Ku komplexnej charakteristike aktualneho stavu vyucovania rusinskeho jazyka prispieva nielen samotna pedagogicka prax, ale aj prebiehajuce celospolocenske javy. Tie so sebou prinasaju pozitivne ale aj negativne zmeny. Legislativna klima vo vztahu k budovaniu regionalneho narodnostneho skolstva vsetkych dotknutych narodnosti na Slovensku je v sucasnosti nasmerovana velmi pozitivne. Aj z Programoveho vyhlasenia vlady Slovenskej republiky z roku 2016 vyplyva v oblasti posilnenia spolocenskej a politickej stability jasny zamer posilnit a podporit rozvoj regionalneho skolstva, vratane vzdelavania narodnostnych mensin.
Vo vztahu k rusinskej narodnostnej mensine sa v nedavnej minulosti udiali dve velmi zavazne udalosti:
Dna 11. jula 2016 bola pri Ministerstve skolstva, vedy, vyskumu a sportu Slovenskej republiky zriadena pracovna skupina poverena vypracovanim v poradi uz tretej Koncepcie rozvoja vyucby rusinskeho jazyka a kultury v materskych skolach, zakladnych skolach a strednych skolach v Slovenskej republike. Pracovnu skupinu tvorili nasledujuci clenovia: Mgr. Marek Gaj - riaditel ZS s MS Michala Sopiru Radvan nad Laborcom (ucitel rusinskeho jazyka na tejto skole a zaroven zvoleny predseda pracovnej skupiny), Mgr. Peter Krajnak - statny tajomnik Ministerstva skolstva, vedy, vyskumu a sportu Slovenskej republiky, Mgr. Monika Sirikova - ucitelka rusinskeho jazyka na ZS s MS Michala Sopiru Radvan nad Laborcom, Mgr. Iveta Melnicakova - ucitelka rusinskeho jazyka na ZS Komenskeho v Medzilaborciach, PaedDr. Marcela Runaninova - riaditelka a ucitelka rusinskeho jazyka na ZS s MS Kalna Roztoka, Mgr. Milos Stroncek - ucitel rusinskeho jazyka na Cirkevnej ZS sv. Juraja vo Svidniku, PhDr. Luba Kralova, PhD. - aktivistka v oblasti vyucovania rusinskeho jazyka, doc. PhDr. Anna Pliskova, PhD. a PhDr. Kvetoslava Koporova, PhD. - pracovnicky Ustavu rusinskeho jazyka a kultury Presovskej univerzity v Presove, PhDr. Anna Bohmerova - pracovnicka Odboru skolstva pri Okresnom urade v Presove, Mgr. Vladimira Palfiova - pracovnicka Odboru skolstva Presovskeho samospravneho kraja, Mgr. Anna Kuzmiakova - aktivistka v oblasti vyucovania rusinskeho jazyka. Tato komisia zostavena z odbornikov v oblasti skolstva, ucitelov rusinskeho jazyka z praxe, zo zastupcov Ustavu rusinskeho jazyka a kultury a pod zastitou statneho tajomnika rezortu pana Mgr. Petra Krajnaka sa na styroch pracovnych stretnutiach aktivne zaoberala otazkami zefektivnenia edukacie Rusinov. Vysledkom aktivit tejto pracovnej skupiny bolo revidovanie a prisposobenie komplexnej a vseobecne zavaznej koncepcie vyucby Rusinov na nasledujuce roky.
Dna 14. septembra 2016 sa z iniciativy vedenia Statneho pedagogickeho ustavu v Bratislave konalo ustanovujuce stretnutie novozriadenej Predmetovej komisie pre predmet rusinsky jazyk a literatura. Tato komisia ma aktualne sedem clenov a je zostavena z ucitelov rusinskeho jazyka z praxe a aktivistov v oblasti edukacie Rusinov. Vsetci clenovia tejto predmetovej komisie boli aj clenmi pracovnej skupiny na vytvorenie novej koncepcie vyucby rusinskeho jazyka. Ulohou tejto predmetovej komisie bude pripravovat potrebne pedagogicke dokumenty, ucebne pomocky a ucebnice pre ucebnu prax.
Skumany vychodiskovy stav pri formulovani aktualnej koncepcie vychadzal z mnohych skumanych oblasti a segmentov vzdelavanie Rusinov. V prvom rade bolo nevyhnutne rozanalyzovat predosle dve platne koncepcie vyucovania rusinskeho jazyka (1. z roku 1996 a 2. z roku 2005), v ktorych bolo nevyhnutne vyselektovat uplatnene a neuplatnene strategie podla skusenosti z praxe. Pozornost bola nasmerovana predovsetkym na inovovany, systematicky a koordinovany pohlad na riesenie problematiky vychovy a vzdelavania v rusinskom jazyku a vyucovanie rusinskeho jazyka predovsetkym tym, ze sa nova koncepcia tento raz nebude zameriavat len na vytvorenie zakladnych dokumentov potrebnych na vyucovanie predmetu rusinsky jazyk a literatura, ale predovsetkym na pomoc pri zriadovani skol s vyucovacim jazykom rusinskym a s vyucovanim rusinskeho jazyka. Za dolezity sa tiez povazuje aspekt pritomnosti rusinskej historie, etnografie, tradicii v prislusnych statnych vzdelavacich programoch a v ucebnych textoch a v kontinualnom vzdelavani pedagogickych zamestnancov skol a skolskych zariadeni s vyucovacim (pripadne vychovnym) jazykom rusinskym a vyucovanim rusinskeho jazyka.
Ulohy a ciele predostrete clenom pracovnej skupiny na tvorbu novej koncepcie rozvoja vyucby rusinskeho jazyka vyustili v maji 2017 do schvalenia tohto dokumentu a aj k jeho samotnej implementacii do praxe hned od skolskeho roka 2017/2018. V uvode koncepcie sa dozvedame jej hlavny zamer, ktory spociva v naplneni programoveho vyhlasenia vlady a v podpore rozvoja vyucby rusinskeho jazyka v najblizsom desatrocnom obdobi a to v sulade s reformnym planom Narodneho programu rozvoja vychovy a vzdelavania UCIACE SA SLOVENSKO, ktore pripravilo Ministerstvo skolstva, vedy, vyskumu a sportu Slovenskej republiky. Cielom koncepcie je vytvorit efektivne fungujuci system v regionalnom skolstve, poskytujuci kvalitnu vychovu a vzdelavanie v rusinskom jazyku a vyucovanie rusinskeho jazyka.
Samotny definitivny strategicky ramec koncepcie rozvoja vyucby rusinskeho jazyka reflektuje subor potrieb a zaroven konkretnych opatreni smerujucim k rozvoju a stabilizacii situacie v oblasti vzdelavania Rusinov.
Oblast spoluprace s rusinskou komunitou reprezentuje sedem opatreni, ktore maju byt predovsetkym zamerane na ozrejmenie a pomenovanie nosnych problemov edukacie vo vztahu k sirokej verejnosti. Jednotlive specificke ciele a opatrenia su viazane ku konkretnym terminom realizacie, pomenuvaju zodpovedne subjekty a partnerov pri realizacii jednotlivych opatreni.
Tabulka c. 1 - Popis strategickych cielov a jednotlivych opatreni strategickeho ramca v oblasti spoluprace s rusinskou komunitou inovovanej koncepcie vyucby rusinskeho jazyka s popisom terminov, zodpovednych subjektov a partnerov
Specificky ciel (dalej SC) |
Opatrenie |
Termin |
Zodpovedny subjekt |
Partner
|
1. Spracovat metodicky material pre zriadovatelov skol so zameranim na problematiku a postupnost krokov pri zaradovani skol a skolskych zariadeni do siete skol.
|
Spracovat iniciativny material pre zriadovatelov skol a skolskych zariadeni s cielom podat zo strany MSVVaS SR informaciu o postupe zriadenia skoly alebo skolskeho zariadenia s inym vyucovacim/vychovnym jazykom ako slovenskym. |
2017
|
MSVVaS SR
|
|
2. Zostavenie odborneho terminologickeho slovnika pre skolsku prax.
|
Zabezpecit vydanie odborneho terminologickeho slovnika pre rusinsku skolsku prax.
|
2017-2018
|
MSVVaS SR
|
MPC Presov, Presovska univerzita v Presove |
3. Vytvorit primerane podmienky pre kazdorocne zabezpecenie postupovych sutazi ako nosnych podujati rusinskej narodnostnej mensiny |
Stabilizovat postupove sutaze Duchnovicov Presov a Spevy mojho rodu a ine novovzniknute.
|
Priebezne
|
MSVVaS SR
|
|
4. Zabezpecenie dlhodobeho fungovania predmetovej komisie pri Statnom pedagogickom ustave pre predmet Rusinsky jazyk a literatura. |
Pravidelna cinnost a informovanost verejnosti v oblasti odborno-metodickeho usmernovania vyucby rusinskeho jazyka a literatury. |
Priebezne
|
SPU
|
|
5. Zavedenie maturity z RSJ ako volitelneho predmetu.
|
Na zaklade relevantnych prieskumov zaujmu o vyucbu predmetu RSJ na jednotlivych druhoch strednych skol zabezpecit zavedenie maturity z predmetu RSJ na baze volitelnosti. |
do r. 2026
|
MSVVaS SR
|
|
6. Vyhlasenie dotacneho projektu pre skvalitnenie procesu vyucovania RSJ.
|
Zabezpecit vyhlasenie dotacneho projektu pre skvalitnenie procesu vyucovania RSJ. |
2018
|
MSVVaS SR
|
|
7. Iniciovanie zalozenia stavovskej organizacie rusinskych ucitelov. |
Odporucit zalozenie stavovskej organizacie v praxi posobiacim rusinskym ucitelom. |
2018
|
Rusinske stavovske organizacie, odbory skolstva OU v sidle kraja |
|
Na zaklade vyssie uvedeneho je potrebne skonstatovat, ze v priebehu rokov 2017 - 2018 doslo v plnom rozsahu k uspesnej realizacii niektorych specifickych cielov v plnom rozsahu, ine maju zase charakter dlhodobejsej intervencie, koordinacie a kooperacie v praxi (predovsetkym SC c. 5 a SC c. 6). V suvislosti so SC c. 1 MSVVaS spracovalo metodicky a informativny material pre zriadovatelov skol a skolskych zariadeni.[1] SC c. 2 a SC c. 7 su aktualne v stadiach odbornej pripravy v ramci spoluprace zodpovednych subjektov a partnerov. SC c. 3 suvisiaci s pravidelnou kazdorocnou realizaciou postupovych nosnych predmetovych sutazi v rusinskom jazyku predostiera nevyhnutnu potrebu vytvarania optimalnych podmienok pre tento segment. Plnenie SC c. 4 sme blizsie popisali a charakterizovali v uvode prispevku. Mozeme preto konstatovat, ze prvotna implementacia novej koncepcie vyucby rusinskeho jazyka v oblasti spoluprace s rusinskou komunitou je slubne rozbehnuta.
Oblast problematiky zabezpecenia ucebnic, digitalneho obsahu vzdelavania a ucebnych pomocok je obsiahnuta v styroch specifickych cieloch s navrhom opatreni a nacrtom terminov, uvedenim zodpovednych subjektov a partnerov realizacie.
Tabulka c. 2 - Popis strategickych cielov a jednotlivych opatreni strategickeho ramca v oblasti problematiky zabezpecenia ucebnic, digitalneho obsahu vzdelavania a ucebnych pomocok inovovanej koncepcie vyucby rusinskeho jazyka s popisom terminov, zodpovednych subjektov a partnerov
Specificky ciel (dalej SC) |
Opatrenie |
Termin |
Zodpovedny subjekt |
Partner
|
8. V ramci centralneho uloziska pre digitalny obsah vytvorit priestor pre rusinske skoly.
|
Zabezpecit dostupnost elektronickych ucebnych zdrojov pre zakladne a stredne skoly a zriadit tematicke sekcie pre predmet RSJ v ramci existujucich a pripravovanych vzdelavacich projektov. |
2018
|
MSVVaS SR
|
MPC
|
9. Vytvorit a vydat ucebnice pre jednotlive rocniky skol s vyucovanim RSJ v sulade s prislusnymi SVP. Na zaklade kazdorocnej primeranej reedicie uvedenych ucebnic flexibilne reagovat na potreby ucebnej praxe. |
Postupne kazdorocne pripravovat a vydavat ucebnice pre skoly s VJR a VRJ pocnuc najnizsimi rocnikmi v ramci jednotlivych stupnov vzdelavania. Zabezpecit ucebnicu ,,Bukvar" a ,,Pracovny zosit" pre potreby zaujmu novych ziadatelov o vyucovanie RSJ. |
do r. 2026
|
MSVVaS SR
|
SPU, MPC PO
|
10. Priprava ucebnice rusinskej regionalnej vychovy.
|
Zabezpecit pripravu a vydanie ucebnice regionalnej vychovy pre prvy a druhy stupen vzdelavania s dorazom na rusinsky folklor, narodopis a historiu pre jednotlive stupne vzdelavania. |
Priebezne
|
SPU
|
MPC, MSVVaS SR
|
11. Vytvorenie rusinskej mutacie existujucich ucebnych zdrojov pre potreby skol s VJR. |
Zabezpecit vytvorenie rusinskej jazykovej mutacie existujucich ucebnych zdrojov. |
Priebezne
|
SPU
|
MSVVaS SR
|
Uvedene specificke ciele maju charakter uzsej kooperacie medzi jednotlivymi zodpovednymi subjektmi a partnermi na urovni odbornej i praktickej. SC c. 8 orientovany na zabezpecenie dostupnosti elektronickych ucebnych zdrojov sa uz priebezne realizuje formou spustenia edukacnej internetovej stranky www.ikatika.sk, kde sa v jednotlivych tematickych oblastiach mozu ziaci vzdelavat aj v rusinskom jazyku. Digitalny edukacny obsah je na tejto stranke postupne doplnovany a dostupny na vyuzitie v ucebnej praxi. Velmi naliehavym problemom, ktoremu je venovana pozornost v SC c. 9, je akutny nedostatok ucebnic a pracovnych zositov pre najnizsie rocniky primarneho vzdelavania (pre 1. a 2. rocnik). Reedicie tychto ucebnic boli naposledy realizovane v roku 2006 a vsetky ich skladove zasoby sa uz minuli. Doposial vsak nebol stabilizovany a dohodnuty mechanizmus ich reedicie. Ten stazuje predovsetkym nizky naklad a velmi mala potreba tychto ucebnic vo vztahu k ich poctu, co sa v konecnom dosledku premieta aj do celkoveho sucasneho standardneho mechanizmu zabezpecovania ucebnic. SC 9. - 11. maju charakter dlhodobej intervencie a priebeznej realizacie, ale je potrebne uviest, ze na ich aplikaciu bol v poslednych mesiacoch formulovany zamer na roznych urovniach zodpovednych subjektov resp. partnerov, bol postaveny zrely zaklad a vizia ich implementacie. K SC c. 10 je potrebne uviest, ze v suvislosti s aktivitou Predmetovej komisie pre rusinsky jazyk a literaturu pri SPU aktualne dochadza k odbornemu spracovaniu SWOT analyzy potrieb rusinskej mensiny v ramci regionalneho vzdelavania v SR a k identifikacii a zadefinovaniu specifickych cielov vzdelavania z pohladu poziadaviek a potrieb narodnostnej mensiny v oblasti narodnostnej identity, kultury, historie, umenia, vedy, jazyka narodnostnej mensiny, regionality a tradicii, hodnot, rozdielnosti, atd. Uvedene dokumenty su v stadiu vnutrokomisionalnej diskusie a v konecnom dosledku maju byt vychodiskom v realizacii SC c. 10.
Oblast pregradualnej pripravy buducich ucitelov a kontinualneho vzdelavania ucitelov je charakterizovana styrmi klucovymi strategickymi cielmi.
Tabulka c. 3 - Popis strategickych cielov a jednotlivych opatreni strategickeho ramca v oblasti pregradualnej pripravy buducich ucitelov a kontinualneho vzdelavania ucitelov inovovanej koncepcie vyucby rusinskeho jazyka s popisom terminov, zodpovednych subjektov a partnerov
Specificky ciel (dalej SC) |
Opatrenie |
Termin |
Zodpovedny subjekt |
Partner
|
12. Zabezpecit kontinualne vzdelavania pedagogickych zamestnancov skol a skolskych zariadeni s VJR a VRJ. |
Podporit vytvorenie internej pozicie ucitel kontinualneho vzdelavania pre rusinsky jazyk v MPC Presov. |
2017
|
MPC
|
|
13. Priprava buducich ucitelov materskych skol. |
Zabezpecenie pripravy ucitelov materskych skol na strednych pedagogickych skolach. |
Priebezne
|
MSVVaS SR
|
VUC
|
14. Priprava buducich ucitelov pre primarne vzdelavanie.
|
Podporit studijne odbory na vysokych skolach elementarna a predskolska pedagogika s VJR. |
2017
|
MSVVaS SR
|
Presovska univerzita v Presove
|
15. Priprava buducich ucitelov pre nizsie a vyssie stredne vzdelavanie. |
Podporit studijne odbory na vysokych skolach v dvojkombinacii. |
Priebezne
|
MSVVaS SR |
Presovska univerzita v Presove |
Pre kvalitu vychovy a vzdelavania je klucovou priprava buducich ucitelov a kontinualne vzdelavanie pedagogickych zamestnancov skol a skolskych zariadeni. Rusini pocas poslednych 25 rokov zial nevyriesili k spokojnosti predovsetkym problematiku kvalifikovanosti vyucovania na jednotlivych stupnoch edukacie a kontinuitu vyucovania. Podla sucasnych zisteni je kvalifikovanost vyucovania predmetu rusinsky jazyk a literatura sotva 10 percentna, co je velmi nepriaznivy stav. Absolventi magisterskeho studia studijneho programu rusinsky jazyk a literatura v dvojkombinacii studujucich pred casom na Ustave rusinskeho jazyka a kultury v ramci Centra jazykov a kultur narodnostnych mensin Presovskej univerzity sa z roznych dovodov v praxi neuplatnuju. Cestou by v buducnosti urcite bola forma kvalifikacneho vzdelavania pre ucitelov uciacich rusinsky jazyk aktualne priamo v praxi. Taketo vsak nebolo dodnes externou formou skoncipovane na nijakom univerzitnom pracovisku. Este v marci 2017 doslo k obnoveniu pracovnej pozicie ucitela kontinualneho vzdelavania pre rusinsky jazyk a literaturu na regionalnom pracovisku MPC v Presove najprv na patinovy pracovny uvazok a od oktobra 2018 na plny pracovny uvazok, cim bol naplneny SC c. 12. Ostatne strategicke ciele (SC 13.-15.) sa naplnuju priebezne prostrednictvom aktivit partnerskych institucii, ale prioritne je zamerat sa na pripravu ucitelov pre predprimarne vzdelavanie prostrednictvom implementacie studia rusinskeho jazyka na Pedagogickej a socialnej akademii v Presove, ktora je v pripade zaujmu studentov mozna hned. Oblast vzdelavania pedagogickych zamestnancov aktualne uciacich predmet rusinsky jazyk a literatura je nevyhnutne aktualne zamerat predovsetkym na kontinualne vzdelavanie, ktore sa uspesne implementuje prostrednictvom akreditovanych aktualizacnych vzdelavacich programov predlozenych Metodicko-pedagogickym centrom.
Tabulka c. 4 - Prehlad akreditovanych vzdelavacich programov a pripravovanych vzdelavacich programov pre ucitelov rusinskeho jazyka a literatury v ramci vzdelavacich aktivit RP MPC v Presove
Nazov vzdelavacieho programu |
Druh vzdelavacieho programu |
Pocet hodin Prez./dist. |
Pocet kreditov |
Platnost akreditacie |
Cislo akreditacie |
Rusinsky jazyk a jeho vyucovanie na ZS a SS |
aktualizacne vzdelavanie |
46/16 |
14 |
14.10.2014 -31.12.2019 |
1434/2014-KV |
Metody a formy vyuzitia historickych realii vo vyucovani rusinskeho jazyka a literatury |
aktualizacne vzdelavanie |
32/8 |
10 |
14.10.2014 -31.12.2019 |
1433/2014-KV |
Rusinske realie a moznosti ich zaradenia do skolskeho vzdelavacieho programu na zakladnej skole |
aktualizacne vzdelavanie |
30/5 |
9 |
13.3.2015 - 31.12.2020 |
1456/2015 - KV |
Rozvoj profesijnych kompetencii pedagogickych zamestnancov v oblasti poznavania rusinskej narodnostnej mensiny |
aktualizacne vzdelavanie |
11/9 |
6 |
9.2.2018 - 31.12.2023 |
1782/2018-KV
|
Rusinsky jazyk ako vychovny jazyk v skolskom klube deti |
aktualizacne vzdelavanie |
31/9 |
10 |
18.6.2018 - 31.12.2023 |
1912/2018-KV |
Rusinsky jazyk v predpri-marnom vzdelavani |
aktualizacne vzdelavanie |
Aktualne vo faze akreditacie |
Aktualny stav problematiky vyucby rusinskeho jazyka a literatury v podmienkach primarneho a nizsieho sekundarneho vzdelavania ma v stanovenych vyssie popisanych a specifikovanych strategickych cieloch vytycene jasne piliere rozvoja. Nastartovany pozitivny trend v komplexnom inovovani vyucovacieho procesu z pohladu obsahu a zamerania vyucovania rusinskeho jazyka a literatury sa uz naplno prejavuje v praxi v konkretnych skolskych zariadeniach (ZS s MS Kalna Roztoka, ZS s MS Klenova, MS Cabiny, ZS s MS Michala Sopiru Radvan nad Laborcom, ZS s MS Pcolinne, CZS sv. Juraja Svidnik, ZS s MS Alexandra Duchnovica Ulic, ZS Komenskeho Medzilaborce, ZS Duchnovicova Medzilaborce), kde sa pocet ziakov uciacich sa rusinsky jazyk a literaturu medzirocne permanentne zvysuje. Mozeme to sledovat na statistikach zo vsetkych menovanych sledovanych skolskych zariadeni, kde sa pocet ziakov uciacich sa predmet rusinsky jazyk a literatura zvysila o 145 percent. Komplexne prehlady poctov ziakov za jednotlive obdobia su uvedene v tabulkach pod textom. Len nasledujuce skolske roky prinesu naplno odpoved na otazku, ci inovovana koncepcia vyucby rusinskeho jazyka a popisane implementovane a planovane specificke ciele strategickeho ramca koncepcie prinesu pre progres a stabilizaciu edukacnych potrieb Rusinov ocakavany efekt.
Tabulka c. 5 - Komplexny prehlad stavu vyucovania predmetu rusinsky jazyk a literatura podla formy vyucovania vo vsetkych vzdelavacich instituciach v ramci Slovenskej republiky s ciselnymi udajmi o pocte ziakov z konca skolskeho roka 2015 - 2016
Vsetky skolske institucie v ramci Slovenskej republiky - skolsky rok 2015/2016 |
|||||||||||
Forma vzdelavania |
Predprimarne vzdelavanie |
Primarne vzdelavanie |
Nizsie stredne vzdelavanie |
||||||||
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
S |
||
Vyucovaci jazyk rusinsky v podmienkach MS |
23 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
23 |
Rusinsky jazyk a literatura ako vyucovaci predmet v skolach s vyucovacim jazykom rusinskym |
0 |
5
|
3 |
6 |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
18 |
Rusinsky jazyk a literatura ako predmet vyucovany formou kruzku v spolupraci s prislusnym centrom volneho casu |
0 |
1 |
0 |
3 |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
10 |
Predmet rusinsky jazyk a literatura, ktory sa vyucuje prostrednictvom povinne volitelneho predmetu v ramci disponibilnych hodin skolskeho vzdelavacieho programu prislusnej zakladnej skoly |
0 |
0 |
0 |
15 |
16 |
19 |
7 |
10 |
0 |
11 |
78 |
Spolu pocet ziakov podla stupna vzdelavania |
23 |
58 |
48 |
||||||||
Celkovy pocet ziakov uciacich sa rusinsky jazyk a literaturu v skolskom roku 2015? 2016 |
129 |
Tabulka c. 5 - Komplexny prehlad stavu vyucovania predmetu rusinsky jazyk a literatura podla formy vyucovania vo vsetkych vzdelavacich instituciach v ramci Slovenskej republiky s ciselnymi udajmi o pocte ziakov z konca skolskeho roka 2017 - 2018
Vsetky skolske institucie v ramci Slovenskej republiky - skolsky rok 2017/2018 |
|||||||||||
Forma vzdelavania |
Predprimarne vzdelavanie |
Primarne vzdelavanie |
Nizsie stredne vzdelavanie |
||||||||
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
S |
||
Vyucovaci jazyk rusinsky v podmienkach MS |
35 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35 |
Rusinsky jazyk a literatura ako vyucovaci predmet v skolach s vyucovacim jazykom rusinskym |
0 |
11 |
12 |
9 |
10 |
10 |
0 |
0 |
0 |
0 |
52 |
Rusinsky jazyk a literatura ako vyucovaci predmet v skolach s vyucovanim rusinskeho jazyka |
0 |
13 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
13 |
Rusinsky jazyk a literatura ako predmet vyucovany formou kruzku organizovaneho prislusnou zakladnou skolou |
0 |
26 |
18 |
28 |
2 |
3 |
8 |
8 |
8 |
1 |
102 |
Predmet rusinsky jazyk a literatura, ktory sa vyucuje prostrednictvom povinne volitelneho predmetu v ramci disponibilnych hodin skolskeho vzdelavacieho programu prislusnej zakladnej skoly |
0 |
0 |
13 |
5 |
17 |
14 |
13 |
9 |
10 |
0 |
81 |
Spolu pocet ziakov podla stupna vzdelavania |
35 |
164 |
84 |
||||||||
Celkovy pocet ziakov uciacich sa rusinsky jazyk a literaturu v skolskom roku 2017?2018 |
283 |
ZOZNAM BIBLIOGRAFICKYCH ODKAZOV:
GAJ, M., 2008. O problemoch vyucovania rusinskeho jazyka na 1. a 2. stupni ZS na Slovensku. In: Rusinsky jazyk medzi dvoma kongresmi, Krakov, 13.-16.03.2007. Presov: Svetovy kongres Rusinov. Ustav rusinskeho jazyka a kultury. ISBN 978-80-8068-896-7, s. 157-160.
GAJ, M., 2015. Sucasny stav a perspektivy rusinskeho narodnostneho skolstva na Slovensku. In: Rusinsky spisovny jazyk na Slovensku - 20 rokov kodifikacie, Presov, 23.-25.09.2015. Presov: Presovska univerzita v Presove. Ustav rusinskeho jazyka a kultury. ISBN 978-80-555-1521-2, s. 259-266.
PLISKOVA, A., 2015 Rusinsky jazyk v kontexte Europskej charty regionalnych alebo mensinovych jazykov. In: Rusinsky spisovny jazyk na Slovensku - 20 rokov kodifikacie. Presov, 23.-25.09.2015. Presov: Presovska univerzita v Presove. Ustav rusinskeho jazyka a kultury. ISBN 978-80-555-1521-2, s. 202-231.