Tvorba atestačného portfólia pre oblasť žiak

Autor, Popis: 
Mária Rychnavská, Metodicko-pedagogické centrum, generálne riaditeľstvo, Bratislava Darina Bačová, Metodicko-pedagogické centrum, regionálne pracovisko, Bratislava
Anotácia: 
V uvedenom príspevku uvádzame návrhy a odporúčania na tvorbu atestačného portfólia a preukázanie jednotlivých profesijných kompetencií v oblasti „žiak“ pre učiteľov základných a stredných škôl, ktorí plánujú požiadať o vykonanie prvej alebo druhej atestácie. Zameriavame sa na identifikovanie vývinových a individuálnych charakteristík žiaka, psychologických a sociálnych faktorov učenia sa žiaka, sociokultúrneho kontextu vývinu žiaka.

Východiskom na tvorbu portfólia je Pokyn ministra c. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení. Profesijné štandardy pre kategóriu ucitel a podkategórie ucitel druhého stupna ZŠ a ucitel strednej školy sú clenené do troch oblastí: ziak, výchovno-vzdelávací proces, profesijný rozvoj. Kazdej oblasti sú priradené profesijné kompetencie.

Prvá oblast „ziak“ obsahuje tri profesijné kompetencie zamerané na:

  • identifikovanie vývinových a individuálnych charakteristík ziaka (jemná motorika, telesná zrelost, kognitívna zrelost, emocná zrelost – schopnost pracovat v skupine, motivacná a sociálna zrelost, pamätové stratégie, prvé kroky metakognície a sebahodnotenia, vývinové rozdiely v oblasti kognitívneho profilu a pod.),
  • identifikovanie psychologických a sociálnych faktorov ucenia sa ziaka (ucebné štýly ziaka, metódy ucenia sa ziaka, sociálne poznávanie ziaka v pedagogickej interakcii, klíma triedy, motivácia, prepojenie teórie s praxou a pod.),
  • identifikovanie sociokultúrneho kontextu vývinu ziaka (sociokultúrne a multikultúrne prostredia a jeho vplyv na školskú úspešnost ziaka).

Uvedená oblast akcentuje realizovanie pedagogickej diagnostiky. Jej výsledky a ich interpretácia sú podkladom na vytvorenie záverov pre oblast výchovno-vzdelávacieho procesu, napr. výber vyucovacích metód a stratégií.

1.1 Identifikovanie vývinových a individuálnych charakteristík ziaka

1. atestácia

2. atestácia

na úrovni triedy, vzdelávacej skupiny:

vyberá metódy a nástroje (napríklad: dotazníková metóda, diagnostický nástroj dotazník, metóda pozorovania, diagnostický nástroj pozorovací hárok, a pod.) na identifikáciu problémov a prekázok v kognitívnom, sociálnom, morálnom a charakterovom vývine ziaka

 

na úrovni predmetovej komisie, vzdelávacej oblasti, metodického zdruzenia, rocníka, školy:

  • analyzuje zistenia a navrhuje systémové riešenia v oblasti diagnostikovania vývinových a individuálnych charakteristík ziaka,
  • tvorí nástroje pedagogickej diagnostiky (pozorovací hárok, dotazník a pod.),
  • skúma úcinnost zmeny v súvislosti s navrhovanými riešeniamivyvodzuje všeobecné závery

pouzíva metódy a nástroje (napríklad: dotazníková metóda, diagnostický nástroj dotazník a pod.) na identifikáciu problémov a prekázok v kognitívnom, sociálnom, morálnom a charakterovom vývine ziaka

poskytuje pomoc a poradenstvo pedagogickým zamestnancom v oblasti pedagogickej diagnostiky vývinových a individuálnych charakteristík ziaka, na úrovni predmetovej komisie, vzdelávacej oblasti, metodického zdruzenia, rocníka, školy

interpretuje výsledky pedagogickej diagnostiky a vyvodí závery na optimalizáciu vyucovacích stratégií

 

 

1.2 Identifikovanie psychologických a sociálnych faktorov ucenia sa ziaka

1. atestácia

2. atestácia

na úrovni triedy, vzdelávacej skupiny:

identifikuje príciny problémov a prekázky v ucení sa ziaka (napr. úroven poznávacích schopností, nedostatocnost motivácie k uceniu a individuálnych vzdelávacích potrieb ziakov) vyuzitím vhodných metód a nástrojov pedagogickej diagnostiky

 

na úrovni predmetovej komisie, vzdelávacej oblasti, metodického zdruzenia, rocníka, školy:

  • analyzuje zistenia a navrhuje systémové riešenia v oblasti identifikácie psychologických a sociálnych faktorov ucenia sa ziaka,
  • tvorí nástroje pedagogickej diagnostiky (pozorovací hárok, didaktický test a pod.),
  • skúma úcinnost zmeny v súvislosti s navrhovanými riešeniamivyvodzuje všeobecné závery

interpretuje výsledky pedagogickej diagnostiky a vyvodí závery na optimalizáciu vyucovacích stratégií

poskytuje pomoc a poradenstvo pedagogickým zamestnancom v oblasti psychologických a sociálnych faktorov ucenia sa ziaka na úrovni predmetovej komisie, vzdelávacej oblasti, metodického zdruzenia, rocníka, školy.

 

1.3 Identifikovanie sociokultúrneho kontextu vývinu ziaka

1. atestácia

2. atestácia

na úrovni triedy, vzdelávacej skupiny:

posudzuje vplyvy sociokultúrneho a multikultúrneho prostredia na školskú úspešnost ziaka s vyuzitím vhodných metód a nástrojov pedagogickej diagnostiky

 

na úrovni predmetovej komisie, vzdelávacej oblasti, metodického zdruzenia, rocníka, školy:

  • analyzuje zistenia a navrhuje systémové riešenia v oblasti identifikácie, sociokultúrneho kontextu vývinu ziaka,
  • tvorí nástroje pedagogickej diagnostiky (pozorovací hárok a pod.),
  • skúma úcinnost zmeny v súvislosti s navrhovanými riešeniamivyvodzuje všeobecné závery

interpretuje výsledky pedagogickej diagnostiky a vyvodí závery na optimalizáciu vyucovacích stratégií a kompenzáciu neziaducich vplyvov sociokultúrneho prostredia na školskú úspešnost ziaka

poskytuje pomoc a poradenstvo pedagogickým zamestnancom v oblasti sociokultúrneho kontextu vývinu ziaka na úrovni predmetovej komisie, vzdelávacej oblasti, metodického zdruzenia, rocníka, školy.

 

Návrhy na tvorbu atestacného portfólia

  • Doklady atestacného portfólia úzko súvisia s kazdodennou prácou ucitela, ktorý vytvára portfólio postupne.
  • Výber dokladov vychádza vzdy z charakteristiky/obsahu konkrétnych profesijných kompetencií uvedených v profesijnom štandarde.
  • Vybrané doklady sú dôkazom naplnenia konkrétnej kompetencie uvedenej v profesijnom štandarde.
  • Výber konkrétnych dokladov, prostredníctvom ktorých bude ucitel preukazovat naplnenie príslušnej profesijnej kompetencie, závisí od rozhodnutia ucitela.
  • Doklad je písomne okomentovaný a zdôvodnený, preco práve týmto dokladom ucitel dokladuje naplnenie konkrétnej kompetencie z profesijného štandardu ucitela.
  • Doklad je potrebné oznacit dátumom vzniku.

 

V procese tvorby atestacného portfólia pre oblast „ziak“ vyberá ucitel dôkazy o preukázaní jednotlivých kompetencií zameraných na osobnost ziaka (vývinové a individuálne charakteristiky ziaka, psychologické a sociálne faktory ucenia sa ziaka, sociokultúrny kontext vývinu ziaka). V tomto procese ucitel nezostáva len pri výbere diagnostického nástroja a realizácii pedagogickej diagnostiky ziaka. Dôlezitým krokom procesu je, na základe záverov z realizovanej pedagogickej diagnostiky, navrhnút konkrétne vyucovacie metódy a stratégie, pricom ucitel pocas celého procesu má na zreteli ciel pedagogickej diagnostiky.

Cielom pedagogickej diagnostiky na úrovni prvej atestácie môze byt:

  1. Identifikovat odborno-metodický problém vo svojej pedagogickej praxi na základe uplatnenia vybraných metód a nástrojov,

metóda: pozorovanie, dotazníková metóda, štruktúrovaný rozhovor, atd.

nástroje: pozorovací hárok, dotazník, atd.

  1. Zistit dôvod vzniku odborno-metodického problému, príciny a podstatu.
  2. Navrhnút riešenia na elimináciu odborno-metodického problému na základe výsledkov pedagogickej diagnostiky na úrovni triedy, vzdelávacej skupiny.

Cielom pedagogickej diagnostiky na úrovni druhej atestácie môze byt:

  1. Zistit úcinnost navrhnutého riešenia odborno-metodického problému, ktorý sa vyskytol v pedagogickej praxi na úrovni predmetovej komisie, vzdelávacej oblasti, metodického zdruzenia, rocníka, školy.
  2. Poskytovat preukázatelným spôsobom pomoc a poradenstvo kolegom pri riešení odborno-metodického problému na úrovni predmetovej komisie, vzdelávacej oblasti, metodického zdruzenia, rocníka, školy na základe overenia úcinnosti riešení odborno-metodického problému. Riešenia sú navrhnuté na základe analýzy výstupov pedagogickej diagnostiky.

Tvorba atestacného portfólia pre prvú atestáciu

V zaciatocnej fáze realizácie pedagogickej diagnostiky sa ucitel zameria na výber výskumných metód a diagnostického nástroja. Obsah a zameranie jednotlivých poloziek musí korešpondovat s cielom pedagogickej diagnostiky. Vybraný diagnostický nástroj navrhujeme doplnit komentárom, v ktorom ucitel odôvodní výber konkrétneho diagnostického nástroja v súvislosti s cielom pedagogickej diagnostiky.

Súcastou atestacného portfólia sú výstupy pedagogickej diagnostiky ziakov – vyplnené diagnostické nástroje – pozorovacie hárky, dotazníky. Následne ucitel interpretuje výsledky pedagogickej diagnostiky a na základe výsledkov formuluje závery, teda navrhuje vyucovacie stratégie a metódy práce.

Tvorba atestacného portfólia pre druhú atestáciu

Súcastou atestacného portfólia pre druhú atestáciu je diagnostický nástroj splnajúci poziadavky metodológie tvorby nástrojov pedagogickej diagnostiky. Po realizácii pedagogickej diagnostiky ucitel spracuje výsledky a na základe výstupov z analýzy navrhuje riešenia. Ucitel zaznamenáva zmeny, ktoré nastali v pedagogickej praxi po implementácii navrhnutých riešení. Cielom realizovanej pedagogickej diagnostiky môze byt aj zistovat úcinnost zmeny v danej oblasti.

Ucitel tvoriaci portfólio pre druhú atestáciu vyvodzuje všeobecné závery a riešenia aplikovatelné v pedagogickej praxi na úrovni predmetných komisií, metodických zdruzení, vzdelávacích oblastí, rocníkov, školy podla ciela pedagogickej diagnostiky a zamerania/formulácie riešeného problému.

Úcinnost navrhnutých vyucovacích stratégií overuje ucitel v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu, projektuje vyucovacie jednotky, súcastou ktorých budú aj navrhnuté vyucovacie stratégie, implementuje ich do vyucovacieho procesu, následne vyhodnotí, ci zavedenie týchto vyucovacích stratégií splnilo stanovený ciel. Uvedené procesy súvisia s druhou oblastou profesijných kompetencií, ktorá je zameraná na výchovno-vzdelávací proces.

Odporúcania

  • uvádzat zoznam dokladov atestacného portfólia s oznacením príslušnosti k uvedenej profesijnej kompetencii,
  • k jednotlivým dokladom uvádzat komentáre preukazujúce vyuzívanie profesijnej kompetencie (v slovenskom jazyku),
  • v prípade autorstva/spoluautorstva publikácie uviest bibliografické údaje v súlade s STN ISO 690: 2012 vrátane názvu kapitol, podkapitol (obsah publikácie).
  • ucitel predkladá postacujúci pocet dokladov preukazujúci získanie a vyuzívanie jednotlivých profesijných kompetencií (PZ a OZ predlozia taký pocet dokladov, na základe ktorého bude mozné posúdit úplnost preukázania profesijných kompetencií).

Záver

Príspevok obsahuje návrhy a odporúcania pre proces tvorby atestacného portfólia zameraného na preukázanie profesijných kompetencií v oblasti „ziak“ pre kategóriu ucitel, podkategóriu ucitel druhého stupna ZŠ a ucitel strednej školy. Na proces tvorby atestacného portfólia zameraného na preukázanie profesijných kompetencií v oblasti „výchovno-vzdelávací proces“ a v oblasti „profesijný rozvoj“ sa sústredíme v nasledujúcom príspevku.

ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV:

Metodika pro ucitele k prípave a vedení dokladového portfólia v kariérnim systému. [online]. Praha: Národní institut pro další vzdelávání. [cit. 2020-03-04]. Dostupné z: http://ssprool.upol.cz/wordpress/wp-content/uploads/texty/karierni_system/07_metodika_pro_ucitele_k_priprave_a_vedeni_dokladoveho_portfolia_KS.pdf

Pokyn ministra c. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení. Dostupné z: https://www.minedu.sk/pokyn-ministra-c-392017-ktorym-sa-vydavaju-profesijne-standardy-pre-jednotlive-kategorie-a-podkategorie-pedagogickych-zamestnancov-a-odbornych-z

Vyhláška MŠVVaŠ SR c. 361/2019 Z. z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji. Dostupné z: https://www.epi.sk/zz/2019-361

Zákon NR SR o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. In: Zbierka zákonov. 2019, c. 138.

Časopis: 
Pedagogické rozhľady