testovacích nástrojov. Na základe informácií uvedených v databázach prihlásených ziakov na  celoslovenské testovania sme v roku 2019 vykonali 65 druhov úprav testov z vyucovacích jazykov pre 4 262 ziakov, 42 druhov úprav z cudzích jazykov pre 231 ziakov, 30 druhov úprav z matematiky pre 3 565 ziakov, 12 druhov úprav testov do elektronickej formy (na CD) pre 22 ziakov a 18 druhov úprav testov do Braillovho písma pre 11 ziakov.

Nasledujúce informácie sú urcené pre ziakov so ZZ, ich rodicov, ucitelov, ktorí vzdelávajú ziakov so ZZ a vedeniu škôl, v ktorých sú títo ziaci vzdelávaní. Informácie budú prospešné aj pre zamestnancov centier pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (CPPPaP) a centier špeciálno-pedagogického poradenstva a prevencie (CŠPPaP), ktoré navrhujú podmienky testovania ziakov so ZZ.

Kto môze mat upravené testovacie nástroje a podmienky testovania?

Ziaci so ZZ, na ktorých sa vztahujú úpravy podmienok a priebehu testovania, sú ziaci:

  1. so sluchovým postihnutím (SP),
  2. so zrakovým postihnutím (ZP),
  3. s telesným postihnutím (TP),
  4. chorí a zdravotne oslabení (CH a ZO),
  5. s vývinovými poruchami ucenia (VPU),
  6. s poruchami aktivity a pozornosti (PA a P),
  7. s poruchami správania (PS),
  8. s narušenou komunikacnou schopnostou (NKS),  
  9. s autizmom alebo dalšími pervazívnymi vývinovými poruchami (AUT).

Upravené testovacie nástroje a podmienky testovania môze mat ziak so ZZ, ktorý je vzdelávaný v:

  1. špeciálnej škole,
  2. špeciálnej triede v základnej/strednej škole,
  3. základnej/strednej škole spolu s ostatnými ziakmi školy formou školskej integrácie (zaclenenia).

Spresnenie podmienok úcasti ziakov so ZZ na testovaní – základné školy:

  • Ziaci, ktorí sa vzdelávajú formou školskej integrácie (zaclenenia) sa do testovania zapájajú bez ohladu na to, ci si prihlášku podávajú na študijný alebo ucebný odbor strednej školy.
  • Ziaci, ktorí sa vzdelávajú formou školskej integrácie (zaclenenia) podla individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu s modifikáciou obsahu z testovaného predmetu, vzhladom na závaznost postihnutia a vývinovej poruchy (ziaci so zrakovým postihnutím, so sluchovým postihnutím, telesným postihnutím a s dyskalkúliou), sa do testovania zapájajú dobrovolne len na základe záverov dlhorocného diagnostikovania poradenským zariadením uvedeného zdravotného znevýhodnenia. Z uvedenej skupiny testovaných ziakov sa testovania zúcastnujú tí ziaci, ktorí si prihlášku podávajú na študijný odbor.
  • Ziaci, ktorí sú dlhodobo alebo casto umiestnovaní z váznych zdravotných dôvodov (onkologické, psychiatrické, poúrazové, pooperacné stavy) v ZŠ pri zdravotníckych zariadeniach, sa do testovania nezapájajú, a to ani v prípade, ak si podajú prihlášku na študijný odbor.
  • Ziaci, ktorí sú krátkodobo umiestnení v ZŠ pri zdravotníckych zariadeniach, sa do testovania zapájajú a testovania sa zúcastnia v kmenovej škole, ak im to ich zdravotný stav dovolí.
  • Ziaci, ktorí sú umiestnení z váznych dôvodov v špeciálnych výchovných zariadeniach (reedukacných centrách, diagnostických centrách, liecebno-výchovných sanatóriách), sa do testovania zapájajú dobrovolne. Ak im to ich zdravotný stav dovolí, na testovaní sa zúcastnujú v náhradnom termíne.
  • Ziaci s VPU (s dyskalkúliou) píšu test z vyucovacích jazykov povinne. Test z matematiky píšu dobrovolne (povinne ho píšu len tí, ktorí si podali prihlášku na študijný odbor obsahujúci profilový predmet matematika).
  • Test zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry pre ziakov so sluchovým postihnutím z vyucovacím jazykom madarským štandardne neobsahuje úlohy na pocúvanie s porozumením. V prípade ze ziak napriek sluchovému postihnutiu chce konat aj cast pocúvanie s porozumením, je potrebné uviest túto poziadavku pri prihlasovaní ziaka do Informacného systému.

Rovnako aj ziaci so ZZ, ktorí sú vzdelávaní na stredných školách môzu mat podla § 4 ods. 3 a § 14 vyhlášky c. 318/2008 Z. z. o ukoncovaní štúdia na stredných školách v znení neskorších predpisov upravené podmienky na vykonanie maturitnej skúšky.

Spresnenie podmienok úcasti ziakov so ZZ na maturitnej skúške

  • Ziak s vývinovými poruchami ucenia a ziak so sluchovým postihnutím môze v súlade s § 5 odsek 3 vyhlášky c. 318/2008 Z. z. o ukoncovaní štúdia na stredných školách v znení neskorších predpisov vykonat maturitnú skúšku len z ústnej formy internej casti maturitnej skúšky z predmetov anglický jazyk, francúzsky jazyk, nemecký jazyk, ruský jazyk, španielsky jazyk a taliansky jazyk.
  • Ziak so sluchovým postihnutím si môze v príslušnom školskom roku do 30. septembra 2019 namiesto predmetu cudzí jazyk zvolit jeden z predmetov matematika alebo obcianska náuka.
  • Test z cudzieho jazyka pre ziakov so sluchovým postihnutím a test zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry pre ziakov so sluchovým postihnutím s vyucovacím jazykom madarským štandardne neobsahuje úlohy na pocúvanie s porozumením. V prípade ze ziak napriek sluchovému postihnutiu chce konat v externej casti MS z cudzieho jazyka aj cast pocúvanie s porozumením, je potrebné uviest túto poziadavku pri prihlasovaní ziaka do Informacného systému.
  • Ziaci so ZZ, ktorí sú zaradení do tretej skupiny, ktorým sa v priebehu vzdelávania zmenil zdravotný stav tak, ze nie sú schopní absolvovat písomnú formu internej casti maturitnej skúšky podla písmena A, vykonajú iba externú cast a ústnu formu internej casti maturitnej skúšky podla písmena A.

Ziaci so ZZ môzu mat pocas realizácie celoslovenských testovaní (T5, T9, MS) upravené podmienky. Ziaci so ZZ by mali mat v priebehu testovania také úpravy, aké mali v priebehu vzdelávania. Pri zaradovaní ziakov so ZZ do skupiny obmedzenia v rámci testovania a výbere úprav testovacích nástrojov je potrebné, aby osoby poverené zaradovaním ziaka do skupiny vychádzali nielen zo záverov a odporúcaní (lekárskych, psychologických, špeciálnopedagogických) správ, ale je tiez nutné vychádzat aj z odporúcaní pedagógov, ktorí ziaka so ZZ vzdelávajú. Hlavným kritériom pre zaradenie ziaka so ZZ do skupiny obmedzenia sú funkcné dôsledky, tzn. konkrétne následky postihnutia, ochorenia alebo narušenia. Ziaci by sa do skupín mali zaradovat podla miery obmedzenia pri práci s testom, nie podla stupna postihnutia z lekárskeho hladiska. Pri rovnakom postihnutí nemusia byt funkcné dôsledky zdravotného znevýhodnenia rovnaké. Pri prihlasovaní ziaka so ZZ na testovanie uvedte len také a tie úpravy, ktoré ziak so ZZ skutocne potrebuje.

Úprava podmienok a priebehu testovania pre ziakov so ZZ sa vztahuje na:

  1. predlzenie casového limitu pri riešení úloh testu,
  2. modifikáciu testovacích nástrojov po formálnej a obsahovej stránke,
  3. moznost pouzívat kompenzacné pomôcky podla individuálnych potrieb,
  4. úpravy hodnotenia písomných odpovedí na úlohy s krátkou odpovedou,
  5. prítomnosti asistenta, tlmocníka posunkovej reci alebo zdravotníckeho personálu. 

1. Predlzenie casového limitu pri riešení úloh testu

Ziaci so ZZ majú pocas realizácie testovania predlzený cas z rôznych dôvodov: odlišný spôsob prijímania, spracovávania a odovzdávania informácií, iný spôsob zapisovania odpovedí, práca s iným formátom testov (zväcšené písmo, test v Braillovom písme), väcšia fyzická a psychická zátaz, spomalenie rýchlosti pracovného tempa, pouzívanie kompenzacných pomôcok a pod. Vyuzitie dlzky predlzenia casu však závisí od zrucnosti konkrétneho ziaka so ZZ. Predlzený cas môzu z psychohygienického hladiska vyuzit aj na krátku relaxáciu a následné pokracovanie v riešení úloh testu. V prípade potreby sa ziak so ZZ môze napríklad obcerstvit, napit, postavit sa a prejst sa po triede alebo si môze oddýchnut na mieste (v lavici) ci v relaxacnom kútiku.

2. Modifikácia testovacích nástrojov po formálnej a obsahovej stránke

Formálne úpravy sa týkajú zväcšenia velkosti písma, úpravy riadkovania, prepisu textu do Braillovho písma, do elektronickej formy, zvýraznenia klúcových slov v zadaní úloh, doplnenie úloh o ilustrácie, ktoré ulahcujú pochopenie obsahu a podporujú predstavivost, clenenia testového hárka tak, aby bola ulahcená orientáciu.

Okrem formálnych úprav majú ziaci so sluchovým, so zrakovým, s telesným postihnutím, s narušenou komunikacnou schopnostou, autizmom a s vývinovými poruchami ucenia úlohy z dôvodu zdravotného znevýhodnenia modifikované aj po obsahovej stránke.

Obsahové úpravy sú v jednotlivých testoch realizované vzhladom na jednotlivé špecifiká vyplývajúce z konkrétneho druhu zdravotného znevýhodnenia. Obsahové úpravy sa vzhladom na obmedzenia v zmyslovom vnímaní týkajú modifikácie, preformulovania, resp. úplného nahradenia úloh vychádzajúcich so sluchových alebo zrakových skúseností, z jazykovej oblasti (zvukovej roviny, pravopisu...) atd., pricom je zachovaná obtaznost a obsahová špecifikácia testu.

Formálne a obsahové úpravy sú realizované podla individuálnych potrieb ziaka so ZZ a na základe toho, ako bol ziak na testovanie prihlásený v informacnom systéme.

Kedze ziaci so ZZ plnia rovnaké ciele vzdelávania ako intaktní ziaci, navrhnuté úpravy testovacích nástrojov (preformulovanie, modifikácia, prípadne nahradenie) inými úlohami sú realizované tak, aby bola zachovaná obsahová špecifikácia testu, nemenila sa obtaznost a aby boli zároven v maximálnej moznej miere zohladnené špeciálne edukacné potreby ziakov so ZZ. Ide najmä o také úpravy, ktoré v co najmenšej miere zasahujú do obsahu testu a co najmenej ovplyvnujú objektívnost. Testy overujú rovnaké ciele ako testy intaktných ziakov. Pri redukovaní obsahu testu by nebolo mozné rovnaké ciele overit. (Pozn. red. Ukázka úprav testových poloziek je umiestnená na konci príspevku

3. Moznost pouzívat kompenzacné pomôcky

Ziaci so ZZ môzu v priebehu testovania pouzívat podla druhu postihnutia a individuálnej potreby kompenzacné pomôcky, ktoré pouzívajú bezne na vyucovaní, pri písaní písomných prác.

Napríklad ziak s vývinovými poruchami ucenia, ktorý pouzíva gramatické tabulky pocas vyucovania, môze ich  pouzívat aj v priebehu testovania.

Medzi kompenzacné pomôcky pre ziakov s VPU, ktoré môzu štandardne pouzívat pocas testovania, zaradujeme dyslektické (cítacie) okienko, dyslektické tabulky, gramatické tabulky, karticky so slabikami, obrázkovú abecedu, písmená na kockách, násadku na pero, matematické tabulky (prehlad matematických vzorcov, pomôcku na premenu jednotiek, tabulky násobenia...), vlastnorucne urobené prehlady pravidiel, diktafón, pocítac a i.

Ziaci nesmú pouzívat výpisky (celé definície), ucebnice, študijné materiály, mobilné telefóny a iné elektronické zariadenia.

4. Úprava hodnotenia písomných odpovedí na úlohy s krátkou odpovedou   

Písomné odpovede ziakov so ZZ sú hodnotené rovnako ako písomné odpovede intaktných ziakov, az na skupinu:

  1. ziakov s vývinovými poruchami ucenia – s dyslexiou, dysgrafiou, dysortografiou a dyskalkúliou len v spojení s dyslexiou, dysgrafiou a dysortografiou. Na samotnú dyskalkúliu sa úpravy hodnotenia nevztahujú. Pre ziakov s vývinovými poruchami ucenia sú pravopisné chyby prípustné. Hodnotí sa iba obsahová stránka odpovede.
  2. ziakov so sluchovým postihnutím – odpovede ziakov so sluchovým postihnutím môzu byt napísané v akomkolvek tvare. Za správne odpovede sú pri hodnotení povazované aj odpovede s gramatickými a pravopisnými chybami. Ak je odpoved ziaka so sluchovým postihnutím z vecného/významového hladiska správna, odpoved je vyhodnotená ako správna aj s gramatickými a pravopisnými chybami.

5. Asistencné sluzby

Ziaci so ZZ, ktorí sú zaradení do II. skupiny obmedzenia (v rámci T5 a T9) a III. skupiny  obmedzenia (v rámci MS) môzu podla individuálnej potreby vyuzit okrem kompenzacných pomôcok aj sluzby asistenta. Asistentom pre ziakov so ZZ môze byt špeciálny pedagóg, psychológ, výchovný poradca, liecebný pedagóg, tlmocník do posunkovej reci, zdravotník, pedagogický asistent, pedagóg školy, ktorý nemá aprobáciu na vyucovanie daného predmetu, osobný asistent alebo aj rodinný príslušník. Asistent v priebehu testovania pomáha ziakovi so ZZ so zápisom textu, s prepisom odpovedí z testového zošita do odpovedového hárka, precítaním ukázky alebo zadania úlohy, vysvetlením inštrukcií a neznámych slov súvisiacich zo zadaním úlohy, opisom obrázka (grafu, schémy...), pri orientácii v testovom zošite, s otácaním strán, pri manipulácii s písacími potrebami a kompenzacnými pomôckami, pri orientácii v priestore a pod.

Záver

V tejto súvislosti by sme v  kontexte zistovania a hodnotenia úrovne vedomostí a kompetencií u ziakov so ZZ nemali zabúdat na to, ze v súcasnosti existuje pomerne široké mnozstvo kompenzacných pomôcok a technológií, metodických postupov a odporúcaní. Pri ich efektívnom vyuzití si aj ziaci so ZZ dokázu osvojit ucivo na porovnatelnej úrovní ako intaktní ziaci. V súcasnosti to však závisí nielen od zavádzania rôznych systémových zmien, uplatnovania individuálneho prístupu a špeciálnej podpory pre ziakov so ZZ v podobe úpravy prostredia, materiálneho vybavenie a priestorového zabezpecenia, rešpektovania špecifík vyplývajúcich zo ZZ, ktorým smerujeme k dokonalejšiemu porozumeniu poznatkom, ale aj od zmeny postojov pedagógov voci ziakom so ZZ, ktoré by nemali smerovat k znizovaniu nárokov a poziadaviek na ziaka pri hodnotení vedomostí a kompetencií z konkrétneho vyucovacieho predmetu, ale naopak, mali by smerovat k aplikácií alternatívnych a špeciálnopedagogických foriem, metód a postupov, ktorými dokázeme dosiahnut relatívne rovnakú vedomostnú úroven aj u skupiny ziakov s rôznym druhom a stupnom zdravotného znevýhodnenia.

Podrobnejšie informácie vztahujúce sa k moznostiam úprav podmienok a priebehu jednotlivých národných testovaní (T5, T9, MS) pre ziakov s rôznym druhom zdravotného znevýhodnenia, vrátane dokumentov upravujúcich podmienky a priebeh administrácie, hodnotenia a prihlasovania ziakov so ZZ na testovania, sú uverejnené na webovom sídle NÚCEM www.nucem.sk.  Do pozornosti dávame aj v publikáciu Diagnostika, vzdelávanie, hodnotenie a testovanie ziakov so ZZ, ktorú je mozné stiahnut na stránke http://www.etest.sk/data/files/1430_diagnostika_vzdelavanie_hodnotenie-a-testovanie-ziakov-so-zz.pdf.

ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV: 

Test z matematiky – forma A (1100), 2019. Testovanie 9. Bratislava: NÚCEM, 2019.

Test zo slovenského jazyka a literatúry – forma A (2331), 2019. Testovanie 9. Bratislava: NÚCEM, 2019.

Test zo slovenského jazyka a literatúry – forma A (19 4714), 2019. MS. Bratislava: NÚCEM, 2019.

Vyhláška c. 318/2008 Z. z. o ukoncovaní štúdia na stredných školách v znení neskorších predpisov.

Zákon c. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) v znení neskorších predpisov.

 

Ukázka úprav testových poloziek

Slovenský jazyk a literatúra

Zadanie úlohy T9 2019 – test SJL 2331 – intaktní ziaci

 

Upravené zadanie úlohy T9 2019 – test SJL 2331 – ziaci s VPU

21. Utvor z antonyma slova lahko príslovku vystupnovanú v 2. stupni                 a napíš ju.

                                              

 

Poznámka: Kedze ziaci s VPU majú problém s pravopisom úloha bola ciastocne upravená. Ziakom s VPU sa nehodnotil pravopis. Klúcové slová v úlohe boli zvýraznené boldom.

 

Zadanie úlohy MS 2019 – test SJL 19 4714 – intaktní ziaci

37. V ktorej moznosti dochádza k znelostnej asimilácii/spodobovaniu?

A. Jedlo sa podáva o hodinu.

B. Povazoval to za ocarujúce.

C. je tu dost miesta

D. obliecky sú cisté

Upravené zadanie úlohy MS 2019 – test 19 4714 – ziaci so SP

37. V ukázke 5 sa spomínajú

A. 3 osoby a 2 zvieratá. 

B. 3 osoby a 3 zvieratá.

C. 4. Osoby a 2 zvieratá.

D. 4 osoby a 3 zvieratá

Poznámka: Na vyriešenie úlohy je potrebná sluchová skúsenost. Úloha bola modifikovaná a preformulovaná, kedze k vyriešeniu pôvodného zadania úlohy je potrebná sluchová skúsenost.

Ukázka úprav testových poloziek

Matematika

Zadanie úlohy T9 2019 – test MAT 1100 – intaktní ziaci

Upravené zadanie úlohy T9 2019 – test MAT 1100 – ziaci s VPU

10. Traja súrodenci si objednali jednu pizzu.

      Miška zjedla štvrtinu pizze.

      Lenka zjedla tretinu z toho, co nechala Miška.

      Patrik zjedol polovicu z toho, co nechala Lenka.

      Co ostalo, si dali zabalit.

      Napíšte zlomkom v základnom tvare, akú cast pizze im zabalili.

      Výsledok zapíšte zlomkom v základnom tvare.

 

Poznámka: Úloha bola pre ziakov s VPU ciastocne preformulovaná. V zadaní úlohy bol zredukovaný text, vytvorené jednoduché vety a boldom zvýraznené klúcové slová.

 

 

 

 

 

Zadanie úlohy T9 2019 – test MAT 1100 – intaktní ziaci

Upravené zadanie úlohy T9 2019 – test 1100 – ziaci so ZP

27. Vypocítajte v cm2 obsah pravouhlého lichobezníka, ktorého základne majú dlzku 13 cm a 28 cm a ramená majú dlzku 8 cm a 17 cm.

A.  234

B.  180

C.  164

D.    66

Poznámka: Vzhladom na zadanie úlohy, ktoré vychádza z vizuálnych skúseností bola úloha pre nevidiacich ziakov nahradená výpoctovou úlohou. Zadanie úlohy bolo po formálnej stránke upravené do Braillovho písma v kombinácii s ciernotlacou.

Časopis: 
Pedagogické rozhľady