Rozvíjanie čitateľskej gramotnosti žiakov prostredníctvom metakognitívnych čitateľských stratégií

Autor, Popis: 
Ingrid Nosková, Metodicko-pedagogické centrum, regionálne pracovisko Banská Bystrica Beata Zbojová, Základná škola M. R. Štefánika, Haličská cesta 1191/8, Lučenec
Anotácia: 
Sémantickou náplňou príspevku je identifikácia metakognitívnych postupov, ktoré podporujú rozvíjanie čitateľskej gramotnosti žiakov; charakteristika štruktúry metakognície, identifikácia metakognitívnych vedomostí, zručností a metakognitívneho presvedčenia. Článok sprostredkúva aj explikáciu vybratých metakognitívnych strategií, vhodných na využitie vo vyučovacom procese a konkrétnu ukážku vyučovacej hodiny s implementáciou metakognitívnej stratégie SQ3R spolu s textami a úlohami k textu.

Úvod

      V súcasnej dobe je jednou z primárnych tém v oblasti vzdelávania citatelská gramotnost. Do povedomia širšej verejnosti sa dostala najmä prostredníctvom informácií o výsledkoch našich ziakov v medzinárodných (PIRLS a PISA) a národných meraniach (T5, T9), v ktorých zaznamenávame nepriaznivé výsledky. Posledné hlavné testovanie medzinárodnej štúdie PISA bolo realizované 16. 4. – 27. 4.  2018 na 387 základných a stredných školách. Celkovo sa na Slovensku zapojilo do hlavného testovania priblizne 7 600 ziakov. Výsledky slovenských ziakov sú podobne ako v predchádzajúcom cykle, v roku 2015, vo všetkých troch oblastiach – matematická, citatelská a prírodovedná gramotnost – významne nizšie, ako je priemerný výkon ziakov z krajín OECD. Slovenská republika dosiahla v citatelskej gramotnosti výkon na úrovni 458 bodov, pricom priemer krajín OECD bol 487 bodov. Výkon porovnatelný s výkonom Slovenska majú krajiny Ukrajina, Grécko a Cile. Z krajín OECD dosiahli významne nizšie výsledky v porovnaní so SR iba Mexiko a Kolumbia (NÚCEM, 2019). Výkony slovenských ziakov v citatelskej gramotnosti sa podla predchádzajúcich meraní nachádzajú pod priemerom zúcastnených krajín OECD, co nám jednoznacne indikuje potrebu podporovat rozvíjanie citatelskej gramotnosti v našich školách. Vysoká úroven citatelskej gramotnosti je základným predpokladom aktívneho ucenia sa ziakov, a tým aj zlepšenia školskej úspešnosti (školských výsledkov), kedze citatelská gramotnost je nadpredmetová kompetencia (prítomná v edukácii všetkých predmetov). Dobrí ucitelia hladajú spôsoby, ako pomôct svojim ziakom v rozvoji tejto dôlezitej kompetencie, pricom uplatnovanie metakognitívych princípov a implementácia metakognitívnych metód a stratégií do edukacného procesu je jedna z mozných ciest.

 

Metakognícia

Slovo metakognícia sa skladá z dvoch castí: meta (z gréctiny ponad alebo po) a kognícia (poznávanie). Ide o schopnost sledovat, riadit a kontrolovat seba samého a svoje myšlienkové pochody. Metakognícia je komponent psychiky cloveka, oznacovaný aj ako „poznávanie vlastného poznávania“. Pod metakogníciou teda rozumieme myšlienkové procesy, ktoré sa vztahujú na vlastné poznávacie procesy (Heldová, Kašiarová, Tomengová 2011). Pojem metakognícia sa stal aktuálny v súvislosti s potrebami ludí zijúcich v súcasnej spolocnosti, ktorá je charakteristická tým, ze disponuje velkým mnozstvom informácií a nových poznatkov. Prísun velkého mnozstva nových informácií zvyšuje nároky na zvládnutie nového poznania, na spracovanie informácií v co najkratšom case, preto sa objavuje potreba ucit sa aktívne a efektívne. Práve metakognitívne princípy ucenia sa by mohli byt na tejto ceste poznania nápomocné, pretoze snímajú prijímané poznatky „zvnútra“ (ako ich clovek prijíma a spracúva vo svojom subjektívnom myslení), ale aj „zvonku“ (ako clovek spracúva poznanie iných ludí). Podla autora pojmu metakognícia J. H. Flavella (1976) sa metakognícia vztahuje na poznatky, ktoré clovek získava o svojich vlastných poznávacích procesoch alebo o poznávacích procesoch iných ludí a okolitého sveta.

Metakognícia sa podiela na kontrole, riadení a regulovaní kognitívnych procesov. To znamená, ze uciaci sa disponuje vedomostami o sebe samom ako o bytosti riešiacej nejaký problém, a pritom skúma a kontroluje vlastné procesy mentálneho spracovávania. Prejavmi metakognície sú špecifické vedomosti a zrucnosti, ktoré cloveku umoznujú monitorovat vlastné kognitívne procesy a regulovat ich. Clovek, ktorý má rozvinuté metakognitívne zrucnosti ucenia sa, odbúrava mechanické ucenie sa a vyuzíva aktívne ucenie sa. (Gavora 2008). Metakognícia doslovne znamená premýšlanie o svojom myslení. Ucitelia by mali viest ziakov k tomu, aby rozmýšlali strategicky a to tak, ze im pomáhajú porozumiet spôsobom, akými informácie prijímajú a spracúvajú. V ucitelskej praxi sa osvedcili nasledovné postupy, ktorými si uciaci sa ziak môze skúmat proces svojho myslenia:

  • klást otázky k procesu ucenia;
  • robit predpoklady (presupozície) nasledujúceho obsahu textu;
  • klást otázky k vecnej stránke textu;
  • klást otázky nad rámec textu v asociacnom vedomostnom kontexte;
  • klást otázky nad rámec textu v asociacnom skúsenostnom kontexte;
  • syntéza informácií.

Vdaka postupnosti získavania informácií a vzájomným ucením sa sú ziaci schopní nacvicit si potrebné zrucnosti a tie sa u nich postupne automatizujú. Prucha, Walterová a Mareš charakterizujú metakogníciu ako „spôsobilost cloveka plánovat, monitorovat a vyhodnocovat postupy, ktoré sám pouzíva, ked sa ucí a poznáva. Ide o vedomú cinnost, ktorá vedie cloveka k poznaniu, ako sám postupuje, ked poznáva svet“ (Prucha, Walterová, Mareš 2009). Metakognícia predstavuje vyššie myšlienkové operácie, ktoré zahrnajú aktívnu kontrolu kognitívnych procesov vyuzitých v procese ucenia sa. Aktivity ako napr. plánovanie postupu plnenia ucebnej úlohy, monitoring porozumenia a evalvacné procesy pri ukoncení úlohy sú metakognitívne vo svojej podstate. Pretoze metakognícia hrá klúcovú úlohu v úspešnom ucení sa, je dôlezité poznat metakognitívne aktivity a rozvíjat ich s cielom, aby ziaci boli schopní lepšie aplikovat svoje vedomosti pomocou metakognitívnej kontroly.

K metakognitívnym aktivitám zaradujeme:

  • záujem o rozvíjanie vlastného procesu ucenia sa (riadenie svojej motivácie a postojov k uceniu sa);
  • štúdium procesov ucenia sa ludí (poznatky o myslení cloveka, poznatky o ucebných stratégiách);
  • aplikácia viacerých ucebných stratégií vo svojom ucení;
  • sledovanie vlastných procesov ucenia sa: sebamonitorovanie (co sa mi ucí lahšie, co sa mi ucí tazšie, hladanie dôvodov a prícin); sebaregulácia (co mám robit, aby sa mi ucilo lahšie; co ma brzdí v ucení a musím to eliminovat), sebahodnotenie (vyhodnocovanie efektivity svojich ucebných postupov - nakolko mi pomáhajú, prípadne zvázit zmenu ucebných stratégií, ak je to potrebné).

Na rozvoj metakognície odporúca Huitt (Turek 2003a) nasledujúce postupy ucenia:

  • dat moznost ziakom, aby monitorovali a komentovali svoje vlastne ucenie a myslenie;
  • naucit ziakov rôzne stratégie ucenia a nechat ich pouzívat tieto stratégie;
  • ziadat od ziakov, aby predpovedali mozný obsah nového uciva a svoje predikcie po preštudovaní textu konfrontovali;
  • dat ziakom moznost, aby urcovali, ktoré aktuálne vedomosti a zrucnosti súvisia s novým ucivom;
  • ziadat od ziakov, aby kládli otázky k ucivu, k spôsobom a postupom ucenia;
  • pomôct ziakom identifikovat situácie pri ucení, kedy majú poziadat o pomoc (vyzaduje si to sebamonitorovanie, pokusy riešit úlohy samostatne);
  • pomáhat ziakom pri aplikácii – transfere uciva.

Štruktúra metakognície

Kazdý ucitel si pocas svojej pedagogickej praxe vytvára a pouzíva istý rámcový model vyucovacích hodín, ktorý vzniká z osvedcených, úspešne realizovaných postupov na vyucovaní. Pri práci s textom patrí medzi zauzívané postupy riadený rozhovor (frontálny) po precítaní textu s otázkami a úlohami k obsahu textu. V tejto cinnosti bývajú zväcša aktívni niektorí ziaci z triedy, ostatní len sledujú odpovede svojich spoluziakov, ucia sa od nich alebo mechanicky prijímajú hotové poznatky z textu. Otázky a úlohy k textu orientujú pozornost ziaka na vecný obsah textu. Ucitelia sa v praxi nepochybne stretávajú aj s tým, ze niektorí ziaci dokázu pri prijímaní textu podvedome sledovat nielen obsah textu, ale aj vlastné porozumenie textu, vlastné ucenie sa, co sa v pedagogickej vede oznacuje ako metakognitívna schopnost. Viacerí ziaci tuto schopnost nemajú, preto je logické, ze potrebujú systematickú podporu, aby ju získali. Aký význam ma táto schopnost pre ziaka? Vysvetlenie hladajme v cieloch výchovy a vzdelávania. Jedným z nich je kognitivizácia osobnosti ziaka – rozvoj jeho poznávacích funkcií. Súcastou tohto procesu je rozvoj takých zrucností, ktoré ulahcia ziakovi cestu za poznaním. Preto je potrebné, aby sa naucil poznávat aj seba na tejto ceste a na základe toho plánoval svoje dalšie ucenie sa. Výsledkom takejto cesty v ucení je poznatok, ktorému ziak rozumie, pretoze vznikol na základe toho, ze prijímal nové informácie zaradovaním do súvislostí so svojím doterajším poznaním. Konštruktivisti oznacujú takýto postup ucenie sa s porozumením, pretoze takto sa ziak dopracuje k významu, pochopeniu poznatkov, a tým si ich osvojuje (Turek 2005).

Podla Gavoru metakognícia pozostáva z metakognitívnych vedomostí, metakognitívnych zrucností a z metakognitívneho presvedcenia:

 

ŠTRUKTÚRA METAKOGNÍCIE

1

 

 

Metakognitívne vedomosti

 

Vedomosti o metakognícii mozno rozclenit na 3. kategórie:

 

  1. tom, co je myslenie, ako prebieha, co ho ovplyvnuje; o svojom vlastnom poznávacom systéme; o tom, ako prijíma a spracúva informácie → poznanie seba;
  2. o druhoch úloh (problémov) → poznanie úloh;
  3. o spôsoboch ich riešenia → poznanie metód a stratégií.

Metakognitívne zrucnosti sa získavajú v 3. etapách

 

  1. Vytvorenie plánu cinnosti (poznávania, ucenia): ziak si kladie a nachádza odpovede na tieto otázky: Co mám urobit (premysliet si, naucit sa)?  Aké ciele chcem dosiahnut? Co uz viem o tom, co sa mám naucit? Kde a ako si mám zaobstarat príslušné informácie? Ktoré z mojich vedomostí mi pomôzu vyriešit konkrétnu úlohu? Ako budem postupovat?
  2. Realizácia a monitorovanie plánu: ziak si kladie a nachádza odpovede na tieto otázky: Co práve robím a preco to robím? Robím to správne? Rozumiem tomu, co robím? Ako by som mal postupovat dalej?
  3. Vyhodnotenie  plánu: ziak pracuje pomocou otázok: Urobil som to správne? Splnil som svoje ciele? Co som mohol urobit inak? Mám celý postup (riešenia, ucenia) zopakovat, aby som sa presvedcil o jeho správnosti?

 

Metakognitívne presvedcenie

 

Je výsledkom poznávacej etapy, pocas ktorej si clovek vytvára:

  1. základné, všeobecné idey, predstavy o svojom vlastnom poznávaní a poznávaní iných ludí;
  2. vlastný pohlad, názor na ucenie vlastnú filozofiu, ucenia;
  3. presvedcenie o efektívnosti metakognitívnych postupov.

Zdroj: (Gavora 2008)

 

Ako ucit metakognitívne stratégie?

Vhodným rámcom na plánovanie vyucovacieho procesu je clenenie vyucovacej hodiny (bloku) nasledovne:

Pred cítaním textu

 

1. fáza – ziak si pripraví pred cítaním plán

  • najprv porozmýšla nad témou, precíta si poznámky k textu, nadpisy, podnadpisy, tabulky, obsah, úvod, záver, prezrie ilustrácie, fotografie, grafy, atd.;
  • popremýšla, co o téme vie;
  • ujasní si poziadavky na prácu s textom a úlohy (ujasní si, co bude treba urobit, identifikuje príciny a dôsledky, porovná prípadne rozlíši problémy/javy, rieši problém a i.).

 

 

Pocas cítania textu

 

2. fáza – pocas cítania monitoruje vlastné porozumenie textu

  • prepája precítané s existujúcimi poznatkami a skúsenostami;
  • predpokladá vývoj deja;
  • identifikuje kontext;
  • všíma si znaky textu, štruktúru textu a pod.;
  • text si spracováva graficky, napr. píše si poznámky, otázky a komentáre po ukoncení cítania si overuje porozumenie.

Po cítaní textu

 

3. fáza – overenie a vyhodnotenie výsledkov cítania (ucenia sa)

  • spracúva úlohy k textu;
  • reflektuje pouzitú stratégiu – zhodnotí ci spôsob, ktorým pracoval bol efektívny.

Zdroj: (Gavora 2003)

Metakognitívne ucebné stratégie

Metakognícia znamená stratégiu získavania vedomostí, konkrétne schopnost porozumiet spôsobu vlastného ucenia sa a spracovávania informácií. Znamená to teda „mat vedomosti o svojom myslení“ a o tom, ako rôzne faktory vplývajú na myšlienkové procesy. Metakognitívne ucebné stratégie ponúkajú pomoc tým, ktorí majú problém analyzovat, vyuzit, zapamätat si a opätovne vyuzit získané informácie. Treba poznat niekolko ucebných stratégií, aby si ziak vedel vybrat tú, ktorá mu najlepšie vyhovuje.

Citatelské stratégie vhodné na efektívne štúdium mozno rozdelit do niekolkých kategórií:

  1. citatelské strategické algoritmy, obsahujúce postup krok za krokom, napr. SQ3R, SQ4R;
  2. heuristické strategické cítanie, napr.  PLAN, PROR;
  3. citatelské stratégie podporujúce aktívne ucenie sa, napr. KWL, RAP, REAP a i. (Tomengová 2010).

Metodicko-pedagogické centrum ponúkalo viacero vzdelávacích programov v kontexte rozvíjania citatelskej gramotnosti. Úcastníci si mohli vyskúšat tvorit autentické súvislé aj nesúvislé texty priamo naviazané na zvolené metakognitívne citatelské stratégie a tvorit úlohy k textom podla jednotlivých procesov porozumenia. Výstupom zo vzdelávacích stretnutí boli návrhy konkrétnych vyucovacích hodín s vyuzitím metakognitívych stratégií vo všetkých vzdelávacích oblastiach, a teda aj vo všetkých predmetoch. Jednotlivé návrhy vyucovacích hodín ucitelia realizovali v praxi a vyhodnocovali svoje skúsenosti pomocou dotazníkov. Výsledky zistovania jednoznacne ukazujú, ze metakognitívne ucebné stratégie pomáhajú ziakom analyzovat, získavat, vyuzit a zapamätat si potrebné informácie. Ziakov je potrebné zoznámit s viacerými stratégiami, aby si ich mohli vyskúšat a nájst takú, ktorá im najlepšie vyhovuje. Medzi najcastejšie pouzívané a osvedcené metódy, zalozené na metakognitívnych princípoch, sa zaradili metódy KWL a SQ3R. Ponúkame Vám preto strucnú charakteristiku spomínaných metód a konkrétny návrh vyucovacej hodiny, ktorý bol úspešne a efektívne realizovaný na ZŠ M. R. Štefánika v Lucenci. 

Charakteristika metakognitívnych stratégií KWL a SQ3R

Citatelská stratégia KWL

Ide o citatelskú stratégiu, v ktorej sa zretelne uplatnuje trojetapovost metakognitívneho prístupu k uceniu, pretoze sa uplatnujú 3 postupné kroky zodpovedajúce etapám ucenia sa pred cítaním textu, pocas cítania textu a po precítaní textu. Potrebné je vopred si prichystat tabulku, vid. pod textom. Tabulku môze pripravit ucitel, alebo ju môzu konštruovat ziaci. Tabulka disponuje troma stlpcami. Prvé dva stlpce je potrebné vyplnit pred cítaním textu. Prvý stlpec s názvom „Co o téme vieš“ mapuje doterajšie vedomosti a skúsenosti ziakov so zvolenou témou a schopnosti ich asociacného spojenia a medzipredmetového myslenia. Rovnako táto cinnost umoznuje ziakom vnímat svoje myslenie, rozmýšlanie a schopnost pretavit svoje myšlienky do slov a viet (Som schopný napísat do viet to, co si myslím? Som schopný štylizovat?). Pred cítaním si ziaci takto obnovujú doterajšie vedomosti o téme, tvoria tzv. vlastný tezaurus. V druhom stlpci „Co by si o téme chcel vediet“ ziaci formulujú otázky k téme. Pri tejto cinnosti môze ucitel zretelne snímat, ako ziaci premýšlajú, ci sú schopní svoje myšlienkové pochody preformulovat do otázok, ci sú zvedaví a ci ich téma zaujíma. Vhodné je vyclenit dostatok casu na vyplnenie prvých dvoch stlpcov, aby aj pomalší ziaci mali dostatok casu na napísanie svojich myšlienok. Po vyplnení prvých dvoch stlpcov sa cíta text a postupne sa doplna posledný stlpec „Co som sa dozvedel“, v ktorom sa zosumarizujú nové informácie, ktoré sa ziaci dozvedeli (naucili sa) z textu. Takouto formou sa urobí zretelný poznámkový aparát, v ktorom ziak môze sledovat svoje myšlienkové pochody. Po vyplnení tabulky je potrebné spojit zaciatok s koncom, t. z. komparovat, co ziak o téme na zaciatku vedel a co sa po precítaní dozvedel. Je potrebné klást si otázky: To, co som uz vedel, je rovnaké, ako to, co som sa dozvedel? V com je to iné? V com je to nové? Co som sa naucil? Dostal som odpovede na svoje otázky? (Na to, co som sa chcel dozvediet?) Porovnávanie aktivuje kritické myslenie a argumentáciu.  Na záver je vhodné urobit sumarizáciu napísaného a povedaného.

 

Co o tejto téme viem?

(vyplní ziak pred cítaním)

Co by som o tejto téme chcel vediet? (vyplní ziak pred cítaním)

Co som sa dozvedel? (vyplní ziak po precítaní materiálu)

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdroj: (Heldová, Kašiarová, Tomengová 2011, s. 16)

 

Citatelská stratégia SQ3R

Názov stratégie je akronym, ktorý je vytvorený zo zaciatocných písmen anglických slov: Survey/preskúmaj, Questions/vytvor otázky, Read/cítaj, Recite/volne prerozprávaj, Review/zosumarizuj. Pri tejto stratégii je potrebné zvolit vhodný text, v ktorom sa nachádzajú grafy, tabulky a je clenený na odseky s podnadpismi. Dominantnou castou stratégie sú otázky, ktoré vytvára ziak. Následne na ne hladá odpovede, ktoré si potom ešte zopakuje a graficky znázorní, aby si lepšie zapamätal nové informácie.

Postupuje sa podla nasledovných krokov:

  1. Prezrite si text, obrázky, grafy, anotáciu, zhrnutie.... všetko, co je súcastou textu, s ktorým budete pracovat.
  2. Pokúste sa jednou vetou napísat váš predpoklad, o com text bude.
  3. Prezrite si podnadpisy a precítajte prvý riadok kazdého odseku.
  4. Zmente podnadpisy na otázky.
  5. Precítajte si pozorne text kazdého odseku a odpovedzte na otázku, ktorú ste vytvorili z podnadpisu.
  6. Pripravte si otázky do diskusie k precítanej téme.
  7. Pokúste sa graficky spracovat text.
  8. Vypíšte klúcové slová z textu.
  9. Napíšte krátke zhrnutie textu (krátky sumár v rozsahu 5 riadkov) (Heldová, Kašiarová, Tomengová 2011, s. 14-15).

Zjednodušená podoba stratégie s názvom: Prezeraj – pýtaj sa – precítaj – odpovedz – zopakuj

Realizuje sa podla nasledovných krokov:

1. Prezeraj – ziak cíta len nadpisy a podnadpisy, prípadne úvod a záver.

2. Pýtaj sa – ziak tvorí otázky preformulovaním nadpisov.

3. Precítaj – ziak cíta text so zameraním na otázky, ktoré si vytvoril v predchádzajúcom kroku.

4. Odpovedz – ziak odpovedá na stanovené otázky na základe obsahu textu.

5. Zopakuj si – ziak odpovedá na kazdú otázku so zatvorenou ucebnicou. (Gavora 2008)

 

Návrh postupu práce s textom na vyucovacej hodine matematiky s pouzitím upravenej stratégie SQ3R

(Vypracovala: Mgr. Beata Zbojová, ZŠ M. R. Štefánika, Halicská cesta 1191/8 Lucenec)

ISCED 2  -  Matematika a práca s informáciami

Predmet: matematika

Rocník: deviaty

Tematický celok:  Niektoré dalšie telesá, ich objem a povrch

Téma: Objem a povrch valca, ihlana a kuzela v slovných úlohách z praxe.

Ciele vyucovacej hodiny:

  • kognitívne (ucebné)  - ziak vie opísat teleso a pomenovat základné prvky; ziak vie analyzovat zadanie úlohy; ziak vie vykonat potrebné merania a výpocty; ziak dokáze vyhladat v texte klúcové slová, informácie; ziak vie vytvorit odpovede na otázky
  • afektívne - ziak vie pracovat samostatne a vo dvojici; ziak dokáze rešpektovat názory spoluziakov
  • psychomotorické - ziak vie pouzívat tabulky, grafy a diagramy

Metódy a formy: Práca so súvislým textom podla metódy „SQ3R“, samostatná práca, frontálna práca, riadený rozhovor, práca so súvislým textom, práca s nesúvislým textom, práca s pracovným listom vo dvojiciach, diskusia.

Casová dotácia: 1 vyucovacia hodina

Ucebný zdroj: „Rekonštrukcia kaštiela“ - súvislý text i nesúvislý text

Scenár vyucovacej hodiny:

Úvod: Organizacné pokyny, oboznámenie s priebehom a s cielom hodiny

Hlavná cast: Hodina je rozdelená na 4 casti:

  • motivacná cast:  zoznámenie sa s metódou SQ3R a jej krokmi, riadený rozhovor,
  • realizacná cast 1: individuálna práca ziakov s pracovným listom - ÚLOHY k súvislému textu,
  • realizacná cast 2:  práca vo dvojiciach s pracovným listom -  ÚLOHY k nesúvislému textu,
  • diagnostická cast: vyplnanie dotazníka.

Realizacná cast 1 

Pre ziakov sú pripravené texty (jeden súvislý a jeden nesúvislý text) a pracovné listy. Ziaci pracujú s textom „Rekonštrukcia kaštiela“ prostredníctvom upravenej citatelskej stratégie SQ3R, reagujú na pokyny ucitela v riadenom rozhovore. Pokyny pre ziakov sú presvietené na interaktívnej tabuli, ziaci svoje odpovede zapisujú do svojich zošitov a pracovných listov samostatne.

Po kazdej casti si ziaci spolocne s ucitelom kontrolujú svoje riešenia a diskutujú o nich.

Aplikácia citatelskej stratégie SQ3R. Pracujte postupne podla krokov:

1. PRESKÚMAJ – získajte rýchly prehlad o súvislom texte. V tejto casti hodiny sa pracuje samostatne, ziaci píšu odpovede do zošitov. Nasleduje diskusia, riadený rozhovor. Najlepšie nápady ziakov ucitel zaznamená na tabuli.

  • Precítajte si názov textu a názvy odsekov. Premýšlajte o tom, co uz viete o tejto téme. Predvídajte, co sa naucíte. (Ziaci sa snazia podla nadpisu textu, obrázka povedat svoju predstavu, o com clánok asi je, co o tejto téme uz vedia,...)
  • Co Vám chcel autor textu povedat?
  • Napíšte podnadpisy odsekov súvislého textu (text c. 1):

............... Kaštiel poznamenal zub casu................................................................................

................Investicné aktivity.................................................................................................

................Postupne ozije celý areál.......................................................................................

2. PÝTAJ SA – Všetky nadpisy a podnadpisy zmente na otázku. Ziaci tvoria vlastné otázky, zapisujú ich do pracovných listov. Snazia sa o takú formuláciu, na ktorú ocakávajú odpoved po precítaní textu. Nasleduje diskusia o správnosti formulácie otázok.

Príklady pozadovaných odpovedí:

  • Kaštiel poznamenal zub casu... Co poznamenalo kaštiel?
  • Investicné aktivity... Preco sa rozbehli investicné aktivity? Aké aktivity sa urobili pre záchranu kaštiela?
  • Postupne ozije celý areál... Co podlieha rekonštrukcii? Opraví sa celý areál?

3. CÍTAJ – Pozorne si precítajte celý text c. 1 „Rekonštrukcia kaštiela“. 

4. TVOR ODPOVEDE – Precítajte si kazdú cast textu a napíšte k vytvoreným otázkam z bodu c. 2 odpovede.

5. VYSVETLI/ZHRN – Prerozprávajte odpovede na vaše otázky. Napíšte odpovede svojimi slovami, akoby ste spoluziakov informovali o obsahu textu. V tejto casti nasleduje diskusia.

Realizacná cast 2 

Nasleduje individuálna práca ziakov s pracovným listom - ÚLOHY k súvislému textu:

Rekonštrukcia kaštiela - súvislý text

Kaštiel poznamenal zub casu

Na kopci nad obcou Dolná Miciná sa nachádza renesancný kaštiel zo 16. storocia. Budova s mohutnými nároznými vezami je skutocne krásnou stavbou malebne zasadenou do krajiny, preto je velkou škodou, ze sa ešte stále nedockala plánovanej rekonštrukcie a pokracuje v chátraní. Historické zmienky o dejinách obce, jej majiteloch ako aj o kaštieli, sú velmi chudobné.

Prvú obnovu kaštiela financoval Tomáš Benický z Micinej. Týmito úpravami vzniklo sídlo, ktoré reprezentovalo obydlie Tomáša Benického, významného cisárskeho úradníka, vyslanca a podzupana, ktorý zohral dôlezitú úlohu v rámci protireformacných zásahov najmä v 80. rokoch 17. storocia.

Úpravy v 19. a 20. storocí sa týkali skôr okolia kaštiela. Bol tu vytvorený park s gaštanovou alejou o výmere 0,8 ha. V 60. rokoch bol kaštiel velmi nevhodne vyuzívaný na skladové a iné úcely obce. Jediným pozitívnym prejavom jeho záchrany bola oprava strechy prevedená v roku 1963. Od tohto obdobia je kaštiel opustený a chátra.

Investicné aktivity

Velká obnova kaštiela sa plánuje uhradit pomocou euro fondov. V plánovanej obnove kultúrnej pamiatky sa urobili prvé výpocty predpokladaných výdavkov, ktoré sa prilozia k ziadosti o financnú podporu. V prvej etape sa plánuje renovácia strechy hlavnej budovy, strešnej krytiny bášt, výmena odkvapových zlabov a náhrada poškodených rúr novými. Kedze sú vonkajšie fasády poškodené a opadané rovnomerne asi na 90 % plôch stien, v prvej fáze sa plánuje aj ich obnova. Navrhovatelia projektu sa rozhodujú, ci objednajú firmu, ktorá zabezpecí aj materiál za velkoobchodné ceny, no za prácu pozaduje 175 000 €, alebo budú renovovat svojpomocne. Ak si renováciu zrealizujú svojpomocne, potom odborné práce vykoná pán Novák - obyvatel obce za 3 000 €, ku ktorému sa pripoja dobrovolníci z obce a materiál budú musiet zakúpit v maloobchode.

Postupne ozije celý areál

 

Dvojposchodová budova na obdlznikovom pôdoryse má štyri nározné bašty kruhového pôdorysu s priemerom 12 metrov. Múry sú vysoké az 20 metrov. Bašty majú strechy kuzelovitého tvaru, krytina je šindlová.  Kaštiel je zastrešený znacne poškodenou plechovou strechou. Miestnosti boli vydlázdené pieskovcovou dlazbou, vestibul tehlovou. Okolo celého objektu prebieha podstrešná valcová rímsa s priemerom 15 cm. Nosné múry a konštrukcie v suterénoch a v prízemí sú staticky nenarušené, nepotrebujú obnovu. Zatekaním dazdovej vody došlo k znacnému poškodeniu obvodových múrov, priecok, klenieb a trámových stropov na poschodiach, ktoré sa budú renovovat v druhej etape.

 

1. Vyhladajte v texte a zapíšte císlom sumu, ktorú pozaduje stavebná firma za prácu pri obnove kaštiela.

Cinnost ziaka: vyhladat v texte  císlo 175 000, ktoré je priamo pomenované v texte.

Kritérium úspešnosti/hodnotenia: správna a úplná odpoved

Pozadovaná odpoved: 175 000

Proces porozumenia 1: získavanie informácií.

2. Vypíšte z textu všetky investicné aktivity naplánované v prvej etape rekonštrukcie kaštiela.

Cinnost ziaka: selektovat z textu 5 slovných spojení, ktoré nesú informáciu plánovanej obnovy.

Kritérium úspešnosti: správna a úplná odpoved

Pozadovaná odpoved: obsahuje aktivity, v ktorých je vystihnutá 1. etapa rekonštrukcie (renovácia strechy hlavnej budovy, strešnej krytiny bášt, odkvapových zlabov, náhrada poškodených rúr, obnova steny vonkajšej fasády).

Proces porozumenia 1: získavanie informácií.

3. Vyhladajte v texte údaje o rozmeroch bašty a správne doplnte do obrázka.

 

Cinnost ziaka: selektovat v texte údaje o kuzeli - streche bašty (výška 3 m), o valci – kruhový pôdorys budovy (výška 20 m) a spolocný priemer budovy a strechy bašty (12 m).

Kritérium úspešnosti /hodnotenia: správna a úplná odpoved obsahuje tento zápis:

                                                                                                                       

Ziak vyuzije údaje z textu, ale aj vlastné doterajšie vedomosti (valec a kuzel postavený na valci majú rovnaký priemer)

Pozadovaná odpoved: vid zápis

Proces porozumenia 2: integrácia a interpretácia informácií.

4. Zakrúzkujte nesprávne tvrdenie:

  1. Velká obnova kaštiela sa plánuje v obci Dolná Miciná.
  2. Prvú obnovu kaštiela financoval Matej Benický.
  3. Kaštiel chátra od roku 1963.

Cinnost ziaka: rozlíšit informácie v texte, vyvodit záver z textu

Kritérium úspešnosti/hodnotenia: správne zakrúzkovaná odpoved

Pozadovaná odpoved: b)

Proces porozumenia 2: integrácia a interpretácia informácií.

5. Precítajte si ešte raz pozorne text podciarknutej vety. Nahradte v texte slovo výmera iným slovom, aby veta nestratila zmysel.

Cinnost ziaka: nájst synonymá slova výmera

Kritérium úspešnosti/hodnotenia: správnost jedno slovo (synonymá: plocha, rozloha, velkost parcely)

Pozadovaná odpoved: jedno slovo (synonymá: plocha, rozloha, velkost parcely)

Proces porozumenia 2: integrácia a interpretácia informácií

6. Vybral/a by si so svojimi rodicmi na výlet do kaštiela? Zdôvodni svoju odpoved.

Cinnost ziaka: napísat svoj názor

Kritérium úspešnosti/hodnotenia: vecná súvislost s textom, spojenie informácií z textu s vlastnými vedomostami z iných zdrojov

Pozadovaná odpoved: zoštylizovanie vlastného názoru

Proces porozumenia 3: uvazovanie a hodnotenie

 

3. cast - práca s nesúvislým textom

Pre ziakov je pripravený nesúvislý text „Rekonštrukcia kaštiela“ (oznacený ako text c. 2). Úlohy v pracovných listoch riešia vo dvojiciach, odpovede zaznamenávajú do pracovných listov. Po ich vyplnení nasleduje diskusia. Ziaci si spolocne s ucitelom kontrolujú svoje riešenia.

 

Rekonštrukcia kaštiela - nesúvislý text

 

Pôdorys prízemia                                          

 

Tab. c. 1: Predbezné merania a výpocty pre 1. etapu rekonštrukcie kaštiela

 

plocha

Dlzka

výška

priemer

Strecha

Predná cast

240 m2

40 /  20

8

-

Bocná cast

84 m2

12

7

-

Strecha bašty

250 m2

-

3

12

Steny bašty

750 m2

-

20

-

Odkvapové rúry

Zlaby

-

170

-

-

Rúry

-

40

 

 

             

 

Tab. c. 2: Cenová ponuka materiálu

MATERIÁL

CENA MATERIÁLU*

rozmery

velkoobchod

maloobchod

odkvapové rúry -zlaby

Pozinkované

4 m

2,60

3,00

6 m

4,50

5,40

Med

4 m

14,00

16,80

6 m

20,10

24,20

Hliník

4 m

5,20

6,10

6 m

7,60

9,00

strešná krytina

 

UNI          1190 mm

1/m2

7,70

9,50

Hornbach   1185 mm

1/m2

7,60

9,30

Bramac škridla 1 ks

10 ks/ m2

0,57

0,68

stierky – mrazuvzdorné lepiace malty

 

vrchné omietky 30 kg

4 kg/m2

5,90

7,00

UNI WHITE

13 kg/m2

6,10

7,20

Baumit

5 kg/m2

5,00

6,10

*Pozn.: Ceny sú uvedené v €.

 

ÚLOHY k nesúvislému textu:   

6. Vyhladajte a doplnte císlom:

„4 metrová medená odkvapová rúra zakúpená vo velkoobchode stojí ......................€.

Cinnost ziaka: vyhladat v texte císlo 14.

Kritérium úspešnosti/hodnotenia: správnost, presnost

Pozadovaná odpoved: 14; 14,0; 14,00

Proces porozumenia 1: získavanie informácií z tabuliek.

7. Rozhodnite o správnosti tvrdení a zakrúzkujte správne odpovede A (áno) alebo N (nie):

  • Budova má štyri nározné bašty s trojuholníkovým pôdorysom..................                                A / N
  • Vestibul na prvom poschodí je široký 12 metrov.......................................                                A / N
  • Na pokrytie plochy 1 m2 potrebujeme 10 škridiel znacky Bramac ..............                                A / N

Cinnost ziaka: z obrázka urcit tvar štyroch bášt - kruh, vyhladat v obrázku s popisom císlo 12, v tabulke nájst údaje o škridle Bramac,

Kritérium úspešnosti/hodnotenia: správne zakrúzkované odpovede

Pozadovaná odpoved: a) N, b) N, c) A

Proces porozumenia 2: integrácia a interpretácia informácií (z obrázka s popisom a z tabuliek).

8. Vymalujte bunky tabulky s cenami 4 metrových rúr.

Cinnost ziaka: vyhladat a vyznacit v tabulke správne bunky

Pozadovaná odpoved:

MATERIÁL

CENA MATERIÁLU

 

velkoobchod

Maloobchod

odkvapové rúry -zlaby

Pozinkované

4 m

2,60

3,00

6 m

4,50

5,40

Med

4 m

14,00

16,80

6 m

20,10

24,20

Hliník

4 m

5,20

6,10

6 m

7,60

9,00

 

Kritérium úspešnosti/hodnotenia: správne vyfarbené bunky

Proces porozumenia 2: integrácia a interpretácia informácií.

9. Zakrúzkujte správne tvrdenia:

  1. Medené rúry a zlaby sú najlacnejšie.
  2. 13 kilogramové balenie stierky UNI WHITE vystací na natretie 15 m2 plochy.
  3. Odkvapové rúry sa predávajú v dvoch rôznych dlzkach.
  4. Ceny vo velkoobchode sú nizšie ako ceny v maloobchode.
  5. Strešná krytina UNI je najdrahšia.

Cinnost ziaka: rozlíšit informácie dané tabulkou.

Kritérium úspešnosti/hodnotenia: správne zakrúzkované odpovede

Pozadovaná odpoved: c, d, e

Proces porozumenia 2: integrácia a interpretácia informácií.

10. Obsahujú tabulky informácie potrebné k vyplneniu všetkých úloh? Napíšte svoj názor 2 – 3 vetami.

Cinnost ziaka: napísat svoj názor, písomne vyjadrit svoje myšlienky

Kritérium úspešnosti/ hodnotenia: vecná súvislost s textom

Pozadovaná odpoved: subjektívny názor na dostatok informácií v nesúvislom texte

Proces porozumenia 3: uvazovanie a hodnotenie

 

Záverecná cast hodiny: Spätná väzba je realizovaná formou anonymného dotazníka pre ziakov.

Dotazník

Milí ziaci, dovolujem si Vás poziadat o vyplnenie anonymného dotazníka. Mieru svojho súhlasu/nesúhlasu s tvrdením oznacte krízikom. Ziadam Vás o pravdivé vyplnenie dotazníka.

Dakujem Vám za porozumenie a ochotu spolupracovat.

D O T A Z N Í K

Súhlasím

Úplne nesúhlasím

Neviem sa vyjadrit

1.

Texty vyuzívané na hodine boli zaujímavé a spestrili vyucovaciu hodinu.

 

 

 

2.

Pomocou úloh zameraných na vyhladávanie údajov v texte som sa dozvedel/a nové informácie.

 

 

 

3.

Vyuzívanie rôznych typov úloh zvýšilo môj záujem o preberanú tému a vyplnenie pracovných listov.

 

 

 

4.

Ucebný materiál bol nárocný.

 

 

 

5.

Pracovné listy boli spracované prehladne.

 

 

 

6.

Grafická úprava textov - materiálov bola na postacujúcej úrovni.

 

 

 

7.

Tabulky vyuzité na vyucovaní boli zrozumitelné

 

 

 

 

Napíšte, ktorá z aktivít na hodine Vás zaujala a preco   .............................................................................................................................................................................................................................................................................................

Záver

Citatelskej gramotnosti ako nadpredmetovej kompetencii by sa mala venovat intenzívna pozornost vo výchovno-vzdelávacom procese, pretoze je predpokladom zlepšenia aktívneho ucenia sa ziakov, a tým paralelne stimuluje aj zlepšenie školských výsledkov a posilnenie kompetencií potrebných na sebarealizáciu ziaka v školskom prostredí, aj v kazdodennom zivote. Vhodnou cestou na rozvíjanie citatelskej gramotnosti je uplatnovanie metakognitívnych postupov, metód a stratégií v edukacnom procese. Výsledkom ich implementácie je získanie metakognitívnych zrucností, ktoré ziakovi pomáhajú monitorovat vlastné kognitívne procesy a regulovat ich, cím sa odbúrava mechanické ucenie a vyuzíva sa aktívne ucenie.  Metakognitívne zrucnosti sú na jednej strane cielom vzdelávania, pretoze sú súcastou kompetencie k celozivotnému uceniu sa, na druhej strane sa tieto zrucnosti majú stat prostriedkom ucenia sa, t. j. sebarozvoja ziaka.

ZOZNAM BIBLIOGRAFICKÝCH ODKAZOV:

FLAVELL, J. H., 1979. Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. In: American Psychologist. 34, p. 906-911.

GAVORA, P., O. ZÁPOTOCNÁ et al., 2003. Gramotnost: vývin a moznosti jej didaktického usmernovania. Bratislava: Univerzita Komenského. ISBN 80-223-1869-8.

GAVORA, P. et al., 2008. Ako  rozvíjat porozumenie textu u ziaka. Nitra: Enigma. ISBN 978-80-89132-57-7.

HELDOVÁ, D., N. KAŠIAROVÁ a A. TOMENGOVÁ, 2011. Metakognitívne stratégie rozvíjajúce procesy ucenia sa ziakov. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum. ISBN 978-80-8052-372-5.

KAŠIAROVÁ, N., 2011. Podpora citatelskej gramotnosti ziakov v základnej škole. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum. ISBN 978-80-8052-372-5.

MAREŠ, J., 1998. Styly ucení záku a studentu. Praha: Portál. ISBN 80-7178-246-7.

PRUCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ, 2009. Pedagogický slovník. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-647-6.

TOMENGOVÁ, A., 2010. Citatelské stratégie zlepšujúce schopnost ucit sa. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum. ISBN 978-80-8052-353-4.

TUREK, I. 2003a. Ako sa naucit ucit? Prešov: Metodicko-pedagogické centrum. ISBN 80-8045-300-4.

TUREK, I., 2008. Didaktika. Bratislava: IURA EDITION. ISBN 978-80-8078-198-9.

TUREK, I., 2005. Inovácie v didaktike. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum. ISBN 80-8052-230-8.

TUREK, I., 2003b. Kritické myslenie. Banská Bystrica: Metodicko-pedagogické centrum. ISBN 80-8041-445-9.

TUREK, I., 2002. Zvyšovanie efektívnosti vyucovania. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2002. ISBN 80-8052-136-0.

Internetové zdroje:

http://gse.buffalo.edu/fas/shuell/cep564/metacog.htm. Metacognition: An Overview, by Jennifer A. Livingston (1997).

http://serc.carleton.edu/NAGTWorkshops/metacognition/index.html

http://www.ehow.com/way_5461091_metacognitive-learning-strategy.html

Časopis: 
Pedagogické rozhľady