Tvorba atestačného portfólia pre oblasť výchovno-vzdelávací proces

Autor, Popis: 
Mária Rychnavská, Metodicko-pedagogické centrum, generálne riaditeľstvo, Bratislava Darina Bačová, Metodicko-pedagogické centrum, regionálne pracovisko, Bratislava
Anotácia: 
V uvedenom príspevku uvádzame návrhy a odporúčania na tvorbu atestačného portfólia a preukázanie jednotlivých profesijných kompetencií v oblasti „výchovno-vzdelávací proces“ pre učiteľov základných a stredných škôl, ktorí plánujú požiadať o vykonanie prvej alebo druhej atestácie. Zameriavame sa na ovládanie obsahu a didaktiky vyučovacích predmetov, plánovanie a projektovanie vyučovania, realizovanie vyučovania a hodnotenie priebehu a výsledkov vyučovania a učenia sa žiaka.

Východiskom na tvorbu portfólia je Pokyn ministra c. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení. Profesijné štandardy pre kategóriu ucitel a podkategórie ucitel druhého stupna ZŠ a ucitel strednej školy sú clenené do troch oblastí: ziak, výchovno-vzdelávací proces, profesijný rozvoj. Kazdej oblasti sú priradené profesijné kompetencie.

Druhá oblast „výchovno-vzdelávací proces“ obsahuje štyri profesijné kompetencie zamerané na:

  • ovládanie obsahu a didaktiky vyucovacích predmetov,
  • plánovanie a projektovanie vyucovania,
  • realizovanie vyucovania,
  • hodnotenie priebehu a výsledkov vyucovania a ucenia sa ziaka.

Oblast „výchovno-vzdelávací procesmá priamu väzbu na oblast „ziak“, ktorá bola blizšie opísaná v Pedagogických rozhladoch c. 1/2020, pozostáva z dvoch procesov, a to procesu vyucovania a ucenia sa a je clenená do štyroch castí (obsah a didaktika predmetu, plánovanie a projektovanie vyucovania, jeho realizácia a hodnotenie vo väzbe na dva procesy, proces vyucovania a ucenia sa).

1. atestácia

2. atestácia

2.1 Ovládanie obsahu a didaktiky vyucovacích predmetov

na úrovni triedy, vzdelávacej skupiny:

  • integruje medziodborové poznatky do predmetov, ktoré vyucuje, overuje integrovaný obsah a zavádza ho do vyucovania

na úrovni predmetovej komisie, vzdelávacej oblasti, metodického zdruzenia, rocníka, školy:

  • podiela sa na tvorbe pedagogickej koncepcie školy, na tvorbe a aktualizácii školského vzdelávacieho programu
  • overuje didaktické inovácie a zavádza zmeny na základe výsledkov akcného výskum
  • poskytuje pomoc a poradenstvo v tvorbe ucebných osnov a aktualizácie obsahu vzdelávania v súlade s vývojom a rozvojom odboru a navrhuje systémové riešenia pre ucitelov
  • aplikuje nové poznatky daného vedeckého (umeleckého, športového) odboru a jeho odborovej didaktiky do vyucovania predmetu
  • navrhuje riešenia problémov súvisiacich so zavádzaním medzipredmetových súvislostí a prierezových tém do vyucovania

2.2 Plánovanie a projektovanie vyucovania

na úrovni triedy, vzdelávacej skupiny:

  • zaraduje do tematických výchovno-vzdelávacích plánov vlastné projekty na riešenie problémov v ucení, správaní ziakov, na rozvoj nadania a kompenzáciu znevýhodnenia ziakov

na úrovni predmetovej komisie, vzdelávacej oblasti, metodického zdruzenia, rocníka, školy:

  • navrhuje, vytvára výchovno-vzdelávacie projekty na komplexný rozvoj kompetencií, ziakov, príp. ich   nadania
  • poskytuje pomoc a poradenstvo v tvorbe výchovno-vzdelávacích plánov a vyucovacích projektov
  • navrhuje systémové riešenia v oblasti plánovania a projektovania výchovno-vzdelávacej cinnosti, ucitelom v ich aprobacných predmetoch?

2.3 Realizovanie vyucovania

na úrovni triedy, vzdelávacej skupiny:

  • analyzuje problémy vo vyucovaní v triede, triedach a navrhuje riešenia

na úrovni predmetovej komisie, vzdelávacej oblasti, metodického zdruzenia, rocníka, školy:

  • vykonáva prieskumno-analytickú cinnost
  • v súlade s cielmi a ucivom a pedagogickou diagnostikou vytvára diferencované úlohyoveruje a zavádza nové metódy a formy podporujúce aktívne ucenie sa ziakov, vrátane ziakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
  • analyzuje zistenia a navrhuje systémové riešenia v oblasti realizácie výchovno-vzdelávacej cinnosti, volbe úcinných výchovných a vzdelávacích stratégií
  • poskytuje ziakom organizacnú a metodickú pomoc a ucebné zdroje na dosiahnutie ich individuálnych ucebných cielov
  • na základe poznania multikultúrnych špecifík v škole vytvára priaznivé prostredie, identifikuje a rieši vzniknuté multikultúrne konflikty
  • pouzíva prostriedky pedagogickej komunikácie v triede v nárocných sociálnych situáciách (riešenie konfliktov, problémy s disciplínou a pod.)
  • odhaluje prejavy sociálno-patologického správania, aktívne spolupracuje so zákonnými zástupcami ziaka a odborníkmi (kolegami) na ich eliminácii
  • poskytuje pomoc a poradenstvo pri realizácii a inováciách vyucovania a ucenia sa ziakov a volbe úcinných výchovných a vzdelávacích stratégií pre ucitelov
  • vytvára vlastné didaktické pomôcky a ucebné zdroje

 

2.4 Hodnotenie priebehu a výsledkov vyucovania a ucenia sa

na úrovni triedy, vzdelávacej skupiny:

  • vytvára nástroje na hodnotenie ziakov vzhladom na ich vývinové a individuálne charakteristiky (didaktické texty, sebahodnotiace hárky pre ziakov a pod.) a vyhodnocuje ich spolahlivost

na úrovni predmetovej komisie, vzdelávacej oblasti, metodického zdruzenia, rocníka, školy:

  • vykonáva prieskumno-analytickú cinnost, analyzuje zistenia a navrhuje systémové riešenia v oblasti hodnotenia výchovno-vzdelávacej cinnosti a ucebných výsledkov ziakov
  • overuje a zavádza nové metódy a formy hodnotenia, sebahodnotenia a spätnej väzby vo vyucovaní
  • poskytuje pomoc a poradenstvo v plánovaní a vyuzívaní úcinných hodnotiacich stratégií pre ucitelov
  • vyhodnocuje úcinnost intervencií (zásahov, riešení) v eliminácii sociálno-patologických javov v spolupráci so zákonnými zástupcami ziaka
  • vyhodnocuje úcinnost výchovných a vzdelávacích stratégií na elimináciu problémov a prekázok v ucení a správaní sa ziakov
  • vyhodnocuje úspešnost podpory individuálneho rozvoja ziakov
  • podiela sa na hodnotení plnenia školského vzdelávacieho programu a navrhuje systémové riešenia vo výchovno-vzdelávacom procese
     

 

Návrhy na tvorbu atestacného portfólia

  • doklady o preukázaní profesijných kompetencií ziadatel o atestáciu zaraduje do atestacného portfólia systematicky, odporúcame preto rozdelit atestacné portfólio na tri casti: oblast ziak, oblast výchovno-vzdelávací proces a oblast profesijný rozvoj,
  • doklady atestacného portfólia o preukázaní jednotlivých profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov zaraduje ucitel na základe všeobecne koncipovaných návrhov, ktoré sme uviedli v predchádzajúcom príspevku Pedagogických rozhladov (Rychnavská, Bacová: Tvorba atestacného portfólia pre oblast ziak c. 1/2020, s. 19-21),
  • dôkazy o preukázaní štyroch profesijných kompetencií zaradených do oblasti výchovno-vzdelávací proces môzu, ale nemusia nadväzovat na prvky portfólia, ktoré sú zaradené do prvej casti portfólia – oblast ziak, môzu tvorit celok z hladiska obsahového zamerania, ale môzu to byt jednotlivé doklady s obsahovým zameraním jednotlivých profesijných kompetencií,
  • jednotlivé prvky portfólia s odborným komentárom obsahujúcim odôvodnenie zaradenia daného prvku do atestacného portfólia môzu byt úzko obsahovo poprepájané práve v rámci druhej oblasti, pretoze kompetencie 2.1, 2.2, 2.3, 2.4 na seba v rámci reálneho výchovno-vzdelávacieho procesu nadväzujú,
  • ucitel – ziadatel o atestáciu môze preukázat kompetencie v rámci druhej oblasti dokladmi o realizovaní akcného výskumu,
  • akcný výskum, ktorý ucitel realizoval, je dôkazom na preukázanie kompetencií, výstupy akcného výskumu tvoria doklady atestacného portfólia pre prvú alebo druhú atestáciu aj pre oblast ziak, aj pre oblast výchovno-vzdelávací proces,
  • východiskom akcného výskumu je stanovenie odborno-metodického problému.

Cielom akcného výskumu v súvislosti s preukázaním profesijných kompetencií v oblasti výchovno-vzdelávací proces na úrovni prvej atestácie môze byt (Rychnavská, Bacová 2015, s. 15) napr. overit si vplyv uplatnenia vybraných metód a citatelských stratégií na úroven citatelskej gramotnosti v porovnaní s východiskovým stavom v triede, v súvislosti s poziadavkami kladenými Štátnym vzdelávacím programom na úroven citatelskej gramotnosti ziakov.

Ciele akcného výskumu v súvislosti s preukázaním profesijných kompetencií v oblasti výchovno-vzdelávací proces na úrovni druhej atestácie môzu byt (Rychnavská 2017, s. 21) formulované nasledovne:

  • zistit východiskovú úroven citatelskej gramotnosti ziakov vo vybraných triedach (stav zistit testovaním),
  • overit transfer inovácií zo vzdelávania do edukacného procesu zameraný na rozvoj citatelskej gramotnosti (overit hospitacnou cinnostou a rozhovormi s ucitelmi),
  • overit vplyv uplatnenia inovácií v edukacnom procese (napríklad uplatnenie citatelských stratégií a vybraných metód na porozumenie textu) na zvýšenie úrovne citatelskej gramotnosti ziakov (overit testovaním a rozhovormi s ucitelmi),

Tvorba atestacného portfólia pre prvú a druhú atestáciu

V nasledujúcej casti podávame návrhy na tvorbu atestacného portfólia podla jednotlivých kompetencií pre oblast výchovno-vzdelávací proces. Príklady dokladov atestacného portfólia sú uvádzané v súvislosti s cielmi akcného výskumu, ktoré sú formulované v úvode tohto príspevku a odborno-metodickým problémom: nízka úroven citatelskej gramotnosti ziakov vzhladom na poziadavky ŠVP a východiskový stav citatelskej gramotnosti (podrobnejšie o fázach akcného výskumu In: Rychnavská, Bacová 2015).

Obrázok 1: Uplatnenie akcného výskumu v pedagogickej praxi

(Zdroj: Rychnavská, Bacová: Akcný výskum – cesta skvalitnovania pedagogickej praxe, 2015, s. 24)  

 

Ziadatel o atestáciu môze zaradit do portfólia doklady, získané pocas realizácie jednotlivých fáz akcného výskumu: kompetencia 2.2 Plánovat a projektovat vyucovanie – prvá az piata fáza akcného výskumu (1. vstup do akcného výskumu, definovanie odborno-metodického problému, 2. a 3. vstupná diagnostika analýza a interpretácia dát, 4. hladanie teoretického riešenia, 5. výber optimálneho riešenia – plánovanie) kompetencia 2.3 Realizovat vyucovanie – šiesta fáza akcného výskumu (akcia, realizácia navrhnutého riešenia), kompetencia 2.4 Hodnotenie priebehu a výsledku vyucovania – siedma a ôsma fáza akcného výskumu (výstupná diagnostika, spätná väzba, formulácia skúseností). Kompetencia 2.1 Ovládat obsah a didaktiku vyucovacích predmetov – je v podstate prepojená so všetkými uz spomenutými fázami akcného výskumu.

Kompetencia 2.1 Ovládat obsah a didaktiku vyucovacích predmetov

V odbornej literatúre je kompetencia charakterizovaná nasledovne:

„Kompetenciu ucitela ovláda obsah a didaktiku vyucovacích predmetov je teda mozné definovat ako špecifickú schopnost transformovat obsah vyucovacieho odboru do výkladu ucebných úloh vyucovaného predmetu, poskytujúcich ziakom priestor na komunikáciu, aplikáciu príslušného obsahu, pricom základom tejto kompetencie je ucitelova zorientovanost v odbore predmetu, ktorý vyucuje.“ (Schulman In: Gadušová a kol. 2019, s. 91). Súhlasíme s uvedenou definíciou odborníkov, ucitel preukazuje v rámci kompetencie 2.1 schopnost obsah vyucovacieho odboru didakticky spracovat tak, aby zohladnoval špecifiká ziaka, ale zároven rešpektoval obsah vyucovacieho odboru.

Ucitel, ziadatel o prvú atestáciu môze ako dôkaz preukázania kompetencie 2.1 do atestacného portfólia zahrnút tematický výchovno-vzdelávací plán predmetu, v ktorom oznací navrhnutú zmenu zameranú na integrovanie nových postupov na zvýšenie úrovne citatelskej gramotnosti do vyucovacieho procesu, overených didaktických inovácií aplikovaných do vyucovacieho procesu s cielom zvýšit úroven citatelskej gramotnosti ziakov.

V súvislosti s dokladmi o preukázaní kompetencií 2.3 a 2.4 doplna didaktickú analýzu vyucovacej jednotky zameranej na cítanie s porozumením a jej reflexiu komentárom, v ktorom sa zameriava na preukázanie kompetencie 2.1, a teda preukazuje schopnost transformovat obsah vyucovacieho odboru do ucebných úloh pre ziakov, môze doplnit napríklad hospitacný záznam a pohospitacný rozhovor.

Ucitel, ziadatel o druhú atestáciu môze dolozit ako dôkaz preukázania kompetencie školský vzdelávací program, do ktorého doplnil casti explicitne zamerané na rozvoj cítania s porozumením, na uplatnenie medzipredmetových súvislostí a prierezových tém v rámci vzdelávacích oblastí, oznací doplnené casti, ktorými prispel k jeho tvorbe. Zaradenie tohto prvku do atestacného portfólia odôvodní komentárom obsahujúcim kauzálne súvislosti navrhovaných zmien, príciny zavedenia zmien do školského vzdelávacieho programu konkrétnej školy.

Ucitel môze dolozit aj zápis zo zasadnutia predmetovej komisie (PK), metodického zdruzenia (MZ), pedagogickej rady školy ako doklad o poskytnutí poradenstva a pomoci ucitelom pri tvorbe ucebných osnov, aktualizovaní obsahu vzdelávania v súvislosti s rozvojom citatelskej gramotnosti ziakov školy, o zavedení systémových zmien vo vyucovacom procese v tejto oblasti. Prvky atestacného portfólia sú doplnené komentárom, v nom ucitel uvádza dôvody zmien v ucebných osnovách, resp. v školskom vzdelávacom programe, teda na úrovni PK, MZ, vzdelávacej oblasti (VO), rocníka, školy.

Gadušová a kol. (2019, s. 92) v súvislosti s vymedzením kompetencie 2.1 upozornujú: „Pri transformácii obsahu predmetného odboru do vyucovacieho predmetu sa ucitel musí vyvarovat na jednej strane prílišnej zlozitosti a detailizácie objasnovania preberaného uciva, ktorá môze pôsobit kontraproduktívne pri aplikácii teoretických poznatkov do praxe (t. j. môze stazovat ziakom praktické vyuzívanie osvojených poznatkov). Na druhej strane sa musí vyvarovat aj prílišnej trivializácie sprostredkovaného uciva, lebo tá môze zase viest bud k povrchnosti osvojovaných poznatkov, alebo dokonca k vytváraniu nesprávnych predstáv ziakov o sprostredkovaných konceptoch a javoch.“

Kompetencia 2.2 Plánovat a projektovat vyucovanie

Ucitel, ziadatel o prvú atestáciu môze ako dôkaz o preukázaní kompetencií dolozit tematický výchovno-vzdelávací plán, do ktorého zaradí (naplánuje) vlastný projekt zameraný na rozvoj citatelskej gramotnosti ziakov, obsahom projektu sú konkrétne postupy zamerané na riešenie odborno-metodického problému – nízka úroven citatelskej gramotnosti ziakov v komparácii s poziadavkami ŠVP a tiez v porovnaní s východiskovým stavom danej triedy, projekt ziadatel doplní komentárom, v ktorom odôvodní jeho zaradenie do tematického výchovno-vzdelávacieho plánu a tiez vysvetlí podstatu a odôvodnenie navrhovaných postupov na riešenie odborno-metodického problému.

Ucitel, ziadatel o druhú atestáciu môze ako dôkaz o preukázaní profesijných kompetencií dolozit školský vzdelávací program, do ktorého zaradí vlastný projekt zameraný na vyuzitie cítania s porozumením – napríklad na vyuzívanie citatelských stratégií pri práci s textom (výkladový text ucebnice alebo text poskytnutý ucitelom) predovšetkým v expozicnej alebo aj v iných fázach vyucovacej hodiny. Projekt je koncipovaný na úrovni rocníkov alebo školy. Na základe skúsenosti z realizácie projektu navrhuje systémové zmeny zamerané na zvýšenie úrovne citatelskej gramotnosti v rámci rocníka, školy. Ziadatel o druhú atestáciu dolozí projekt na úrovni rocníka alebo školy s komentárom obsahujúcim odôvodnenie jednotlivých fáz projektu, dolozí tiez dôkaz o poradenstve kolegom, môze to byt zápis z PK, MZ, z porady pedagogickej rady školy, zápis kolegu, kolegov o zavedení ziadatelom navrhnutých zmien v súvislosti s riešením odborno-metodického problému – zvýšenie úrovne citatelskej gramotnosti, správami o realizácii vyucovacej jednotky zameranej na podporu citatelskej gramotnosti, ktorú realizoval na podnet ziadatela o druhú atestáciu, tiez spracovanie návrhu opatrení v danej oblasti na úrovni PK, MZ, VO, rocníka alebo školy doplnenej komentárom.

Kompetencia 2.3 Realizovat vyucovanie

Ucitel, ziadatel o prvú atestáciu, môze dolozit do atestacného portfólia ako doklad o preukázaní kompetencie 2.3 Realizovat vyucovanie didaktickú analýzu vyucovacej jednotky, resp. vyucovacieho bloku, ktorý analyzoval na základe skúseností a štúdia odbornej literatúry. Analýza vyucovacej jednotky je spracovaná v súvislosti s odborno-metodickým problémom, ktorý ziadatel o atestáciu v rámci akcného výskumu riešil. Ak ziadatel rieši úroven citatelskej gramotnosti ziakov (ziadatel o prvú atestáciu rieši problém v rámci triedy), potom je obsah vyucovacej jednotky zameraný na realizovanie citatelských stratégií, úloh a metód práce s textom, ktoré ucitel realizuje s cielom vyriešit odborno-metodický problém, teda zvýšit úroven citatelskej gramotnosti ziakov v triede.

Didaktická analýza je zameraná napríklad na uplatnenie diferencovaných úloh na rozvoj cítania s porozumením, na analýzu jednotlivých citatelských stratégií podporujúcich aktívne ucenie sa ziaka v súvislosti s poskytnutím organizacnej a metodickej podpory ziakom. Ako doklad o preukázaní kompetencie môze ziadatel o atestáciu dolozit aj ucebné zdroje zamerané na rozvoj cítania s porozumením, v ktorých podáva didaktickú analýzu vyucovacích jednotiek spracovaných na základe skúseností z praxe, môze tiez dolozit ucebné pomôcky, zamerané na rozvoj jednotlivých procesov citatelskej gramotnosti. K uvedeným prvkom atestacného portfólia dokladá ziadatel komentáre.

Ucitel, ziadatel o druhú atestáciu, predkladá dôkazy o preukázaní profesijných kompetencií na základe realizovaných vyucovacích jednotiek, ale aj prieskumno-analytickej cinnosti v rámci rocníkov, školy (skúsenosti ucitelov MZ, PK, VO). Navrhnuté systémové riešenia na realizáciu zmeny úrovne citatelskej gramotnosti zapracuje do školského vzdelávacieho programu, ktorý dolozí do atestacného portfólia s vyznacením zapracovanej zmeny, môze dolozit aj zápis z PK, MZ, VO a z pedagogickej rady školy o pomoci a poradenstve pri riešení odborno-metodického problému na úrovni vybranej vzdelávacej oblasti, rocníka, školy – riešenie zvýšenia úrovne citatelskej gramotnosti v súvislosti s poziadavkami ŠkVP, spracovanie návrhu opatrení na realizáciu zmeny v danej oblasti, záznamy rozhovorov s ucitelmi na danú tému, analyzuje overené postupy v súvislosti s riešením uvedeného odborno-metodického problému, s cielmi akcného výskumu, poskytuje poradenstvo ucitelom pri ich zavádzaní do pedagogickej praxe a na základe uvedených procesov smeruje k hodnoteniu priebehu a výsledkov vyucovania, k hodnoteniu akcného výskumu. K uvedeným prvkom atestacného portfólia dokladá komentáre.

Kompetencia 2.4 Hodnotenie priebehu a výsledku vyucovania

Ucitel, ziadatel o prvú atestáciu v závere akcného výskumu zhodnotí priebeh a výsledky vyucovania a ucenia sa ziaka na základe výsledkov výstupnej diagnostiky realizovanej na úrovni triedy. Dokladom do atestacného portfólia môzu byt didaktické testy zamerané na diagnostiku úrovne citatelskej gramotnosti, dôkazy o nových metódach a formách hodnotenia, nielen diagnostický nástroj, ale aj diagnostický nástroj vyplnený ziakmi a spracovanie záverov a návrhu opatrení, vyhodnotenie úcinnosti intervencií – zásahov, riešení v oblasti eliminácie prekázok v cítaní s porozumením, vyhodnocuje úspešnost podpory individuálneho rozvoja ziaka v oblasti cítania s porozumením. K prvkom atestacného portfólia dokladá komentáre, v ktorých odôvodnuje zaradenie dokladov do atestacného portfólia.

Ucitel, ziadatel o druhú atestáciu na základe prieskumno-analytickej cinnosti, ktorú dokladuje spracovaním záverov výstupnej diagnostiky úrovne citatelskej gramotnosti, navrhuje systémové zmeny v oblasti hodnotenia výchovno-vzdelávacej cinnosti a ucebných výsledkov ziakov, ktoré zapracuje do školského vzdelávacieho programu. Dokladom o tejto cinnosti je školský vzdelávací program s oznacením zmien, ktoré na základe hodnotenia priebehu a výsledkov vyucovania v rámci akcného výskumu v oblasti cítania s porozumením zapracoval do ŠkVP, tiez komentár s odôvodnením zmien na základe coho navrhol systémové riešenia odborno-metodického problému. Ako dôkaz poradenstva iným ucitelom v tejto oblasti môze dolozit zápisnicu s PK, MZ, VO resp. zo zasadnutia pedagogickej rady doplnenú komentárom, aj spracovanie návrhu opatrení na zmenu v danej oblasti na tejto úrovni.

Odporúcania

  • prvky atestacného portfólia tvoria ucelený systém, pri jeho tvorbe ziadatel o atestáciu vychádza z Pokynu ministra c. 39/2017;
  • v rámci odborných komentárov poukazovat na súvislosti medzi jednotlivými prvkami atestacného portfólia, ktoré vyplývajú z pedagogickej praxe;
  • poukázanie na súvislosti medzi prvkami atestacného portfólia pokladáme za další stupen v kvalite atestacného portfólia, za výsledok dôkladnej pedagogickej reflexie, predovšetkým pri tvorbe atestacného portfólia pre druhú atestáciu;
  • v prípade, ak predkladáte vaše autentické výstupy s odbornými komentármi napísanými rukou, závery spracujte aj vo formáte word (nie všetky rukou napísané komentáre sú citatelné);
  • dalšie odporúcania uvedené v príspevku v casopise Pedagogické rozhlady Rychnavská, Bacová: Tvorba atestacného portfólia pre oblast ziak (2020, s. 21)

Záver

Príspevok obsahuje návrhy a odporúcania na tvorbu atestacného portfólia zameraného na preukázanie profesijných kompetencií v oblasti „výchovno-vzdelávací proces“ pre kategóriu ucitel, podkategóriu ucitel druhého stupna ZŠ a ucitel strednej školy. Uvedený príspevok môze byt podnetom a východiskom na tvorbu atestacného portfólia aj pre dalších pedagogických zamestnancov v iných kategóriách, pricom bude potrebné pracovat s profesijnými štandardami príslušných kategórií.

Na proces tvorby atestacného portfólia zameraného na preukázanie profesijných kompetencií v oblasti „profesijný rozvoj“ sa sústredíme v nasledujúcom príspevku.

ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV:

GADUŠOVÁ, Z. a kol., 2019. Nástroje hodnotenia kompetencií ucitela. Praha: Verbum. ISBN 978-80-87 800-53-9

Pokyn ministra c. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení. Dostupné z: https://www.minedu.sk/pokyn-ministra-c-392017-ktorym-sa-vydavaju-profesijne-standardy-pre-jednotlive-kategorie-a-podkategorie-pedagogickych-zamestnancov-a-odbornych-z

RYCHNAVSKÁ, M. a D. BACOVÁ., 2015. Akcný výskum – cesta skvalitnovania pedagogickej praxe. Bratislava. Metodicko-pedagogické centrum v Bratislave. ISBN 978-80-565-1357-6

RYCHNAVSKÁ, M., 2017. Akcný výskum ako nástroj autoevalvácie školy. Bratislava Metodicko-pedagogické centrum v Bratislave. ISBN 978-80-565-1427-6

RYCHNAVSKÁ, M. a D. BACOVÁ, 2020. Tvorba atestacného portfólia pre oblast ziak. In: Pedagogické rozhlady. Roc. 29, c. 1. ISSN 1335-0404

Vyhláška MŠVVaŠ SR c. 361/2019 Z. z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji. Dostupné z: https://www.epi.sk/zz/2019-361

Zákon NR SR o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. In: Zbierka zákonov. 2019, c. 138.

Časopis: 
Pedagogické rozhľady