Matematika ako predmet v zakladnej skole, a ako jedna z prirodnych vied je vacsinou vzdy plna cisel. Cisla su v numerickych prikladoch, v grafoch, v tabulkach,... Nachadzaju sa v nej texty - suvisle (instrukcie, dokumenty, slovne ulohy) alebo nesuvisle (diagramy, tabulky, informacne harky, cestovny poriadok, pokladnicne bloky, vstupenky). Je to asi jeden z tych predmetov, kde sa najviac stretavame s nesuvislym textom, je vsak otazne, ci s nim ziaci vedia aj pracovat. Ziaci maju znacne problemy s pochopenim textu napr. v slovnych ulohach. Mozno ho vedia precitat, ale nevedia pracovat s jeho obsahom. Neustale hladame rozne metody a formy citania, aby ziaci nielen text vedeli precitat, ale aj pochopili jeho obsah a hladali dolezite informacie v texte. V ISCED-e 1 sa uvadza v profile absolventa primarneho vzdelavania, ze ma mat osvojene, okrem inych, zaklady citatelskej gramotnosti. Doraz sa kladie nielen na citatelsku gramotnost, ale aj ziskavanie informacii a argumentaciu. Aj v matematike sa kladie doraz na samostatne ziskavanie a aplikaciu poznatkov. Porozumenie textu sa spaja hlavne s vyhladavanim tych najdolezitejsich informacii, ktore su velmi podstatne pri rieseni slovnych uloh. Mnohokrat sme svedkami situacie, ze aj ked si ziaci opakovane precitaju slovnu ulohu, nevedia, co maju z textu zistit a co je dane. Nedokazu priklad vyriesit, pretoze necitaju s porozumenim.
Ukazky vyucovacich hodin s navrhnutymi kontextovymi ulohami oducenymi pomocou metakognitivnych strategii
Ciastkove ciele vyucovacich hodin orientovane na ziaka: Pochopit, pracovat a motivovat sa metakognitivnou strategiou. Porozumiet textu a najst v texte podstatne informacie. Riesit zaujimave slovne ulohy - kontextove ulohy, blizke veku ziaka v primarnom vzdelavani pomocou suvislych a nesuvislych textov na rozvoj citatelskej gramotnosti. Vytvorit ulohy z nesuvisleho textu na rozvijanie citatelskej gramotnosti.
V prispevku prezentujeme tri vyucovacie hodiny s pouzitim rozdielnych metakognitivnych strategii a zamerali sme sa na riesenie kontextovych uloh k nesuvislym textom (jeden text je pre porovnanie suvisly), pretoze su pre ziakov nazornejsie, malo poznane (nenachadzaju sa v ucebniciach a v pracovnych zositoch), tvorivejsie, citatelnejsie, prehladnejsie a zaujimavejsie.
Vyucovacia hodina 1
Tematicky celok: Riesenie aplikacnych uloh a uloh rozvijajucich specificke matematicke myslenie.
Specificke ciele: Vykonat operaciu scitania a odcitania spamati aj pisomne s troj- a dvojcifernymi cislami v obore do 1 000. Roztriedit a vytvorit rozne skupiny predmetov manipulativnou cinnostou a symbolmi na zaklade spolocnej vlastnosti alebo daneho pravidla. Argumentovat svoj vyber poctovej operacie a navrhnut riesenie. Vymenovat niektore liecive byliny. Vypocitat priklady na sucet a rozdiel. Najst, zakruzkovat, podciarknut spravnu odpoved a priradit poradie. Natrhat a uvarit caj z liecivych bylin. Vonou rozpoznat rastliny na bylinkovy caj a ochutnat ho. Prejavit svoj vlastny nazor a akceptovat nazory inych
Pitie vopred pripraveneho cajika, ovoniavanie bylin. Brainwriting s IKT: Co ta pri pohlade na obrazok napadne ako prve a ako nam to pomozeme pri ochrane nasho zdravia? K (viem) - Napiste, co viete o bylinach. W (chcem vediet) - Povedzte, co by ste sa chceli o bylinach dozvediet. Spolocne oboznamenie sa s tabulkou a grafom (precitanie si udajov v texte - spolocne, nahlas.)
Zdroj: Mgr. Maria Jankoveova (vlastne zadanie)
Obr. 1 Nesuvisly text Liecive byliny
Ziaci v skupinach po troch vypracovavaju ulohy k nesuvislemu textu.
Obr. 2 Ulohy k nesuvislemu textu Liecive byliny
Hovorenie si spravnych odpovedi, aby ziaci vedeli, ci dokazali najst spravne riesenie - spravnu odpoved. L (naucil som sa) - Povedzte, co ste sa z textu dozvedeli (ustne). Vyhodnotenie hodiny a sebahodnotenie ziakmi.
Vyucovacia hodina 2
Tematicky celok: Riesenie aplikacnych uloh a uloh rozvijajucich specificke matematicke myslenie.
Specificke ciele: Vykonat operaciu nasobenia, zvacsit dane cislo x-krat, urcit sucet scitancov. Vykonat operaciu scitania a odcitania pisomne s dvojcifernymi a stvorcifernymi cislami v obore do 10 000. Obhajit svoj vyber poctovej operacie a vytvorit riesenie. Vymenovat suroviny potrebne na kurenie. Vypocitat priklady na sucin, sucet a rozdiel. Priradit spravnu odpoved na zaklade vypoctu. Zakruzkovat spravnu odpoved. Roztriedit uzitkove suroviny na kurenie a ine. Dokaze vyjadrit svoj vlastny nazor a vypocut si nazory inych. Dokaze opisat pracovnu cinnost, ako bude postupovat pri zakurovani. Urcit specificku vonu uzitkovych surovin na kurenie
Scenar:
Triedenie donesenych surovin na kurenie a ine - Brainstorming
Praca s textom - na zaklade strategie EUR:
E (evokacia) - rozpravanie sa o pukani dreva, ohniku a o vykurovani pocas zimy. Oboznamenie sa s textom (precitanie si textu.)
U (uvedomenie) - ziskanie informacii z textu a od vyucujucej, vysvetlovanie. Ziaci vypracovavaju ulohy vo dvojiciach k suvislemu textu.
Obr. 3 Ulohy k suvislemu textu Vlacik Tomas
Spolocne vypracovanie uloh zo suvisleho textu s pomocou interaktivnej tabule a povedat si znenie spravnych odpovedi, aby ziaci vedeli, ci dokazali najst spravne riesenie - spravnu odpoved.
R (naucil som sa, nazor a zhodnotenie) - charakteristika vone vykurovacich surovin, nove vykurovacie suroviny. Zakurenie. Povedzte, co ste sa z textu dozvedeli (ustne) - nove stroje.
Navrhy uloh ziakmi k nesuvislemu textu
Ulohy k suvislym a k nesuvislym textom su predovsetkym prioritou vyucujucej matematiky, aby zvysila zaujem ziakov nielen o predmet matematiky, ale rozvijala aj citatelsku gramotnost u ziakov. Kedze snom vsetkych vyucujucich je, aby vyucujuci bol len ,,facilitatorom" vychovno-vzdelavacieho procesu, snazia sa o to, aby sa ziaci do VVP aj zapajali. Ziakom sme z tohto dovodu zadali poziadavku, aby aj oni vypracovali ulohy k suvislym a nesuvislym textom. Ziakov sme rozdelili do skupin, ktore sme zlozili zo ziakov rozneho prospechoveho priemeru. V skupinach boli ,,vodcami" ziaci s lepsim prospechom. Na zaklade predlozeneho nesuvisleho textu, ktory je na orientaciu pre ziakov jednoduchsi, ziaci formulovali ulohy k textu Vianoce.
Ulohy sformulovane k nesuvislemu textu ziakmi:
- Vyhladaj z textu a napis kolko meria snehuliak. Snehuliak meria ............ cm.
- Zisti a zakruzkuj spravnu odpoved, kolko zaplatis za 6 ks zimneho sektu. a) 31 b) 30 c) 29
- Zisti a napis, na ake dni je urcene sumive prosecco. Sumive prosecco je urcene na ............. dni.
- Zisti a zakruzkuj spravnu odpoved, kolko zaplatis za 20 snehuliakov. a) 180, b) 95 c) 150
- Zisti a zakruzkuj spravnu odpoved, kolko stoji jeden diel vlaku. Pomoz si kalkulackou a zaokruhli na desiatky. a) 0,87 b) 0,89 c) 0,88
- Najdi a zakruzkuj, aku piesen zahra produkt SANTA CLAUS. a) vins b) velkonocna piesen c) vianocna piesen
- Zisti z textu, aku melodiu hra snehuliak, ked tvoji priatelia otvoria dvere. Hra ............. melodiu.
- Napis tromi vetami, co by si kupil ako darcek pre svojho blizkeho na Vianoce a preco.
Pomocou kontextovych uloh k suvislym a nesuvislym textom a pomocou metakognitivnych strategii na hodinach matematiky sa nam podarilo rozvijat citatelsku gramotnost. Vdaka takymto textom a kontextovymi ulohami sa nam ju dari rozvijat aj nadalej. Uroven citatelskej gramotnosti z tychto textov bola na vysokej urovni. Ziaci rozpoznali a pouzivali rozne prvky textu na vyhladavanie a identifikaciu dolezitej informacie, tvorili usudky na zaklade zahrnutych informacii, spajali hlavne informacie z celeho textu s cielom rozpoznat hlavne myslienky, porovnavali a zdovodnovali svoj vyber. Zvladli vsetky styri stupne porozumenia. Vybrane metakognitivne strategie boli vhodnymi pri rozvijani citatelskej gramotnosti.