Rozvíjanie čitateľskej gramotnosti žiakov na hodinách matematiky kontextovými úlohami pomocou metakognitívnych stratégií

Autor, Popis: 
Mária Jankoveová, Základná škola s MŠ Veľká Lehota
Anotácia: 
Výťah z atestačnej práce na druhú atestáciu v predmete matematika. Ukážky vyučovacích hodín s navrhnutými kontextovými úlohami odučenými pomocou metakognitívnych stratégií

Matematika ako predmet v zakladnej skole, a ako jedna z prirodnych vied je vacsinou vzdy plna cisel. Cisla su v numerickych prikladoch, v grafoch, v tabulkach,... Nachadzaju sa v nej texty - suvisle (instrukcie, dokumenty, slovne ulohy) alebo nesuvisle (diagramy, tabulky, informacne harky, cestovny poriadok, pokladnicne bloky, vstupenky). Je to asi jeden z tych predmetov, kde sa najviac stretavame s nesuvislym textom, je vsak otazne, ci s nim ziaci vedia aj pracovat. Ziaci maju znacne problemy s pochopenim textu napr. v slovnych ulohach. Mozno ho vedia precitat, ale nevedia pracovat s jeho obsahom. Neustale hladame rozne metody a formy citania, aby ziaci nielen text vedeli precitat, ale aj pochopili jeho obsah a hladali dolezite informacie v texte. V ISCED-e 1 sa uvadza v profile absolventa primarneho vzdelavania, ze ma mat osvojene, okrem inych, zaklady citatelskej gramotnosti. Doraz sa kladie nielen na citatelsku gramotnost, ale aj ziskavanie informacii a argumentaciu. Aj v matematike sa kladie doraz na samostatne ziskavanie a aplikaciu poznatkov. Porozumenie textu sa spaja hlavne s vyhladavanim tych najdolezitejsich informacii, ktore su velmi podstatne pri rieseni slovnych uloh. Mnohokrat sme svedkami situacie, ze aj ked si ziaci opakovane precitaju slovnu ulohu, nevedia, co maju z textu zistit a co je dane. Nedokazu priklad vyriesit, pretoze necitaju s porozumenim.

 

Ukazky vyucovacich hodin s navrhnutymi kontextovymi ulohami oducenymi pomocou metakognitivnych strategii

Ciastkove ciele vyucovacich hodin orientovane na ziaka: Pochopit, pracovat a motivovat sa metakognitivnou strategiou. Porozumiet textu a najst v texte podstatne informacie. Riesit zaujimave slovne ulohy - kontextove ulohy, blizke veku ziaka v primarnom vzdelavani pomocou suvislych a nesuvislych textov na rozvoj citatelskej gramotnosti. Vytvorit ulohy z nesuvisleho textu na rozvijanie citatelskej gramotnosti.

V prispevku prezentujeme tri vyucovacie hodiny s pouzitim rozdielnych metakognitivnych strategii a zamerali sme sa na riesenie kontextovych uloh k nesuvislym textom (jeden text je pre porovnanie suvisly), pretoze su pre ziakov nazornejsie, malo poznane (nenachadzaju sa v ucebniciach a v pracovnych zositoch), tvorivejsie, citatelnejsie, prehladnejsie a zaujimavejsie.

 

Vyucovacia hodina 1

Tematicky celok: Riesenie aplikacnych uloh a uloh rozvijajucich specificke matematicke myslenie.

Specificke ciele: Vykonat operaciu scitania a odcitania spamati aj pisomne s troj- a dvojcifernymi cislami v obore do 1 000. Roztriedit a vytvorit rozne skupiny predmetov manipulativnou cinnostou a symbolmi na zaklade spolocnej vlastnosti alebo daneho pravidla. Argumentovat svoj vyber poctovej operacie a navrhnut riesenie. Vymenovat niektore liecive byliny. Vypocitat priklady na sucet a rozdiel. Najst, zakruzkovat, podciarknut spravnu odpoved a priradit poradie. Natrhat a uvarit caj z liecivych bylin. Vonou rozpoznat rastliny na bylinkovy caj a ochutnat ho. Prejavit svoj vlastny nazor a akceptovat nazory inych

Scenar:

Pitie vopred pripraveneho cajika, ovoniavanie bylin. Brainwriting s IKT: Co ta pri pohlade na obrazok napadne ako prve a ako nam to pomozeme pri ochrane nasho zdravia? K (viem) - Napiste, co viete o bylinach. W (chcem vediet) - Povedzte, co by ste sa chceli o bylinach dozvediet. Spolocne oboznamenie sa s tabulkou a grafom (precitanie si udajov v texte - spolocne, nahlas.)

Zdroj: Mgr. Maria Jankoveova (vlastne zadanie)

Obr. 1 Nesuvisly text Liecive byliny

 

Ziaci v skupinach po troch vypracovavaju ulohy k nesuvislemu textu.

 

Obr. 2 Ulohy k nesuvislemu textu Liecive byliny

 

Hovorenie si spravnych odpovedi, aby ziaci vedeli, ci dokazali najst spravne riesenie - spravnu odpoved. L (naucil som sa) - Povedzte, co ste sa z textu dozvedeli (ustne). Vyhodnotenie hodiny a sebahodnotenie ziakmi.

Vyucovacia hodina 2

Tematicky celok: Riesenie aplikacnych uloh a uloh rozvijajucich specificke matematicke myslenie.

Specificke ciele: Vykonat operaciu nasobenia, zvacsit dane cislo x-krat, urcit sucet scitancov. Vykonat operaciu scitania a odcitania pisomne s dvojcifernymi a stvorcifernymi cislami v obore do 10 000. Obhajit svoj vyber poctovej operacie a vytvorit riesenie. Vymenovat suroviny potrebne na kurenie. Vypocitat priklady na sucin, sucet a rozdiel. Priradit spravnu odpoved na zaklade vypoctu. Zakruzkovat spravnu odpoved. Roztriedit uzitkove suroviny na kurenie a ine. Dokaze vyjadrit svoj vlastny nazor a vypocut si nazory inych. Dokaze opisat pracovnu cinnost, ako bude postupovat pri zakurovani. Urcit specificku vonu uzitkovych surovin na kurenie

Scenar:

Triedenie donesenych surovin na kurenie a ine - Brainstorming

Praca s textom - na zaklade strategie EUR: 

E (evokacia) - rozpravanie sa o pukani dreva, ohniku a o vykurovani pocas zimy. Oboznamenie sa s textom (precitanie si textu.)

U (uvedomenie) - ziskanie informacii z textu a od vyucujucej, vysvetlovanie. Ziaci vypracovavaju ulohy vo dvojiciach k suvislemu textu.

Obr. 3 Ulohy k suvislemu textu Vlacik Tomas

 

Spolocne vypracovanie uloh zo suvisleho textu s pomocou interaktivnej tabule a povedat si znenie spravnych odpovedi, aby ziaci vedeli, ci dokazali najst spravne riesenie - spravnu odpoved.

R (naucil som sa, nazor a zhodnotenie) - charakteristika vone vykurovacich surovin, nove vykurovacie suroviny. Zakurenie. Povedzte, co ste sa z textu dozvedeli (ustne) - nove stroje.

 

Navrhy uloh ziakmi k nesuvislemu textu

Ulohy k suvislym a k nesuvislym textom su predovsetkym prioritou vyucujucej matematiky, aby zvysila zaujem ziakov nielen o predmet matematiky, ale rozvijala aj citatelsku gramotnost u ziakov. Kedze snom vsetkych vyucujucich je, aby vyucujuci bol len ,,facilitatorom" vychovno-vzdelavacieho procesu, snazia sa o to, aby sa ziaci do VVP aj zapajali. Ziakom sme z tohto dovodu zadali poziadavku, aby aj oni vypracovali ulohy k suvislym a nesuvislym textom. Ziakov sme rozdelili do skupin, ktore sme zlozili zo ziakov rozneho prospechoveho priemeru. V skupinach boli ,,vodcami" ziaci s lepsim prospechom. Na zaklade predlozeneho nesuvisleho textu, ktory je na orientaciu pre ziakov jednoduchsi, ziaci formulovali ulohy k textu Vianoce.

Ulohy sformulovane k nesuvislemu textu ziakmi:

  1. Vyhladaj z textu a napis kolko meria snehuliak. Snehuliak meria ............ cm.
  2. Zisti a zakruzkuj spravnu odpoved, kolko zaplatis za 6 ks zimneho sektu. a) 31 b) 30 c) 29
  3. Zisti a napis, na ake dni je urcene sumive prosecco. Sumive prosecco je urcene na ............. dni.
  4. Zisti a zakruzkuj spravnu odpoved, kolko zaplatis za 20 snehuliakov. a) 180, b) 95 c) 150
  5. Zisti a zakruzkuj spravnu odpoved, kolko stoji jeden diel vlaku. Pomoz si kalkulackou a zaokruhli na desiatky. a) 0,87 b) 0,89 c) 0,88
  6. Najdi a zakruzkuj, aku piesen zahra produkt SANTA CLAUS. a) vins b) velkonocna piesen c) vianocna piesen
  7. Zisti z textu, aku melodiu hra snehuliak, ked tvoji priatelia otvoria dvere. Hra ............. melodiu.
  8. Napis tromi vetami, co by si kupil ako darcek pre svojho blizkeho na Vianoce a preco.

 

Pomocou kontextovych uloh k suvislym a nesuvislym textom a pomocou metakognitivnych strategii na hodinach matematiky sa nam podarilo rozvijat citatelsku gramotnost. Vdaka takymto textom a kontextovymi ulohami sa nam ju dari rozvijat aj nadalej. Uroven citatelskej gramotnosti z tychto textov bola na vysokej urovni. Ziaci rozpoznali a pouzivali rozne prvky textu na vyhladavanie a identifikaciu dolezitej informacie, tvorili usudky na zaklade zahrnutych informacii, spajali hlavne informacie z celeho textu s cielom rozpoznat hlavne myslienky, porovnavali a zdovodnovali svoj vyber. Zvladli vsetky styri stupne porozumenia. Vybrane metakognitivne strategie boli vhodnymi pri rozvijani citatelskej gramotnosti.

Časopis: 
Pedagogické rozhľady