Uvod
Uz ludove mudrosti ako ,,prikryvaj sa takou perinou, na aku mas" alebo ,,mysli na zadne vratka" a mnoho inych hovoria o tom, ako velmi sa kladie doraz na schopnost hospodarit, t.j. narabat s peniazmi. S pojmom financna gramotnost sa dnes mozeme stretnut v roznych sferach zivota. V dnesnej modernej spolocnosti je coraz vacsi pocet financnych institucii ponukajucich mnoho financnych produktov a sluzieb. Mladi ludia sa denne stretavaju s vyrazmi ako poistenie, hypoteka, urok, faktura a pod. Avsak v dnesnej rychlo sa rozvijajucej dobe treba tieto pojmy nielen poznat, ale hlavne sa v nich orientovat. Vo vychovno-vzdelavacom procese v ramci prierezovych tem sa kladie velka dolezitost prave na financnu gramotnost. Ale ako rozvijat financnu gramotnost v inkluzivnej triede tak, aby sa dosiahli rovnake vychovno-vzdelavacie ciele? Vytvorili sme ulohy, ktore prispievaju k rozvoju spominanej financnej gramotnosti a aplikovali ich tak, aby sme vysli v ustrety individualnym a skupinovym potrebam vsetkych ziakov. Je dolezite vytvorit v triede pre vsetkych ziakov bez rozdielu take podmienky na vzdelavanie, ktore im pomozu prekonat prekazky v uceni a podporia ich v rozvoji vo vsetkych oblastiach. K ziakom je potrebne zvolit individualny pristup a akceptovat potreby vsetkych ziakov.
Financna gramotnost v Slovenskej republike
To, ci sa clovek spravne rozhodne pre nejaky financny produkt alebo sluzbu, ktora bude pre neho vyhodna, zalezi na urovni jeho financnej gramotnosti. Financna gramotnost je podla Narodneho standardu financnej gramotnosti (dalej ako NSFG) definovana ako ,,schopnost vyuzivat poznatky, zrucnosti a skusenosti na efektivne riadenie vlastnych financnych zdrojov s cielom zaistit celozivotne financne zabezpecenie seba a svojej domacnosti. Financna gramotnost nie je absolutnym javom, je to kontinuum schopnosti, ktore su podmienene premennymi ako vek, rodina, kultura ci miesto bydliska. Financna gramotnost je oznacenim pre stav neustaleho vyvoja, ktory umoznuje kazdemu jednotlivcovi efektivne reagovat na nove osobne udalosti a neustale sa meniace ekonomicke prostredie." (NSFG verzia 1.1, 2014)
Vo svojom prispevku chcem citatelov na zaklade experimentalnych skusenosti oboznamit s konkretnymi moznostami, ako zvysit financnu gramotnost u ziakov v zakladnych skolach a vzbudit u nich zaujem o financne vzdelavanie. Snazila som sa vytvorit ulohy, ktore budu posobit na ziakov motivacne a rozvijat nielen ich financnu, ale aj citatelsku gramotnost. V snahe vytvorit vyucovaciu hodinu tak, aby bola co najzaujimavejsia a pritom som splnila stanovene ciele, dbala som na spravny vyber uloh, ktore budu ziaci na hodine riesit. Vsetky ulohy obsahovo spadali do tem PISA Financial Literacy, ktora hodnotila uroven financnej gramotnosti 15-rocnych ziakov. Studia sa uskutocnila v dvoch cykloch a jej cielom bolo analyzovat pripravenost mladych ludi na zivot v oblasti financii po ukonceni povinnej skolskej dochadzky. Vykon slovenskych ziakov pri merani financnej gramotnosti PISA v roku 2015 oproti roku 2012 vyrazne poklesol. Podla poslednych vysledkov PISA jedna tretina slovenskych ziakov nie je schopna aplikovat svoje vedomosti v beznych financnych situaciach v realnom zivote. (NUCEM, 2015) Tieto vysledky ukazuju, ze napriek snaham o rozvoj financnej gramotnosti uroven vzdelavania v tejto oblasti v skolach nedosahuje pozadovanu uroven. A kedze oblast financii sprevadza cloveka po cely zivot a iba financne gramotny clovek vie urobit zodpovedne rozhodnutia a spravne pouzit svoje peniaze, rozhodla som sa venovat tejto problematike a vytvorila som konkretne ulohy zamerane na rozvoj financnej gramotnosti pre ziakov v nizsom strednom vzdelavani. Za ciele mojej prace som si stanovila:
- posudit, ci prirodzena implementacia uloh z oblasti financnej gramotnosti do viacerych predmetov priaznivo ovplyvni ucebne vysledky ziakov,
- navrhnut subor uloh a cinnosti tykajucich sa rozvoja financnej gramotnosti a overit ich v praxi.
Experiment prebiehal v skolskom roku 2016/2017. Nasou vyskumnou vzorkou boli ziaci 7. rocnika. V triede, ktoru sme oznacili ako experimentalna, sa nachadzalo 24 ziakov, z toho boli 6 ziaci so specialnymi vychovno-vzdelavacimi potrebami. Jeden ziak mal ADHD, traja dysgrafiu, z toho dvaja aj dyslexiu. Dalsi dvaja mali dyslexiu. V triede sa nachadzala aj ziacka, ktora prisla zo zahranicia a neovladala slovensky jazyk.
Ukazky uloh na rozvoj financnej gramotnosti s akcentom na inkluzivne vzdelavanie v skolach
Uloha 1: Spotrebice v domacnosti
Celkova rocna spotreba energie priemernej rodiny na Slovensku je asi 15 500 kWh, co pri sucasnych cenach predstavuje priblizne 1 500 EU za rok. Na diagrame je znazornena rocna spotreba elektrospotrebicov v domacnosti. Vieme, ze podiel elektrospotrebicov na celkovej spotrebe energii v domacnosti je 14 %.
- Zistite, kolko kWh tvori spotreba elektrospotrebicov rocne? Kolko by to bolo vo financnom vyjadreni?
- Kolko kWh priemerne pripada na spotrebu osvetlenia v domacnosti od juna do septembra?
- Skuste sa zamysliet, ako usetrit energiu za osvetlenie.
Priebeh aktivity
Kedze sme chceli podnietit priamy rozvoj jazykoveho kodu u ziakov, spolocensky primeraneho spravania sa a komunikacnych sposobilosti, este pred konkretnym zadanim ulohy sme sa posadali so ziakmi do kruhu. Kruh symbolizuje rovnost, ziakom umoznuje komunikaciu bez barier a podporuje spolupatricnost. Ziakom netradicne usporiadane stolicky pomozu navodit pozitivnu atmosferu a upriamit pozornost na temu vyucovacej jednotky. V ramci metody brainstorming sme im polozili otazky: ,,Co vam prve napadne, ked sa spomenie slovo spotrebic?" Ziaci si mali vsetky svoje myslienky napisat na papier a vzapati dostali moznost povedat svoj nazor aj pred triedou. Diskusia sa viedla systemom - jeden hovori, ostatni pocuvaju. Ziaci sa pocas motivacnej fazy pred konkretnou ulohou striedali pomocou hadzania makkej lopticky systemom, ze kto ma v ruke lopticku, ten hovori svoj nazor. Takto vedena diskusia nuti ziakov k aktivnemu pocuvaniu, neskakaniu si do reci a dava aj moznost nezucastnit sa diskusie, ked sa ziak k niektorym temam vyjadrit jednoducho nechce. Ucitel by mal povzbudzovat ziakov k vyjadreniu vlastnych nazorov a podnietit diskusiu kladenim otvorenych otazok. Po tejto faze sme ziakov zadelili do skupin tak, aby sa v kazdej nachadzali aj intaktni ziaci, aj ziaci s vyvinovymi poruchami. V jednej skupine bola aj cudzinka, konkretne z Iranu. Kedze komunikovala iba perzsky a anglicky, pridelili sme ju do skupiny, kde sa nachadzali ziaci, ktori navstevovali v skole kruzok anglickeho jazyka a vedeli sa s nou bez problemov dohovorit. Nakolko bola komunikacia aj medzi nami iba v anglickom jazyku, vysvetlili sme jej pravidla diskusie a zadanie naslednej ulohy prelozili do anglictiny. Pri ziakovi s ADHD sme viedli pocas ulohy taktny a tolerantny pristup so zameranim na okamzite odmeny a nasledky. Dali sme ho do skupiny s pokojnejsimi spoluziakmi a casto sme chodili do tejto skupiny, aby sme ho povzbudili a pozitivne motivovali. Povzbudzovali sme vsetkych ziakov, zaroven bolo dolezite pomoct ziakom so specialnymi vychovno-vzdelavacimi potrebami prekonat pripadny neuspech, aby u nich nevznikal pocit menejcennosti v porovnani so spoluziakmi. Skupiny sme usporiadali tak, aby boli co najdalej od seba a vzajomne sa nerusili. Skupinu, v ktorej bol ziak s ADHD, sme umiestnili co najblizsie pred tabulu do prvej lavice, aby v jeho zornom uhle bolo co najmenej podnetov, ktore by ho rozptylovali. Poskytli sme mu adekvatnu moznost pohyboveho uvolnenia, nakolko sme si vedomi, ze takehoto ziaka nie je vhodne nutit do uplneho pokoja. Pomahal nam s pomockami, rozdavat papiere s ulohami, v zavere ich zasa zozbierat. Ziakov s dyslexiou sme dali do inych skupin. Kedze v skupine mal jeden ziak precitat zadanie ulohy ostatnym clenom, povzbudzovali sme ziakov, aby citajuci dbal na spravnu artikulaciu a pomerne pomale tempo pri citani. Upozornili sme ziakov, ze je nespravne sa niekomu vysmievat, ani kvoli tempu v praci, ani kvoli citaniu. Sami sme vybrali intaktnych ziakov k prvemu precitaniu a dbali na to, aby text citali zretelne s cielom, aby sa ostatni sustredili na zadanie ulohy. Potom druhykrat citali aj ini clenovia v skupine. Odburali sme tym dezorientovanost v texte a ziakov s dyslexiou nedostali do situacie, aby citali pred celou triedou. Zadanie sa sklada z pomerne kratkych a jednoznacnych viet, takze citanie nebudu vnimat ako negativnu aktivitu. Stale ostavala moznost, ze ziaci odmietnu precitat text aj v skupine a precita ho iny clen v ramci skupiny. Ocenili sme akukolvek citatelsku aktivitu a priebezne povzbudzovali ziakov k aktivnemu pristupu v plneni uloh. Ziakov s dysgrafiou sme dali do skupin tak, aby sa v skupine rozdelili ulohy medzi vsetkych clenov. Tym sme odburali stres z toho, ze budu musiet tito ziaci zapisovat vysledne zistenia, pripadne prispevky do naslednej diskusie sami a tym padom mohla u nich vzniknut averzia voci celej aktivite. Vhodnou aktivitou v skupine by bolo precitanie zadania. Pri vyucovani ziakov s dysgrafiou je vhodne pouzivat graficke znazornenie a obrazky, preto su v zadani informacie zadane v grafe. V tejto ulohe ide o dva dolezite aspekty - citanie s porozumenim a matematicku gramotnost. Podla nasho predpokladu ziaci porozumeli textu a zo zadania jasne pochopili, ze na splnenie prvej ulohy je dolezity udaj 14 %. Dokazali pomerne rychlo vyratat skutocnu spotrebu elektrospotrebicov z celkovej spotreby za energie. Pri druhej ulohe sa ziaci najprv vratili k udaju z prvej ulohy a nasledne odvodzovali dalsie udaje a hodnoty potrebne na vyratanie ulohy. Problematicke pre nich bolo uvedomit si, co je to priemerna hodnota spotreby za osvetlenie. Niektori zavahali aj pri urceni hodnoty spotreby za casove obdobie styroch mesiacov a ukoncili ulohu vyratanim iba priemernou spotrebou za mesiac. Pravdepodobne doslo k neporozumeniu zadania danej ulohy. Tym, ze pracovali v skupine sa navzajom kontrolovali a radili. Kazdy sa pokusal vyratat to sam, no zaroven svoje vysledky konzultovali a sami sa tak navzajom opravovali. Napriek tomu, ze niektore skupiny nezvladli vyratat obe ulohy spravne, do diskusie na temu setrenie energie za osvetlenie sa zapajali vsetci ziaci a skutocne ponukli mnoho prospesnych podnetov a nametov na uvazovanie ako usetrit energiu za osvetlenie.
Uloha 2: Ucitel ta poziadal, aby si mu pomohol priniest do triedy karticky venovane financnej gramotnosti. Lenze po ceste sa ti rozsypali na zem. Vies, ze sa tykali bud pricin, alebo dosledkov financnej gramotnosti. Prepis vsetky priciny a dosledky na ciste karticky. Prilep si potom karticky do zosita do dvoch skupin tak, ako to vidis v tabulke nizsie, ale usporiadaj ich podla toho, kam patria.
Priebeh aktivity
Pocas tejto aktivity sme ziakom hned v uvode vysvetlili, o co v nej pojde a ake sledujeme ciele. Kedze nejde o matematicku gramotnost a zaroven ide o rozsirujuce ucivo, ziaci tuto ulohu riesili len na zaklade svojich vlastnych vedomosti ci skor intuitivne. Kazdy zo ziakov dostal na lavicu presny pocet prazdnych karticiek, na ktore mal prepisat pojmy z tabulky, ktoru sme ziakom premietali na premietacom platne pocas celej aktivity. Sledovali sme tym zoznamenie sa s kazdym pojmom, aby ho ziaci nielen poculi pri nasom precitani nahlas, videli na platne, ale aby si aj osvojili jeho transkripciu. Je dolezite dbat na ucebne styly ziakov, preto je dolezite striedat rozne techniky a cinnosti pocas vyucovania, aj konkretnych aktivit. Texty premietat, ale aj citat, dovolit ziakom, aby text parafrazovali, pripadne, aby vyjadrili svoj nazor, ci vytvorili prezentaciu, ale aj osobnym vystupom pred triedou. Ziakom s dysgrafiou sme dali namiesto prazdnych karticiek predtlaceny text tak, ze v nom chybalo len jedno, pripadne dve slova, ktore mali doplnit. Aby sme ich nedostali pod casovy stres, na tuto ulohu mali dostatok casu. Snazili sme sa motivovat ziakov k tejto aktivite, aby sa ziakom zdala pritazliva svojim obsahom. Pripomenuli sme naslednu diskusiu o vyuziti nadobudnutych pojmov, pripadne vysvetlenie pojmov, ktorym nerozumeli. Ziacke, ktora nerozumela po slovensky, sme texty prelozili do anglictiny, a tak mala text na karticke aj v anglictine, aj v slovencine, a tak nemala za ulohu si text z platna prepisovat, nakolko nemala osvojenu slovensku abecedu a bolo by to pre nu zatazujuce. Karticky len nalepila do zosita. Ziaka s ADHD sme oslovili, aby vsetky karticky (prazdne, s predtlacenym a prelozenym textom) porozdaval spoluziakom. Nechali sme ho sediet v prvej lavici, aby sa mohol plne sustredit len na aktivitu a udrzal si pozornost. Pre ziakov, ktori nemali lepidlo, sme priniesli tri vlastne. Aj tie nam pomahal rozdat ziak s ADHD. Priebezne sme pri cinnostiach vyzvali aj inych ziakov, aby nam pomohli, aby sa zbytocne nedostal v kolektive do pozornosti ako uprednostnovany ziak, nakolko vsetci ziaci su radi napomocni vyucujucim. Pri ziakoch s dyslexiou sme dbali najma na to, aby sa text precital pomaly a zretelne. Citali sme kazde spojenie, ci uz pricinu alebo dosledok financnej krizy tak, aby mal ziak dostatok casu zamysliet sa nad jednotlivymi pojmami. Kedze text bol pocas celej aktivity pred nimi, mohli si ho ticho, ci po slabikach precitat a spravne usporiadat do zadanej tabulky. Ziakov sme slovne hodnotili a pochvalili aj za male pokroky. Je velmi dolezite motivovat ziakov a odmenovat pochvalou, povzbudenim, pripadne aj znamkou za aktivitu. Kedze neslo o poctove ukony, ziaci velmi rychlo ulohy splnili s pomerne vysokou mierou uspesnosti. Podla zadania vedia, ze moze ist len o pricinu alebo dosledok. Je dolezite, aby ziaci spravne zvolili moznost, a to z vlastnych vedomosti, alebo logickym vyvodenim. Niektore pojmy su im zname, preto najvacsie problemy boli s urcovanim pojmov ako bubliny na hypotekarnych trhoch, nicenie hodnoty dochodkov alebo neregulovane pozicky, ktorym sme sa na konci aktivity venovali.
Zaver
Potvrdilo sa nam, ze ziaci skutocne prejavili vyssi zaujem o financne vzdelavanie po nasom posobeni, co nas povzbudilo do dalsej pedagogickej prace - navrhovania, aplikovania uloh zameranych na rozvoj financnej gramotnosti. Prinos tejto prace pre pedagogicku prax spociva v nami navrhnutych ulohach, ktore podla SVP v ramci konkretnych tem mozu byt napomocne osvojit si matematicke znalosti, ale zaroven prispievaju k financnemu vzdelavaniu nielen u intaktnych ziakov, ale aj u ziakov so specialnymi vychovno-vzdelavacimi potrebami. Ucitelia tak mozu okrem zvysovania matematickej gramotnosti posobit aj na financnu a spolu s vedenim diskusii na tuto temu zvysovat zaujem o financne vzdelavanie, ako preukazal aj nas vyskum. Pri ziakoch so specialnymi vychovno-vzdelavacimi potrebami je velmi dolezite, aby o ich prekazkach v edukacii ucitel vedel a poznal, ake su konkretne potreby tychto ziakov, predpoklady a moznosti napredovat. Kazdy ucitel by mal poznat ucebne styly svojich ziakov, volit vhodne metody a formy vyucovania, napriklad dat predtlaceny text, prisposobit tempo, vyuzivat rozne aktivity, hry, strategie a pod. V niektorych situaciach je vhodne vyuzivat aj kompenzacne pomocky, napriklad pocitacove programy, kalkulacku a pod. Velmi dolezite je hodnotenie vysledkov, pretoze to poskytuje spatnu vazbu o praci ziaka. Ucitel by mal dovolit ziakom ohodnotit aj samych seba, sebareflexia je pri sebarealizacii v edukacii velmi dolezita. Hodnotit mozeme ziakov znamkou, no aj slovom, pochvalnym gestom, cislom, percentami a pod. Velmi dolezite je ziakov povzbudzovat a pochvalit medzi styrmi ocami, ale aj pred celu triedou. Ucitel sa v ramci vychovno-vzdelavacieho procesu snazi o zdvihnutie sebadovery i sebaucty u ziakov a aj nedostatky a rezervy predklada tak, aby to ziaka motivovalo do dalsej cinnosti. Jednym z vyznamnych cielov ucitela je, aby poskytol rovnake prilezitosti a podnety na vyvin vsetkych ziakov a v ramci inkluzie podporoval socializaciu ziakov so specialnymi vychovno-vzdelavacimi potrebami, a tak ich lepsie pripravil pre bezny zivot.
ZOZNAM BIBLIOGRAFICKYCH ODKAZOV:
MS SR, MF SR, 2014. Ministerstvo financii SR: Narodny standard financnej gramotnosti verzia 1.1. Bratislava.
Internetove odkazy:
http://www.nucem.sk/documents/27/medzinarodne_merania/pisa/publikacie_a_...